پاسخ به نامه‏ها

سؤال:

۱ – تیغ زدن صورت (ریش و سبیل) و کوتاه کردن با ماشین که مثل تیغ زدن باشد چه حکمى دارد؟

۲ – کف زدن و سوت زدن در مجالس مولودى و نیز دست زدن در مساجد چه حکمى دارد؟

۳ – اگر شخصى تعداد زیاد نماز قضا داشته باشد امّا نه تعداد آن را مى‏داند و نه ترتیب قضا شدن آن را، چه حکمى در مورد او صدق مى‏کند؟

۴ – این جانب از افرادى شنیده‏ام که خاک خالص کربلا (قتلگاه) در ظهر عاشورا هنگام اذان ظهر قرمز رنگ مى‏شود آیا این امر صحّت دارد؟

۵ – پوشیدن لباس و در کلّ خود را شبیه به کافران و مشرکان درآوردن چه حکمى دارد؟

۶ – اگر پدر خانواده و در کلّ نان‏آور خانواده راضى به دادن صدقه نباشد صدقه دادن اشکال دارد یا خیر؟

۷ – آیا اگر اسم خداوند را به زبان‏هاى غیر از عربى بنویسیم آیا آن‏ها نیز جزو اسماء متبرّکه قرار خواهند گرفت؟

۸ – اگر شخصى نام مبارک حضرت مهدى(عج) را بخواند یا بشنود آیا بر او واجب است که بلند شود یا خیر؟

۹ – تا چه ساعتى مى‏توان نماز مغرب و عشاء را به جا آورد؟

(تهران – حجت الله صفرنژاد)

پاسخ:

۱ – تراشیدن سبیل اشکال ندارد ولى تراشیدن ریش به احتیاط واجب جایز نیست.

۲ – حرام نیست ولى باید سعى شود در مراسم مذهبى جاى صلوات را نگیرد.

۳ – به مقدارى که یقین دارد فوت شده قضا کند و مقدار مشکوک لازم نیست و رعایت ترتیب لازم نیست به جز ترتیب بین ظهر و عصر یک روز و مغرب و عشاى یک روز.

۴ – صحّت ندارد.

۵ – مکروه است.

۶ – اگر پول پدر باشد بدون رضایت او جایز نیست و اگر پول شما باشد رضایت او شرط نیست.

۷ – آرى.

۸ – واجب نیست.

۹ – تا نصف شب و اگر نصف شب گذشت نماز را تا صبح بدون قصد ادا و قضا بخوانید.

سؤال:

۱- منظور از این که خداوند در قرآن فرموده است که هفت آسمان وجود دارد یعنى چه؟ آیا منظور هفت طبقه بودن آسمان است یا این طبقه‏بندى براساس فشار جوّى یا مسایل دیگر است؟

۲- حضرت على علیه السلام در یکى از جنگها تیرى به پاى مبارکش فرو رفت اطبّاى آن زمان براى این که تیر را از پاى حضرت بیرون آورند موفّق نشدند تا این که فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند که بگذارید در موقع نماز خواندن تیر را از پایش بیرون بیاورید چون به قدرى غرق در مناجات با خدا مى‏شود که به طور کلّى دنیا را حسّ نمى‏کند. در روایت دیگرى شنیدیم و خواندیم که حضرت در حال نماز انگشتر به فقیر مى‏بخشد سؤال این است که حضرت که غرق در مناجات با خدا مى‏شد چگونه متوجه فقیر شد و انگشتر خود را به او داد؟

(شهریار: اسماعیل نجفى)

پاسخ:

۱- از قرآن استفاده مى‏شود که مراد از هفت آسمان هفت عالم است و آن‏چه دیده مى‏شود و نمى‏شود از ستارگان و کهکشان‏هاى عظیم در این فضاى بیکران همه مربوط به عالم طبیعت است که آن را خداوند، آسمان پائین خوانده است و آسمان‏هاى دیگر همه خارج از حدود طبیعت است که انسان را یاراى دست‏یابى به آن‏ها با این دیده جهان‏بینى نیست.

۲- منظور از آن جمله بر فرض صحّت نقل که به صورت‏هاى مختلف هم نقل شده این است که آن حضرت در حال نماز درد کمترى احساس مى‏کند نه این که از آن چه در اطراف خود مى‏گذرد بى‏خبر خواهد بود.

سؤال:

۱- هنگام شستن چیز نجس مثل لباس در زیر شیر آب، آیا همان شستن و فشار دادن زیر شیر آب هنگام برطرف کردن عین نجاست کافى است یا این که باید پس از برطرف کردن عین نجاست آن شى‏ء را از زیر شیر آب بیرون آورده فشار دهیم تا غساله آن خارج شود؟

۲ – آیا نیم خورده کتاب یا دفتر و غیره که موش خورده نجس است؟

۳- مسّ بدون وضو اسامى غیر معصومین مثل رحمن، رحیم، مجید، عبدالرحمان، عبدالرحیم، اگرچه با نیّت الهى و علاقه به معصومین روى افراد گذاشته شده آیا اشکال دارد؟

(شاهین شهر: احمدى)

پاسخ:

۱- فشار دادن زیر آب پس از برطرف کردن عین نجاست کافى است.

۲- نجس نیست.

۳- مسّ اسم مجید، رحیم و رحمان اگر اسم انسان است اشکال ندارد، اگرچه نامگذارى رحمان صحیح نیست زیرا این نام مخصوص خداوند است و امّا مسّ اسم رحمان در عبدالرحمان و رحیم در عبدالرحیم و مانند آن بدون وضو جایز نیست.

×××

 

جدیدترین آثار مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم که به دفتر مجله اهداء شده است:

الاصفى فى تفسیر القرآن، الجزء الثانى، المولى محمد محسن الفیض الکاشانى؛ استقامت، آیه الله سید رضا صدر؛ شوق مادرانه، سید فضل الله میرشفیعى ؛ جوانان در طوفان غرایز، همّت سهراب‏پور؛ ملافتح الله اصفهانى، محمد على محمدى؛ با من حرف بزن، احمد پهلوانیان؛ بعد چهارم یا احساس عرفانى، همّت سُهراب پور؛ فقه سیاسى اسلام، ابوالفضل شکورى؛ بانوى نور، مریم بصیرى ؛ تربیت کودک در جهان امروز، دکتر احمد بهشتى ؛ ترجمه و شرح بدایه الحکمه علاّمه سید محمد حسین طباطبایى، على شیروانى؛ تجزیه و ترکیب و بلاغت قرآن، عبّاس ظهیرى.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *