دانستنى‏هایى از قرآن

 

 

 

“انّما المؤمنون الذین آمنوا باللّه و رسوله ثم لم‏یرتابوا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم فی سبیل اللّه اولئک هم الصادقون”.

(حجرات – آیه۱۵)

همانا مؤمنان منحصرا آنهایى هستند که ایمان به خدا و رسولش آوردند و آن گاه شک و تردید به خود راه ندادند و با مال و جان خویش در راه خدا جهاد کردند. اینان به حق راستگویان‏اند.

نه هر که ادعا کرد مؤمن است راست مى‏گوید، بلکه راستگویان، تنها مؤمنانى هستند که پس از ایمان قلبى به خدا و رسولش، داراى سه خصلت باشند:

۱- در ایمان خود: هیچ شک و دودلى نداشته، بلکه پابرجا و مستحکم، در کشاکش روزگار و در سختى‏ها و محنت‏ها، با استقامت و پایدارى، ادامه دادند و راه رستگاران و صدّیقان را پیمودند. استقامت اولین و مهم‏ترین عامل ایمان و صدّیق بودن است. آنان که با یک آزمایش آسان از پاى درمى‏آیند و ایمان خود را مى‏بازند و از عقیده خویش دورى مى‏جویند و یا این که در ایمان و عقیده پایدار و پابرجا نمى‏مانند، هرگز نمى‏توانند ادعا کنند که جزء مؤمنین واقعى هستند. اصلاً ایمان با اسلام فرق دارد. اسلام با یک شهادتین بر زبان جارى کردن محقق مى‏شود ولى راه تا رسیدن به ایمان بسیار دور، سخت و دشوار است. “لاتقولوا آمنا ولکن قولوا اسلمنا و لمایدخل الإیمان فی قلوبکم” خداوند به بسیارى از اعراب که ادعاى ایمان مى‏کردند هشدار مى‏دهد که چنین ادعایى نکنید، بلکه تنها بگویید که ما مسلمانیم.

هر مسلمانى مؤمن نیست ولى هر مؤمنى مسلمان است. نخستین خصلتى که مؤمن را از مسلمان جدا مى‏سازد، استقامت در دین است و این به خدا شرط بسیار سختى است. پیامبر بزرگوار اسلام(ص) مى‏فرماید: “شیّبتنى سوره هود” سوره هود مرا پیر کرد. چرا؟ براى این که در این سوره آمده است: “فاستقم کما اُمرت” چنان که به تو دستور داده مى‏شود، استقامت داشته باش. وقتى رسول اکرم با آن عظمت و مقام از استقامت چنان تعبیرى دارد ما چه باید بگوییم؟

راستى که امر بسیار مشکل است. امتحان و آزمایش براى همه افراد وجود ندارد “لتبلونّ فی أموالکم و أنفسکم” همه شما حتى در اموال و جان‏هایتان آزمایش مى‏شوید. ولى آن کس که بتواند از آزمایش روسفید درآید و استقامت ورزد، او مرد میدان ایمان است و بس.

امام خمینى قدّس سرّه به حق ثابت کرد که در تمام مراحل سخت و دشوار زندگى، در سرّاء و ضرّاء، استقامت دارد، چنان استقامتى که کوه در برابرش سر تعظیم فرود مى‏آورد و انسان‏هاى با ایمانى که در راه او گام برداشتند و به حق پیرو او بودند، از همان استقامت و پایدارى برخوردار بودند؛ آنان که نلرزیدند و نترسیدند و با ایمانى راسخ و عزمى آهنین در مصاف دشمن به نبرد و پیکار پرداختند و کارزار کردند و سفید روى به احدى الحسنیین دست یافتند، نمونه‏هاى بارز چنان رادمردانى هستند که در آیه، راستگویان نامیده مى‏شوند. یعنى در پیمان خود راست گفتند و بر این پیمان پابرجا ماندند و پرچم توحید را تا امروز با ایثار از جان و مال برافراشتند و دمى از پاى ننشستند و ما هر چه داریم از آنان داریم و بس.

۲- جهاد با مال در راه خدا: عجیب است که جهاد با مال مقدم بر جهاد بدنى است. گویا گذشتن از مال و ایثار کردن و انفاق در راه خدا کارى است بس دشوار که هر کس نتواند از آن بگذرد. چه بسا افرادى که از خدا مى‏خواستند مال زیادى به آن‏ها عطا کند تا در راه او انفاق کنند ولى وقتى به آن رسیدند، سر باز زدند و زیر بار نرفتند و از انفاق کردن خوددارى نمودند. و اگر به آنان گفته شود از آن چه خدا به شما داده است در راه او انفاق کنید، به مؤمنان پاسخ مى‏دادند: آیا ما اطعام کنیم کسى را که اگر خداوند بخواهد او را اطعام مى‏کند؟! آرى! اینان همواره در ضلالت و گمراهى به سر مى‏برند. و بدتر از آنها کسانى هستند که خیال مى‏کنند این اموال را با زحمت و اندیشه خود به دست آورده‏اند مانند قارون. و چه بسیارند قارون‏ها!

۳- جهاد با جان: ایثار با جان بسیار ارزشمند و دشوار است. آن کس که از جانش مى‏گذرد یعنى از ارزشمندترین و گرانبهاترین عطایاى خدا براى خدا مى‏گذرد و لذا است که شهیدان سر سفره جاودانه الهى مهمان مى‏شوند و پس از مرگ ظاهرى، زندگان واقعى هستند که عند ربهم روزى مى‏جویند و از نعمت‏هاى بى‏پایان او برخوردارند. اینان در تمام ادوار تاریخ اندک بودند ولى در دوران خمینى بزرگ – به خاطر آن تربیت قرآنى امام – و با نفحات قدسیه او، عددشان بسیار زیاد بود و هم چنان این شهیدان همیشه زنده، شهید مى‏پرورانند و ایثارگر تحویل جامعه اسلامى مى‏دهند که این نیز در صفحه زرین خدمات همیشگى امام‏خمینى ثبت است و تا ابد نام نامیش را جاودانه نگه خواهد داشت.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *