سخنان معصومین

 

 

“مَن رَضِىَ عن نَفسِه کَتُر اَلسّاخِطُونَ عَلَیه”.

(بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۳۱۶)

کسى که از خود راضى باشد، ناراضیان او بسیار خواهند بود.

 

“لَولا مَن یَبقى بَعدَ غَیبه قائِمُکُم مِنَ العُلَماءِ الدّاعین اِلَیهِ، وَالّدالِّینَ عَلَیهِ، وَالذّابیّنَ عَن دینِهِ بِحُجَجِ اللّهِ، و المُنقِذینَ لِلضُّعَفاءِ مِن عِبادِ اللّهِ مِن شِباکِ اِبلیسَ و مَرَدَتِه، لَما بَقِىَ اَحَدُ اِلّا اِرتَدَّ عَن دینِ اللّهِ. وَ لکِنَّهُم یمسِکُونَ اَزِمَّهَ قُلُوبِ ضُعَفاءِ الشّیعهِ کَما یُمسِکُ صاحِب السَّفینَهِ سُکّانَها، اُولئِکَ هُمُ الاَفضَلُونَ عِندَ اللّهِ عَزَّ و جَلَّ.”

(بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۵۶)

اگر نه این بود که پس از غیبت قائم آل محمّد(ص) برخى از علما وجود دارند که به سوى او دعوت مى‏کنند و مردم را به حضرتش سوق مى‏دهند و از دینش با استدلالهاى الهى حمایت مى‏کنند و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در دام ابلیس و یارانش، رهایى مى‏بخشند پس به تحقیق هیچ کس نمى‏ماند جز این که از دین خدا بر مى‏گشت.ولى آن عالمان زمام قلوب ضعفاى شیعه را مى‏گیرند همانگونه که ناخداى کشتى، سکّان و فرمان کشتى را مى‏گیرد. پس آنها نزد خداى عزّ و جلّ از همه برترند.

 

“لَوسَلَکَ النّاسُ وادِیاً وَ شُعَباً، لَسَلَکتُ وادِىَ رَجُلٍ عَبَدَاللّهَ وَحدَهُ خالِصاً مُخلِصاً.”.

(تفسیر منسوب به امام عسکرى علیه السلام، ص ۱۸۷ ،۳۲۹)

اگر مردم راهها و گردنه‏هاى گوناگونى را بپیمایند، من راه کسى را دنبال مى‏کنم که تنها خداوند را در حال پاکى و صداقت بپرستد.

 

“اِنَّ اللّهَ جَعَلَ الدُّنیا دارَ بَلوى وَالآخِرَهَ دارَ عُقبى و جَعَلَ بَلوىَ الدُّنیا لِثَوابِ الآخِرَهِ سَبَباً وَ ثَوابَ الآخِرهِ مِن بَلوى الدُّنیا عِوَضاً.” (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۶۵)

خداوند دنیا را سراى امتحان قرار داد و آخرت را جاى مجازات، و بلایاى دنیا را موجب ثواب آخرت کرد و پاداش آخرت را عوض از سختى‏هاى دنیا.

 

“مُلاقاتُ الاِخوانِ نَشرَهً وَ تَلقیحُ العَقلِ وَ اِن کانَ نَزاراً قَلیلاً.”

(بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۳۵۳)

دیدار برادران سبب انبساط خاطر و بارورى اندیشه است. هر چند کوتاه و اندک باشد.

 

“اِنَّ لِلّهِ بُقاعَاً یُحِبُّ اَن یُدعا فیها فَیَستَجیبُ لِمَن دَعاهُ، وَ الحَیرُ مِنها.”

(تحف العقول، ص ۵۱۰)

خدا را بقعه‏هایى است که دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود و او به اجابت برساند، و حائر امام حسین علیه السلام یکى از آنهاست.

 

“مَنِ اتَقَى اللّهَ یُتَّقى، وَ مَن اَطاعَ اللّهَ یُطاعُ، وَ مَن اَطاع الخالِقَ لَم یُبالِ سَخَطَ المَخلُوقینَ، وَ مَن اَسَخَطَ الخالق فَلیَیَقَن اَن یُحِلَّ بِه سَخَطُ المَخلُوقین.” (تحف العقول، ص ۵۱۰)

هر که از خدا بپرهیزد از او بپرهیزند و هر که خدا را اطاعت کند، اطاعت شود و هر که مطیع خداست باک از خشم مخلوق ندارد و ان کس که خدا را به خشم آورد یقین داشته باشد که به خشم مخلوق دچار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *