آموزش نماز به کودکان در خانواده و فواید آن

مقاله وارده

 

مقدمه

قرآن مجید به یادگیرى و آموزش به طور اعم و آموزش نماز به طور اخص اهمیّت بسیار داده است. اهمیت یادگیرى بخصوص یادگیرى نماز به اندازه‏اى مهم و مفید است که خداوند در اولین آیه خودش که به رسولش نازل مى‏کند مى‏فرماید: بخوان، بخوان، که با خواندن و یادگیرى انسان پرورش مى‏یابد و انسان مى‏شود. انسان، انسان است به تربیت و یادگیرى صحیح.

خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید: “و امر اهلک بالصلوه و اصطبر علیها؛۱ خانواده خود را به نماز فرمان بده و بر انجام آن شکیبا باش.”

حضرت ابراهیم در دعاى خود مى‏فرماید: “پروردگارا مرا برپا کننده نماز قرار ده و از فرزندانم (نیز چنین فرما) پروردگارا دعاى مرا بپذیر”۲ حضرت لقمان به پسرش مى‏فرمایند: “پسرم! نماز را برپادار و امر به معروف و نهى از منکر کن، و در برابر مصائبى که بر تو مى‏رسد با استقامت و شکیبا باش که این از کارهاى مهم و اساسى است.”۳

شاعر شیرین سخن استاد محمد حسین شهریار در باب نماز مى‏گوید:

صدا زدند که برگ صبوح ساز کنید

بساز مرغ سحر ترک خواب ناز کنید

وضو به چشمه صهباى صبحدم سازید

به سوى قبله میخوارگان نماز کنید

یگانه راز و نیاز قبولى اهل دل است

دوگانه‏اى که به درگاه بى نیاز کنید

اگرچه دست دل اینجا به اشک مى‏شویند

شما به دامنش این دست دل دراز کنید

نماز از مهم‏ترین سفارشهاى انبیاء بوده، از بارزترین مصادیق عبادت است. نماز داروى نسیان و وسیله ذکر خداوند است. نماز پیمان خداوند است. نماز نور چشم عزیز است. نماز اهرم استقامت در غمها و مشکلات است. خداوند مى‏فرماید: “از صبر و نماز در مشکلات کمک بگیرید و بر آنها پیروز شوید. نماز داروى تکبّر است.”

على(ع) مى‏فرمایند: “خداوند نماز را واجب کرد تا انسان را از کبر دور کند.”

نماز وسیله تشکر از خداوند بر نعمتهاى اوست. نماز، سیماى مکتب است. نماز به منزله پرچم و نشان مکتب اسلام است. نماز پایه و ستون دین است. نماز گناهان را از بین مى‏برد. نماز کلید بهشت است. نماز میزان و وسیله سنجش مردم است. نماز اساس دین است. در حدیث، نماز به نهرى تشبیه شده که انسان روزى پنج بار در آن شستشو مى‏کند و دیگر چرکى باقى نمى‏ماند. نماز رابطه مخلوق به خالق است. انسان مادى را معنوى مى‏کند. ما باید به فرزندانمان بیاموزیم که به یاد خدا بودن و ذکر حق اسباب سعادت و تکامل آنان است و روى‏گردانى از یاد خدا موجب تیرگى روزگار نگون بختى مى‏شود.

 

نماز و خانواده

از مهمترین وظایف پدران و مادران ترغیب فرزندان به اقامه نماز در سنین کودکى و نوجوانى است. اگر انسان در آغاز زندگى و در دوران کودکى به اقامه نماز تشویق شود و با خدا پیوند یابد در مراحل بعد، از غرق شدن در گرداب گناهان ایمن خواهد ماند.

خانواده نهادى است مقدّس که هر انسانى در خانواده چشم به جهان مى‏گشاید و خود را در آغوش گرم کانون مى‏بیند. در تمام مسائل جهان هستى نقش اول برعهده خانواده است. خانواده علاوه بر اینکه باید کلیه نیازهاى افراد خانواده را برآورده نماید باید به تربیت اصولى و دینى آنها هم اقدام نماید. یکى از وظایف اصلى و بزرگ هر خانواده‏اى هدایت فرزندان به سوى نماز است. براى اینکه رفتارى در وجود انسان نهادینه شود باید آن رفتار از دوران کودکى، به او آموخته شود. به همین جهت ابتدا باید دانستنى‏هاى مورد نظر به فرد آموخته شود سپس نگرش‏هاى لازم در او ایجاد گردد، اگر این مراحل با موفقیت انجام شود مهارت در شخص ایجاد مى‏شود یعنى اگر مى‏خواهیم که مى‏خواهیم نماز خواندن جا بیفتد باید این مراحل طى شود و در جوان رغبت لازم به وجود آید.

بر این اساس پدران و مادران با برخوردارى از الگو مى‏توانند در بهترین دوره تربیتى یعنى زمان کودکى و خردسالگى اصول ایمانى و اعتقادى را به فرزندان انتقال دهند. بدیهى است که آن چه کودک در دوره کودکى دریافت مى‏کند در قلبش حک مى‏گردد و آن را هرگز از دست نمى‏دهد. نوجوان با همین میراث ارزنده دوران کودکى خود را در مراحل مختلف زندگى از آلودگى برکنار مى‏دارد. به عقیده نگارنده در هر کارى اول باید یک باور عمیق در کودک، نوجوان و جوان یا خانواده بوجود بیاوریم. اگر این باور حاصل شد، عمل یا رفتار مورد نظر نهادینه مى‏شود.

در مورد نماز وقتى کودکى چشم باز مى‏کند و مى‏بیند اهل خانه در ساعت‏هاى مشخص و منظم به نماز مشغول مى‏شوند بطور غیر مستقیم این عمل را مى‏آموزد و به تقلید از آنها این کار را انجام مى‏دهد و این باور آرام آرام ملکه وجود فرزند مى‏گردد، ولى این کافى نیست باید یک باور عمیق قلبى در مورد نماز و فواید آن در وى حاصل شود، درباره فواید آن که ذیلاً به طور مختصر اشاره خواهیم نمود بحث شود و کودک و خانواده راغب این کار باشند.

ناپلئون بناپارت مى‏گوید: “براى تربیت خانواده از ۲۰ سال پیش باید اقدام نمود.”

چون کودک امروز، بزرگسال فرداست، اگر مى‏خواهیم پدر و مادر آینده و یا خانواده آینده نماز خوان باشند از هم اکنون یعنى از خردسالى باید اقدام به این کار بکنیم که اگر بصورت اصولى و بارغبت و علاقه کودک، نوجوان و یا جوان آموخته شود نه با اجبار، فوایدش را علناً در خانواده مى‏بیند و به هیچ وجه از این عمل خداپسند دست بر نمى‏دارد.هدف از آفرینش انسان عبادت خداوند است و اوج تکامل انسان در پرستش خدا و سجده کردن در برابر آفریدگار هستى است.

روح عبادت نماز است و انجام آن بر هر انسانى واجب است و خانواده در برپا داشتن نماز نقش اساسى دارد، پدران ومادران باید سعى کنند در محیط خانوادگى نماز به پا دارند، با یکدیگر صمیمى، یار و رفیق باشند. پدران و مادران با انجام این کار براى فرزندان امنیت خاطر مى‏آورند و در پرتو امنیت خاطر، استعدادهاى کودکان خانواده یکى پس از دیگرى شکوفا مى‏گردد، به زندگى و آینده امید خواهند داشت و در انجام فرایض دینى و امر تحصیل کوشا و جدى خواهند بود.

پایه و اساس جامعه سالم، خانواده سالم و تندرست و روان درست است. خانواده اگر نماز به پا دارند به تبع آن زکات مى‏دهد، روزه مى‏گیرد، با دوستان خدا دوستى و با دشمنان خدا دشمنى مى‏کند، نظافت را رعایت مى‏نماید، لباس و مکان زندگى را از راه حلال کسب مى‏نماید، دروغ نمى‏گوید، به زیارت خانه خدا مى‏رود در صورت مستطیع شدن، انضباط را رعایت مى‏کند، منظم و وقت شناس مى‏شود، هرکارى را در وقتش انجام مى‏دهد، به پاکیزگى خانه و جامعه اهمیت مى‏دهد، بى تفاوت نمى‏شود، از زشتیها باز داشته مى شود، از راه حلال کسب روزى مى‏نماید، به پدر و مادر احترام مى‏گذارد، قوانین دینى و میهنى را رعایت مى‏نماید، از تبهکارى و بزهکارى پرهیز نمى‏نماید، بدنبال اعتیاد و سایر انحرافات اجتماعى نمى‏رودو…

خلاصه اگر فرهنگ نماز در خانواده بصورت یک باور قلبى درآید و اجرا شود ما از انحرافات اجتماعى بدور خواهیم بود و خانواده‏هایى خواهیم داشت نمونه و ایده آل که لازمه یک جامعه سالم مى‏باشد.

شیوه آموزش نماز به فرزندان: والدین باید خود اهل نماز باشند و با شیوه‏هاى مختلف فرزندان خود را به نماز تمرین دهند،آن هم از کوچکى، دستور از ائمه رسیده که به بچه از هفت سالگى نماز تمرینى یاد دهید. البته بچه هفت ساله نمى‏تواند نماز بخواند ولى صورت نماز را مى‏تواند بخواند. از هفت سالگى مى‏تواند به نماز عادت کند.

ولى باید این را توجه داشت که یاد دادن و وادار کردن با زور هیچ نتیجه‏اى ندارد، کوشش شود که بچه از اول به نماز خواندن رغبت داشته باشد و به این کار تشویق بشود، به هر شکلى که مى‏توانید موجبات تشویق بچه‏تان را فراهم کنید که با ذوق و شوق نماز بخواند زیاد به او “بارک اللّه” بگویید، جایزه بدهید، اظهار محبّت کنید که بفهمد وقتى نماز مى‏خواند ب رمحبّت شما نسبت به او افزوده مى‏شود. دیگر این که کودک را به محیطهاى اجتماعى که نماز خوانده مى‏شود باید برد تا کودک خود را در اجتماع ببیند به این ترتیب تشویق مى‏شود و اعتماد به نفسش هم بالا مى‏رود. یکى از راههاى تشویق، جشن تکلیف است که براى دختران برگزار مى‏شود که این یک مشوّق براى آنهاست در این وقت باید براى او هدیه چادر نمازى سفید رنگ، خرید و از او عکس تهیه کرد، به نظر نگارنده بهتر است جشن تکلیف براى پسران هم برگزار شود تا احساس مکلّف بودن نمایند و به نماز خواندن تشویق شوند. ما باید بچه‏ها را با خودمان به مساجد و معابد ببریم.

از دیگر شیوه‏هاى آموزش اینکه: پدر و مادر باید در وضو گرفتن عجله و شتاب نکنند. وضوى کامل پیش فرزندان بگیرند. نماز را اول وقت بجا آورند. نماز را با عجله و شتاب نخوانند، پدرها نماز را با صداى زیبا و بلند بخوانند. براى فرزندان عطر تهیه نمایند تا در نماز خود را معطر کنند و لباسهاى زیبا و با رنگ روشن بخرند. والدین باید به نماز خواندن فرزندانشان اهمیت بدهند و از فرصتهاى لازم براى تشویق استفاده نمایند. اگر ما مى‏خواهیم فرهنگ نماز را به فرزندان خود بیاموزیم باید از اخلاق نیکو بهره‏مند باشیم. اخلاق بزرگترین سرمایه در محیط خانواده است. در خانه‏اى که نماز خوانده مى‏شود دیگر رذایل اخلاقى جایى ندارد.

اگر فرزندان در خانواده نماز خوان بزرگ شوند. خانواده‏اى که در آن فرهنگ نماز حاکم است و فرزندان با شور و نشاط و علاقه نماز مى‏خوانند و احکام نماز را آموزش دیده و عملاً رعایت مى‏نمایند، به پدر و مادر خود احترام مى‏گذارند. در آینده افرادى وظیفه شناس و نماز خوان خواهند بود و از تمامى بزهکارى‏ها و ناهنجاریهاى اجتماعى به دور خواهند بود.

 

فواید نماز

۱- از نظر دین: نماز ستون دین است که مرتب روح انسان را با خدا و صفات نیکوى الهى مرتبط مى‏سازد.

۲- از نظر روان پزشکى: نماز سبب آرامش دلهاست. “الا بذکر اللّه تطمئن القلوب” با یاد خدا دلها آرامش مى‏یابد.

امروزه بسیارى از روانشناسان و پزشکان روحى دریافته‏اند که دعا و نماز و داشتن یک ایمان محکم به دین، نگرانى، تشویش، یأس و ترس را که موجب نیم بیشترى از بیماریهاست برطرف مى‏سازد.

۳- نماز باعث رستگارى مى‏شود: “قد افلح المؤمنون الّذینهم فى صلاتهم خاشعون” براستى که مؤمنان رستگارند، کسانى که در نمازشان خشوع مى‏ورزند.

توجه و خشوع که از شرایط مهم نماز است، وسیله‏اى است براى پرورش و تمرین حضور ذهن و تمرکز حواس که در زندگى بسیار حائز اهمیت بوده، بیشتر موفقیتهاى انسان در نتیجه همین تمرکز فکر و توجّه کامل و حضور ذهنى است.

۴- از نظر اخلاقى: نماز آدمى را از بدیها و تباهى‏ها باز مى‏دارد. “انّ الصلوه تنهى عن الفحشاء و المنکر”.

نماز با توجه دادن به خدا و صفات نیکوى الهى و روز قیامت آدمى را از بدیها باز مى‏دارد و فضائل اخلاقى و انسانى را در وى تقویت و به اخلاق الهى آراسته مى‏گرداند.

۵ – از نظر تربیتى و اجتماعى: نظافت و طهارت لباس و بدن و غصبى نبودن لباس و محل نماز و وقت‏شناسى و غیره از شرایط صحت نماز است. از آنجا که پوشیدن لباس منظم و تمیز، زینت انسان و نشانه احترام به دیگران و اجتماع است بسیار بجاست که هنگام رفتن بسوى خدا و نماز به درگاه بى نیاز که فرمانرواى تمام انسانهاست مخصوصاً در نمازهاى جماعت با پوشیدن بهترین و نظیف‏ترین لباس و خوشبو کردن، خود را موقر و مؤدّب سازیم. امام خمینى (ره) مى‏فرماید: “سزاوار است که نمازگزار با حالت سنگینى و وقار و لباس آراسته و عطر زده و مسواک کرده، شانه کرده باشد.”

۶- از نظر معنوى: “الصلوه معراج المؤمن” نماز معراج و سفر معنوى شخص با ایمان به سوى خدا است. نماز مایه تقرّب و نزدیک شدن افراد پرهیزگار به خدا خواهد بود.

۷ – از نظر وقت‏شناسى: خانواده‏اى که در آن نماز در سر وقت ادا مى‏گردد. موفقیتهاى چشمگیرى حاصل مى‏شود. افراد خانواده برنامه ریزى خاصى براى نماز و سایر کارها خواهند داشت و برنامه ریزان همیشه موفقند. در مورد تقسیم اوقات امام کاظم(ع) مى‏فرماید: “بکوشید در این که وقت شما بر چهار بخش تقسیم گردد. ۱- ساعتى براى مناجات با خداى متعال ۲- ساعتى براى کار و تأمین معاش ۳- ساعتى هم براى معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد که عیبهایتان را به شما گفته و در دل شما را دوست دارند. ۴- ساعتى هم براى درک لذّتهاى حلال.”

در حدیثى از حضرت على(ع) آمده است که “ساعات روز و شب گنجایش تمام نیازهاى تو را ندارد، پس آنها را در میان کار و استراحت تقسیم کن، میان خود و خداى سبحان بهترین اوقات را براى عبادت و راز و نیاز قرار ده.”

۸ – جهت یابى و ایجاد وحدت و همبستگى بین مسلمانان: “البته خداوند مکان ندارد” هرکجا که روى آورند همانجا محل توجه الهى است.” هدف از ایستادن بسوى قبله ایجاد وحدت و همبستگى میان مسلمانان جهان است که همگى توجهشان به یک نقطه معطوف مى‏گردد.

۹ – نماز از نظر تمرین ضبط نفس: نماز واقعاً عبادت جامع و عجیبى است. زیرا در حال نماز انسان باید بر تمایلات خود از قبیل خوردن و خوابیدن غلبه کند و بر احساسات خود از قبیل خندیدن و گریستن مسلّط باشد. این یک حالت انضباطى جسمى و روحى است. جسمى مثل همین که در حال نماز به چپ و راست و یا پشت سرنگاه نکند و از نظر روحى هم نباید اسیر احساسات بشود. نماز به انسان بطور غیر مستقیم مى‏آموزد که از نظر جسمى و روانى بر خود مسلّط باشد.

۱۰- نماز گواه خداپرستى است: انسان در اقامه نماز و هنگام گفتن اذان، شهادت مى‏دهد به یگانگى خداوند، خاتمیت پیامبر اکرم(ص) و… . انسان وقتى خود را در برابر عظمت و جلال خدایى مى‏بیند، ناخودآگاه در برابر او احساس خضوع و فروتنى مى‏کند. آن سان که در برابر یک دانشمند و شخصیّت مهم، انسان خویشتن را کوچک و ناچیز شمرده، او را تعظیم و تکریم مى‏کند.

۱۱- نماز وسیله بندگى خداست: رسول اکرم(ص) فرمود: از همه مردم برتر و بهتر در پرستش الهى کسى است که به عبادت خدا عشق ورزى کند، معانقه نماید، بندگى پروردگار را در دل دوست بدارد و با بدن انجام دهد.

۱۲- نماز سبب پاکیزگى است: نمازگزار پیوسته نظافت را رعایت مى‏نماید. مسواک مى‏زند. موهایش را شانه مى‏کند. لباسهایش را تمیز نگه مى‏دارد، از عطر براى معطر نمودن خود استفاده مى‏کند، در هر حال نمازگزار سعى مى‏کند خود را زیبا نگه دارد چون خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد.

۱۳- نماز سبب تمرکز حواس است: تمرکز حواس داشتن از مهم‏ترین اصول در موفقیت هر انسان به شمار مى‏رود، نمازگزاران با به پا داشتن نماز در ۵ نوبت روز همواره از تمرکز حواس بالایى برخوردارند.

۱۴- نماز انسان را به خیرات و خوبیها دعوت مى‏کند و از فحشا و منکرات باز مى‏دارد.

۱۵- نمازگزار خدا را ناظر بر اعمال خویش و عالم را محضر کردگار مى‏داند. از این روى در خلوت و جلوت، معصیت و بى ادبى را در محضرش روا نمى‏داند.

۱۶- آن که نماز مى‏خواند از خدا مى‏ترسد و کسى که از خدا مى‏ترسد از غیر او هراس ندارد و چنین انسانى شجاع و آزادبار مى‏آید.

۱۷- نماز مهم‏ترین عامل بازدارنده از تباهیهاست.

خداى تعالى فرمود: “از پیامبر! آنچه از قرآن بسوى تو وحى مى‏شود، بر مردم بخوان و نماز را در میان جامعه برپادار. براستى که نماز از گناهان کبیره و اعمال ناپسند باز مى‏دارد و یاد خدا فایده برتر و بزرگترى است که در نماز وجود دارد و خداوند از آنچه مى‏کنید باخبر است.”

 

نماز از دیدگاه اندیشمندان

در مورد اهمیت نماز آیات و احادیث زیادى وجود دارد که از ائمه اطهار و امامان معصوم(ع) نقل شده، اما ما بر آن شدیم که نظرات چند تن از اندیشمندان جهان را در مورد نماز بطور خلاصه بازگو نماییم:

آقاى سیریل برت، روان‏شناس انگلیسى مى‏گوید: “ما به وسیله نماز مى‏توانیم وارد آنچنان محیط گسترده‏اى از نشاط عقلانى شویم که در شرایط عادى یاراى وصول به آن را نداریم.”

پرفسور والترکوفمان استاد دانشگاه بریستول انگلیس مى‏گوید: هنگام ستایش و نیایش چنان صمیمیت اخلاقى در ما ایجاد مى‏شود که در هیچ یک از حالتهاى عادى میسر نیست. آقاى کارل مى‏گوید: به نظر مى‏رسد که نیایش، انسانها را چنان رشد مى‏دهد که جامه وراثت برقامتشان کوتاه مى‏شود. ملاقات پروردگار، آنها را از صلح و آرامش درون لبریز مى‏سازد، به نحوى که شعشه پرتو این صلح از چهره‏شان نمودار است و آن را هر جا که مى‏روند به همراه مى‏برند.

آب دریا را اگر نتوان کشید

پس به قدر تشنگى باید چشید

(این مقاله را آقاى حسن ساریزاده از مشترکین مجله براى ما ارسال نموده‏اند)

 

پى‏نوشت‏ها:

  1. سوره طه،آیه ۱۳۲٫
  2. سوره ابراهیم، آیه ۹۰٫
  3. سوره لقمان، آیه ۱۷٫
  4. سوره بقره، آیه ۱۱۵٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *