شمه‏اى از حکمت بسیج

شهرام مهدوى مطلق

 

سلام بر بسیج ، سلام بر “مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنام، سلام بر میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامى که تربیت یافتگان آن نام و نشان در گمنامى و بى نشانى گرفته اند.” سلام بر “فتح الفتوح امام (ره) و سلام بر اقیانوس ملت و مأمن شورآفرینى جوانان و امید آفرینى دوستان و بیم آفرینى دشمنان”. سلام بر نهالى‏که در مکتب اسلام و انبیاء الهى رویید و در فضاى نبوت و امامت رشد کرد و با خورشید انقلاب اسلامى درخشید و با دم مسیحایى مقتدایش در پنجم آذر ۵۸ به اوج خود رسید و مسلح به سلاح ایمان به آسمان ایثار سفرکرد و تک ستاره آسمان ایثار شد و فضیلتهاى غبار گرفته چند صد ساله را به امت مظلوم و تشنه حقیقت ارزانى داشت و پیام مظلومیت و مهجوریت قرآن را به اوج آسمانها برد و نور انقلاب اسلامى را بر فراز بام‏هاى دنیا ارسال نمود. در بیانات و دیدگاه‏هاى بنیانگذار بسیج (حضرت امام ره) سابقه بسیج به درازاى تاریخ بشریت است و ریشه‏هاى روشنى در فرهنگ قرآنى دارد.

خداوند در قرآن مى فرماید : “اگر خداوند بعضى را توسط بعضى دیگر دفع نکرده بود، دیرها، کلیساها، کنشت‏ها و مسجدهایى که نام خدا در آن ها به فراوانى برده مى‏شود ویران مى‏گردید و خدا هرکس را که یاریش کند، کمک مى‏کند و….”۱ ویا ” به سوى نبرد روانه شوید خواه بر شما آسان باشد، خواه سخت و با دارایى و اموال و جان خویش در راه خدا جهاد کنید ، اگر بدانید خیر شما در این است.”۲ و “واعدّوا لهم مااستطعتم من قوه … – در برابر دشمنان تا مى توانید نیرو و اسبان سوارى آماده کنید تا دشمنان خدا و خودتان و جز آنها که شما نمى‏شناسید و البته خدا مى‏شناسد را از قدرت بترسانید و …”۳و یا “اى کسانى‏که ایمان آورده‏اید شما را چه شده است که چون به شما گفته مى‏شود در راه خدا بسیج شوید کندى به خرج مى دهید؟ آیا به جاى آخرت به زندگى دنیا دل خوش کرده‏اید؟ متاع زندگى دنیا در برابر آخرت ، جز اندکى نیست.”۴ و یا “سبکبار و گرانبار بسیج شوید و با مال و جانتان در راه خدا جهاد کنید. اگر بدانید براى شما بهتر است.”۵”وَ لاَتَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُواوَ أَنْتُمُ اٌْْْْلْأَعْلَوْنَ إِن کُنْتُم مُؤْمِنِینَ، و اگر مؤمنید ، سستى مکنید و غمگین مشوید که شما برترید”۶

این‏ها تنها یک نکته از آن معنى بود و سراسر قرآن ، فرمان به بسیج عمومى براى دفاع در برابر ظلم و جور و آمادگى براى آبادانى و اصلاح در ابعاد مختلف است و علاوه بر آن براى دانستن ضرورت و حکمت بسیج کافى است تا نهج البلاغه را ورق بزنیم خصوصاً آنجا که مى فرمایند “کسى که جهاد را ناخوشایند دانسته و ترک کند کوچک و ذلیل مى شود.”۷ و یا “به خدا سوگند ، هرملتى که در درون خانه خود مورد هجوم قرار گیرد ذلیل خواهد شد.”۸ و یا “تَزُولُ الْجِبَالُ وَلاتَزُل ! عَضَّ عَلَى نَاجِذِکَ . أَعِرِ اللهَ جُمجُمَتَکَ .تِدْ فِى اٌلْاَرْضِ قَدَمَکَ . اٌرْمِ ببَصَرِکَ اَقصَى اٌلْقَوْمِ، وَ غُضَ بَصَرَکَ.وَ اٌعْلَمْ أََنَ النَصْرَمِنْ عِنْدِاٌللهِ. اگر کوهها از جاى کنده شوند تو ثابت و استوار باش ، دندان‏ها را برهم بفشار، کاسه سرت را به خدا عاریت ده ، پاى بر زمین میخکوب کن ، به صفوف پایانى دشمن بنگر، از فراوانى دشمن چشم بپوش ، و بدان که پیروزى از سوى خداوند است.”۹ و احادیث و روایات دینى ما همه و همه حکایت از این واقعیت دارد که ذکر آن‏ها در این مقال نمى‏گنجد ولى برای درک بهتر حکمت بسیج نیاز به واکاوى سیره قرآن ، نهج البلاغه ، و احادیث و روایات و ائمه داریمو فرمان علنى حضرت امام در پنجم آذر ماه ۵۸ مبنى بر تشکیل ارتش بیست میلیونى ناشى از همین ژرف اندیشى ، آینده‏نگرى و دور اندیشى و سالها تدبّر و تلمّذ در مکتب قرآن و انبیاء بود، خصوصاً این‏که بسیج در کلام امام در قلمروهاى مختلف اجتماعى، سیاسى، عبادىو حتى عشق و عرفان زیباترین مضمون‏ها را به خود مى‏گیرد و عنوان مصداق کاملو یا این‏که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده‏اند ؛ و یا این‏که مى فرمایند : “قضیه بسیج همان مسأله‏اى است که در صدر اسلام بوده است.”۱۰ از آن مضامین بلند است که در آن مفهوم بسیج بسى فراتر از تمام معناهایى است که برایش متصور است و هابیل اولین شهیدى است که در این مضمون،خداوند خلعت بسیجى را به قامت او انداختو در این نگرش بیدارى قوم بنى اسراییل و قیام آن بر علیه فرعون به فرمان حضرت موسى علیه‏السلام و بسیج اصحاب فقیر و مستضعف صفّه در برابر ظلم و ستمهاى اشراف بت پرست مکّه به فرمان پیامبر اسلام و هجرتهاى آن حضرت و دعوت عمومى همه ائمه اطهار(ع) براى اتحاد و همبستگى مسلمین علیه حکّام ظالم و براى گره‏گشایى از امور و ….. همه و همه ماهیت بسیجى داردو در عصر کنونى هم بسیج مردم در ماجراى تحریم تنباکو به تبعیت از فتواى میرزاى شیرازى که یک باره خواب سالیان سال استکبار را آشفته و پریشان نمود، قیام مردم ورامین ، قم و شهرهاى دیگر در حوادث سال ۴۲ در تبعیت و حمایت از روحانیت معظم در برابر ظلم‏هاى رژیم پهلوى و استمرار این قیام ها تا سرنگونى رژیم شاهنشاهى در ۲۲ بهمن ۵۷ نیز ریشه در فرهنگ و تفکّر بسیجى و بسیج داشته و دارد. آرى بسیج در مکتب ولایت همان مجاهدانى‏اند که عرفان و اندیشه و حماسه را با هم آمیخته و مقصد خویش را لقاى الهى برگزیده‏اند، و در مدرسه عشق با فرهنگ عاشورایى یک دست سلاح و یک دست قرآن ، از جنوب ایران کربلا ساخت و در غرب آن عاشورا به پا کرد و جان خود را به پاى درخت مدنیت همراه با اسلامیت فدا کرد و چون بنیان مرصوص با دشمنان دین به میدان رفت تا فتنه‏اى نماند.

بسیج در منظر ملت نیز یادآور جانفشانى‏ها ، رشادتها، از خودگذشتگى‏ها و فتوحات دلاورمردانى است که اقتدار و گمنامى را با هم آمیختند و رمز اقتدار ملت ما در اوج تنهایى کشورمان بود که انقلاب اسلامى را بیمه کرد و امروزهحضورش در دیگر عرصه‏هاى نیاز کشور ضرورتى اجتناب ناپذیر است که نیازهاى دائمى، باورها و ارزشهاى فرهنگى پدیدآورنده آن باید به روشنى تعریف شوند و این نیازها ممکن است اقتصادى، سیاسى،فرهنگى و یا نظامى باشند که بر همگان است که با روحیه‏اى بسیجى قدر این الطاف جلیّه خداوند را که بر ملت ارزانى داشته بیش از پیش بدانند و بدانند که غفلت از بسیج غفلت از استقلال، آزادى، جمهورى اسلامى است.

 

پى‏نوشت‏ها:

  1. سوره حج، آیه ۳۹٫
  2. سوره توبه، آیه ۱۰٫
  3. سوره انفال، آیه ۶۰٫

۴٫سوره توبه، آیه ۲۸٫

  1. همان، آیه ۴۱٫
  2. سوره آل عمران، آیه ۱۳۹٫
  3. نهج البلاغه، خطبه ۲۷٫
  4. همان.
  5. همان، خطبه ۱۱٫
  6. بسیج در اندیشه حضرت امام (ره)، ص ۷٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *