هشدارهاى علوى به حارث همدانى

حجهالاسلام ابوالقاسم یعقوبى

 

امام على(ع) در بخش نامه‏هاى نهج‏البلاغه۱ به “حارث همدانى” رهنمودها و هشدارهایى داده است که براى همیشه و همگان در طول تاریخ سودمند و آگاهى‏بخش و عبرت‏آموز است این نامه را در دو محور “هدایتها” و “هشدارها” به اندازه مجال شرح خواهیم داد، لکن پیش از آن لازم است درنگى در شخصیت حارث همدانى داشته باشیم.

 

حارث همدانى

حارث، از خواص شیعیان امیرالمؤمنین(ع) بود. او یار وفادار و فداکار و از فقها و دانشمندان زمانش، برترین بود(انه کان افقه الناس) در سال ۶۵ هجرى از دنیا رفت.

از برخى از روایات چنین به دست مى‏آید که وى به گونه‏اى ویژه مورد توجّه و علاقه امام بود و امام به میهمانى او مى‏رفت از این رو نوشته‏اند:

“روزى حارث از امام خواست که براى غذا به خانه او برود حضرت قبول کرد، ولى به این شرط که خود را به زحمت نیفکند، به هنگام خوردن غذا تکّه‏نانهایى که در سفره بود به خدمت امام آورد، امیرمؤمنان(ع) مشغول خوردن شد، حارث گفت: من پول هم دارم – و آنها را نشان داد، اگر اجازه بفرمایید چیزى بخرم و بیاورم امام فرمود: “هذه مما فى بیتک” این از چیزهایى است که در خانه دارى و باید براى میهمان آورده شود( اشاره به این که اگر من گفتم از آنچه در خانه است بیاور و اضافه نه، به این معنى است که نباید قرض کرد، نه این که فقط از خوراکیها هرچه داخل خانه هست بیاورى و از پولها براى میهمان مصرف نشود.”۲

این علاقه دوسویه بود، هم امام به حارث علاقمند بودند و هم حارث از شیفتگان مکتب علوى بود و در این راه سر از پا نمى‏شناخت و از پرچمداران دفاع از جریان ولایت علوى و اسلام ناب بشمار مى‏رفت. حارث مى‏گوید:

“نیمه روزى به خدمت امیرمؤمنان رسیدم، فرمود آمدنت نزد من براى چیست؟ گفتم: به خدا سوگند علاقه و محبت به تو مرا این جا آورده، فرمود: اگر در گفته ات راست بگویى مرا در سه جا خواهى دید: هنگامى که جان به گلوگاهت رسیده، و در صراط و کنار حوض کوثر.”۳

در این نامه‏اى که به آن اشارت شد مجموعه‏اى از اوامر و نواهى، هدایتها و هشدارها از سوى امام براى حارث نوشته شده است که در این نوشتار آن را در دو بخش به تفکیک ارائه مى‏دهیم:

بخش اول: هدایتها

بخش دوم: هشدارها

 

هدایتها و رهنمودها

۱- قرآن محورى

“تمسّک بحبل القرآن و النتصحه، و احلّ حلاله و حرم حرامه و صدّق بما سلف من الحق”

به ریسمان قرآن چنگ بزن و از آن اندرز بخواه، حلالش را حلال بشمر، و حرامش را حرام، آنچه از حقایق زندگى پیشینیان در قرآن آمده است تصدیق کن.

قرآن مجید محکمترین سند سعادت و جامع‏ترین قانون خوشبختى دنیا و آخرت است این کتاب انسان را به بهترین راه هدایت مى‏کند۴ و خالصترین نصیحت‏ها و خیرخواهى‏ها را پیش روى آدمى مى‏گزارد. هدایتگرى است که در او غش نیست، راهنمایى است که صادقانه راه مى‏نماید،۵ و رهزنان را نشان مى‏دهد، پایبندى به حلال‏ها و حرامهایى که در قرآن مطرح شده تضمین کننده خیردنیا و آخرت است.

گزارش‏ها، قصه‏ها و سرگذشت پیشینیان در این کتاب اطمینان آور و شفاف و درس‏آموز است، باور کردن این سرگذشت‏ها پشتوانه‏اى استوار براى حرکت به سوى کمال است زیرا همواره گذشته چراغ راه آینده است و از گذشته باید پلى براى آینده ساخت.

اگر قرآن محور زندگى فردى و اجتماعى مسلمانان باشد هیچگاه دشمنان قدرت تسلّط بر آنان را نخواهند داشت، جامعه‏اى که بر اساس قانون در رهنمودهاى قرآنى شکل بگیرد در روابط داخلى و خارجى‏اش عزیز و مقتدر و مستقل، خودباور و خداباور و خویشتن بان و خوشبین به آینده خواهد بود.

جامعه قرآنى برخوردار از “حیات طیّبه”۶ و جامعه‏اى برتر و به تعبیر قرآن “اعلون”۷ است، تعالى روحى و اخلاقى، تعالى سیاسى و اجتماعى، تعالى فرهنگى و انسانى از مشخصات روشن جامعه قرآن محور است.

از این رو على(ع) در این نامه و دستورالعمل به حارث همدانى نخستین توصیه و دستور را تمسّک به ارزشهاى قرآنى و پرهیز از نواهى آن مى‏داند.

قرآن ریسمانى است که از چاه ظلمات نفس آدمى را به نور هدایت الهى بالا مى‏کشد، از فرش بسوى عرش و از ملک به سوى ملکوت رهنمون مى‏گردد، افسوس که قرآن هنوز که هنوز است در بین بسیارى از مسلمانان (مهجور)۸ و در حاشیه زندگى است، اگر این کتاب انسان ساز و جامعه پرداز به متن زندگى مسلمانها راه مى‏یافت امروز وضعیت مسلمانان این چنین که هست نبود و دشمنان این گونه که هستند نبودند.

 

  1. عبرت آموزى

هدایت دیگرى که در این دستورالعمل علوى آمده است این است که:

“واعتبر بما مضى من الدّنیا ما بقى منها فأنّ بعضها یشبه بعضاً و آخرها لاحق بأولها و کلّها حائلٌ مفارق”

از (رخدادهاى) گذشته دنیا براى باقیمانده آن عبرت گیر، چرا که بعضى از آن شبیه بعضى دیگر است. و پایانش به نخستین آن ملحق مى‏گردد، اما تمام آن گذرا و ناپایدار است.

“عبرت” از ماده عبور است، یعنى از ظاهر پدیده‏هاى تاریخى باید نقبى به درون آن زد، سنتهاى حاکم بر تاریخ و فلسفه آن را باید کشف کرد و از آن درس زندگى آموخت، علل پیشرفت و پیروزى ملتها و نیز ریشه‏هاى شکست و نابودى آنان را جستجو کرد و آن را به عنوان قانون و سنت عالم آفرینش مورد توجه قرار داد.

قرآن در سوره “دخان” مى‏فرماید:

“کم ترکوا من جنّات و عیون وزروع و مقام کریم و نعمه کانوا فیها فاکهین کذالک و او رثناها قوماً آخرین فما بکت علیهم السماء و للأرض و ماکانوا منظرین”۹

(سرانجام همگى نابود شدند و) چه بسیار باغها و چشمه‏ها که از خود به جاى گذاشتند، و زراعتها و قصرهاى زیبا و گران قیمت. و نعمتهاى فراوان دیگر که در آن (غرق) بودند. این چنین بود (ماجراى آنان) و ما (اموال و حکومت) اینها را میراث براى اقوام دیگرى قرار دادیم.

نه آسمان بر آنان گریست و نه زمین، و نه به آنها مهلتى داده شد.

این آیات اشاره به قوم بنى اسرائیل و فرعونیان دارد که با آن همه کبکبه و تمدّنى که داشتند بر اثر لجاجت با خداو پیامبر الهى در کام دریا فرو غلتیدند و از آب وارد آتش جهنم شدند.

هر قوم و ملتى که روحیه تفرعن و فرعونیت که همان خودخواهى و منیّت است در او باشد محکوم به فنا و نابودى است.

خدا با هیچ قوم و ملّتى پیوند خویشى نبسته است.

 

  1. نام خدا را بزرگ شمار

“وعظّم اسم اللّه ان تذکره الّا على حقٍّ…واطع اللّه فى جمیع امورک فأنّ طاعه اللّه فاضلهٌ على ماسواها.”

نام خدا را بزرگ شمار و جز به حق از او نام مبر…در تمام اعمالت مطیع فرمان خداباش، زیرا اطاعت و فرمانبردارى خدا از هرکارى بهتر است.

در این دو فراز از این نامه به دو نکته در رابطه با خداى متعال اشاره شده است:

– بزرگ شمردن نام خدا

– فرمانبردارى از فرامین او

معناى بزرگ شمردن نام خدا آن است که اسم او را وسیله مطامع و منافع دنیوى قرار ندهیم، براى رسیدن به متاع اندک دنیا به ذات اقدس او سوگند نخوریم، زیر پوشش نام او مردم را فریب ندهیم، گزیده سخن آن که خدا را هزینه زندگى زودگذر و فانى دنیا نکنیم، باعظمت از او یاد کنیم و جز در موارد حق نام او را نبریم.

نکته دیگر آن که سرلوحه همه کارهایمان را اطاعت از او قرار دهیم به خدا نگوییم کار داریم، به کارمان بگوییم خدا داریم، فرمان و قانون او را بر همه فرمانها و قانونها مقدم بداریم. سرمایه باقى و ثمربخش و ماندگار براى انسان، قرار گرفتن در حوزه جاذبه حق تعالى و پیروى نمودن فرامین حیات بخش او در زندگى فردى و اجتماعى است. در همین نامه حضرت مى‏فرماید: “و وقّراللّه احبب احباءه” خداى را محترم شمار و دوستان خدرا دوست بدار، بنابراین تعظیم توقیر و اطاعت خداوند وظیفه اساسى ما است است.

 

  1. یاد مرگ و مراحل پس از آن

“واکثر ذکرالموت و ما بعدالموت؟ ولاتتمنّ الموت الّا بشرط وثیق.”

همواره به فکر مرگ و عالم پس از آن باش، هرگز آرزوى مرگ مکن مگر با شرایط مورد اعتماد(به این شرط که خود را اهل نجات بدانى).

ما انسانها در این بزرگ راه زندگى مسافرى را مانند هستیم که از مبدأى به سوى مقصدى در حرکت است غفلت از مبدأ و مقصد و توجه نکردن به تابلوهاى در مسیر، آدمى را به بیراهه مى‏کشاند و چه بسا او را در درّه سقوط بیفکند که نام و نشانى هم از او باقى نماند.

ذکر مرگ و یاد گردنه‏هاى پس از آن انسان را از خواب غفلت بیدار مى‏سازد تا راه را گم نکند و مقصد را فراموش ننماید.

نسیان آخرت برابر است با غفلت و سنگدلى، و انسان داراى قساوت قلب از رحمت و فیض و فضل الهى به دور است، مانند سنگى که در مسیر رودخانه قرار گرفته انبوه آب از روى او عبور مى‏کند اما هیچ سودى به حال او ندارد.

آرزوى مرگ براى کسى زیبا و مثبت است که دستش از عمل صالح پر باشد با دست خالى به سوى آن عالم رفتن رسوایى دارد، اگر على(ع) مى‏فرمود علاقه من به مرگ مانند علاقه کودک به شیر و پستان مادر است.۱۰ و یا مى‏فرمود: “من و مرگ مانند تشنه و آب هستیم.”۱۱ و یا به هنگام ضربت خوردن فرمود: (فزت و رب الکعبه) براى آن بود که او لحظه‏اى از عمرش را در غیر یاد خدا و اطاعت او مصرف نکرد و همواره غرق در یاد خدا بود.

در ادامه نامه حضرت مى‏فرماید: “و ایاک ان ینزل بک الموت و انت آبق من رب فى طلب الدنیا”. و بترس از آن که مرگ گریبانت را بگیرد و تو از خدایت فرار کرده و در طلب دنیا باشى.

 

  1. عاقبت اندیش باش

“واکظم الغیظ، و تجاوز عند المقدره، و احلم عند الغضب، و اصفح مع الدّوله، تکن لک العاقبه”.

خشمت را فرو خور، به هنگام قدرت گذشت پیشه کن و هنگام خشم بردبار باش، آن گاه که حکومت در دست تو است عفو و مدارا کن تا عاقبت خوب براى تو باشد.

در این فراز از سخن مولا به عواملى اشاره شده که در پى‏ریزى عاقبت آدمى نقش بنیادى و اساسى دارد:

فرو بردن خشم، عفو و گذشت و بردبارى پایه‏هاى شخصیّت انسان را تشکیل مى‏دهند، قرآن مجید مى‏فرماید:

“والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و اللّه یحبّ المحسنین”۱۲

(متقین) کسانى هستند که خشم خود را فرو مى‏برند و از (خطاى) مردم مى‏گذرند، و خداوند نیکوکاران را دوست مى‏دارد.

در گام اول انسان در برابر رخدادها و عوامل خشم آفرین باید قدرت کنترل خویش را داشته باشد. از آن بالاتر این که به کسى که او را به خشم آورده با آرامى و بزرگوارى برخورد کند در گام سوم بردبارى و سعه صدر از خود نشان دهد و بالأخره در گام چهارم دولت و قدرت او را سرمست نکند بلکه به او بزرگوارى بدهد که از لغزش دیگران چشم پوشى نماید اگر انسان این چهار مرحله را به درستى بپیماید عاقبت او تضمین است، چنین انسانى چشم انداز آینده او روشن و درخشان است و روزگار به سودش رو به پیش خواهد رفت.

 

  1. نگرش انسان به نعمتها

“واستصلح کل نعمه انعمها اللّه علیک، ولاتضیّعنّ نعمه من نعم اللّه عندک ولیر علیک اثر ما انعم اللّه به علیک…و اکثر ان تنظر الى من فضّلت علیه فأنّ ذلک من ابواب الشکر.”

هر نعمتى را که خدا به تو داد نیکودار و هیچ نعمتى از نعمتها را ضایع و تباه مساز، و باید اثر نعمتهایى که خدا به تو داده در تو دیده شود… به افراد پایین‏تر از خود توجه داشته باش، که این خود شکر برترى تو بر آنهاست.

استفاده بهینه از نعمتها و تباه نساختن آنها نشانه خداباورى و خردمندى است باید بدانیم که در هر نعمتى عوامل فراوانى در عالم هستى دست به دست هم مى‏دهند تا آن را به دست ما بسپارند، شایسته نیست که آن را به آسانى تباه سازیم و ضایع کنیم، از سوى دیگر آثار نعمتهاى الهى در زندگى ما باید محسوس باشد، در عمل شاکر نعمتها باشیم، آنها را به جا و درست مصرف نماییم و در مرحله سوم همواره به افراد پایین دست نگاه کنیم ونه بالا دست تا روحیه شکرگزارى در ما ایجاد شود و تداوم یابد.

بسیارند از کسانى که غرق در نعمت فرزند صالح، همسر شایسته، منزل وسیع، آبرومندى اجتماعى و مانند آن هستند اما همواره آه و ناله و ناسپاسى آنها به گوش مى‏رسد، ریشه آن این است که خود را با انسانهاى بالاتر و جلوتر از خود در امور مادى و دنیایى مقایسه کنند و احساس کمبود مى‏کنند، رهنمود على(ع) آن است که خود را با پایین دستها سنجش کن تا درهاى شکر برایت گشوده شود.

 

هشدارها و تحذیرها

در نامه ۶۹ نهج البلاغه در کنار هدایتها و رهنمودها – که به آن اشارت شد – هشدارها و تحذیرهایى نیز آمده است که هر کدام به نوبه خود آژیر خطر و زنگ بیدار باش براى ما انسانها است، امام على(ع) مانند طبیب حاذقى که بیماران را با دستورهاى مثبت و منفى، ایجابى و سلبى مداوا مى‏کند و یا از گسترش بیمارى پیشگیرى و جلوگیرى مى‏نماید، در این دستورالعمل هم به موضوعات ایجابى که باید انجام داد و هم به موضوعات سلبى که نباید انجام داد پرداخته است تا درمان خود را با کمال و تمام به انجام رسانده باشد.

آنچه در بخش پیشین به آن اشارت شد، دستور به انجام کارهایى بود که شایسته انجام بود. در بخش دوم به آن امورى اشاره خواهیم کرد که حضرت همگان را از آن برحذر داشته‏اند و هشدار داده‏اند.

لازم به ذکر است که زبان هشدار گاهى با جمله (ایاک) است و گاهى با صیغه (واحذر) و گاهى هم با فعل نهى، که نتیجه هر سه از لحاظ معنایى یکى است.

 

  1. کار ناپسند نسبت به دیگران

“واحذر کلّ عمل یرضاه صاحبه لنفسه و یکره لعامّه المسلمین.”

از هر عملى که تو را خشنود و مسلمانان را ناپسند آید برحذر باش.

در این فراز از سخن، مولا على(ع) معیارى براى کارهاى روزانه ما مسلمانان بیان کردند و آن این است که: پسندیده و ناپسندیده بودن کار را با روحیات خودت محاسبه نکن، بلکه معیار خوب و بد و شایسته و ناشایسته بودن کار را عموم مسلمانان قرار ده، به دیگر سخن خودت میزان و خط کش نباش که هرچه را بپسندى انجام دهى و هرچه را نپسندى ترک کنى، بلکه بررسى و دقت کن این کارى که مى‏خواهى انجام دهى، این حرفى که قرار است بیان کنى، این تصمیمى که قرار است اتخاذ کنى و بالأخره هر اقدامى که قرار است از تو صادر شود آیا به مذاق دیگر هم کیشان تو و مسلمانان پیرامون تو پسندیده هست یا نه، اگر سر دوراهى قرار گرفتى بر خشنودى خویش و ناخوشنودى دیگران، دیگران را بر خود مقدّم بدار، مصلحت امّت و جامعه اسلامى را بر رضاى خویشتن و مصلحت خود ترجیح بده و به گونه‏اى عمل کن که فضاى جامعه دینى را آلوده و مه آلود نسازى، اگر دیدى شعاع عملکرد تو دیگر مسلمانان را مى‏آزارد و آنان را نگران مى‏سازد از عملیاتى کردن آن تصمیم و اراده صرف نظر کن.

این رهنمود حضرت که با هشدار همراه است در بسیارى از مسائل و مواضع اجتماعى کارساز و گره‏گشاست، چه بسا ذوق و سلیقه فردى چیزى را اقتضاء کند که مزاج سیاسى و فرهنگى جامعه آن را پذیرا نیست، در این فرض بهتر است که مصلحت جمع و جامعه را بر نگرش و بینش خود مقدّم بدارد تا جامعه به تنش و چالش گرفتار نگردد.

 

  1. شرم و حیاء

“واحذر کلّ عمل یعمل به فى السرّ و یستحى منه العلانیه”

و از هر کارى که پنهانى انجام مى‏شود و در ظاهر از آن شرم دارى، پرهیز کن.

بى‏شرمى و بى‏حیایى یکى از آسیبهاى بزرگ و فردى و اجتماعى است، بى‏حیایى نسبت به خدا، بى‏حیایى نسبت به مردم، بى‏حیایى نسبت به خود. تنها سفارشى که از همه پیامبران الهى باقى مانده این است که: اگر کسى حیاء نداشت هرکارى که مى‏خواهد بکند مانعى براى آن نیست. یعنى تنها چیزى مى‏تواند جلو هرزگى و تبه کارى انسان را بگیرد داشتن “حیاء” است.

بسیارى از کارها را انسان در ملأ عام و در منظر مرأى انجام نمى‏دهد ولى ممکن است در خلوت و پنهانى انجام دهد، امام على(ع) مى‏فرماید: از آن کارى که حاضر نیستى در خلوت و در دیدگاه مردم انجام دهى از آن در پنهانى نیز پرهیز کن و انجام نده.

در روایات از حیاء به عنوان “رأس”۱۳ و سرآمد فضائل یاد شده است، حیاء کلید خوبى‏هاست و بى‏حیایى کلید زشتى‏ها و پلیدیها. از این رو در روایت آمده است که “لاایمان لمن لاحیاء له”۱۴

بنابراین یکى دیگر از هشدارهاى امام على(ع) به شیعیان این است که همواره خود را در محضر خدا بیند و آشکار و پنهانشان یکسان باشد و حرمت حیاء را پاسدارند.

 

  1. کارى که عذرخواهى به دنبال دارد را ترککن

“واحذر کلّ عمل اذا سئل عنه صاحبه انکره او اعتذر منه”

از اعمالى که اگر از انجام دهنده‏اش پرسش شود انکار مى‏کند و یا پوزش مى‏طلبد دورى کن.

در این فراز امام ملاک و معیار کار خوب و بد را بیان کرده‏اند، فرموده است: هر عمل و کارى که این دو چیز را به دنبال داشته باشد، شایسته است که ترک شود و انجام آن به صلاح نیست:

الف: کارى که اگر انجام بگیرد انسان انجام دهنده حاضر نیست آن را به خودش نسبت دهد.

ب: کارى که اگر عملى شود انسان حاضر است از انجام آن عذرخواهى نماید.

امام مى‏فرماید: در هر اقدامى نخست بیندیش و فکر کن، به پیامدها و عواقب کارها اندیشه کن، اگر دیدى از جمله کارهایى است که آن قدر زشت و نامناسب است که آدم دوست ندارد آن را بعهده بگیرد و یا اگر عهده دار شود ناچار است از آن پوزش بطلبد، از چنین کارهایى اجتناب کن و از آغاز که نیت انجامش را دارى ترک کن تا گرفتار آن نشوى.

این هشدار امیرالمؤمنین(ع) را اگر جدّى بگیریم بسیارى از فضاسازیهاى منفى و شایعه سازیهاى اجتماعى رخت بر مى‏بندند، کسانى هستند دست به کارهایى مى‏زنند که اگر آشکار شود و روزنامه‏اى و یا رسانه‏اى شود آن را تکذیب مى‏کنند، چرا عاقل کند کارى که بازآرد پشیمانى، شایسته است پیش از انجام هر اقدامى جوانب آن را به درستى بررسى کنیم تا گرفتار آثار منفى آن نشویم.

 

  1. پاییدن زبان

“ولاتجعل عرضک غرضاً لنبال القول، ولا تحدّث النّاس بکلّ ما سمعت به فکفى بذلک کذبا، ولاتردّ على الناس بکلّ ماسمعت به فکفى بذلک جهلاً”

آبروى خود را هدف تیرهاى سخنان مردم قرار مده و تمام آنچه را مى‏شنوى براى مردم بازگو مکن (چرا که راست و دروغ مخلوط است) دین تو را به دروغ آلوده مى‏کند و نیز تمام آنچه را براى تو نقل مى‏کنند تکذیب منما.

سه نکته و سه هشدار در این قطعه از سخنان مولاعلى(ع) مورد توجه قرار گرفته است: زبان سرخ سر سبز مى‏دهد بر باد. بسیارى از اوقات بر اثر عدم توجه و رعایت نکردن اصول انسانى در روابط اجتماعى، انسان با یک اظهار نظر و با یک گفتار آبرو و حیثیت اجتماعى چند ساله خود را برباد مى‏دهد و آماج تهمتها و حمله‏ها و هجمه‏ها قرار مى‏دهد. بنابراین زمام زبان باید در اختیار انسان باشد، کم بگوید و محکم بگوید و از سست گویى و پرگویى بپرهیزد. در جاى دیگر على(ع) فرمود: “من کثر کلامه کثر خطاء؛۱۵ آنکه سخن زیاد بگوید لغزشهایش نیز بیشتر است.”

گوش انسان دروازه‏اى است که دربان ندارد، فیلتر و حاجب و مانع هم ندارد ممکن است بسیارى از چیزها را آدمى در طول شبانه روز بشنود، راست و دروغ، سست و محکم، حق و باطل، اما مجاز نیست که هرچه شنید آن را به دیگران منتقل کند زیرا همین روحیه کافى است که او را در ردیف دروغگویان قرار دهد و آبرو و اعتبار خود را در معرض آسیب بگذارد.

۳- نکته سومى که حضرت به آن اشاره فرموده است آن است که: آنچه از دیگران مى‏شنوى تکذیب نکن که این روش تو را در ردیف جاهلان و نابخردان قرار مى‏دهد، بسیارى از گفته‏هاى دیگران که به گوش تو مى‏رسد حق است، راست و درست است با تبر(لا) گفته‏ها و اقوال دیگران را هدف قرار مده. درباره آنها فکر کن، بررسى و جستجو کن، شاید از لابلاى آنها به حقایقى دست یابى که در صورت دست یابى به آنها زندگى اجتماعى و حتى فردى تو را دگرگون سازد و نقطه عطفى در اراده و عزم تو شود.

  1. از یار بد گریزان باش

“واحذر صحابه من یقیل رأیه و ینکر عمله فانّ الصاحب معتبر بصاحبه”

از یارانى که در فکر و نظر ضعیفند و عمل آنها ناشایسته است برحذر باش، زیرا مقیاس سنجش شخصیّت هر کس را یارانش تشکیل مى‏دهند.

مردم در جامعه انسان را از دو طریق شناسایى مى‏کنند: یکى گفتار و رفتار فردى و موضع گیریهاى اجتماعى و دیگر از نشست و برخاست با دیگران، مصاحبت و همنشینى معیار خوبى براى نمره دادن مثبت و منفى به انسانهاست.

در روایات آمده است که:

“المرء على دین خلیله؛۱۶ هر کس با آیین دوست و رفیقش شناخته و ارزیابى مى‏شود.”

انسان مسلمان و شیعه اهل بیت(ع) اجازه ندارد با هر کس و ناکس رفت و آمد کند و دست دوستى بدهد. شایسته است با کسانى همنشینى نماید که او را به ارزشها نزدیک و از زشتى‏ها دور سازند و اگر به عکس شد این رفاقت ممنوع است زیرا یار بد بدتر بود از مار بد.

در ادامه این دستورالعمل حضرت شفافتر به این مسأله اشاره کرده‏اند: “ایّاک و مصاحبه الفساق فأنّ الشّر بالشّر ملحق”

از همنشینى با فاسقان بپرهیز که شر به شر مى‏پیوندد.

نسیم با آن لطافتى که دارد هنگامى که از روى مزبله عبور مى‏کند بوى بد مى‏گیرد و آزار دهنده مى‏شود، مراقب باش روح لطیف خود را که با رنگ عبودیت و عطر بندگى خوگرفته گرفتار بوى بدگناه نکنى و دوستان ناباب فضاى جان و روح تو را آلوده نسازند که اگر روحت رنگ گناه گرفت رفتار و گفتارت نیز به فسق و فجور آلوده خواهد شد.

 

  1. در گزینش مسکن حسّاس باش

“واسکن الامصار العظام فأنها جماع المسلمین و احذر منازل الغفله والجفاء و قله الأعوان على طاعه اللّه”

در شهرهاى بزرگ سکونت کن زیرا مرکز اجتماع مسلمانان است و از جاهایى که مردم آن از یاد خدا غافلند و به یکدیگر ستم روا مى‏دارند و بر اطاعت از خدا به یکدیگر کمک نمى‏کنند، بپرهیز.

در ضرب المثل‏ها گویند: “وطن جایى است که آزارى نباشد کسى را با کسى کارى نباشد” در شهرهاى کوچک چون همه همدیگر را مى‏شناسند دردسرها و مزاحمت‏ها هم فراوان است به خلاف شهرهاى بزرگ که انسان در یک فضاى جمعى کلانى زندگى مى‏کند، امکانات و ابزار زندگى فراهم‏تر است، اگر در کلان شهرها انسان بتواند سکونت گزیند و در عین حال به یاد خدا باشد بهتر است اصولاً هرکجا که تعاون بر نیکى و تقوا بیشتر باشد و تعاون بر گناه و تجاوز کمتر، شایسته سکونت است.

در این رابطه دو حدیث را ملاحظه نمایید:

رسولخدا(ص) فرمود:

“البلاد بلاد اللّه و العباد عباد اللّه فحیثما اصبت خیراً فأقم؛۱۷ شهرها شهرهاى خدایند و بندگان نیز بندگان خدا. پس هرجا که محیط خیر و خوبى باشد شایسته سکونت و زندگى است.

امام على(ع) فرمود:

“والزموا سواد الأعظم فأنّ یداللّه مع الجماعه؛۱۸ همواره با بزرگترین جمعیّت‏ها باشید که دست خدا با جماعت است.

 

  1. جایگاه حضور شیطان

“وایّاک و مقاعد الأسواق، فأنها محاضر الشیطان و معاریض الفتن” از نشستن در گذرگاههاى عمومى و بازار، پرهیز کن که جاى حاضر شدن شیطان و برانگیخته شدن فتنه‏هاست.

گرچه شیطان مانند خون در تن انسان جارى است و هه جا انسان را رَصَد مى‏کند و کمین کرده تا زمینه‏هاى لغزش او را فراهم آورد امّا در برخى زمان‏ها و مکان‏ها حضور پررنگ‏تر و جدّى‏ترى دارد، از جمله آن مکانها، اماکن عمومى مانند بازار است که زمینه گناه و انجام حرام بیشتر است از این رو پیامبر اکرم(ص) فرمود:

“انّ الشیاطین تغدوا برایاتها الى الأسواق فیدخلون مع اول داخل و یخرجون مع آخر خارج؛۱۹ شیطان‏ها صبحگاهان با پرچم‏هاى خود به بازار مى‏روند و با هر که زودتر به بازار رود داخل مى‏شوند و با هر که دیرتر درآید، بیرون مى‏آیند.”

بنابراین زمینه شیطنت شیطان‏ها در بازار فراهم‏تر است، چه انسانهایى به ظاهر انسان اما در عمل دست شیطان را از پشت مى‏بندند و با هزاران دوز و کلک مردم را مى‏فریبند و شیطان گونه با سوگند و قسم‏هاى پى در پى و با شیوه‏هاى ویژه‏اى که دارند، اجناس بُنجُل را به قیمت بالا به مشتریان ناآگاه مى‏فروشند و نام آن را هم زرنگى و کیاست مى‏گذارند.

 

  1. مسافرت در جمعه

“ولاتسافر فى یوم جمعه حتى تشهد الصلاه الّافاصلاً فى سبیل اللّه او فى امر تعذربه”

روز جمعه پیش از نماز مسافرت نکن جز براى جهاد در راه خدا و یا کارى که از انجام آن ناچارى.

از این فراز کلام مولا اهمیت حضور و شرکت در نماز جمعه استفاده مى‏شود. هشدار حضرت آن است که هیچ چیزى نباید مانع حضور در نماز جمعه شود، زیرا نماز جمعه رمز وحدت، عامل تقویت نظام، پیوند و بیعت با ولایت، حضور در متن سیاست، و بالآخره نماز جمعه پیشانى و چهره حکومت اسلامى است.

حضور دسته جمعى و با انگیزه هر هفته در نماز جمعه اقتدار مسلمانان را به نمایش مى‏گذارد و صف بهم پیوسته آنان را که حاکى از دلها و انگیزه‏هاى بهم گره خورده است، نشان مى‏دهد، امام جمعه با تبیین مسائل سیاسى و تحلیل آنها و نیز تشریح مصلحت اسلام و مسلمانان و شیطنت‏ها و فتنه گریهاى دشمنان، مردم را به حضور در صحنه فرا مى‏خواند و با ذکر و موعظه و سفارش به تقوا مصونیّت فردى و اجتماعى را گسترش مى‏دهد، این چنین اجتماعى که در آن هم عبادت و هم سیاست با هم مطرح باشد در سایر ادیان وجود ندارد و این از ویژگیهاى دین همه سونگر و جامع اسلام است.

از این رو در روایات نسبت به کسانى که بدون عذر و دلیلى سه هفته پى در پى به نماز جمعه حضور نیابند هشدار داده شده است.

امام باقر(ع) فرمود:”من ترک الجمعه ثلاث جمع متوالیه طبع اللّه على قلبه”۲۰ هر که سه جمعه متوالى (بدون عذر) نماز جمعه را ترک کند، خداوند بر قلب او مهر مى‏زند.

 

پى‏نوشت‏ها:

  1. نهج البلاغه، صبحى صالح، نامه ۶۹ با استفاده از ترجمه مرحوم دشتى، و نیز آیه اللّه مکارم.
  2. ترجمه و شرح فشرده نهج البلاغه آیه اللّه مکارم، ج ۳، ص ۴۷۶ سفینهالبحار، دارالأسوه، ج ۲، ص ۱۳۹٫
  3. همان.
  4. سوره اسراء، آیه ۱۷٫
  5. نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶٫
  6. سوره نحل، آیه ۹۷٫
  7. سوره آل عمران، آیه ۱۳۹٫
  8. سوره فرقان، آیه ۳۰٫
  9. سوره دخان، آیه ۲۵ – ۲۹٫
  10. نهج البلاغه، خطبه ۵٫
  11. همان، نامه ۲۳٫
  12. سوره آل عمران، آیه ۱۳۴٫
  13. میزان الحکمه، رى شهرى، ترجمه شیخى، ج ۳، ص ۲۸۰٫
  14. همان، ص ۲۸۲٫
  15. نهج البلاغه، قصار، ۳۴۹٫
  16. میزان الحکمه، ج ۶، ص ۱۹۰٫
  17. نهج الفصاحه، حدیث شماره ۱۱۱۶٫
  18. نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷٫
  19. نهج الفصاحه، شماره ۶۳۸٫
  20. التهذیب، ج ۳، ص ۲۳۸٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *