پاسخ به سوالات شرعی

 

 

 

س: در بین مردم متعارف است که عمل مستحبی همانند زیارت و یا طواف و یا عمره مفرده را برای خود و دیگران بجای می‌آورند، آیا چنین عمل واحدی که اصالتاً از ناحیه خود و نیابتاً از طرف دیگران می‌باشد صحیح است؟

بسمه تعالی

ج: شریک کردن دیگران در حج یا عمره مستحبه خود جایز است.

س: در طراحی تعدادی از افراد دور هم جمع می‌شوند و برای سفر کربلا هر نفر ۱۰۰۰ تومان پول می‌پردازد و از تمامی افراد شرکت کننده در این طرح ثبت نام می‌شود.

پس از پایان ثبت نام از میان افراد ثبت نام کننده قرعه کشی به عمل می‌آید و ۳ نفر از کل افراد ثبت نام کننده با پول جمع‌آوری شده به کربلا اعزام می‌شوند و اضافه پول جمع شده نیز خرج کمک به نیازمندان می‌گردد. لطفاً حکم شرعی این عمل را بیان فرمایید.

بسمه تعالی

ج: اگر همه افراد پرداخت کننده پول با اطلاع و آگاهی از چگونگی مصرف پول جمع آوری شده، به آن رضایت داشته باشند، اشکال ندارد.

س: آیا یک شیعه می‌تواند با یک سنی عقد متعه انجام بدهد؟ با توجه به اینکه برادران اهل سنّت عقد موقت را قبول ندارند؟

بسمه تعالی

ج: اگر طرفین ازدواج معتقد به صحّت شرعی عقد متعه نباشند، و قصد جدّی در انشاء عقد نداشته باشند چنین عقدی محکوم به صحّت نیست.

س: در خصوص حکمِ‌ خمسِ مبلغی که بعنوان پس‌انداز بصورت اختیاری توسط سازمان از حقوق کارکنان کسر می‌گردد، دو فتوا به شرح ذیل آمده است که جمع آنها به ظاهر دشوار است:

الف: هر مقدار از حقوق آنها که پس انداز شده «از درآمد سال وصول محسوب می‌شود…»

ب: اگر ذخیره مذکور با اجازه خود شما از حقوقتان کسر شده، همان مبلغ کسر شده حکم پس انداز دارد که «باید سر سال خمسی محاسبه و خمس آن پرداخت شود» استدعا دارد نسبت به تکلیف شرعی کارکنان سپاه در این خصوص که مبتلا به آنان می‌باشد بطور واضح تعیین تکلیف فرمایید.

باسمه تعالی

ج: اگر ذخیره مذکور که با اجازه شما از حقوقتان کسر شده، چنانچه در سر سال خمسی قابل استرداد باشد، خمس آن باید پرداخت شود، و اگر نه در سال وصول باید تخمیس گردد، و همچنین آن مبالغی که دولت از خودش بر کسور بازنشستگی اضافه می‌کند و پس از باز نشستگی به تدریج می‌پردازد.

دریافتی هر سال جزء درآمد همان سال وصول محسوب است که باید زاید بر مؤنه تخمیس گردد.

س: حق استفاده از آب رودخانه و آبهای زیر زمینی در صورت نیاز مبرم و در حدّ نیاز در مناطق مرتفع با اهالی همان منطقه است یا اهالی مناطقی که کیلومتر‌ها دورتر زندگی می‌کنند؟

 

بسمه تعالی

ج: اهالی منطقه بالا اگر احداث ساختمان مسکونی یا مزرع نموده‌اند به امید استفاده از آب رودخانه، پیش از اقدام اهالی مناطق پایین بر احداث ساختمان یا مزرعه در این صورت، اهالی منطقه بالا در استفاده از آب رودخانه به مقدار نیاز خودشان حق تقدّم دارند و در آبهای زیر زمینی اگر حفر چاه در مناطق پایین آب چاهای بالا را به خودش جذب نکند، اهالی مناطق بالا حق ممانعت ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *