از آگاهان بپرسید!

 

سیّد محمّد تقی علوی

  1. تعداد نمازهایی که نخوانده‌ام زیاد است برای جبران، راه به غیر از به جای آوردن قضای آنها، وجود دارد؟

هیچ عملی، جبران نماز قضا شده را نمی‌کند، جز به جای آوردن آن. بنا بر این سعی کنید تا به تدریج، نمازهایی را که یقین دارید از شما قضا شده است، به جا آورید. مثلاً پس از هر نماز روزانه، یک نماز قضا هم بخوانید یا شب‌ها قبل از خوابیدن، چند نماز قضا به جا آورید. با تصمیم و داشتن اراده‌ای قوی، انجام دادن این کار، چندان سخت نیست. ان شاء الله خداوند متعال هم شما را در انجام تکالیف شرعی موفّق می‌فرماید.

  1. در کتاب «گنج‌های معنوی»، در روایتی آمده است که اگر کسی شب دوشنبه، پنجاه رکعت نماز بخواند و روز آن را روزه بگیرد و ظهر دوشنبه نیز پنجاه رکعت نماز بخواند و بعد از آن، صد مرتبه استغفار کند، با صد سال نماز قضا شده مطابق است. آیا این روایت درست است؟

همه مجتهدان می‌گویند قضای نماز، واجب است. اگر روایت یاد شده از نظر سند هم مشکلی نداشته باشد، مورد عمل فقها قرار نگرفته است و نماز مذکور، جبران نماز‌های قضا شده را نمی‌کند. آری اگر این روایت درست باشد، ‌ممکن است ثواب صدسال عبادت داشته باشد.

  1. عکس‌هایی که قبل از تکلیف و بدون حجاب گرفته‌ایم، نامحرم ببیند، برای ما اشکال شرعی دارد؟

اگر نامحرم بدون قصد لذّت به عکس‌ها نگاه کند، مانعی ندارد و شما هم تکلیفی ندارید.

  1. در عقد و عروسی‌ها که معمولاً خانم‌ها با آرایش و لباس ویژه در مراسم در آن شرکت دارند و فیلم برداری صورت می‌گیرد، ‌تکلیف چیست؟

اگر می‌دانید یا احتمال می‌دهید که در آینده فیلم‌ها توسط افراد نامحرم مشاهده می‌گردد، لازم است حجاب کامل خود را در زمان فیلم‌برداری مراعات کنید و اگر نمی‌توانید، از واقع شدن در مقابل دوربین خودداری ننمایید.

۵ . ‌در جلسات عقد و عروسی که داماد وارد می‌شود، تکلیف خانم‌هایی که با او محرم نیستند چیست؟

خانم‌ها در مقابل داماد و سایر نامحرمان باید رعایت حجاب کامل را بنمایند و فرقی بین مجلس عروسی و سایر موارد نیست.

۶ . آیا می‌توان در یک مسئله به رساله چندین مجتهد رجوع و بهترین را انتخاب کرد؟

در مسائلی که مرجع تقلید اعلم فتوا داشته باشد، نمی‌توان به غیر اعلم رجوع کرد و توجّه دارید که کسی که می‌خواهد بهترین نظریه را در بین آرای متخصّصان انتخاب کند، باید خودش متخصّص باشد.

  1. آیا عرق بدن خانم‌ها در ایّام عادت نجس است؟

خیر ـ نجس نیست.

۸ . مراجع تقلید فرموده‌اند که اگر خون انسان به لباس یا بدن باشد و مقدار آن از اندازه یک درهم کمتر باشد، بخشیده شده. آیا این خون کمتر از درهم که در نماز بخشیده شده، پاک نیز هست؟

خون کمتر ‌از درهم، نجس و نجس کننده است؛ ولی اگر در بدن و یا لباس نمازگزار باشد، نماز با آن صحیح است‌(بهتر است این نکته را نیز بدانید که منظور از درهم، سکّه‌های نقره ‌قدیمی است که احتمالاً در موزه‌ها دیده‌اید).

  1. سخن گفتن در اثناء‌ اذان و اقامه چه صورت دارد؟

سخن نگفتن در اثناء اذان و اقامه، مستحب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *