اسلام،آیین صلح و صفا

 

 

 

آیه الله جوادی آملی

تهیه و تدوین: محمّدرضا مصطفی‌پور

صلح و امنیّت، از نیازهای اساسی جامعه انسانی است. در جامعه‌ای که افراد آن، با هم دچار اختلاف شده، به جنگ و ستیز بپردازند، زندگی، بسیار سخت و توانفرساست، استعدادها در آن متوقّف می‌شود، رشد و توسعه جامعه و افراد، دچار رکود و توقّف می‌گردد. از این رو در آموزه‌های قرآن، مؤمنان به صلح و صفا فرا خوانده شده‌اند و خدای سبحان، خطاب به مؤمنان می‌فرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا ادخلوا  فی السلم کافّه و لاتتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدوّ مبین؛۱  ای کسانی که ایمان آورده‌اید، همگی در صلح و آشتی درآیید و از گام‌های شیطان، پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست».

در این آیه، مؤمنان به صلح و اتّحاد و زندگی مسالمت‌آمیز فراخوانده شده‌اند؛ زیرا صلح و اتّحاد، به منزله دژ محکمی است که انسان را از حوادث ناگوار، حفظ می‌کند.

با دقّت در مفهوم آیه، چنین پرسش‌هایی، قابل طرح و بررسی‌اند: چرا مؤمنان، به صلح واتحاد فرا خوانده شده‌اند؟ راه دستیابی به صلح و زندگی مسالمت‌آمیز و همچنین راه حفظ آن کدام است؟ دشمن صلح و اتّحاد، چه کسانی هستند؟  چگونه می‌توان از دشمنی دشمنان صلح و اتحاد محفوظ ماند؟ برای پاسخ به سؤالات یاد شده، بحث را در چند مطلب پی‌ می‌گیریم.

  1. صلح و آرامش، در پرتو ایمان

صلح و آرامش در صورتی پدید می‌آید که افراد جامعه، همگان از اصول جامع و حافظ منافع عمومی اطاعت کرده و از حقوق و مقررات مشترک، پیروی کنند و هیچ فرد یا گروهی منافع خود را بر مصالح دیگران ترجیح ندهد. چون ایمان به خدا و تسلیم در برابر فرمان او، نقطه وحدت جامعه انسانی و رمز ارتباط اقوام و ملّت‌هاست، پس تنها در پرتو ایمان به خدا می‌توان به صلح و آرامش دسترسی پیدا کرد و با اتکا به قوانین مادّی، هرگز نمی‌توان به جنگ و ناامنی و اضطراب پایان داد؛ زیرا عالم مادّه و پیوستگی به آن، پیوسته سرچشمه کشمکش‌ها و تصادم‌هاست و این که آیه، مؤمنان را به صلح و اتّحاد فرا خوانده، برای آن است که مؤمنان به حکم ایمان با هم برادرند: « انّما المؤمنون اخوه».۲

فقط اهل ایمان با هم برادرند. اهل ایمان به لحاظ این که خود را مخلوق خدای یکتا می‌دانند و می‌دانند که همه انسان‌ها در اصل انسانیّت، با هم برابرند؛ زیرا همگان دارای فطرت الهی هستند. پس خود را موظّف می‌دانند از قوانین و مقرّرات الهی پیروی کنند و حدود الهی را در بین خود رعایت کرده و از آن تعدّی ننمایند؛ چون تعدّی از حدود الهی، ظلم است و ظلم و ستم نیز به حکم عقل فطری، قبیح و زشت است و باید از آن دوری کرد.

از این رو، این آیه، اوّلاً مؤمنان را به صلح و سازش و اتّحاد دعوت کرده است و راه دستیابی به آن صلح و اتّحاد و همچنین حفظ آن را در پیروی از قوانین الهی ـ که با مصالح واقعی آدمیان سازگار است ـ، ممکن می‌داند.

  1. دشمن صلح و آشتی

بر اساس این آیه، دشمن صلح و آشتی، شیطان است؛ زیرا شیطان است که بین انسان‌ها تفرقه و اختلاف ایجاد می‌کند. در واقع، اختلاف‌افکنی، از هر کسی سرچشمه گیرد، از وسوسه شیطان است؛ چون اوّلاً راه شیطان در برابر صراط مستقیم و وحی و برهان است و ثانیاً فکر، امری وجودی است و هیچ امر وجودی‌ای خود به خود پدید نمی‌آید؛ بلکه فاعل و سببی آن را به وجود می‌آورد. ثالثاً سبب آن خود ذهن نیست؛ زیرا فکر در ذهن ایجاد می‌شود و ذهن فقط سبب قابلی آن است و نه مبدأ فاعلی آن.

سبب فاعلی فکر اگر حق باشد، خدا و فرشتگان‌اند و اگر باطل باشد، القائات شیطان است، چنان‌که قرآن می‌فرماید:«و ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم لیجادلوکم؛ در حقیقت، شیطان‌ها به دوستانشان القای‌ وسوسه می‌کنند تا با شما به جدال بپردازند.».

برای تشخیص القای شیطان یا الهام الهی باید از عقل سالم و نقل معتبر، کمک گرفت.

یکی از کارهای تخریبیِ شیطان، خالی کردن زیرپای مؤمنان و سست کردن عقاید آنان است که قهراً آنها را می‌لغزانَد و منحرف می‌کند. شیطان، با وسوسه و سوگند دروغ؛ زیر پای آدم و حوّا را خالی کرد و آنان را از آن مقام و منزلتی که داشتند، فرود آورد.

اگر انسان‌ها در برابر وسوسه‌های شیطان، انفعال و پذیرش‌ نشان ندهند و برخی از گناهان را مرتکب نشوند، انحراف و لغزش‌ از راه راست دامنگیرشان نمی‌شود.

  1. منشأ دشمنی شیطان

قرآن کریم، منشأ و سرچشمه دشمنی شیطان را چند چیز می‌داند:

الف. تکبّر و برتری‌جویی شیطان در برابر انسان؛

ب. حسادت و تحمّل نکردن کرامت انسان؛

ج. هبوط و سقوط او از عالم نور به عالم غرور؛

د: لعن و نفرین خدا و بندگانش بر او تا قیامت.

با توجه به  این موارد، برای این که انسان در دام شیطان گرفتار نشود و در مسیر شیطان گام برندارد، باید از ویژگی یاد شده پرهیز کند.

پی‌نوشت‌ها

  1. سوره بقره، آیه ۲۰۸٫
  2. سوره حجرات، آیه ۱۰٫
  3. سوره انعام، آیه ۱۲۱٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *