المپیک مسلمانان

 

 

 

سیّد مهدی حسینی

بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، با تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی شکل گرفت. این بازی‌ها را می‌توان «المپیک مسلمانان» نامید. هدف از برگزاری این مسابقات، بروز دادن بیشتر توانایی مسلمانان است؛ . زیرا با توجّه به وجود یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان، بازی‌های کشورهای اسلامی می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان تبدیل شود.

حضور ورزشکاران به عنوان نمایندگان این تعداد مسلمان، خود، کنگره‌ای عظیم را برای هماهنگ کردن مسائل اسلام و اتّحاد بین مسلمانان در دنیا به وجود خواهد آورد؛ زیرا آشنایی با فرهنگ و تمدّن غنی اسلام ـ که بسیاری از مسلمانان و دیگر ادیان آسمانی، به دلیل نداشتن آگاهی و عدم ارتباط از آن محروم‌اند ـ، می‌تواند در آگاهی و بیداری آنان نقش مؤثّری داشته باشد.

دلیل اصلی شکل‌گیری این بازی‌ها، علاوه بر بروز توانایی‌های مسلمانان در رشته‌های مختلف ورزشی، ایجاد دوستی بیشتر بین کشورهای مسلمان و ورزشکاران است. این پیوند و دوستی، سبب اقتدار کشورهای مسلمان در مجامع بین‌المللی و گسترش دین اسلام در سراسر عالم می‌شود.

نخستین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی

اوّلین دوره این بازی‌ها به میزبانی عربستان سعودی و در چهار شهر مکّه، ‌مدینه، جدّه و طائف برگزار شد.

شش هزار ورزشکار از ۵۵ کشور مسلمان در نخستین دوره این مسابقات حضور داشتند که در سیزده رشته ورزشی، با یکدیگر به رقابت پرداختند.

دوره اوّل، از بیست فروردین تا اوّل اردیبهشت سال ۱۳۸۴ برگزار شد. بیش از ۳۵۵ مدال در سه رنگ، شامل ۱۰۸ مدال طلا، ۱۰۸ نقره، ۱۳۹ مدال برنز، به قهرمانان مواد مختلف اهدا گردید.

در این دوره، عربستان به مقام اوّل و مصر به مقام دوم و قزاقستان به مقام‌  سوم رسیدند و جمهوری اسلامی ایران هم مقام چهارم را به دست آورد.

دومین دوره

قرار بود دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، در فروردین‌ ماه ۱۳۸۹ در سه شهر تهران، مشهد و اصفهان برگزار شود. با این که مسئولان کشورمان، تدارک وسیعی برای برگزاری این دوره از  بازی‌ها دیده بودند، امّا زمزمه‌هایی که از چندی پیش مبنی بر اعتراض برخی کشورهای عربی نسبت به میزبانی ایران شنیده می‌شد، نهایتاً منجر به لغو میزبانی ایران شد.

لغو بازی‌ها

مسئله لغو میزبانی ایران در دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، از آن‌ جا آغاز شد که فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی و کشورهای عربی ـ که عضو این فدراسیون هستند ـ، از زمانی که میزبانی به ایران داده شد و نقش مدال‌ها با تصویر و نام خلیج فارس طراحی شد،‌ با این مسئله مشکل داشته و اعتراض خود را عنوان کردند و صراحتاً بیان داشتند که نقش و نام «خلیج فارس»، از روی لوگو و مدال‌های بازی‌ها حذف شود. وقتی با واکنش شدید مسئولان کشورمان رو به رو شدند اعتراض خود را روی کلمه فارس گذاشته و خواستند که نام «خلیج فارس» بدون فارس بیاید. این بار نیز مسئولان کوتاه نیامدند و نهایتاً کشورهای عربی، این مسئله را بهانه قرار داده و میزبانی بازی‌ها را از ما گرفتند.

قطعاً پاسداری از هویّت و تاریخ کشورمان، مسئله اصلی و اساسی ماست و هرگونه فعالیت در قالب ورزشی و فرهنگی باید مؤیّد و در راستای اصول اصلی نظام باشد.

مسئولان ورزش کشور، با توجّه به شرایطی که کشورهای عربی برای ایران ترتیب داده بودند، بهترین و منطقی‌ترین تصمیم را گرفتند؛‌ زیرا مسئله خلیج فارس، موضوعی بسیار پر اهمیّت و ارزشمند برای کشور ما محسوب می‌شود که باید تمام مسئولان در حفظ و حراست از آن تلاش کنند.

ورزش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت آموزشی مدارس می‌تواند عامل مهمی در ایجاد نشاط و شادابی و تأمین سلامت جسم و روح دانش‌آموزان باشد.

با توجّه به ویژگی‌های ورزش صبحگاهی، می‌توان آن را در سه بخش: «گرم کردن»، «پیاده کردن هدف» و« بازگشت به حالت اوّلیه» طراحی کرد. انجام دادن این برنامه، در ابتدا با افزایش تدریجی ضربان قلب همراه است که به آستانه تحریک برای افزایش استقامت عمومی می‌رسد و سرانجام به حالت اولیه برمی‌گردد.

اجرای ورزش صبحگاهی به طور منظّم و روزانه، می‌تواند نقش بسیار مهمی در کسب آمادگی جسمانی، روانی و نشاط و شادابی دانش‌آموزان داشته باشد. انجام دادن فعالیّت‌های مداوم، آثار مثبتی بر بافت استخوانی دارد.

یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که ورزش در رشد طولی استخوان و نیز آرایش سلول‌های استخوانی، تأثیر بسیار ناچیزی دارد؛ امّا تأثیر فعّالیت‌های ورزشی در افزایش تراکم و رشد عرضی استخوان، با افزایش مواد معدنی در آن تأیید شده است و بی‌تحرّکی و حذف فشار مکانیکی از استخوان‌ها، باعث کاهش مواد معدنی و کاهش استحکام آنها می‌شود.

مرحله زوال استخوانی در دختران، از یازده سالگی آغاز می‌شود و تا چهارده سالگی ادامه می‌یابد.  بنا بر این دوران بلوغ، مرحله بسیار مهمی در رشد استخوانی ‌آنهاست. استحکام استخوان‌ها، به تراکم مواد معدنی در آنها و نحوه آرایش سلول‌های استخوانی بستگی دارد.

اجرای برنامه ورزشی روزانه، موجب ارتقای سطح آمادگی قلبی و عروقی می‌شود و نیاز به صرف وقت زیادی ندارد. در چنین برنامه‌ای، لازم است که ضربان قلب تا ۱۴۰ بار در دقیقه افزایش یابد و پنج روز در هفته، استمرار یابد.

هنگام ورزش، سیستم ترشّحی همانند سیستم عصبی، اثرات مثبتی بر واکنش بدن نسبت به هر فعالیت خاص دارد و هماهنگی مکانیسم‌های مختلف بدن، مانند تولید انرژی، به اجرای فعالیت کمک می‌کند.

فواید مربوط به ورزش صبحگاهی، فقط به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه تقویت سیستم ایمنی بدن، بالا رفتن سطح بهداشت روانی، و بهبود کیفیت عمر را به دنبال خواهد داشت.

انجام دادن چند حرکت ساده و منظّم آن‌ هم در چند دقیقه، بدن را در برابر عوارض جسمی زیادی مصون می‌دارد. یک برنامه ورزشی مناسب، چگونگی و شدّت تمرینات و در نهایت، مدّت اجرای تمرینات را در بر می‌گیرد. به این صورت که:

  1. تناوب تمرینات، حداقل پنج روز در هفته باشد؛
  2. شدّت تمرینات، به قدری باشد که به نفس نفس بیفتید. این بدان معناست که تعداد ضربان قلب شما حداقل به ۶۰ درصد حداکثر ضربان قلبتان افزایش یابد؛
  3. مدّت اجرای تمرینات، حداقل ده دقیقه باشد تا برای بدن مفید واقع گردد.

بیشتر افسردگی‌ها در کودکان، در دوران ابتدایی، و در نوجوانان، در دوره راهنمایی و دبیرستان است. این افسردگی‌ها بیشتر زاییده حوادث نامطلوب زندگی‌اند و معمولاً نیاز به دارو و درمان ندارند و اگر عوامل ایجاد کننده آنها برطرف شوند، خود به خود درمان می‌شوند.

تمرینات بدنی، نرمش مداوم و ورزش صبحگاهی یکی از راه‌های علاج و تسکین فشارهای روانی است. از آنجایی که فشارهای روانی می‌تواند باعث بروز خستگی شود، ورزش، موجب بالا رفتن قدرت عضلانی و جریان خون بیشتر و بهتر می‌شود و از میزان خستگی و دردهای عضلانی ناشی از فشارهای روانی می‌کاهد.

بنا بر این با ورزش صبحگاهی، دانش آموزان، قابلیت‌های بیشتری برای برتری یافتن بر مشکلات روانی را پیدا می‌کنند. دانش آموزانی که شروع به انجام دادن فعالیّت‌های منظم می‌کنند، هدفمند و امیدوار می شوند و تغییرات زیادی را در اهداف زندگی خود به وجود می‌آورند.

ورزش، مهم‌ترین عامل در از بین بردن افسردگی‌ها و یا پیشگیری از به وجود آمدن این نوع بیماری‌هاست. ثابت شده که نرمش‌های مداوم روزانه، موجب کاهش اضطراب، افسردگی، تنظیم و تعدیل استرس، می‌شود. ضمن آن که شخص ورزشکار، دید مثبت‌تری نسبت به زندگی دارد.

نکات مثبت ورزش صبحگاهی

  1. آلودگی هوا در صبح کمتر است و می‌توانید در هوای پاک صبح، به راحتی نفس عمیق بکشید.
  2. اگر کمی زودتر از خواب بیدار شوید، زمان کافی برای ورزش کردن خواهید داشت.
  3. هنگامی که در ساعات اوّلیه روز ورزش می‌کنید،‌ سرعت ضربان قلبتان را افزایش می‌دهید و در ساعات اوّلیه روز، کالری‌های اضافی را می‌سوزانید.
  4. ورزش کردن در ساعات اوّلیه روز، به شما کمک می‌کند تا انرژی جسمی و روحی کافی برای کارهای روزانه به دست آورید.
  5. در تابستان، صبح‌ها معمولاً دمای هوا پایین‌تر است.

۶ . ورزش صبحگاهی، توانایی و قدرت فعّالیت ذهنی و خلاقیت شما را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *