دنیای علم

 

 

 

علی مهرنوش

تصویر آواز

آنچه می‌بینید، به نظر می‌رسد تصویر گل باشد یا الگو و طرح زیبایی که با رنگ‌های زنده و شاد ترسیم شده‌اند؛ امّا در واقع، نه گل است و نه تصویر هندسی. اینها نمایش صوتی از آوازهایی هستند که دلفین‌ها و وال‌ها در عمق دریا سر می‌دهند. این الگوی تصویری، به عنوان تکنیک و نرم‌افزار در مصارف نظامی استفاده می‌شود.

نیروی دریایی، از این نرم‌افزار برای ثبت مکالمات زیردریایی بین وال‌ها و دلفین‌ها استفاده می‌کند که به شکل تصویر زیر درآمده است.

مغز بی‌ مغز

در این جا هم شما با مغز انسان یا هر حیوان دیگری، در کنار انگشتر، رو به رو نیستید. البته مغز، ربطی هم به این انگشتر ندارد. تنها چیزی که این دو تا را به هم مرتبط می‌کند، مروارید بودن این دو است. نگین روی انگشتر، یک مروارید معمولی است و در کنار آنهم، بزرگ‌ترین مروارید جهان دیده می‌شود؛ مرواریدی که شباهت زیادی به مغز انسان دارد. نام این مروارید، «پرنسس پالاوان» است که دومین مروارید عظیم جهان شناخته می‌شود. وزن آن ۲۵/۲ کیلوگرم و قطرش ۱۵ سانتی‌متر است. این مروارید را صدف غول‌پیکری که در سواحل فیلیپین است، به وجود آورده. قیمتش را هم که نگو! چهارصد هزار دلار؛ چیزی حدود چهارصد میلیون تومان خودمان.

روبات و قیچی افتتاح

این آدم‌هایی را که می‌بینید، چند نفر از مقامات ژاپنی هستند که دستکش سفید و قیچی به دست، می‌خواهند نمایشگاه را هم‌زمان افتتاح کنند. نمایشگاه بین‌المللی روبات‌ها با حضور این مقامات در توکیوی ژاپن افتتاح شد که اتفاق ویژه‌اش همین روباتی است که همگام با آدم‌های چشم‌بادامی می‌خواهد نمایشگاه را بازگشایی کند. این روبات را شرکت صنعتی کاوادای ژاپن ساخته است.

گوشی گران

با پیشرفت وسایل صوتی و تصویری، تنوّع هم در این عرصه دیده می‌شود؛ تنوع در شکل، نرم‌افزار، کیفیت، اندازه و… یکی از این وسایل ـ که اکثر مردم با آن سر و کار دارند ـ ، موبایل یا همان تلفن همراه خودمان است. تا به حال، شرکت‌های مختلف، گوشی‌هایی را در اندازه و قیمت و شکل‌های مختلف ساخته‌اند که آخرینش این گوشی است.

این گوشی در قیمت، رکورد‌دار است؛ یعنی گران‌قیمت‌ترین گوشی جهان است. گرانی‌اش به خاطر این است که روکش آن را طلا تشکیل داده و برای بدنه آن، ۲۷۱ گرم طلای ۲۲ عیار استفاده شده است. همچنین ۱۸۹ الماس، لبه قاب و لوگوی گوشی را تزیین کرده‌اند. ساخت این گوشی، ده‌ماه طول کشیده است.

لامپ پارافینی

این هم ابتکاری تازه است برای بهره‌وری انرژی برق. در تصویر، لامپ‌هایی را می‌بینید که کار شمع را انجام می‌دهند. این لامپ‌ها بیشتر جنبه تزیین دارند و حبابشان پر از پارافین است و برای ثابت ایستادن، دارای دو پایه مغناطیسی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *