«شبکه اطلاع رسانی امام حسین(ع)»

 

 

 

به کوشش: حمید دویّمی

ایران، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای شیعه‌نشین، سهم‌ بسزایی در پاسداشت ارزش‌های اسلامی و شیعی بر عهده دارد. یکی از این ارزش‌ها ـ که در طول تاریخ ایران اسلامی ، بسیار مورد توجّه قرار گرفته است و حتّی به صورت بخشی از آداب و رسوم مردم ایران تبدیل شده است ـ‌ زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره امام حسین و یاران اوست که در محرّم سال ۶۳ هجری‌، حماسه‌ای بزرگ ـ نه تنها در تاریخ اسلام که در تاریخ بشریت ـ‌ آفریدند.

با توضیحات بالا، بدیهی است که از زمان شکل‌گیری این حماسه تاریخی تا به امروز، آثار شفاهی و مکتوب بسیاری در این خصوص از سوی ایرانیان، تولید شده و به نسل‌های بعد منتقل گشته است؛ امّا ظهور فنّاوری‌های جدید ارتباطی، امکان گسترش هرچه بیشتر این ارزش‌ها و معارف اسلامی ـ شیعی را برای ما امکان‌پذیر نموده است که یکی از این امکانات، استفاده از فضای مجازی اینترنت برای نشر و گسترش این معارف است.

در حال حاضر، وب سابت‌ها، بلاگ‌ها‌، و انجمن‌های گفتگوی بسیاری در فضای مجازی وجود دارند که به تشریح و توصیف و بحث و گفتگو در مورد ابعاد شخصیّت امام حسین(ع) و یارانش و حماسه بزرگی که آفریدند و نیز انعکاس اخبار و آداب و رسوم مرتبط با این حماسه تاریخی می‌پردازند که یکی از کامل‌ترین این فضاها، وب‌سایت «شبکه‌ اطلاع رسانی امام حسین(ع)» با نشانی: www.imamhossein.net  است که در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف آن می‌پردازیم:

مقالات

شما با ورود به این بخش می‌توانید مقالات و مطالب علمی مفیدی در زمینه معرفی شخصیت امام حسین(ع) و اهل بیت و اصحاب ایشان، حماسه عاشورا، سرزمین کربلا، ماه محرم و صفر و نیز عزاداری امام حسین، به دست آورید. برای مثال، به چند نمونه از عناوین مقالاتی که در این بخش آورده شده‌اند، اشاره می‌کنیم: «سیماشناسی               سید الشهدا(ع)؛ در آینه زیارت ناحیه مقدّسه»؛ «آثار و برکات تربت پاک سید الشهدا(ع)»؛ «نقش اهل بیت سید الشهدا در تبلیغ نهضت حسینی»؛ «زینب کبرا(س)ا مفسّر معنی زندگی»؛ «زمینه‌های اجتماعی واقعه عاشورا»؛ «اسوه‌های تربیتی و اخلاقی در نهضت‌ حسینی»؛ «بن‌مایه‌ها و درون‌مایه‌های رخداد عاشورا»؛ «فرهنگ عاشورا در سیره معصومان(ع)»؛ «عاشورا از نگاه اندیشمندان جهان»؛ «نهضت کربلا از دیدگاه اهل سنّت»؛ «وجه تسمیه کربلا»؛ «ثواب زائر قبر حسین(ع)»؛ «هشت خاصیّت زمین کربلا»؛ «آداب عزاداری»؛ «گریه برای امام حسین(ع) چرا؟»؛ «اعمال عبادی ماه محرم و صفر»؛ «در بیان آیاتی که در قرآن، راجع به گریه کردن وارد شده»؛ «نمونه‌ای از عزاداری در سیره عملی اهل بیت(ع)» و… .

 احادیث

در این بخش،‌ تعدادی از احادیث نقل شده از زبان امام حسین(ع) با ذکر منبع آنها قرار داده شده‌اند. برای مثال، حدیث ۲۵ این مجموعه را ذکر می‌کنیم:

مردی نزد امام حسین(ع) آمد و گفت:«من مردی گناهکارم و از معصیت پرهیز نمی‌کنم. مرا پند و اندرز بده».

امام حسین(ع) فرمودند:«پنج کار انجام بده و هرچه می‌خواهی گناه کن. اوّل: روزیِ خدا را نخور و هر‌چه می‌خواهی گناه کن. دوم: از ولایت و حکومت خدا خارج شو و هر‌چه می‌خواهی گناه کن. سوم: جایی را پیدا کن که خدا تو را نبیند و هر‌چه می‌خواهی گناه کن. چهارم: وقتی عزرائیل برای گرفتن جان تو می‌آید، او را از خود دور کن و هر‌چه می‌خواهی گناه کن. پنجم: وقتی مأمور و مالک جهنّم می‌خواهد تو را در آتش بیندازد، در آتش نرو و هرچه می‌خواهی گناه کن».۱

کتابخانه؛ ادعیه و زیارات؛‌داستان‌ها؛‌اشعار

این بخش‌ها به معرفی کتاب‌های منتشر شده در باره امام حسین(ع) و واقعه عاشورا و همچنین زیارت‌های وارده در این خصوص و نیز داستان‌ها و اشعار مرتبط با موضوع امام حسین(ع) و کربلا می‌پردازد.

شعری از این مجموعه:

خون بیداری

زخونت باغ آزادی شکوفا شد

مرام و نهضت آلاله احیا شد

به رگ‌ها گشت جاری خون بیداری

و مشت آهن و زنجیر و شب واشد

زخون سرخت ‌ای ثارالله، ای مولا!

معطّر از شهادت باغ دل‌ها شد

به دریای عطش گل کرد عاشورا

و اقیانوسی از فریاد برپا شد

شفق شد وامدار نام سرخ تو

که رستاخیزی از یاد تو برپا شد

ز ایثار تو در کربُبلای عشق

به دل‌ها انقلاب نور احیا شد

ز دریای قیامت شعله‌های سرکش توفان

به جان‌ها شعله‌ور شد، ظلم رسوا شد.

محمّد رضا کوزه‌گر کالجی(قنبر ثانی)

 

مجموعه صوتی و تصویری

بعضی از آثار صوتی مدّاحان معروف کشورمان در قالب‌های مولودی، مدّاحی، ادعیه و زیارت و سخنرانی‌های مرتبط با امام حسین(ع) و حماسه عاشورا را می‌توانید در این بخش، دانلود کنید. همچنین تصاویر زیبایی از بارگاه امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) نیز در بخش تصاویر قرار داده شده‌اند.

تالار گفتمان

شاید یکی از پرطرفدارترین بخش‌های این سایت، مربوط به تالارهای گفتمان آن باشد که کاربران سایت، می‌توانند در این قسمت،‌ در باره مسائل مذهبی، به گفتگو و اظهار نظر بپردازند. بعضی از مهم‌ترین موضوعاتی که در باره آنها بحث شده، عبارت‌اند از: اصحاب و خاندان امام حسین(ع)، علما و مراجع، تلفن همراه(نرم‌افزار‌های مذهبی) مناسبت‌ها ، ‌ادبیات(عاشورایی) و… .

پرسش و پاسخ

اگر احیاناً سؤال و یا شبهه‌ای در باره واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) و یارانشان دارید، می‌توانید (در قسمت تماس با ما) با مدیران سایت مطرح کنید و آنها نیز پاسخ شما را از طریق تحقیق و در منابع موثّق در این بخش خواهند داد. همچنین می‌توانید سؤالات و شبهات کاربرانی را که قبلاً در این بخش مطرح شده است، به همراه پاسخ آنها در این بخش مشاهده نمایید.

 سایت‌‌های عاشورایی

این قسمت، همان طور که از نامش پیداست، به معرفی سایت‌هایی می‌پردازد که در باره شخصیت امام حسین(ع)، یارانش و نیز حماسه عاشورا و مباحث مرتبط با آن فعالیت می‌نمایند.

پخش زنده کربلا

در این بخش نیز می‌توانید پخش زنده مراسم مربوط به بارگاه امام حسین(ع) را به صورت شبانه‌روزی مشاهده نمایید.

تماس با ما

در نهایت، اگر پیشنهاد، انتقاد و یا مطلبی مرتبط با موضوعات مطرح شده در این سایت دارید، می‌توانید با وارد شدن به این بخش، آنها را با مدیران سایت در میان بگذارید.

پی‌نوشت‌ها

  1. بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۱۲۶٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *