حمایت قاطع حافظ اسد از ایران در جنگ تحمیلی

سید روح‌الله امین‌آبادی

شاید بتوان مهم‌ترین رویداد دو ماه اسفند ۱۳۶۰ و فروردین ۱۳۶۱ را کشف کودتایی دانست که طی آن صادق قطب‌زاده که پس از انقلاب مدتی مسئولیت اداره صدا و سیما را به عهده داشت و همچنین برای برهه‌ای نیز وزیرامورخارجه بود تصمیم داشت ضمن ترور امام خمینی، رهبر انقلاب و اعضای شورای‌عالی دفاع اداره کشور را به دست بگیرد. با کشف این کودتا مشخص شد آیت‌الله شریعتمداری یکی از مراجع تقلید نیز از موضوع آگاه بوده، ولی اطلاع‌ نداده است و این گونه بود که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نامبرده را از مرجعیت برکنار کرد.

 

اخطار میرحسین موسوی به فرانسه در مورد حمایت از منافقین

۱۶ اسفند ۱۳۶۰ میرحسین موسوی نخست‌وزیر پیرامون روابط ایران و فرانسه و موقعیت فعلی این روابط گفت: «فرانسه از طرفی افراد جانباز و علاقمند به انقلاب اسلامی را به جرم سوءقصد به فردی جنایتکار و بدسابقه و فراری محاکمه و از سوی دیگر با تمام نیرو از تروریست‌ها و آدم‌کشانی چون رجوی و بنی‌صدر حمایت می‌کند… این دولت به اصطلاح حامی حقوق بشر حتی به تعهدات ساده اقتصادی خود پایبند نیست و ۲۰۰ میلیون دلار ما را که خود دولت فرانسه آن را تضمین کرده است نگاه داشته و یا به بهانه عدم امنیت پیمانکارانی که با ایران قرارداد داشتند مجبور به ترک ایران کرده است… اگر ما به این کار نام دزدی ننهیم، پس چه نامی به آن بدهیم؟ فرانسه باید بداند که روزی تاوان این همه ظلم و قلدری را به مسلمانان خواهد پرداخت.»(۱)

 

حمایت قاطعانه حافظ اسد از ایران در جنگ با عراق

۱۷ اسفند ۱۳۶۰ حافظ اسد رئیس‌جمهور سوریه در مراسمی که به مناسبت نوزدهمین سالگرد انقلاب سوریه برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت:

«جز مزدوران سیا و اسرائیل کسی علیه ایران نمی‌جنگد… اعراب این جنگ را جنگ عراق و یا جنگ اعراب با ایران نمی‌دانند، بلکه جنگ آمریکایی و صهیونیستی علیه ایران می‌دانند و رژیم عراق نمی‌تواند ما را گمراه کند و به جنگی بکشاند که خواست آمریکا و اسرائیل است… رژیم عراق به خارج کردن عراق از میدان مبارزه با اسرائیل اکتفا نکرده، بلکه به پراکندگی نیروهای منطقه به‌خصوص نیروهایی هم که می‌توانستند جبهه متحرکی در برابر اسرائیل باشند، اقدام نموده است، صدام تشنه خون است و برایش فرقی نمی‌کند که این خون در چه زمانی و بر چه سرزمینی ریخته شود.»

اسد در مورد تجاوز عراق به ایران اسلامی نیز گفت:

«وقتی که در ایران شاه و رژیم شاهنشاهی سرنگون شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، ایران روابطش را با اسرائیل قطع و تمام قراردادهایی که این کشور را پایگاه آمریکا در منطقه ساخته بود، لغو کرد و هنگامی که انقلاب اسلامی ایران شعار برادری با اعراب را سرداد و شعار مبارزه مسلحانه با امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم و پایگاه آن اسرائیل را عنوان کرد و در آن هنگام که ایران گفت که ای اعراب! من برادر شما هستم و در کنارتان با دشمن شما می‌جنگم و مسئله شما همان مسئله من است، جلاد عراق با ایران اعلام جنگ کرد.»

اسد در باره وضعیت ایران و عراق در دوره شاه گفت:

«شاه ایران دوست صدام بود و این شخص با شاه پای موافقت‌نامه‌های الجزایر را امضا کرد و در آن زمان گفت این موافقتنامه برای عراق یک پیروزی بود و پس از آن انتقاد از شاه در عراق ممنوع شد و شاه برای او همسایه بسیار عزیز و دوستی صمیمی گردید، ولی وقتی انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد و ایران در کنار ما قرار گرفت، حاکم عراق با شدت موافقت‌نامه‌های الجزایر را لغو کرد و گفت این موافقت‌نامه ستمی بر عراق بوده است.

«وقتی انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد ای اعراب! ما با شما هستیم. حاکم عراق به سرزمین‌های ایران تجاوز کرد و از اعراب خواست تا همراه او به جنگ با ایران بروند و این دستمزد انقلاب ایران به خاطر طرفداری و همگامی‌هایش با اعراب در مبارزه علیه صهیونیسم بود و نیز دستمزد ملت ایران بود که فریاد سرداد و گفت مسئله قدس مسئله ماست.»

رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به درخواست‌های کمک صدام گفت:

«حاکم عراق به ایران تجاوز کرد و ده‌ها هزار نفر از فرزندان و برادران عراقی ما را کشت و هم اکنون درخواست کمک می‌کند و از اعراب می‌خواهد برایش داوطلب بفرستند. حاکم عراق فراموش کرده کسانی داوطلب جنگ می‌شوند که در برابرشان دشمنی قرار گرفته باشد، ولی این دشمن کجاست؟ ملت ایران می‌گوید ای اعراب! ما با شمائیم و ای حاکم عراق تو چگونه ادعا می‌کنی که آنها دشمن اعراب هستند؟ ملت ایران می‌گوید راه را برای ما بازکنید. ما می‌خواهیم بیاییم و در جبهه‌های شما شرکت کنیم و تو ای حاکم عراق می‌گویی ما با آنها‌ بجنگیم؟!اکنون رژیم عراق با ایرانیانی می‌جنگد که آزادی سرزمین‌های اشغالی و آزادی قدس را آرمان و وظیفه اسلامی خود می‌دانند.

«صدام باید بداند که اعراب این جنگ را جنگ عراق و یا جنگ اعراب با ایران نمی‌دانند، بلکه جنگ آمریکایی و صهیونیستی علیه ایران می‌دانند.

«ملت عرب هر زمان که اقتضا کند آماده شهادت است، ولی آن اقتضا چیست؟ اقتضا وقتی است که خطر حقیقی و یا احتمالی ما را تهدید کند، ولی رژیم عراق نمی‌تواند ما را گمراه کند و ما را به جنگی بکشاند که خواست آمریکا و اسرائیل است.»(۲)

گفتنی است در این روز کنگره آمریکا با خارج کردن نام عراق از لیست کشورهای حامی تروریسم بین‌الملل، صدور اسلحه به این کشور را برای کلیه کشورها مجاز دانست.

 

عملیات فتح المبین

در روز ۲۸ اسفند سال ۱۳۶۰ عملیات فتح‌المبین در غرب رودخانه کرخه آغاز شد و تنها پس از یک هفته به تمام اهداف خود دست یافت. طی این عملیات ۱۷ هزار نفر از نیروهای دشمن به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. این پیروزی دومین پیروزی چشمگیر ایران در جبهه‌ها بود.

 

دستگیری عوامل اصلی توطئه ترور امام و کودتا

۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۱ روزنامه‌ها خبری را منتشر کردند که بر اساس آن «طرح کودتا و ترور امام خمینی و اعضای شورای‌عالی دفاع فاش شد» قرار بود طی عملیاتی موسوم به نجات انقلاب اسلامی به سرکردگی صادق قطب‌زاده و همکاری برخی از عناصر سلطنت‌طلب و ملی‌گرا، منزل امام خمینی در جماران منفجر و ایشان ترور شود.

قطب‌زاده در زمان دولت موقت سرپرست صدا و سیما و سپس وزیر امورخارجه بود.

آیت‌الله ری‌شهری رئیس دادگاه انقلاب اسلامی ارتش در این روز طی اطلاعیه‌ای از دستگیری عوامل اصلی توطئه ترور امام خمینی و کودتا در کشور خبر داد. در بخشی از این اطلاعیه آمده بود:

«با پیگیری دادستانی انقلاب ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توطئه جاهلانه براندازی و تلاش مذبوحانه‌ای که از سوی تعدادی عناصر ضدانقلاب با ترکیبی از ملی‌گرایان و سلطنت‌طلبان و قدرت‌پرستان بی‌خط طراحی شده بود، کشف و عوامل اصلی آن از جمله صادق قطب‌زاده دستگیر شدند.

«[دستگیر شدگان] درصدد بودند که دست به بزرگ‌ترین جنایت بزنند و امام عظیم و عزیز، این قلب تپنده امت انقلابی را از امت و انقلاب بگیرند و با خاموش نمودن این نور الهی و مشعل تابان انقلاب اسلامی، راه را برای تجدید سیادت و غارتگری اربابان غربی خود و قدرت انگلی برای خود باز نمایند.

«طراحان کوردل این جنایت در نظر داشتند ابتدا امام و شورای‌عالی دفاع را از میان بردارند و سپس ریاکارانه به عنوان مطالبه خون امام و یارانش با کمک نیروهای خارجی در سایر ارگان‌های مسئول و نهادهای انقلابی تصفیه خونینی را به راه بیندازند و جمهوری اسلامی را تصاحب نمایند.

«دادگاه انقلاب ارتش از مدت‌ها پیش با کمک سازمان اطلاعاتی ۳۶ میلیونی و با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جریان را زیر نظر داشتند و با تهیه مدارک کافی من‌جمله نوار مکالمات سران توطئه و شناسایی کامل شبکه، در فرصت مناسب اعضای اصلی و موثر شبکه را دستگیر کردند و تحت پیگرد قرار دادند و با وارد کردن یک ضربه دیگر بر منافع آمریکا، امیدهای واهی شیطان بزرگ را نقش بر آب کردند.»(۳)

 

برکناری مرجع تقلیدی که از کودتا آگاه بود

به دنبال کشف کودتا و مشخص شدن ارتباط آیت‌الله شریعتمداری از مراجع وقت تقلید با این کودتا و اطلاع از ماجرا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

آقای سید کاظم شریعتمداری به دلیل همکاری با عوامل کودتا، اقدام علیه امنیت جامعه و به خطر انداختن جان مردم صلاحیت مرجعیت را ندارد.

در این اطلاعیه مهم آمده بود: از روزهای اول نهضت مقدس اسلامی از آقای شریعتمداری امور بسیاری صادر می‌شد که دست‌اندرکاران نهضت، به‌ویژه جامعه مدرسین، آنها را شایسته مقام مرجعیت شیعه نمی‌دانستند، ولی برای حفظ وحدت و انسجام صف روحانیت، از بازگو کردن آنها سخت دوری می‌جستند تا بحمدلله انقلاب مقدس اسلام پیروز گشت و مردم یکدل و یک‌جهت به این انقلاب دل بستند، ولی این شخص برخلاف مصالح اسلام و انقلاب و برخلاف اعتقاد و نظر فقهی خود که در مجله «الهادی» و در حضور عده‌ای از مدرسین تصریح کرده بود، با اصل ولایت فقیه مخالفت کرد و دیدید آنچه دیدید و کرد آنچه را که نباید بکند.

حتی فردی از اعوان و انصار خودش، یکی از پاسداران همان منزل را به قتل رساند و تا چند روز بهانه‌ای برای کوبیدن انقلاب به دست آورد و همچنان به مخالفت و کارشکنی و براندازی ادامه داد تا شرکت در کودتای نوژه و براندازی اخیر که در مصاحبه تلویزیونی قطب‌زاده خائن ملاحظه فرمودید. کیست که طرح کشتن امام و نابودی مردم جماران و براندازی جمهوری اسلامی را بداند و فریاد نزند؟ اگر بخواهیم امور خلاف عدالت ایشان را بشماریم، مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود.

لذا ضمن تأکید بر اینکه مراجع قضایی منحصراً باید به این امر رسیدگی نمایند، بنا به وظیفه شرعی برخود لازم دانستیم که سقوط مشارالیه از شایستگی مرجعیت را بالصراحه اعلام نماییم تا افرادی از مسلمانان که در حالت تردید و دودلی بودند، تکلیف خود را بدانند و احیاناً با تقلید خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکنند. گرچه طلاب عزیز و فضلا خود اعلام کردند که از گرفتن شهریه او خودداری خواهند کرد، ما هم تأکید بر خودداری همه آقایان از گرفتن آن را لازم می‌دانیم. (۴)

 

پی‌نوشت‌ها:  

۱ـ جمهوری اسلامی، ۱۷ اسفند ۱۳۶۰، صفحه ۱۱٫

۲ـ اطلاعات، ۱۸ اسفند ۱۳۶۰، صفحه ۳٫

۳ـ جمهوری اسلامی، ۲۲ فروردین ۱۳۶۱، صفحه ۱۰٫

۴ـ کیهان، ۱ اردیبهشت ۱۳۶۱، صفحه ۱٫

 

سوتیترها:

 

۱٫

در ۲۱ فروردین ماه ۱۳۶۱ روزنامه‌ها خبری را منتشر کردند که بر اساس آن «طرح کودتا و ترور امام خمینی و اعضای شورای‌عالی دفاع فاش شد» قرار بود طی عملیاتی موسوم به نجات انقلاب اسلامی به سرکردگی صادق قطب‌زاده و همکاری برخی از عناصر سلطنت‌طلب و ملی‌گرا، منزل امام خمینی در جماران منفجر و ایشان ترور شود.

 

۲٫

حافظ اسد: «وقتی انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد ای اعراب! ما با شما هستیم. حاکم عراق به سرزمین‌های ایران تجاوز کرد و از اعراب خواست تا همراه او به جنگ با ایران بروند و این دستمزد انقلاب ایران به خاطر طرفداری و همگامی‌هایش با اعراب در مبارزه علیه صهیونیسم بود و نیز دستمزد ملت ایران بود که فریاد سرداد و گفت مسئله قدس مسئله ماست.»

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *