بی‌پرده با تاریخ / نگاهی به حوادث دی و بهمن ۱۳۶۱

ناکام ماندن ترور آیت‌الله واعظ طبسی و دیدار مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین با طارق عزیز معاون صدام در پاریس را به تعبیری می‌توان مهم‌ترین رویداد دی و بهمن ۱۳۶۱ دانست، در این دو ماه حمایت قدرت‌ها از رژیم صدام حالت جدی و علنی‌تری به خود گرفت تا جایی که مطبوعات از وام ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به رژیم بعث عراق خبر دادند.
دستور امام خمینی مبنی بر انحلال واحدهای گزینش و جمع‌‌آوری کتب مربوط به آن، پیگیری لوایح و طرح‌های مربوط به تأسیس وزارت اطلاعات، افتتاح دانشگاه امام صادق، برگزاری اولین جشنواره فیلم فجر و همچنین آغاز عملیات والفجر مقدماتی از دیگر خبرهای دی و بهمن ۱۳۶۱ می‌باشد که در این مختصر به آن پرداخته‌ایم.

ترور آیت‌الله واعظ طبسی ناکام ماند
۲۹ بهمن ۱۳۶۱ منافقین قصد داشتند آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس‌رضوی و نماینده امام در خراسان را ترور کرده و به شهادت برسانند.
بر اساس گزارش جرائدِ روز شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۶۱، منافقین از طریق لخت کردن سیم‌های برق پروژکتور فیلم‌برداری صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز مشهد، قصد استفاده از جریان برق برای انجام مقاصد شوم خود را داشتند که به موقع توطئه آن‌ها خنثی شد و یکی از منافقین به هلاکت رسید و دیگری دستگیر شد.
این گزارش می‌افزاید «بین فاصله خطبه‌های اول و دوم نماز جمعه امروز مشهد دو تن از منافقین به نام‌های بابایی و میرنژاد قصد ترور آیت‌الله واعظ طبسی نماینده امام و تولیت آستان‌قدس رضوی را داشتند که خوشبختانه قبل از انجام این عمل، یکی از آنان به وسیله پاسداران حاضر، از پای درآمد و منافق دیگر نیز دستگیر شد.»
به دنبال این ترور امام خمینی(ره) در پیامی خطاب به آیت‌الله واعظ طبسی تاکید کردند: خداوند تعالی را شکر که توطئه جنایتکارانه منحرفان از اسلام، درباره جنابعالی خنثی شد و خداوند را سپاس که هر روز این جنایتکاران ورق سیاهی بر اوراق جنایت خود می‌افزایند. و اکنون که به خواست خدای‌تعالی دستشان از هر جا کوتاه و هر گروهی از آنان گروه دیگر را لعن می‌کند و از رسیدن به آنچه در خیال خود به آرزوی آن بوده‌اند مأیوس شده‌اند، چاره‌ای جز خرابکاری برای اظهار وجود ندارند که آن هم برایشان جز رسوایی در پی ندارد. از خداوند تعالی سلامت و سعادت جنابعالی و سایر متعهدان به اسلام و خدمتگزاران به جمهوری اسلامی را خواستارم.( صحیفه امام، جلد ۱۷، صفحه ۳۳۸)

شادی مردم سوریه از پیروزی ایران در جبهه‌ها
به دنبال عملیات پیروزمندانه والفجر علیه دشمن بعثی، تلویزیون سوریه در برنامه خبری خود بیانیه‌های نظامی ارتش و سپاه را همراه با اظهارات هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پخش کرد.
مطبوعات سوریه نیز ضمن درج بیانیه‌های نظامی، سخنان رئیس جمهوری کشورمان در ملاقات با وزیر دفاع را در صفحات اول خود به چاپ رساندند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در دمشق نیز گزارش داد مردم مستضعف و طرفداران جمهوری اسلامی ایران در سوریه که بی‌صبرانه منتظر شنیدن آخرین نتیجه حملات دیروز سپاه اسلام بودند، دیروز هنگام دیدار با یکدیگر به مناسبت پیروزی‌های قوای اسلام تبریک می‌گفتند.
روزنامه سوری «البعث» در سرمقاله خود با تاکید بر این که برنامه‌هایی به رهبری پنتاگون و با شرکت برخی از اعراب برای به انفجار کشاندن منطقه در دست اقدام است نوشت: از جمله این اهداف شومِ عربی جلوه دادن جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.
«البعث» در ادامۀ مقاله خود افزوده است: رژیم‌های بغداد و امّان که امروز مدعی تجدید روابط با رژیم حاکم بر مصر هستند هیچ‌گاه روابط خود را با این کشور قطع نکرده بودند.
در این مقاله همچنین خاطرنشان شده است: اعمال فشار بیشتر بر لبنان برای قبول نقشه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، سرپوش گذاشتن بر مسئله فلسطین از طریق پیوستن شاه‌حسین به پیمان کمپ دیوید و محاصره سوریه برای از پای در آوردن آن به عنوان آخرین جبهه مقاومت عربی در برابر دشمن از جمله اهداف دیگری است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و اعراب مرتجع منطقه با توطئه‌های جاری خود قصد تحقق بخشیدن به آن‌ها را دارند.

دیدار معاون صدام با مسعود رجوی در فرانسه!
در ادامه روابط تنگاتنگ رژیم بعث عراق و گروهک منافقین، معاون صدام با مسعود رجوی در پاریس ملاقات کرد. طارق عزیز در پایان این ملاقات ۴ ساعته اظهار داشت: خوشوقت خواهم شد دوست عزیزم مسعود رجوی را در جایگاه ریاست جمهوری ایران ببینم! ابوالحسن بنی‌صدر در این اقامتگاه ساکن بود.
روزنامه اطلاعات در شماره ۲۰ دی ۱۳۶۱ به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد: طارق عزیز معاون اول نخست‌وزیر عراق و مسعود رجوی رئیس گروهک نفاق دیروز به مدت چهار ساعت در اقامتگاه رجوی در پاریس پیرامون جنگ بین دو کشور ایران و عراق به گفت‌وگو نشستند.
در اعلامیه مشترکی که در پایان این مذاکرات انتشار یافته آمده است که طارق عزیز تمایل صمیمانه عراق را به امضای قرارداد صلح با درنظر گرفتن استقلال، تمامیت ارضی دو کشور، احترام به آزادی عقیده ملت‌های ایران و عراق و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر به مسعود رجوی ابراز داشته است!
طارق عزیز مسعود رجوی را به عراق دعوت کرده و رئیس منافقین وعده داده است که دعوت عراق را مورد بررسی قرار دهد. طارق عزیز همچنین گفت: خوشوقت خواهم شد که دوست عزیزم مسعود رجوی را در مقام نخست وزیری یا ریاست‌جمهوری ایران ببینم با این حال ما نمی‌خواهیم در امور داخلی ایران مداخله کنیم! گفتنی است طارق عزیز و مسعود رجوی تأکید کردند که عراق هیچ‌گونه کمک مادی به مجاهدین خلق نمی‌کند.

وام ۵۰۰ میلیون دلاری بانک‌های آمریکایی به صدام
در ۱۹ دی ۱۳۶۱ همچنین اعلام شد علاوه بر تحویل ۹۰ فروند بالگرد نظامی از سوی دولت ریگان به رژیم بعثی صدام در این ماه بانک‌های آمریکایی با توجه به تضمین و پشتیبانی رژیم سعودی از عراق ۵۰۰ میلیون دلار به دولت صدام وام دادند.
از سوی دیگر برژینسکی مشاور امنیتی جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق آمریکا ضمن حمایت و استقبال از کمک‌های نظامی اقتصادی آمریکا برای جلوگیری از سقوط صدام گفته است: آمریکا و صدام از منافع مشترکی محافظت می‌کنند.
الدعوه کرونیکل با اشاره به این اظهارنظر برژینسکی اضافه کرده است: منافع مشترکی که آمریکا و متحدان آمریکا را بیش از هر زمان دیگر به صدام علاقمند کرده است وحشت از اسلام و توسعه انقلاب اسلامی در خاورمیانه است.

حسن باقری به شهادت رسید
در روز ۹ بهمن ۱۳۶۱ حسن باقری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و مجید بقایی فرمانده قوای اول کربلا بر اثر گلوله‌باران مناطق عملیاتی فکه به شهادت رسیدند. باقری از بنیانگذاران اطلاعات و عملیات سپاه بود.
شهید باقری پس از عملیات رمضان در شهریور ماه ۱۳۶۱ که مقارن با ایام حج بود، در پاسخ به پیشنهاد یکی از دوستانش جهت عزیمت به سفر حج گفته بود: هنوز که کار جنگ تمام نشده و دشمن بعثی در خاک ماست، بروم به خدا چه بگویم؟ وقتی می‌روم که حرفی برای گفتن داشته باشم.
چند ماه پس از این سخنان در نهم بهمن ماه ۱۳۶۱ در طلیعه ایام مبارک دهه فجر در حالی که تعدادی از همرزمان و همسنگرانش به دیدار امام خمینی«ره» شتافته بودند، او برای شناسایی و آماده‌سازی عملیات والفجر مقدماتی به همراه تعدادی از برادران سپاه در خطوط مقدم چنانه (منطقه فکه) در سنگر دیده‌بانی مورد هدف گلوله خمپاره دشمن بعثی قرار گرفت و همراه همسنگرانش شهیدان مجید بقایی، وزوائی و… به لقاءالله شتافت.
شهید باقری در همه مدت حضورش در جبهه‌های جنگ تنها یک بار، آن هم به مدت پنج روز برای ازدواج، از جنگ جدا شد و به جهت عشق به حضرت امام زمان«عج» نام نرگس را برای تنها فرزندش برگزید.

آغاز عملیات والفجر مقدماتی
۱۸ بهمن ۱۳۶۱ عملیات والفجر در جبهه جنوب آغاز شد. این عملیات با توجه به نتایج به دست آمده بعدها به عملیات والفجر مقدماتی تغییر نام داد.
در حالی که عدم موفقیت در عملیات رمضان، دورنمای پیشروی در شرق بصره را دور از دسترس نشان می‌داد، پیروزی در عملیات محرم و تسلط بر زمین‌های تخت استان میسان، دستیابی به شهر العماره عراق ـ که به عنوان تهدید هم‌زمان علیه دو شهر بصره و بغداد محسوب می‌شد ـ را امکان‌پذیر کرده بود.
اولین هدف تصرف پل غزیله بود و چنانچه این مرحله از عملیات با موفقیت انجام می‌شد، تصرف شهر العماره به عنوان دومین هدف در دستور کار قرار می‌گرفت. منطقه عملیاتی از شمال به میشداغ و برقازه از جنوب به هورالهویزه از شرق به چزابه و شهر بستان و از غرب به شهر العماره عراق و رودخانه دجله منتهی می‌شد.
در طراحی عملیات مقرر شد قوای دو قرارگاه کربلا و نجف به طرف العماره تک نمایند. در مرحله اول، قوای قرارگاه نجف در محور طاووسیه تا رشیده، حد فاصل خط تا کانال‌های آخر را تصرف کرده و در مرحله دوم و در ادامه تک، جناح راست تا حاشیه جنوبی دویرج (پشت جاده آسفالت فکه و در غرب بزرگراه و سرپل حلفائیه) را تصرف کنند. نیروهای قرارگاه کربلا نیز می‌بایست با استفاده از معابر وصولی جای پای تصرف شده توسط قرارگاه نجف را تا چزابه ادامه داده و در پشت کانال پدافند نمایند. در مرحله دوم منطقه شرق غزیله و شمال هورالهویزه پاکسازی شده و سرپل غزیله تأمین گردد. هم‌چنین با احداث خاکریز، جناح قوای کربلا می‌بایست تأمین شود تا چنانچه مأموریت قوای نجف در رسیدن به جاده با مشکل مواجه شد، جناح قوای کربلا از تعرض و آسیب دشمن مصون بماند.
در ساعت ۲۱:۳۰ روز ۱۷ بهمن ۱۳۶۱ پس از اعلام رمز مبارک یاالله، یاالله، یاالله عملیات از پنج محور شمال و جنوب رشیده، صفریه و ارتفاعات چرمر و خاک آغاز شد و نیروها در تاریکی مطلق شب به منظور پاکسازی میادین مین و شکستن خطوط دفاعی دشمن و رخنه در این خطوط پیشروی کردند.
وسعت و عمق موانع و استحکامات دشمن و وجود کانال‌های متعدد که دشمن برای ایجاد آن‌ها تلاش بسیاری متحمل شده بود، سرعت لازم را از نیروها گرفت. در نتیجه، اگر چه خط اول دشمن شکسته شده بود، ولی به دلیل عدم پاکسازی منطقه ـ در حالی که تاریکی شب رو به پایان بود ـ طبیعی به نظر می‌رسید که امکان استقرار کامل وجود نداشته باشد.
در واقع تاریکی مطلق شب، عدم الحاق نیروها و پاکسازی منطقه، عمق و وسعت زیاد میادین مین، اطلاع قبلی دشمن نسبت به وقوع عملیات، عوامل بازدارنده‌ای بودند که به عدم تأمین کامل اهداف انجامید.

صدور دستور انحلال واحدهای گزینش از سوی امام
۱۵ دی ۱۳۶۱ امام خمینی خطاب به ستاد پیگیری تخلفات قضایی و اداری دستور انحلال واحدهای گزینش و جمع‌آوری کتب مربوط به آن را صادر کردند: «نباید در احوال مردم تجسس شود و سؤالاتی که مطرح می‌شوند باید در مورد احکام عمومی باشند نه مطالب بسیار خاص که علما هم از پاسخگویی به آن عاجزند». امام خمینی سپس دستور تشکیل هیئت‌های جدید را با معیارهای متفاوت صادر فرمودند.
در بخشی از این پیام آمده است: اخیراً چند کتاب به عنوان سؤالات دینی و ایدئولوژی اسلامی را ملاحظه نمودم و بسیار متأسف شدم از آنچه در این کتاب‌ها و جزواتی از این قبیل به اسم اسلام، این دین انسان‌ساز الهی، برای گزینش عمومی مطرح شده است و آن‌ها را میزان رد و قبولی افراد قرار داده‌اند. این نوشته‌ها که مشحون از سؤالات غیر مربوط به اسلام و دیانت و احیاناً مستهجن و أسف‌آور است از آنجا که به اسم دیانت اسلام منتشر شده است، از کتب و جزوات انحرافی است که برای حیثیت اسلام و جمهوری اسلامی مضر است، و به وزیر ارشاد توصیه نمودم که امثال این کتب را در اسرع وقت جمع‌آوری و فروش و خرید و نشر آنها را ممنوع شرعی اعلام نمایند.
ایشان افزودند: ستاد موظف است در اسرع وقت دستور دهد تا هیئت‌هایی به جای هیئت‌های منحله، از افراد صالح و متعهد و عاقل و صاحب اخلاق کریمه و فاضل و متوجه به مسائل روز تعیین تا درگزینش افراد صالح، بدون ملاحظه روابط اقدام نمایند و گزینش زیرنظر آنها انجام گیرد و دقت شود تا این افراد، تنگ‌نظر و تندخو و نیز مسامحه‌کار و سهل‌انگار نباشند.
رهبر انقلاب ادامه دادند: چنانچه قبلاً تذکر دادهام میزان درگزینش، حال فعلی افراد است، مگر آنکه از گروهک‌ها و مفسدین باشند، یا حال فعلی آنها مفسده‌جویی و اخلالگری باشد و اما کسانی که در رژیم سابق به واسطه جو حاکم یا الزام رژیم ستمگر مرتکب بعضی نارواها شدهاند، ولی فعلاً به حال عادی و اخلاق صحیح برگشته‌اند، تندروی‌های جاهلانه درحق آنها نشود که این ظلم است و مخالف دستور اسلام و باید ممنوع اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *