ناگفته‌هایی از ویژگی‌های مرحوم حاج‌ سیداحمد خمینی(ره)

 

همیشه می‌گفت من مثل یک سرباز در خدمت مقام معظم رهبری هستم

اشاره:

مرحوم حجتالاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی در سپهر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از ستارههای درخشانی بود که یاد و نام او همواره ماندگار خواهد ماند. ایشان علاوه بر افتخار فرزندی امام خمینی(ره) که البته هیچ‌گاه از این انتساب، جامه‌ای برای خود ندوخت، و ویژگیهای ارزشمندی را در ابعاد هویتی و معنوی از امام آموخته  یا به ارث برده بود. وارستگی حاج احمد آقا از تعلقات مادی و عدم دلبستگی به دنیا و زخارف دنیا چنان بود که همچون امام به‌رغم دسترسی به  همه امکانات در حالی از دنیا رفت که هیچ اندوختهای از آنهمه در نامه اعمالش ثبت نگردید و هرگز برای خود، شانی جز سربازی اسلام و ولایت قائل نبود. هرچند ویژگی‌های برجسته مرحوم حاج سید احمد خمینی برای عموم تا حدی مشهود بود اما برخی دوستان و معاشران نزدیک آن بزرگوار، نکات ناگفته‌ای از زوایای کمتر شناخته شدۀ زندگی و سیره یادگار امام را در سینه دارند.

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید محمد سجادی که از جمله شاگردان امام خمینی و حاج آقا مصطفی خمینی در نجف بشمار می‌رود، یکی از دوستان صمیمی مرحوم حاج سید احمد خمینی بود که از دوران حضور در نجف اشرف تا سال‌های آخر حیات یادگار امام در بیابان‌های کوشک نصرت (منطقهای بین تهران و قم) با ایشان معاشرت داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلین سجادی در آستانه بیست و دومین سالگرد رحلت حاج سید احمد خمینی(ره)، در گفتگو با “پاسدار اسلام” به نکاتی از سالهای پایانی عمر با برکت یادگار امام اشاره کرده است.

*مرحوم حاج سید احمدخمینی فرزند برومند حضرت امام(ره)، برای مردم ایران به عنوان یک یار صدیق و همیشگی امام شناخته می‌شود. حقیقتا خدمات ارزشمند ایشان به امام و انقلاب بر کسی پوشیده نیست. اما برخی ابعاد شخصیتی خاص ایشان کمتر بیان شده است. برای خوانندگان «پاسداراسلام» از ویژگیهای خاص ایشان بفرمایید.

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. خداوند امام عزیز را رحمت کند. خداوند متعال به ایشان مواهب زیادی عطا کرده بود. از جمله این نعمت‌ها، فرزندان خوب بود که یکی از آنها علامه حاج‌آقا مصطفی خمینی(ره) بودند و دیگری مرحوم حاج احمد آقا. در این دنیا بعضی از علما از این جهت بی‌بهره بوده‌اند و گاهی هم فرزندان مناسبی نداشته‌اند. شهید حاج‌آقا مصطفی، مجموعه‌ای بود از فضائل. و بعد از تبعید امام، ایشان هم به ترکیه  تبعید و به امام  ملحق شدند. ایشان می‌گفت: اولین سوالی را که امام از او کردند، این بود که آیا تو از اینها تقاضا کردی و آمدی؟ گفتم نه مرا دستگیر کردند. گفتند: الان خوب شد! خلاصه ایشان خدمت بزرگی در آن تبعید و در نجف از جهات مختلف به امام کردند، تا اینکه ایشان در نجف به شهادت رسیدند و آن مصیبت بزرگ بر امام وارد شد. در مورد حاج‌احمد آقا هم باید بگویم که ایشان تمام عمر و وقتش را وقف امام کرده بود و خالصانه در خدمت پدر بود. چه در سفر چه در حضر و چه در جماران. خیلی خیلی برای حفظ و حراست امام زحمت کشید. امام هم علاقه خاصی و هم اطمینان به ایشان داشتند و او را به صداقت قبول داشتند. ولی بزرگترین امتحانی که برای ایشان پیش آمد پس از رحلت جانگداز امام و انتخاب حضرت آیه‌الله‌العظمی خامنه‌ای به رهبری بود. آن مرحله، امتحان بزرگی بود. یک جریانی پیش آمده و ممکن است شیاطینی انسان را وسوسه کنند و حرف‌هایی بزنند ولی ایشان به ضِرس قاطع از روز اول تا وقتی که از دنیا رفت، می‌گفت: باید از خط و راه امام و این ولایت فقیه که امام برای ما ترسیم کرده حمایت ‌کنیم. اگر سخنرانی‌های ایشان را ببینید، به وفور مشاهده می‌کنید که ایشان اعلام حمایت و دفاع می‌کند و از روز اول هم ایشان به مقام معظم رهبری ‌گفت: من مثل یک سرباز ‌همان‌گونه که در خدمت امام بودم در خدمت شما نیز هستم.

* تایید فرمایش جنابعالی فیلمی است که از ایشان در تلویزیون در اولین دیدار با رهبرانقلاب پس از انتخاب خبرگان پخش شد، خضوع و سخنان ایشان، عجیب دلنشین است.

بله همین‌طور بود. بویژه وقتی این‌را هم بدانیم که اینها همه در حالی بود که فشارهای زیادی از سوی افراد و نواحی مختلف به ایشان وارد می شد که چرا ایشان این‌گونه عمل می‌کند و ایشان را ملامت می‌کردند و… ولی الحمدلله ایشان مقاومت کرد و پای موضع خود تا آخر ایستاد. و واقعاً کار بزرگی بود. گاهی وقت‌ها برای هر آدمی در جا و مقام خودش امتحاناتی پیش می‌آید. و ایشان این امتحان را خیلی خوب  پشت سر گذاشت.

ایشان این اواخر عمر بابرکتش یک حالت انقطاعی پیدا کرده بود از دنیا و… دیگر علاقه‌ای نداشت به این حرف‌ها گوش بدهد. و بیشتر در منطقه کوشک نصرت [منطقه بیابانی میان تهران و قم] در خارج از شهر بسر می‌برد. بنده بودم و مرحوم آقا شیخ فضل‌الله و آقای سیدعماد اشکوری. سه نفری آنجا بودیم با حاج آقا طباطبایی که یک منزل بنا کرده بودند. یک منزل مختصری که دو سه‌ اتاق داشت. اکثر شب‌ها آنجا بودیم. گاهی هم می‌رفتیم حرم.

حاج احمد آقا می‌گفت: دو تا کار برای خدا انجام دادم. یکی این بود که وجوهات شرعی زیادی که از امام باقی مانده بود را  فوراً به شورای مدیریت حوزه علمیه قم تحویل داد. عده‌ای آمده بودند و می‌گفتند که بگذار با این پول کاری انجام دهیم و شهریه را ادامه دهیم و… ایشان گفته بود این کارها به من ربطی ندارد. امام وصیت کرده است و من به وصیت ایشان عمل می‌کنم. این یک امتحان است. هر که از پول بگذرد از پل بگذرد.

این پیشنهاد افراد، قابل توجیه هم بود، می‌توانستند مثلاً از آیت‌الله گلپایگانی یا سایر مراجع اجازه بگیرند، اما ایشان به وصیت امام عمل کرد و پرونده دفتر امام پاک بسته شد. این امر، صداقت و امانت ایشان را نشان می‌دهد و الگویی است برای بیوت و فرزندان علما. این مساله کمتر گفته می‌شود ولی خیلی مهم است. یکی از نمایندگان حضرت موسی‌بن جعفر (علیه‌السلام) که به بطائنی معروف است، مبلغ زیادی سهم امام پیش او بود. وقتی حضرت شهید شدند او باید این پول را به امام رضا(علیه‌السلام) تحویل می‌داد، اما همین که دید این پول زیادی است منکر امامت بعدی شد و گفت تعداد امامان هفت تن هستند! با اینکه او راوی بود و خیلی از روایات از او نقل ‌شده.

اما کار دومی که ایشان می‌گفت، حمایت تمام و کمال از مقام معظم رهبری بود. ایشان می‌گفت گاهی عده‌ای هشت ساعت می‌آمدند و مرا محاصره می‌کردند تا مرا از عقیده‌ام منصرف و با خود همراه کنند ولی من می‌آمدم حسینیه جماران و درست بر عکس خواسته آنها سخنرانی می کردم.

یک بار در کوشک به من می‌گفت: «آقای سجادی! بعد از قرن‌ها یک امامی پیدا شد و مردمی دور او جمع شدند و اساسی را بر پایه خدا و پیغمبر«ص» و ولایت بناگذاشت و تشیع عظمتی پیدا کرد. اگر من خدای ناکرده حرف باطلی بزنم و خللی در این حرکت ایجاد شود، ایران می‌شود افغانستان [افغانستان آن زمان اوضاع بسیار نابسامانی داشت]. این را نه عقل اجازه می‌دهد، نه دین. ما این بنائی را که امام ساخته است، باید محکم نگه داریم. نباید به اغراض شخصی فکر کنیم.»

با وجود فشارها و تحریکات خارجی عده‌ای، مقاومت در این راه این واقعاً از خود گذشتگی می‌خواست. شاید اینکه ایشان آمد به کوشک و بیشتر آنجا زندگی می‌کرد به خاطر فرار از این افراد بود. خدا رحمت کند آقا شیخ فضل‌الله را. حاج احمدآقا خیلی به ایشان علاقه داشت. انسان با حال و اهل دعا‌یی بود. در آنجا (شب‌ها) عقرب زیاد بود. آشیخ فضل‌الله می‌گفت: «ببین! سر این سید چه آورده‌اند که به این عقرب‌ها پناه آورده است…»

بعضی از افراد برای دیدار حاج احمد آقا به کوشک می‌آمدند ولی ایشان آنها را به حضور نمی‌پذیرفت و باعصبانیت می‌گفت حق ندارند بیایند اینجا. رسماً برخورد می‌کرد و می‌گفت کاری به ما کاری نداشته باشند.

حمایت ایشان از رهبری نیز الگویی است برای بازماندگان و پیروان امام که این راه را ادامه بدهند، از اتحاد و عظمتی که پیدا شده پشتیبانی و از مظهر ولایت فقیه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیروی کنند و «فَتَمَسَّکوا بِه» باشند.

در کتاب مهج‌الدعوات روایت عجیبی در باب آخرالزمان هست که می‌گوید:  «سیبدوا لکم علم فتمسکوا به» علَمی برای شما به پا می‌شود. آن علَم را در آخرالزمان محکم بچسبید.

امروز علمدار مقام معظم رهبری هستند. انسان باید از احوالات شخصیه و هواهای نفسانی بگذرد و به اصول مذهب و اسلام بچسبد. این هم برای دنیای انسان خوب است، هم برای قبرش و هم برای آخرتش که: «واِعتَصِمُوا بِحَبلِ اللّه »(۱). بحمدالله سید احمد‌آقا از این دو امتحان بزرگ با سرافرازی بیرون آمد.

*آیا خانواده‌شان هم به آنجا می‌آمدند؟

بله گاهی اوقات مادرشان می‌آمدند و گاهی هم خانواده.

*در زمانی که با ایشان همراه بودید، آیا سفری هم با یکدیگر داشتید؟

بله چندبار با هم به قم و جمکران رفتیم و همچنین به امامزاده علیرضا(علیه‌السلام).

*در باره  ابعاد شخصیتی خاص ایشان اگر نکته‌ ناگفته‌ای باقی مانده است، بفرمایید.

واقعاً در این زمان پراز مخاطره و دشمنان تا بن دندان مسلح، همه افراد‌، علما و فرزندان آنها، باید امثال حاج سید احمد آقا را الگو قرار بدهند و به مسائل شخصی فکر نکنند. به مصالح امت، اسلام و تشیّع بیاندیشند. ایشان الگوی عملی است که ما خودمان را فدای اسلام و مذهب کنیم و خدای ناکرده مصالح مذهب را فدای خود نکنیم.

امام خمینی(ره) مسیری را برای عظمت اسلام و مسلمین ترسیم و تأسیس کردند. الحق‌و الانصاف ادامه این راه، به این سادگی نیست. شما ببینید کشور چه بحران‌های وحشتناکی را بعد از رحلت امام از سر گذرانده است. بحران‌های داخلی، خارجی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و… کسی این پرچم را نگه ‌داشته، این یک معجزه است و یک قدرت روحی، شجاعت، حکمت، درایت و قاطعیت می‌خواهد که الحمد‌لله ما در طول این سالها، همه این ویژگی ها را از حضرت آیت الله خامنه ای دیده ایم. مسیر صعب‌العبوری  و هر سال با انواع فتنه ها را پشت سر گذاشتیم و اگر نبود رهبری و شجاعت و قاطعیت و حکمت ایشان همه چیز به هم می ریخت. و این نعمت است و باید این نعمت را که خداوند متعال به ما تفضّل کرده است قدر بدانیم و هم دعا کنیم و هم حمایت کنیم و هم کاری نکنیم که خدای ناکرده خللی به این امر وارد شود تا ان شاءلله این پرچم به دست صاحبش، امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) برسد.

کوشش تمام دنیای غرب با تمام رسانه‌ها و ابزاری که دارند این ‌است که این نظام را به هم بزند. چندین هزار رسانه دارند علیه ما فعالیت می‌کنند. خداوند متعال در آیه‌ای از قرآن کریم می‌فرماید «وَإِن کَانَ مَکرُهُم لِتَزُولَ مِنهُ الْجِبَال»(۲) مکر اینها کوه را جابه‌جا، اذهان مردم را مشوش و آنان را بی‌دین می‌کند. اینها سیاه‌نمایی و مردم را ناامید می‌کنند.

ولی به‌هر حال مدیریت مقام معظم رهبری مدیریت قویِ الهی، با پشتوانه امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) است. بسیاری از حوادث پیش می‌آیند و توسط ایشان حل و فصل می‌شوند که ما خبر نمی‌شویم. امیدواریم خداوند توفیقات و عزت و عظمت ایشان را بیشتر کند که عزت و عظمت شیعه و اسلام و مسلمین را به دنبال دارد.

*خیلی متشکر از فرصتی که در اختیار مجله «پاسدار اسلام» قرار دادید.

 

پی‌نوشت:

۱- آل عمران آیه ۱۰۳

۲- سوره ابراهیم آیه ۴۶

سوتیتر:

  1. کار دومی که ایشان می‌گفت، حمایت تمام و کمال از مقام معظم رهبری بود. ایشان می‌گفت گاهی عده‌ای ۷-۸ ساعت می‌آمدند و مرا محاصره می‌کردند تا مرا از عقیده ام منصرف و با خود همراه کنند ولی من می‌آمدم حسینیه جماران و درست بر عکس خواسته آنها سخنرانی می کردم.

 

  1. فشارهای زیادی از سوی افراد مختلف به ایشان وارد می شد که چرا ایشان این‌گونه عمل می‌کند. ولی الحمدلله ایشان مقاومت کرد و پای موضع خود تا آخر ایستاد… ایشان این اواخر عمر بابرکتش یک حالت انقطاعی پیدا کرده بود از دنیا و دیگر علاقه‌ای نداشت به این حرف‌ها گوش بدهد و بیشتر در منطقه کوشک در خارج از شهر بسر می برد.

 

  1. مدیریت مقام معظم رهبری مدیریتی قوی و الهی با پشتوانه امام زمان «عج» است. بسیاری از حوادث پیش می‌آیند و توسط ایشان حل و فصل می‌شوند که ما خبر نمی‌شویم. امیدواریم خداوند توفیقات و عزت و عظمت ایشان را بیشتر کند که عزت و عظمت اسلام و مسلمین را به دنبال دارد .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *