انقلاب بحرین؛ انقلاب فراموش شده منطقه

 

مردم بحرین در سال ۲۰۱۱ پس از پیروزی انقلاب‌های تونس و مصر، انقلابی را در کشورشان بر ضد رژیم آل‌خلیفه شروع کردند که این انقلاب در ادامه به انقلاب ۱۴ فوریه معروف شد و هنوز هم انقلاب مردم بحرین ادامه دارد.

انقلاب بحرین با وجود مسالمت‌آمیز بودن توسط بسیاری از رسانه‌ها و کشورهای جهان بایکوت شد، اما با وجود این، مردم بحرین به تظاهرات‌ها و تجمعات خود علیه رژیم آل‌خلیفه ادامه دادند و انقلاب خود را طی شش سال اخیر مسالمت‌آمیز نگاه داشتند.

در این مقاله به بررسی تاریخچه انقلاب بحرین، ویژگی‌ها و آینده آن می‌پردازیم:

 

بحرین جزیره‌ای در خلیج فارس

بحرین یکی از کشورهایی است که مردمانش از گذشته‌های دور شیعه بودند و سابقه تشیع در این کشور به صدر اسلام برمی‌گردد. بحرین در طول تاریخ یکی از مناطق اصلی زندگی شیعیان در جهان بوده و برخی از علمای شیعه در قرن‌های مختلف اهل بحرین بودند.

بحرین کشوری جزیره‌ای در ساحل شرقی خلیج فارس و پایتخت آن منامه است. مساحت این کشور ۹۳۷ کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزارنفر است که ۶۶۶ هزار نفر خارجی هستند. بحرین به نسبت کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس اقتصاد متنوع‌تری دارد. این کشور علاوه بر تولید نفت، در صنایعی چون آلومینیوم و نیز بانکداری سرمایه‌گذاری کرده است و از این بخش‌ها درآمد زیادی دارد.

بحرین نیروی نظامی کوچک مجهزی به نام نیروی دفاع  ازبحرین دارد که تعداد نیروهایش به ۱۳ هزار نفر می‌رسد. این نیرو تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای همچون جنگنده اف ۱۶ دارد. همچنین شش هزار نظامی آمریکایی در قالب ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا در بحرین حضور دارند.

 

سیستم پادشاهی بحرین

حمدبن عیسی آل‌خلیفه از سال ۱۹۹۹ میلادی تا کنون پادشاه بحرین است. او در ابتدای دوره پادشاهی خود شعار اصلاحات سر داد و اقداماتی همچون بازگشایی دوباره مجلس نمایندگان بحرین، آزاد کردن زندانیان سیاسی و اجازه بازگشت افراد سیاسی تبعید شده به بحرین را انجام داد؛ اما پس از تثبیت قدرت خود، شیوه استبدادگرایانه‌ای در بحرین را در پیش گرفت و حق و حقوق مردم این کشور را از آنها سلب کرد. اکنون از اصلاحات ملک حمد در بحرین تنها یک سری موارد ظاهری باقی مانده و حکومت بحرین طی سال‌های اخیر کارنامه حقوق بشری سیاهی داشته است.

بحرین نخست‌وزیری به نام خلیفه بن سلمان بن حمد آل‌خلیفه دارد که از سال ۱۹۷۱ تا کنون در این سمت  است، او حدود ۴۶ سال سابقه نخست‌وزیری بحرین را دارد و هنوز هم این منصب را به شخص دیگری واگذار نمی‌کند. برکناری خلیفه بن سلمان از پست نخست‌وزیری بحرین یکی از خواسته‌های اصلی مردم این کشور طی سال‌های اخیر بوده، ولی پادشاه بحرین هیچ توجهی به این خواسته نکرده و خلیفه بن سلمان در سن ۸۱ سالگی هنوز نخست‌وزیر بحرین است.

 

بحرین کربلای خلیج فارس  

پیروزی انقلاب اسلامی ایران تأثیر بسیار زیادی روی بحرین گذاشت و مردم این کشور از انقلاب ایران حمایت کردند، اقدامی که آن زمان خشم رژیم آل‌خلیفه را به دنبال داشت. نام و عکس امام خمینی«ره» و مقام معظم رهبری را می‌توان در داخل بسیاری از خانه‌ها، مساجد و حسینیه‌های بحرین یافت.

شیعیان بحرین حدود ۷۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، اما قدرت در بحرین در دست خاندان سنی مذهب آل‌خلیفه است. در گذشته درصد شیعیان بحرین بیش از درصد کنونی آنها بود، اما رژیم آل‌خلیفه طی چند دهه اخیر با دادن تابعیت به اتباع خارجی سنی مذهب و اخراج شیعیان از بحرین، درصد شیعیان این کشور را کاهش داده است و این روندی است که رژیم آل‌خلیفه هنوز هم ادامه می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های شیعیان بحرین تقید زیاد آنها به برگزاری مراسم‌ عزاداری حسینی و شرکت در آنهاست. تعداد بسیار زیادی حسینیه در بحرین است و این کشور به این دلیل به کربلای خلیج فارس معروف شده است.

 

شیعیان؛ قربانیان تبعیض در بحرین

شیعیان بحرین از بسیاری از حقوق خود محروم‌اند و نمی‌توانند وارد پست‌های مدیریتی بشوند و ورود آنها به نهادهای نظامی همچون ارتش کار غیرممکنی است.

خاندان آل‌خلیفه به بحرین همچون ملک شخصی خود نگاه می‌کنند و در حالی که بسیاری از مردم بحرین از داشتن خانه شخصی محروم هستند، سند بسیاری از زمین‌های این کشور به نام اعضای خاندان آل‌خلیفه به‌خصوص پادشاه بحرین خورده است.

شیعیان بحرین با وجود آنکه اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، اما به لحاظ اقتصادی جزو اقشار سطح پایین بحرین به شمار می‌روند. فقر مسئله شایعی در میان شیعیان بحرین است و بیشتر آنها در روستاهای این کشور زندگی می‌کنند.

بسیاری از شیعیان بحرین از حداقل امکانات هم برای زندگی و اشتغال برخوردار نیستند، اما رژیم آل‌خلیفه اتباع خارجی سنی مذهب را از کشورهای دیگر به‌خصوص عربستان و پاکستان به بحرین می‌آورد و با دادن تابعیت بحرینی به این اتباع خارجی سعی می‌کند بافت جمعیتی بحرین را از لحاظ مذهبی تغییر بدهد و شیعیان این کشور را به یک اقلیت تبدیل کند.

رژیم آل‌خلیفه به اتباع خارجی علاوه بر دادن تابعیت، شغل، حقوق، خانه و امکانات زندگی می‌دهد و از این افراد در نهادهای مختلف این کشور به‌خصوص نهادهای نظامی و امنیتی استفاده می‌کند. این در حالی است که شیعیان بحرین برای رسیدن به یک واحد مسکونی در این کشور سال‌ها باید انتظار بکشند.

یکی از اقدامات ضد شیعی رژیم آل‌خلیفه سلب تابعیت بحرینی از شیعیان این کشور است. در این راستا تا کنون صدها شیعه بحرینی از جمله آیت‌الله شیخ عیسی قاسم عالم برجسته این کشور از سوی رژیم آل‌خلیفه به بهانه‌های واهی سلب تابعیت شده‌اند.

 

جنگ آل‌خلیفه با مذهب تشیع در بحرین

رژیم آل‌خلیفه با نمادهای شیعی هم در بحرین مبارزه می‌کند. عوامل این رژیم طی سال‌های اخیر بارها به مراسم‌ و تجمعات عزاداری در بحرین حمله کرده‌ و علاوه بر پاره کردن تبلیغات این مراسم، پرچم‌های مذهبی را به زمین زده‌ و خشم شیعیان بحرین را برانگیخته‌اند.

یکی از اقدامات انتقام‌جویانه رژیم آل‌خلیفه پس از شروع انقلاب ۱۴ فوریه بحرین، ویران کردن مساجد شیعی در بحرین بود. عوامل این رژیم در این راستا ده‌ها مسجد شیعی را در مناطق بحرین که قدمت برخی از آنها به ده‌ها سال می‌رسید، ویران کردند. رژیم آل‌خلیفه اجازه بازسازی دوباره این مساجد را به شیعیان بحرین نداد.

همچنین رژیم آل‌خلیفه از چند ماه پیش جلوی برگزاری مراسم نماز جمعه شیعیان را در بحرین گرفته است. طی این مدت، عوامل این رژیم در روزهای جمعه مانع از ورود نمازگزاران و امام جمعه به شهرک دراز شده‌اند تا نماز جمعه شیعیان بحرین در مسجد امام صادق«ع» این شهرک برگزار نشود.

 

آغاز انقلاب در بحرین

انقلاب ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ مردم بحرین، اولین انقلاب آنها نبود. از بیش از دو قرن پیش که خاندان آل‌خلیفه به بحرین آمد و این کشور را اشغال کرد، مردم بحرین به صورت مستمر بر ضد این خاندان قیام کرده‌اند. طی ۵۰ سال اخیر هم هر ده سال یک بار مردم بحرین حرکت اعتراضی بزرگی را بر ضد رژیم آل‌خلیفه به راه انداخته‌اند.

مردم بحرین در روز ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۱ تحصن خود را در میدان لولو در اعتراض به رژیم آل‌خلیفه آغاز کردند و از این رژیم خواستند که خواسته‌های برحقشان را برآورده کند. مردم بحرین در ابتدا خواستار سرنگونی رژیم آل‌خلیفه نبودند، اما این رژیم در پاسخ به تحصن مردم بحرین شیوه استفاده از قدرت نظامی را در پیش گرفت و با استفاده از نیروهای نظامی، تحصن مردم را پایان داد و میدان لولو را به عنوان نماد انقلاب بحرین از بین برد.

از بین بردن میدان لولو، پایان انقلاب بحرین نبود، بلکه مردم این کشور پس از این اتفاق به تظاهرات‌ خود در مناطق مختلف بحرین ادامه دادند و خواستار سرنگونی رژیم آل‌خلیفه شدند. قشرهای مختلف مردم بحرین از زنان و کودکان گرفته تا پزشکان و معلمان و علما در اعتراضات مردمی بحرین ضد رژیم آل‌خلیفه شرکت کردند.

 

ویژگی‌های انقلاب بحرین

یکی از ویژگی‌های انقلاب بحرین پیشرو بودن روحانیون در این انقلاب است. رهبری معنوی انقلاب بحرین را آیت‌الله عیسی قاسم برعهده دارد و قشرهای مختلف مردم این کشور بر این رهبری تأکید دارند.

تنها شیعیان در انقلاب بحرین حضور نداشتند، بلکه اهل سنت این کشور هم در انقلاب شرکت کردند، چون شعارهای انقلاب بحرین همچون آزادی، عدالت و رفع تبعیض تنها به شیعیان تعلق نداشت و خواسته تمام مردم بحرین بود.

از جمله مهم‌ترین چهره‌های سنی انقلاب بحرین می‌توان به ابراهیم شریف دبیرکل جمعیت وعد اشاره کرد که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ به جرم اعتراض به رژیم آل‌خلیفه بازداشت شد. این چهره سنی انقلابی بحرین پس از شروع انقلاب این کشور تا کنون بیش از چهار سال در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه محبوس بوده است.

طی سال‌های اخیر هیچ‌گاه تظاهرات مردم بحرین قطع نشده و به صورت مستمر در مناطق مختلف بحرین در اعتراض به رژیم آل‌خلیفه برگزار ‌شده است. عوامل این رژیم همیشه با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی و حتی گلوله‌های جنگی به تظاهرات‌ه مسالمت‌آمیز مردم بحرین حمله می‌کنند.

با وجود آنکه مجلس بحرین قدرت چندانی ندارد، اما رژیم آل‌خلیفه پیش از شروع انقلاب بحرین همیشه به گونه‌ای این انتخابات را برگزار می‌کرد که شیعیان این کشور نتوانند اکثریت مجلس را به دست بگیرند. رژیم آل‌خلیفه در این راستا در تقسیم‌بندی کرسی‌های مجلس بحرین اکثر کرسی‌ها را به مناطق سنی‌نشین این کشور اختصاص می‌دهد.

پس از شروع انقلاب بحرین نماینده‌های جمعیت اسلامی الوفاق در مجلس این کشور در اعتراض به جنایت‌های رژیم آل‌خلیفه استعفا دادند. پس از آن هم تا کنون مردم بحرین و گروه‌های سیاسی اصلی این کشور از جمله جمعیت الوفاق انتخابات‌های مجلس بحرین را تحریم کردند و مجلس این کشور به یک مجلس فرمایشی و نه مردمی تبدیل شد.

 

 نقش آل‌سعود در سرکوب مردم بحرین

بحرین از طریق یک پل به عربستان وصل است و مردم شیعه مناطق شرقی عربستان با مردم بحرین ارتباط زیادی دارند، به همین دلیل آغاز اعتراضات مردم بحرین به شروع اعتراضات مردم شیعه عربستان هم منجر شد و طی سال‌های اخیر بارها شاهد شکل‌گیری تظاهرات‌هایی در مناطق شرقی عربستان بر ضد آل‌سعود هم بوده‌ایم.

یکی از ویژگی‌های انقلاب بحرین این است که رژیم آل‌خلیفه به صورت رسمی برای سرکوب آن دست به دامان نیروهای خارجی شد. پس از شروع انقلاب ۱۴ فوریه بحرین نیروهای نظامی و امنیتی کشورهایی چون عربستان، امارات و اردن به شکل علنی در بحرین حضور یافتند و به رژیم آل‌خلیفه برای سرکوب مردم بحرین کمک کردند.

آل سعود طی سال‌های اخیر به حاکمان اصلی بحرین تبدیل شده و این کشور را یکی از استان‌های عربستان قلمداد می‌کنند. آل‌خلیفه که بقای حکومت خود را مدیون حمایت آل سعود می‌داند، همچون یک خادم به دستورات آل سعود در بحرین عمل می‌کند.

دخالت مستقیم رژیم آل سعود در بحرین برای این بود که شیعیان بحرین قدرت را در این کشور در دست نگیرند. رژیم سعودی اعتقاد دارد که قدرت گرفتن شیعیان بحرین به بروز اعتراضات گسترده در مناطق شیعه‌نشین عربستان منجر می‌شود، اتفاقی که حاکمیت آل سعود را در منطقه شیعه‌نشین الشرقیه عربستان که یک منطقه نفت‌خیز است، به خطر می‌اندازد.

 

اقدامات آل‌خلیفه برای توقف انقلاب بحرین

رژیم آل‌خلیفه طی سال‌های اخیر برای توقف حرکت انقلاب مردم بحرین دست به هر کاری زده، اما فایده‌ای نداشته و انقلاب مردمی ادامه پیدا کرده است. رژیم بحرین انقلابیون را بازداشت و آنها را شکنجه و از کارهایشان اخراج کرده، اما این اقدامات فایده‌ نداشته و انقلابیون بحرین به مبارزه خود با رژیم آل‌خلیفه ادامه داده‌اند.

از ابتدای انقلاب بحرین تا کنون بیش از صد شهروند این کشور به دست رژیم آل‌خلیفه به شهادت رسیده‌اند. شهادت این افراد به شیوه‌های مختلفی همچون اعدام، تیراندازی با گلوله جنگی، استفاده از گازهای سمی، زیرگرفتن توسط خودروهای نظامی و شکنجه در زندان بوده است. در میان شهدای انقلاب بحرین از مرد و زن گرفته تا پیر و جوان و حتی کودک شیرخوار هم دیده می‌شود.

رژیم آل‌خلیفه طی سال‌های اخیر بسیاری از رهبران سیاسی بحرین و هزاران تن از جوانان انقلابی این کشور را به زندان انداخته که بیشتر آنها هنوز هم در زندان هستند، به عنوان مثال از زندانیان سرشناس سیاسی در بحرین می‌توان از شیخ علی سلمان نام برد که دبیرکل جمعیت اسلامی الوفاق است و از دی سال ۹۳ تا کنون در زندان به سر می‌برد.

در میان زندانیان سیاسی بحرین قشرهای مختلف این کشور از قبیل علما، معلمین، پرستاران، پزشکان و پدران شهدا حضور دارند. این افراد تنها به دلیل مخالفت با رژیم آل‌خلیفه به زندان‌های طولانی‌مدت حتی تا ده‌ها سال محکوم شده‌اند. در میان زندانیان سیاسی بحرین زنان، دختران، کودکان و نوجوانان هم دیده می‌شوند.

شکنجه در زندان از شیوه‌های سرکوب‌گرایانه رژیم آل‌خلیفه برای مقابله با انقلابیون بحرینی و از پای درآوردن آنهاست. عوامل این رژیم از هر شیوه‌ای برای شکنجه انقلابیون بحرینی و از جمله زنان انقلابی این کشور استفاده می‌کنند. شکنجه‌ در زندان‌های بحرین به‌حدی سخت و گسترده است که بارها شهروندان بحرینی بر اثر شدت شکنجه‌ها به شهادت رسیده‌اند. با وجود اینکه نهادهای حقوق بشری بارها از رژیم آل‌خلیفه خواسته‌اند که شکنجه را در زندان‌های بحرین متوقف کند، اما باز هم شکنجه در این زندان‌ها ادامه دارد.

همچنین آل‌خلیفه در راستای راهبرد سرکوب در بحرین، بزرگ‌ترین تشکل سیاسی این کشور به نام جمعیت اسلامی الوفاق را به بهانه‌های واهی منحل و اموال آن را مصادره کرده است. این در حالی بود که جمعیت الوفاق به دبیرکلی شیخ علی سلمان تنها خواستار ایجاد اصلاحات در رژیم آل‌خلیفه بود و شعار سرنگونی این رژیم را نمی‌داد.

 

حمایت غرب از رژیم دیکتاتور آل‌خلیفه

کشورهای غربی با وجود اینکه ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند، از رژیم آل‌خلیفه پشتیبانی می‌کنند. کشورهای آمریکا و انگلیس در بحرین پایگاه نظامی دائمی دارند و به صورت مستمر به رژیم آل‌خلیفه سلاح‌های پیشرفته می‌فروشند.رژیم آل‌خلیفه روابط آشکاری با رژیم صهیونیستی دارد و صهیونیست‌ها به صورت علنی و مستمر به بحرین سفر می‌کنند. سفر صهیونیست‌ها به بحرین با وجود مخالفت شدید مردم این کشور ادامه دارد

یکی از راهبردهای رژیم آل‌خلیفه برای مقابله با انقلاب مردم بحرین این است که این انقلاب را مرتبط با خارج نشان بدهد و بگوید که اعتراضات بحرین از خارج هدایت می‌شود. راهبردی که چندان موفقیت‌آمیز نبوده، چون مردم بحرین اعتراضات خود به رژیم آل‌خلیفه را بدون دخالت خارجی شروع کردند و به این اعتراضات ادامه دادند.

رژیم آل‌خلیفه طی سال‌های اخیر هزینه‌های سنگینی را برای بهتر کردن چهره خود در غرب صرف کرده است. در مقابل، فعالان انقلابی بحرینی در خارج از این کشور با افشای اقدامات ضد حقوق بشری رژیم آل‌خلیفه در جهان، تلاش و نقشه این رژیم برای بهتر کردن چهره‌اش در دنیا را خنثی کرده‌اند.

 

سلب تابعیت از رهبر معنوی انقلاب بحرین

یکی از اقدامات رژیم آل‌خلیفه در راستای مبارزه با شیعیان بحرین، سلب تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم عالم برجسته بحرینی و نماینده مراجع عظام تقلید در سال ۹۵  بود. این اقدام در حالی صورت گرفت که اجداد شیخ عیسی قاسم هم در بحرین ساکن بودند و او یک شخصیت بحرینی‌الاصل است، اما رژیم آل‌خلیفه به بهانه‌های واهی تابعیت بحرینی را از این عالم برجسته سلب کرد.

این رژیم همچنین پرونده‌ای را برای آیت‌الله عیسی قاسم به اتهام دریافت غیرقانونی! خمس از مردم و پول‌شویی باز کرد و این پرونده را برای رسیدگی به دادگاه فرستاد. این در حالی است که فریضه خمس و پرداخت آن به مراجع تقلید یا نمایندگان آنها یک واجب شرعی است و محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم به اتهام دریافت خمس، اعتراض مراجع تقلید جهان تشیع را به دنبال داشت.

آیت‌الله عیسی قاسم دادگاه رژیم آل‌خلیفه را به رسمیت نشناخت و در آن حاضر نشد. این عالم برجسته همچنین اجازه نداد که کسی به وکالت از او در این دادگاه حضور پیدا کند. دادگاه آیت‌الله عیسی قاسم هنوز هم ادامه دارد.

اقدام رژیم آل‌خلیفه در سلب تابعیت بحرینی آیت‌الله عیسی قاسم و محاکمه غیابی او در حالی صورت گرفت که این عالم برجسته تا کنون انقلاب بحرین را مسالمت‌آمیز نگاه داشته است. آیت‌الله عیسی قاسم همیشه مردم بحرین را به اعتراض مسالمت‌آمیز توصیه کرده است و به همین دلیل مردم در برابر سرکوب رژیم آل‌خلیفه دست به خشونت نزدند.

 

حمایت مردم بحرین از آیت‌الله عیسی قاسم

سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم به جای اینکه شعله انقلاب را در بحرین خاموش کند، دوباره این انقلاب را شعله‌ور کرد. سلب تابعیت بحرینی آیت‌الله عیسی قاسم و احتمال بازداشت و اخراج این عالم برجسته از بحرین موجب آغاز یک تحصن بزرگ در نزدیکی منزل آیت‌الله عیسی قاسم در شهرک الدراز شد، این تحصن از ابتدای تیر سال ۹۵ تا کنون ادامه دارد.

رژیم آل‌خلیفه برای پایان دادن به تحصن مردم بحرین در شهرک دراز، این شهرک را محاصره و رفت و آمد مردم به منطقه دراز را محدود کرد. همچنین شرکت‌کنندگان در تحصن شهرک دراز توسط عوامل رژیم آل‌خلیفه بازداشت شدند و به زندان افتادند، با این همه تحصن شهرک دراز بحرین برای حمایت از آیت‌الله عیسی قاسم همچنان ادامه دارد.

همچنین از ابتدای شروع تحصن شهرک دراز بحرین تا کنون عوامل رژیم آل‌خلیفه بارها با تجهیزات نظامی و خودروهای زره‌پوش به این شهرک حمله کرده‌اند تا آیت‌الله عیسی قاسم را بازداشت کنند، اما مردم بحرین با دست خالی در برابر عوامل رژیم آل‌خلیفه ایستاده و مانع از پیشروی آنها در شهرک دراز و رسیدن به خانه آیت‌الله عیسی قاسم شده‌اند.

انقلابیون بحرین به رژیم آل‌خلیفه هشدار داده‌اند که دستگیری آیت‌الله عیسی قاسم و اخراج این عالم برجسته از بحرین موجب می‌شود که مردم این کشور در ادامه حرکت خود به سراغ همه ابزارها برای مقابله با رژیم آل‌خلیفه بروند و بحرین وارد مرحله جدیدی از درگیری میان مردم این کشور و رژیم آل‌خلیفه شود که دیگر خط قرمزی در آن وجود ندارد.

 

اعدام جوانان انقلابی بحرین توسط رژیم آل‌خلیفه

از اقدامات اخیر رژیم آل‌خلیفه می‌توان به اعدام سه جوان انقلابی بحرین در دی ماه سال ۹۵ به اتهام به قتل رساندن نظامیان اماراتی در این کشور اشاره کرد. این اعدام‌ها طی دو دهه اخیر در بحرین بی‌سابقه بوده و اعتراض قشرهای مختلف بحرین به خصوص علما را به دنبال داشته است.

عوامل رژیم آل‌خلیفه همچنین در بهمن سال ۹۵  سه جوان انقلابی بحرینی دیگر را در آب‌های خلیج فارس به شهادت رساندند. مردم بحرین پس از این اقدام رژیم آل‌خلیفه، با برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف این کشور اعتراض خود را به قتل این جوانان انقلابی نشان دادند.

 

آینده انقلاب بحرین

رژیم آل‌خلیفه برای حل معضلات در بحرین تلاش نمی‌کند، بلکه تنها قصد دارد با سرکوب، مردم این کشور را تسلیم کند. این در حالی است که افراد دلسوز بارها به رژیم آل‌خلیفه پیشنهاد داده‌اند برای حل بحران بحرین، شیوه مذاکره سیاسی را با انقلابیون را در پیش بگیرد، اما این رژیم به این نصیحت‌ها توجهی نمی‌کند.

اعتراضات مردم بحرین در آینده هم ادامه خواهد داشت. مردم این کشور تا گرفتن حق و حقوق خود از پای نمی‌نشینند. اگر رژیم آل‌خلیفه به آیت‌الله عیسی قاسم تعدی کند، این احتمال وجود دارد که اعتراضات در بحرین رنگ خون هم به خود بگیرد. این عالم برجسته تا کنون اعتراضات مردمی را در بحرین مسالمت‌آمیز نگاه داشته است.

تا زمانی که رژیم آل‌خلیفه به تبعیض علیه اقشار مردم بحرین به‌خصوص شیعیان این کشور پایان ندهد، حرکت اعتراضی در بحرین ادامه دارد، حتی اگر اعتراضات به صورت موقت متوقف شوند، به دلیل ادامه تبعیض‌ها توسط رژیم آل‌خلیفه، اعتراضات مردمی در بحرین دوباره از سرگرفته می‌شوند.

 

سوتیترها:

۱٫

انقلاب بحرین با وجود مسالمت‌آمیز بودن توسط بسیاری از رسانه‌ها و کشورهای جهان بایکوت شد، اما با وجود این، مردم بحرین به تظاهرات‌ها و تجمعات خود علیه رژیم آل‌خلیفه ادامه دادند و انقلاب خود را طی شش سال اخیر مسالمت‌آمیز نگاه داشتند.

 

۲٫

 

بحرین یکی از کشورهایی است که مردمانش از گذشته‌های دور شیعه بودند و سابقه تشیع در این کشور به صدر اسلام برمی‌گردد. بحرین در طول تاریخ یکی از مناطق اصلی زندگی شیعیان در جهان بوده و برخی از علمای شیعه در قرن‌های مختلف اهل بحرین بودند.

 

۳٫

رژیم آل‌خلیفه به اتباع خارجی علاوه بر دادن تابعیت، شغل، حقوق، خانه و امکانات زندگی می‌دهد و از این افراد در نهادهای مختلف این کشور به‌خصوص نهادهای نظامی و امنیتی استفاده می‌کند. این در حالی است که شیعیان بحرین برای رسیدن به یک واحد مسکونی در این کشور سال‌ها باید انتظار بکشند.

 

۴٫

 

یکی از اقدامات ضد شیعی رژیم آل‌خلیفه سلب تابعیت بحرینی از شیعیان این کشور است. در این راستا تا کنون صدها شیعه بحرینی از جمله آیت‌الله شیخ عیسی قاسم عالم برجسته این کشور از سوی رژیم آل‌خلیفه به بهانه‌های واهی سلب تابعیت شده‌اند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *