دیپلماسی دیجیتال، ابزار نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه

 

مقدمه

رژیم صهیونیستی به دلیل قرار گرفتن در میان کشورهای مسلمان و غصب سرزمین‌های اسلامی، همواره مورد نفرت مسلمانان جهان و مردم بی‌دفاع فلسطین بوده است. این امر باعث شده که رژیم صهیونیستی متوجه این امر باشد که امضای معاهده‌های صلح با سردمداران خائن و حمایت از آن‌ها برای سرکوب مردمشان، نخواهد توانست امنیت این رژیم را تأمین کند و نفوذ در میان مردم منطقه به خصوص جوانان و آینده‌سازان جهان اسلام و ایجاد علاقمندی به این رژیم از طریق ساختن چهره‌ای آزادیخواه متمدن و جذاب  میان آن‌ها تنها راه حقیقی تأمین امنیت این رژیم است.

 

دیپلماسی دیجیتال

همه‌گیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در میان مردم جهان و افزایش خیره‌کننده تعداد کاربران اینترنت در سطح جهان، فرصت‌های زیادی را برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشورهای مختلف برای پیشبرد منافع و برنامه‌هایشان فراهم نموده است که یکی از آن‌ها دیپلماسی دیجیتال می‌باشد. شایع‌ترین تعریف دیپلماسی دیجیتال، استفاده از اینترنت و دیگر ابزار‌های ارتباط جمعی برای کمک به رسیدن به اهداف سیاست خارجی می‌باشد.(۱) دیپلماسی دیجیتال به دولت‌ها این امکان را می‌دهد که بدون دخالت دولت‌ها با شهروندان عادی، رهبران تأثیرگذار جامعه و نخبگان ارتباط داشته باشند و از این طریق دیدگاه خود را در راستای تأمین منافع‌شان به این گروه‌ها عرضه کنند. ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ اولین کشوری بود که دست به ایجاد اداره‌ای برای دیپلماسی دیجیتال نمود.(۲) رژیم صهیونیستی نیز با استفاده از این ظرفیت مهم، در راستای نیل به اهداف استعماری خود، آن را در دستور کار قرار داده است. به گونه‌ای که هم‌اکنون ادعا دارد که در رتبه هشتم جهانی در زمینه دیپلماسی دیجیتال قرار دارد. امری که به دلیل عدم اعلام از سوی منابع بی‌طرف، امکان راستی‌آزمایی آن وجود ندارد.(۳)

 

اهداف رژیم صهیونیستی از توجه به دیپلماسی دیجیتال

دستگاه‌های مختلف رژیم صهیونیستی تاکنون تلاش کرده‌اند که با استفاده از ابزار اینترنت در میان فلسطینی‌ها و جوانان جهان اسلام نفوذ کنند. نفوذ در میان فلسطینیان از جانب ارگان‌های زیرمجموعه ارتش رژیم صهیونیستی و نفوذ در میان مردم منطقه معمولاً زیر نظر وزارت خارجه این رژیم صورت می‌گیرد. برخی اهداف این رژیم از دیپلماسی دیجیتال را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

۱ـ نشان دادن چهره‌ای متمدن از رژیم صهیونیستی و ارتش آن و وانمود کردن این رژیم به کمک به مردم فلسطین و تلاش برای تسهیل زندگی آن‌ها با هدف کسب وجهه بین‌المللی.

۲ـ تلاش برای ارتباط مستقیم با مردم و جوانان منطقه به خصوص فلسطینیان تحت محاصره، از طریق اعطای برخی تسهیلات به آن‌ها با هدف تضعیف رهبران فلسطینی.

۳ـ حمله به مقاومت مردم فلسطین و تلاش برای پیوند دادن آن با تروریسم داعشی.

۴ـ از بین بردن قبح ارتباط با رژیم اشغالگر قدس.

۵ـ شناخت منطقه از طریق کامنت‌ها و همچنین کسب اطلاعات خصوصی کاربران و استخدام جاسوس از طریق شبکه‌های مجازی.(۴)

 

فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در زمینه دیپلماسی دیجیتال

رژیم صهیونیستی فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمینه نفوذ به جهان اسلام از طریق اینترنت انجام داده است که در زیر به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

موقع المنسق: این تارنما، حساب فیسبوک و تویتر متعلق به اداره هماهنگی عملیات حکومت رژیم صهیونیستی برای مناطق فلسطینی است که زیر نظر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اداره می‌شود.(۵) این صفحه اینترنت و صفحه رسمی هماهنگ‌کننده ارشد با دارا بودن بیش از هزاران کاربر عمدتاً فلسطینی، سعی دارد با ارائه تسهیلاتی از جمله صدور اجازه سفر، درمان و یا اشتغال در فلسطین اشغالی، بدون توجه به محدودیت‌هایی که اساساً خود برای مردم فلسطین ایجاد نموده است برای خود وجهه‌ای مثبت در میان فلسطینیان ایجاد کند.(۶) طراحی این صفحه نشان می‌دهد که در آن از متخصصان حوزه‌های مختلف رسانه‌ای آن را اداره می‌کند. این صفحه همچنین با انتشار اخباری از جمله خبر مداوای پیرمردی فلسطینی که عقرب او را نیش زده بود تلاش دارد خود را در میان مردم فلسطینی و جامعه جهانی به عنوان طرفدار حقوق بشر جلوه دهد. فساد موجود در دستگاه تشکیلات خودگردان فلسطینی و نیاز مبرم مردم عادی به خدمات این سایت که بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از کانال تشکیلات خودگردان صورت می‌گیرد باعث شده است که این تارنما و صفحه فیسبوک آن طرفداران زیادی داشته باشد. با این وجود این صفحه از نظر امنیتی زمینه جاسوسی از فلسطینیان و استخدام جاسوس را فراهم می‌کند.(۷)

موقع المصدر: این تارنما اصلی‌ترین تارنمای دیپلماسی دیجیتال رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود که توسط تعدادی از جوان صهیونیست و تحت‌نظر وزارت خارجه این رژیم اداره می‌شود. این تارنما که زیر نظر مستقیم بخش دیپلماسی دیجیتال وزارت خارجه این رژیم اداره می‌شود و وظیفه رساندن پیام‌های رژیم صهیونیستی به جوانان منطقه را دارد.(۸) این وب‌سایت با انتشار طیف متعددی از اخبار فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و اخبار اقلیت فلسطینی دارای شناسنامه از رژیم صهیونیستی، تلاش دارد چهره‌ای انسانی، پیشرفته و دموکرات و عامه‌پسند را از این رژیم را در میان جوانان منطقه نشان دهد.(۹)

علاوه بر این، فیسبوک یکی از عرصه‌های مهم نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه محسوب می‌شود. صفحه فیسبوک وزارت خارجه رژیم صهیونیستی که زیر نظر بخش دیپلماسی دیجیتال اداره می‌شود بیش از ۹۷۰ هزار دنبال کننده دارد که اکثر آن‌ها بین ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند و بیشتر آن‌ها از اهالی مصر هستند. علاوه بر این وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با تأسیس صفحه ای موسوم به اسرائیل به فارسی تلاش دارد بر مردم ایران تأثیر گذارد. این صفحه بیش از ۱۸۰ هزار دنبال‌کننده دارد. با وجود این احتمال می‌رود که بسیاری از دنبال‌کنندگان این صفحات حساب‌های کاربری جعلی باشند که از جانب صهیونیست‌ها برای گذاشتن کامنت‌های جعلی و با هدف از بین بردن قبح ارتباط با رژیم صهیونیستی و نشان دادن محبوبیت جعلی تأسیس شده باشند.(۱۰)

 

نتیجه‌گیری

گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی را برای کشور‌های مختلف از جمله کشور ما به وجود آورده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تلاش کشور‌های بیگانه برای مرتبط شدن با مردم کشور، از طرق مشکوک و غیررسمی می‌باشد. از این رو لازم است با رصد فعالیت‌های بخش‌های مربوط به دیپلماسی دیجیتال و تلاش برای خنثی‌سازی تهدیدات آن‌ها راه را بر تأثیرگذاری و نفوذ بیگانگان بر امنیت کشورهای اسلامی از جمله کشورمان سد کنیم.

پی‌نوشت‌ها

۱- https://web.archive.org/web/20120322074924/https://www.lowyinstitute.org/Publication.asp?pid=1432

۲- https://www.washingtonpost.com/politics/advancing-us-foreign-policy-through-ediplomacy/2012/07/01/gJQAdOedGW_story.html

۳ـ روزنامه الوفاق،۷ سپتامبر ۲۰۱۶:http://www.al-vefagh.com/News/164722.html

۴- http://www.almajd.ps/?ac=showdetail&did=8234

۵ـ تارنمای المنسق، درباره ما( به زبان عربی): http://www.cogat.mod.gov.il/ar/about/Pages/default.aspx

۶ـ عدنان ابو عامر، صفحه المنسّق الإسرائیلیّ… تجاوز الإنسانیّ إلى السیاسیّ والأمنیّ، پایگاه تحلیلی المانیتور، ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶:

http://www.al-monitor.com/pulse/ar/contents/articles/originals/2016/11/palestinian-authority-role-israel-coordinator-facebook.html

۷ـ همان

۸ـ فهمی هویدی، اختراق مسکوت علیه، روزنامه الشروق، ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶:

http://www.shorouknews.com/columns/view.aspx?cdate=21122016&id=b50de673-c34d-40ed-8e4a-bbfc279edded

۹ـ تارنمای المصدر: http://www.al-masdar.net/

۱۰ـ عدنان ابو عامر، صفحه المنسّق الإسرائیلیّ… تجاوز الإنسانیّ إلى السیاسیّ والأمنیّ، پایگاه تحلیلی المانیتور، ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶:

http://www.al-monitor.com/pulse/ar/contents/articles/originals/2016/11/palestinian-authority-role-israel-coordinator-facebook.html

 

منابع

ـ روزنامه الوفاق،۷ سپتامبر ۲۰۱۶:  http://www.al-vefagh.com/News/164722.html

ـ تارنمای المنسق، درباره ما( به زبان عربی):

http://www.cogat.mod.gov.il/ar/about/Pages/default.aspx

ـ عدنان ابو عامر، صفحه المنسّق الإسرائیلیّ… تجاوز الإنسانیّ إلى السیاسیّ والأمنیّ، پایگاه تحلیلی المانیتور، ۲۱ نوامبر ۲۰۱۶:

http://www.al-monitor.com/pulse/ar/contents/articles/originals/2016/11/palestinian-authority-role-israel-coordinator-facebook.html

ـ همان

ـ فهمی هویدی، اختراق مسکوت علیه، روزنامه الشروق، ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶:

http://www.shorouknews.com/columns/view.aspx?cdate=21122016&id=b50de673-c34d-40ed-8e4a-bbfc279edded

ـ تارنمای المصدر:  http://www.al-masdar.net/

………………………………………………….

 

سوتیترها

۱٫

همه‌گیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی در میان مردم جهان، فرصت‌های زیادی را برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشورهای مختلف برای پیشبرد منافع و برنامه‌هایشان فراهم نموده است که یکی از آن‌ها دیپلماسی دیجیتال می‌باشد.

۲٫

دیپلماسی دیجیتال به دولت‌ها این امکان را می‌دهد که بدون دخالت دولت‌ها با شهروندان عادی، رهبران تأثیرگذار جامعه و نخبگان ارتباط داشته باشند و از این طریق دیدگاه خود را در راستای تأمین منافع‌شان به این گروه‌ها عرضه کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *