بی‌پرده با تاریخ/نگاهی به حوادث دی و بهمن ۱۳۶۲

 

از جنگ دیپلماتیک بین ایران و فرانسه تا فشار آمریکا برای جلوگیری از ورود سلاح به ایران

 

در ماه‌های دی و بهمن ۱۳۶۲ همزمان با ادامه دفاع مقدس ملت ایران در برابر تجاوز رژیم بعثی، صدام دست به جنایات گسترده‌ای علیه مردم غیرنظامی زد، از جمله این جنایات حمله موشکی به مسجد سلیمان و شهادت و زخمی شدن ده‌ها نفر در این تهاجم بود.

به دنبال این جنایات آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور و رئیس شورایعالی دفاع تهدید کردند اگر رژیم صدام به این حملات ادامه دهد، ایران نیز واکنش متقابل نشان خواهد داد. دی ماه همین سال نیز از سوی نخست‌وزیر افشا شد که انگلیس سلاح‌های شیمیایی به کار گرفته شده علیه مردم ایران را در اختیار صدام قرار داده است.

قتل اویسی جلاد ۱۷ شهریور در پاریس نیز یکی دیگر از اخبار بهمن ماه ۱۳۶۲ بود.

 

جنگ اخراج دیپلمات‌ها میان ایران و فرانسه

به تلافی اخراج سه دیپلمات جمهوری اسلامی ایران از فرانسه، به سه دیپلمات فرانسوی در تهران اخطار شد تا در ظرف ۲۴ ساعت خاک ایران را ترک کنند.

گفتنی است همزمان با موج بازداشت دانشجویان مسلمان ایرانی در شهرهای فرانسه وزارت خارجه آن کشور از سه دیپلمات جمهوری اسلامی ایران خواسته بود ظرف ۲۴ ساعت خاک فرانسه را ترک گویند. هیچ دلیلی برای این تصمیم اعلام نشد.

محمد دشتی دبیر اول سفارت ایران در فرانسه که به همراه دو دیپلمات دیگر از اعضای سفارت ایران در فرانسه توسط پلیس این کشور بازداشت شده بود ۵ دی ۱۳۶۲ به تهران بازگشتند.

 دبیر اول سفارت ایران در فرانسه در بدو ورود به تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: دولت فرانسه به‌رغم ادعاهای خود و بیش از دولت قبلی این کشور در جهت تحقق و اجرای خط مشی سیاست خارجی آمریکا تلاش می‌کند.»

یکی دیگر از دیپلمات‌های اخراج شده از فرانسه نیز گفت: «دولت فرانسه برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود در مبارزه با مسلمانان از حدود ده روز قبل با تبلیغات وسیعی علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که یک گروه ایرانی برای کشتار و انفجار در هفته تولد حضرت عیسی مسیح«ع» وارد فرانسه شده‌اند تا با استفاده از این دروغ اقدامات اخیری را که در نقاط مختلف جهان علیه فرانسه صورت می‌گیرد به ایران نسبت بدهد.»(۱)

 

حمله موشکی به مسجد سلیمان و شهادت ده‌ها غیرنظامی

در ۴ دی ۱۳۶۲ همزمان با بازدید هیئت صلیب سرخ از آثار جنایات بعثی‌ها در خوزستان، رژیم عراق با موشک به شهر مسجدسلیمان حمله کرد. در اثر این حمله ده‌ها نفر شهید یا مجروح و ۲۰ منزل مسکونی ویران شدند.

در ۶ دی ماه همین سال پیکر‌های مطهر و غرق به خون ۲۱ تن از شهدای حمله موشکی صدامیان جنایتکار به مسجد سلیمان در میان فریادهای «جنگ جنگ تا پیروزی» مردم حزب الله مسجدسلیمان با شکوه خاصی تشییع شد. در این مراسم حجت‌الاسلام توسلی نماینده امام، غیوری نماینده امام در هلال احمر، ایروانی نماینده جامعه روحانیت تهران و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیروهای نظامی و انتظامی حضور داشتند.

گفتنی است آمار شهدای حمله رژیم بعثی به شهر مقاوم مسجدسلیمان به گزارش مطبوعات به  ۲۳ تن رسید. در میان شهدا ۲ کودک ۴ ماهه و ۴ ساله نیز به چشم می‌خوردند.(۲)

 

محمد‌هاشمی رئیس صدا و سیما شد

شورای سرپرستی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جلسه ۱۷ دی ۱۳۶۲  خود به اتفاق آرا آقای محمد‌هاشمی را به سمت مدیر عامل این سازمان منصوب کرد. وی همراه با اعضای شورای سرپرستی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صبح این روز با امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.(۳)

 

سیاست خصمانه انگلیس علیه ایران به روایت موسوی

در ۲۱ دی ۱۳۶۲ میرحسین موسوی نخست‌وزیر در پایان جلسه هیئت دولت گفت: «طبق اطلاعاتی که به ما رسیده سلاح‌های شیمیایی به کار گرفته شده علیه نیروهای رزمنده ما از طریق انگلیس در اختیار رژیم صدام گذاشته شده‌اند و حکومت انگلیس بعد از انقلاب سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه نظام جمهوری اسلامی دنبال کرده  است… ما باید به همه دشمنان متکبر جمهوری اسلامی هشدار بدهیم که سیاست‌های خصمانه آنها از سوی دولت ما بی‌جواب نخواهند ماند».(۴)

 

افشای نحوه ارتباط رهبران حزب توده با سرویس جاسوسی شوروی

در ۲۷ دی ۱۳۶۲ رهبران حزب توده در آخرین جلسه محاکمه خود چگونگی ارتباط مأموران کا.گ.ب را با این حزب و نحوه ارتباطات رادیویی آنان را فاش کردند. یک روز پس از آن نیز روزنامه کیهان به نقل از نورالدین کیانوری نوشت: «حزب توده در ۴۱ سال حیات خود دستورات شوروی را مو به مو اجرا کرده است.»

در۱ بهمن ۱۳۶۲ رئیس دادگاه انقلاب اسلامی ارتش در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی احکام صادره در مورد ۸۷  تن از عناصر نظامی تشکیلات مخفی حزب توده را اعلام کرد. آیت‌الله ری شهری گفت: «بحمدالله  محاکمه علنی اعضای شاخه نظامی حزب منحله توده به پایان رسید. افرادی که محاکمه شدند در مجموع چهار اتهام داشتند: اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی و براندازی، جاسوسی، جمع‌آوری و مخفی کردن سلاح و مخالفت با قانون ممنوعیت ورود نظامیان در احزاب.»(۵)

 

فشار آمریکا به هم‌پیمانان برای قطع صادرات سلاح به ایران

در روز ۳۰ دی ۱۳۶۲ جورج شولتز وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد «ایران حامی تروریسم بین‌المللی است، بنابراین دولت آمریکا از این پس به هم‌پیمانان خود فشار خواهد آورد که ارسال اسلحه به ایران را متوقف کنند».

چند روز پیش از آن در روز ۲۱ دی یکی از مقامات ارشد دفتر خدمات حقوقی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، «دولت آمریکا صندوق‌های حاوی قطعات یدکی هواپیمای اف-۱۴ متعلق به ایران را که در آمریکا نگهداری می شود، به سرقت برده است.»

 

گسترش اعتراضات در مراکش و اعتراف شاه حسن

در ۳ بهمن ۱۳۶۲ به دنبال گسترش انقلاب مردم مراکش، شاه حسن مراکشی در یک برنامه تلویزیونی با نشان دادن تمثال امام خمینی اعتراف کرد مردم کشورش از انقلاب اسلامی ایران و رهبر آن پیروی می‌کنند.(۶)

«روزنامه کیهان» در ۴ بهمن ۱۳۶۲ در گزارشی از مراکش نوشت: «در حالی که خبرهای رسیده از مراکش حاکی از افزایش موج تظاهرات و اعتصابات علیه رژیم شاه حسن و اعتصاب سراسری با حمایت ۹۰ درصدی مردم است، منابع خبری وابسته به امپریالیسم تلاش می‌کنند قیام مردم مسلمان مراکش را پایان یافته تلقی کنند. برخی از خبرگزاری‌ها تعداد شهدای اعتراضات اخیر را بیش از ۴۰۰ نفر عنوان کرده‌اند، اما هنوز از آمار واقعی شهدا و مجروحان این سرکوب جنایتکارانه اطلاع دقیقی در دست نیست. در جریان این اعتراضات همچنین صدها تن دستگیر و به شکنجه‌گاه‌های شاه حسن روانه شده‌اند.»

 روزنامه لوموند نیز از مراکش گزارش داد که در برخی از شهرها سربازان رژیم سلاح‌های خود را به مردم داده و به صفوف معترضین پیوسته‌اند.

رادیو دولتی کلن نیز به نقل از روزنامه آلمانی دی ولته نوشت: «شاه حسن بیم دارد که طوفان انقلاب اسلامی گریبانش را بگیرد و به سرنوشتی مشابه شاه ایران دچار شود. آنچه در تحلیل‌های اکثر مطبوعات غربی در مورد حوادث مراکش آمده لزوم سرکوب شدید مخالفان به هر وسیله و قتل عام مخالفان از سوی شاه حسن است.»(۷)

 

هشدار آیت‌الله خامنه‌ای به رژیم بعث عراق

آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور و رئیس شورای‌عالی دفاع در ۱۷ بهمن ۱۳۶۲ در تهدیدی شدیداللحن علیه رژیم عراق گفت که اگر صدام تهدیدات خود را در مورد بمباران شهرهای ایران ادامه دهد ،یقیناً شهرهای بصره، خانقین و مندلی را خواهیم زد. رئیس شورای‌عالی دفاع طی پیام بسیار مهمی از اهالی سه شهر بصره، خانقین و مندلی عراق  خواست تا سریعاً این مناطق را تخلیه کنند.

در بخشی از پیام آیت‌الله خامنه‌ای آمده است: «اخیراً صدام تهدید کرده است که چندین شهر ایران را خواهد زد من اعلام می‌کنم که ما بعد از این مقابله به مثل خواهیم کرد و اگر این تهدیدها عملی بشود ما شهرهای بصره، خانقین و مندلی را خواهیم زد. من از همه مردم این شهرها عذرخواهی و از آنها درخواست می‌کنم که سریعاً این شهرها را تخلیه کنند. در صورتی که صدام این تهدید خود را عملی کند، ما یقیناً این شهرها را خواهیم زد.»(۸)

در پی این پیام مهم، از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز بیانیه مشترکی صادر شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صورت عملی شدن تهدیدات اخیر رژیم عراق مبنی بر حمله به مناطق مسکونی ایران، شهرهای بصره، خانقین و مندلی را گلوله‌باران خواهد کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران با پوزش از ملت مسلمان عراق از اهالی شهرهای بصره، مندلی و خانقین و سکنه خارجی این سه شهر می‌خواهند که هر چه سریع‌تر از این سه شهر به سوی دیگر شهرهای عراق کوچ کنند تا با گلوله‌باران این شهرها سکنه و اهالی آن متحمل تلفات جانی نشوند.»(۹)

 

قتل جلاد ۱۷ شهریور در پاریس

در روز ۱۸ بهمن ۱۳۶۲، غلامعلی اویسی فرماندار نظامی سابق تهران و عامل اصلی قتل عام مردم تهران در فاجعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در پاریس به قتل رسید. «روزنامه کیهان» یک روز پس از قتل اویسی نوشت: «عامل قتل عام  ۱۷ شهریور ژنرال اویسی دیروز در پاریس به قتل رسید.»

اویسی عنصر شماره یک نظامی رژیم پهلوی در سال ۵۷ که به قصاب تهران معروف بود با قیافه مبدل و تحت حفاظت کامل پلیس مخفی فرانسه در پاریس زندگی می‌کرد، عصر دیروز پس از شناسایی توسط یک گروه چهار نفری در مقابل محل اختفای خود در پاریس به رگبار گلوله بسته شد و به همراه برادرش به هلاکت رسید جنازه اویسی یک ساعت روی کف خیابان افتاده بود. براساس آخرین گزارش‌ها، پلیس فرانسه از هویت ضاربین اویسی که موفق به فرار شدند اظهار بی‌اطلاعی کرده است.»

براساس گزارش کیهان ارتشبد غلامعلی اویسی در سال ۱۳۴۱ فرمانده لشکر یک گارد و فرماندار نظامی تهران بود و در همین سمت دستور قتل عام مردم را در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ صادر کرد. وی در سال ۱۳۴۸ به فرماندهی ژاندارمری کل کشور رسید و در سال ۱۳۵۱ فرمانده نیروی زمینی ارتش و در جریان انقلاب فرمانده نظامی تهران شد. اویسی علاوه بر کشتار مردم در ۱۷ شهریور در قتل‌عام شهرهای دیگر نیز نقش اساسی داشت. وی که علاوه بر کشتار مردم در قاچاق مواد مخدر هم دست داشت، در ۱۴ دی ۱۳۵۷ که بوی شکست به مشامش رسید، به بهانه درمان، بازنشسته و از ایران خارج شد و در نهایت در ۱۸ بهمن ۱۳۶۲ به دست افرادی ناشناس به قتل رسید.(۱۰)

یک روز پس از قتل اویسی جلاد ۱۷ شهریور در پاریس، ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور مخلوع و فراری این حادثه را یک عمل تروریستی خواند، ولی افزود: «من نمی‌ترسم!»

 

پی‌نوشت

۱ـ جمهوری اسلامی، ۶ دی ۱۳۶۲، ص ۱۲٫

۲ـ جمهوری اسلامی، ۷ دی ۶۲، ص۲٫

۳ـ جمهوری اسلامی، ۱۸ دی ۶۲، ص ۲٫

۴ـ جمهوری اسلامی، ۲۲ دی ۱۳۶۲، ص ۱۶٫

۵ـ اطلاعات، ۱ بهمن ۶۲، ص ۱۳٫

۶ـ جمهوری اسلامی، ۴ بهمن ۱۳۶۴، ص ۳٫

۷ـ کیهان، ۴ بهمن ۱۳۶۲، ص ۲۰٫

۸ـ اطلاعات، ۱۸ بهمن ۱۳۶۲، ص ۲.

۹ـ کیهان، ۱۸ بهمن ۱۳۶۲، ص ۲و۳.

۱۰ـ کیهان، ۱۹ دی ۱۳۶۲، ص ۳.

سوتیترها:

۱٫

 

در ۲۱ دی ۱۳۶۲ میرحسین موسوی نخست‌وزیر در پایان جلسه هیئت دولت گفت: «طبق اطلاعاتی که به ما رسیده سلاح‌های شیمیایی به کار گرفته شده علیه نیروهای رزمنده ما از طریق انگلیس در اختیار رژیم صدام گذاشته شده‌اند و حکومت انگلیس بعد از انقلاب سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه نظام جمهوری اسلامی دنبال کرده  است… ما باید به همه دشمنان متکبر جمهوری اسلامی هشدار بدهیم که سیاست‌های خصمانه آنها از سوی دولت ما بی‌جواب نخواهند ماند».

 

۲٫

 

آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور و رئیس شورای‌عالی دفاع در ۱۷ بهمن ۱۳۶۲ در تهدیدی شدیداللحن علیه رژیم عراق گفت که اگر صدام تهدیدات خود را در مورد بمباران شهرهای ایران ادامه دهد ،یقیناً شهرهای بصره، خانقین و مندلی را خواهیم زد. رئیس شورای‌عالی دفاع طی پیام بسیار مهمی از اهالی سه شهر بصره، خانقین و مندلی عراق  خواست تا سریعاً این مناطق را تخلیه کنند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *