نگاه من به آینده، خیلی روشن است

گلچینی از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره امید به آینده انقلاب و نظام اسلامی

خدا با ماست
در قرآن کریم آیاتی که قطعیت پیروزی را به ما یادآوری می‏کند و تعلیم می‏دهد و خبر می‏دهد، آیات زیادی است؛ ازجمله آیه «اِن تَنصُرُوا اللهَ ینصُرکُم»، آیه «لینصرن الله من ینصره»، آیه «والعاقبه للمتقین» که در چند جا تکرار شده، اینها همه نشان‌دهنده این است. یکی از امیدبخش‌ترین آیاتی که من امروز می‏خواهم یک مقداری آیات آن را عرض بکنم، آیه معیت الهی است؛ «اِنَ اللهَ مَعَنا»؛ خدا با ماست. مسئله خیلی مهمی است اینکه انسان احساس کند که خدا با اوست، خدا در کنار اوست، خدا پشت سر اوست، خدا مراقب اوست؛ این خیلی چیز مهمی است؛ چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزت است. وقتی خدا با یک جبهه‌ای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است. حالا مثلاً ملاحظه کنید در سخت‌ترین جاها خدای متعال این معیت را به رخ اولیای خودش کشانده؛ فرض بفرماید آنجایی که حضرت موسی می‏گوید: «وَ لَهُمْ عَلَی ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یقْتُلُون»، در اول قضیه خداوند می‏فرماید: «قَالَ کَلا فَاذْهَبَا بِآیاتِنَا إِنا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُون»؛ من با شما هستم، از چه ‌کسی می‏ترسید؟ این در سوره شعرا بود؛ یا در آیه دیگر که موسی و هارون می‏گویند: «إِننَا نَخَافُ أَنْ یفْرُطَ عَلَینَا أَوْ أَنْ یطْغَی»، فرعون این کار را بکند، خداوند می‏فرماید: «قَالَ لَا تَخَافَا إِننِی مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى»؛ ببینید چقدر این خوب است! من با شما هستم، می‏بینم، می‌شنوم، حواسم جمع است، مواظبتان هستم. یا در سوره مبارکه محمد می‏فرماید: «فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللهُ مَعَکُمْ وَلَنْ یتِرَکُمْ أَعْمَالَکُم»؛ یعنی این معیت خدای عزوجل با مؤمنین، با پیامبران، با همراهان و اصحاب پیامبران، یک چیزی است که خدای متعال مکرر در قرآن آن را به رخ کشیده. آن‌وقت نتیجه این شده که پیغمبران به این وعده صادق الهی اعتماد کردند.
در این آیه شریفه که «فَلَما تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنا لَمُدْرَکُونَ * قَالَ کَلا إِن مَعِی رَبی سَیهْدِین»، به‌مجردی که دیدند که سیاهی لشکر فرعون از دور پیدا شد و الان است که برسد – جلویشان دریا، پشت سرشان لشکر فرعون – دلها لرزید، [گفتند] «اِنا لَمُدرَکون»؛ پدرمان درآمد. اینجا حضرت موسی به اعتماد همان وعده الهی می‏گوید: کـَلا؛ چنین نیست؛ «اِنَ مَعِی رَبی سَیهدین». یا پیغمبر اکرم در غار ثور؛ «إِلا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الذِینَ کَفَرُوا ثَانِی اثْنَینِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِن اللهَ مَعَنَا»؛ به اعتماد همین وعده الهی، پیغمبر اکرم می‏گوید: «اِنَ اللهَ مَعَنا»؛ ناراحت نباش، محزون نباش. پس هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی [مانند] حضرت موسی و پیغمبر اکرم این وعده را باور کرده‌اند و قبول کرده‌اند و به آن ترتیب اثر داده‌اند و این یک حقیقت و یکی از سنت‌های قطعی تاریخ است؛ این یکی از آن سنت‌هایی است که «لَن تَجِدَ لِسُنَهِ اللهِ تَبدیلا»؛ بلاشک این همیشه هست.
آینده این کشور، از امروز به مراتب بهتر است
عزیزان من، جوانان، فرزندان من! من آینده را متعلق به شما می‏بینم؛ من تردید ندارم آینده این کشور از امروز به مراتب بهتر خواهد بود، در جهت نظام اسلامی و در جهت اسلام و ارزشهای اسلامی.
افق آینده جمهوری اسلامی، روشن و درخشان است
ان‌شاءالله جوانهای این مملکت روزهایی را خواهند دید که برای آنها به مراتب از روزهایی که گذرانده‌اند، شیرین‌تر و دلنشین‌تر خواهد بود. افق آینده جمهوری اسلامی افق روشن و درخشانی است.
در آینده نه چندان دور، کشور به اوج اعتلا خواهد رسید
اگر ملت و دولت با همکاری هم، با امید به آینده، با اتحاد و همدلی، با دور ریختن بعضی از حرفهایی که دشمن می‏خواهد به‌زور در مغز این ملت تزریق کند، وارد میدان شوند و تلاششان را منسجمتر کنند، شما بدانید در آینده نه چندان دوری که شما قطعاً آن آینده را خواهید دید، کشور ما به اوج اعتلا خواهد رسید. این حق و سهم ما از امکانات بشری دنیاست.
این انقلاب، ریشه‌دار و آینده‌دار است
اگر صبر کردیم، افقهای دور، مال ماست؛ اگر شما امروز ایستادید، نسلهای آینده به آن قله دست خواهند یافت. آنها به قله می‏رسند؛ اما این هنر و کار شماست. البته من امیدوارم به توفیق الهی شما جوانهای نسل امروز هم، آن روز را مشاهده کنید و به توفیق الهی مشاهده خواهید کرد. انقلاب، ریشه‌دار است، آینده‌دار است و نیازمند استمرار است.
چهل‌سالگی، دوران پختگی و نشاط انقلاب است
انقلاب با قدرت و با نشاط دارد پیش می‏رود. چهل‌سالگی انقلاب دوران پیری انقلاب نیست، دوران عقب‌گرد انقلاب نیست، دوران پختگی و نشاط انقلاب است. انقلاب در چهل‌سالگی، بحمدالله با قدرت، با حفظ شعارها و با برافراشته بودن پرچمهای اصلی، همچنان دارد به پیش می‏رود. دشمن امیدوار بود که نسل سوم انقلاب و نسل چهارم انقلاب از انقلاب روگردان بشوند، [ولی] امروز گرایش و پایبندی نسل سوم و چهارم انقلاب به انقلاب و علاقه‌مندی عمیق و پخته آنها به انقلاب، از نسل اول اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست. دشمن سعی می‏کند مشکلات را بزرگ‌نمایی کند و بمراتب بزرگ‌تر و بیشتر از آن مقداری که هست نشان بدهد. بنده در مقابل عرض می‏کنم همه این مشکلات، به توفیق الهی و به هدایت الهی، به دست جوانهای ما قابل حل است… من به شما عرض بکنم جوانهای عزیز ما این کشور را خواهند ساخت، بهتر از آن چیزی که در ذهن نسل قبلی -که نسل ماست- وجود داشته است و خواهند توانست پرچم استقلال و عظمت و شرافت این کشور را از آنچه تا امروز بوده است، بلندتر کنند.
امید و نگاه من نسبت به آینده، خیلی روشن است
امید و نگاه بنده نسبت به آینده این کشور خیلی روشن است. بنده می‏دانم که خدای متعال اراده فرموده است که این ملت را به متعالی‌ترین درجات برساند و بدانید که ان‌شاءالله ملت ایران به برکت اسلام، به برکت نظام اسلامی، بدون تردید به عالی‌ترین درجاتِ یک ملت در حد و اندازه ملت ایران خواهد رسید.
هیچ نگران نباشید
من آرامش دارم. من هیچ ناراحت [نیستم]. بعضی‌ها می‏آیند می‏گویند «ما دلمان به حالتان خون است»؛ می‏گویم بیخود! من راحتم، من دارم حرکت می‏کنم، من دارم حرکت را می‏بینم، برای من روشن است که دارد چه اتفاقی در کشور می‌افتد؛ بله البته، دشمنی هست، مخالفت هست، اگر نبود باید تعجب می‏کردیم، گروه‌هایی هستند سازمان‌یافته، برای ضربه‌زدن از روزنه فرهنگ، از روزنه هنر؛ با هم ارتباط دارند، پول خرج می‏کنند، پول می‏گیرند، خیانت می‏کنند، خباثت می‏کنند، پست‌فطرتی نشان می‏دهند، برای اینکه یک جوری نگذارند این انقلاب حرکت بکند؛ انقلاب هم دارد حرکت می‏کند، سینه‌اش را سپر کرده؛ آمریکایی‌ها اقرار می‏کنند به شکست، صهیونیست‌ها اقرار می‏کنند به شکست، آنهایی هم که احمق‌تر از این هستند که اقرار کنند – مثل سعودی‌ها و مانند اینها، چون مغرورند، احمقند- اقرار نمی‏کنند؛ اما در دلشان اقرار می‏کنند، این است قضیه. نخیر، هیچ نگران نباشید!
من به آینده خوش¬بینم
حرکت عمومی کشور خوشبختانه حرکت خوبی است. بنده زیاد می‌شناسم، به من خیلی مراجعه می‏شود؛ نامه می‏نویسند، مراجعه می‏کنند، پیغام می‏دهند، کارها را ارائه می‏دهند و بنده هم حوصله می‏کنم و خیلی از اینها را می‏بینم. جوانهایی که امروز در این کشور برای احیاء اسلام، برای اقامه دین با جد مشغول کارند، بحمدالله روزبه‌روز دارند زیاد می‏شوند. اینها همانهایی هستند که به فضل الهی، به حول‌وقوه الهی، هر دشمنی از جمله آمریکا و صهیونیست را به زانو خواهند فکند. اینکه بنده مکرر در صحبتهای مختلف می‏گویم و مدام تکرار می‏کنم که من به آینده خوشبینم، به‌خاطر مشاهده این واقعیتهاست.
جمهوری اسلامی قوی است و قوی‌تر خواهد شد
این را هم همه بدانند که جمهوری اسلامی قوی است؛ جمهوری اسلامی خیلی قوی است. دلیل قوت جمهوری اسلامی این است که چهل سال است همه دولتهای مستکبرِ خبیثِ دنیا می‏خواهند جمهوری اسلامی را نابود کنند و از بین ببرند و هیچ غلطی نتوانسته‌اند بکنند؛ دلیل اقتدار جمهوری اسلامی همین بقای جمهوری اسلامی در این چهار دهه است؛ با این فضای نامساعد، با این وضعیت نامساعد، با این دشمنی‌های بزرگ؛ جمهوری اسلامی زنده است. بنابراین، این نشان‌دهنده این است که این نهال، امروز به درخت تناوری تبدیل شده است که نمی‏توانند آن را از جای خودش تکان بدهند؛ این بنا، بنای بسیار رفیع و مستحکمی است و قوی‌تر هم خواهیم شد. این را شما بدانید. جمهوری اسلامی قوی‌تر خواهد شد. تهدیدها را می‏دانیم، حرفها را می‌شنویم، حرفهایی که علنی می‏گویند به گوش ما می‏رسد، حرفهایی هم که گاهی اوقات مخفی در محافلشان می‏گویند بعضی اوقات به گوش ما می‏رسد، می‏دانیم علیه ما چه توطئه می‏کنند؛ اما با همه اینها، من همان حرف امام را تکرار می‏کنم که «آمریکا هیچ غلطی نمی‏تواند بکند».
جمهوری اسلامی، روز‌به‌روز عظمت بیشتری خواهد یافت
بسیاری از آرزوهای امام، بعد از رحلت امام تحقق پیدا کرد؛ خودباوری کشور، خودکفائی کشور، پیشرفت علمی و فناوری کشور، پیشرفت سیاسی کشور، توسعه صفحه نفوذ کشور و جمهوری اسلامی در منطقه وسیع غرب آسیا و شمال آفریقا؛ اینها چیزهایی بود که اتفاق افتاد و این پیروزی گفتمان امام و راه امام و روش امام بود. بسیاری از این آرزوها تحقق پیدا کرده است و بسیاری دیگر از آرزوهای امام باذن‌‌‌الله تحقق پیدا خواهد کرد و جمهوری اسلامی امام بزرگوار ما روز‌به‌روز اعتلاء و عظمت بیشتری خواهد یافت و همین است که دشمنان را دستپاچه و عصبی کرده است.
امیدتان را از دست ندهید
امیدتان را اصلاً نباید از دست بدهید. اینکه همین‌طور دائماً یأس را بیایند تزریق بکنند در داخل جامعه -که دارد می‏شود این کار- این کاری خصمانه است؛ حالا ممکن است آن کسی که این کار را می‏کند، واقعاً دشمن نباشد؛ اما کار دشمنانه دارد می‏کند. هر کسی که یأس را [تزریق می‏کند] که «آقا نمی‏شود، فایده ندارد، همه چیز به‌هم ریخته است»؛ نه، این کار [دشمنانه‌ است]. امید، شرط لازم است.
امام، مظهر امید به آینده بود
امام مظهر استقامت و ایستادگی و مظهر امید به آینده و پیشرفت به سمت آینده‌ها بود. در جنگ هم همین‌طور عمل کرد؛ در پذیرش قطعنامه هم همین‌طور عمل کرد؛ در اعلامیه‌های خود و بیانیه‌های خود هم همین‌طور عمل کرد؛ این راه را به ما هم یاد داد و ما هم در همین راه قدم گذاشتیم و به فضل و به کمک الهی، در همین جهت هم پیش خواهیم رفت؛ بدون هیچ‌گونه تعلل و توانی؛ به حول و قوه خداوند.
تزریق احساس ناامیدی، سیاست دشمن است
با سیاست ناامیدسازی و ایجاد توهم بن‌بست در کشور به شدت باید مبارزه بشود؛ این یک سیاست خصمانه آمریکایی و غربی است که در کشور احساس بن‌بست به وجود بیاورند، ناامیدسازی کنند؛ انواع و اقسام کارها را هم برای این قضیه می‏کنند؛ با این سیاست بایست به جد مقابله بشود. تزریق احساس ناتوانی، ناامیدی، بیچارگی، سیاست قطعی دشمن است. هدف دشمن این است که آن احساس افتخاری را که ملت ایران دارد، از او بگیرند؛ با شایعه‌، با دروغ، با درشت کردن ضعفها، با کوچک کردن موفقیتها و پیروزی‌ها این احساس را بگیرند.
هدف دشمن، ناامید کردن مردم از نظام به‌خاطر مشکلات معیشتی است
هدف میان‌مدت آنها مسئله اقتصاد کشور است، مسئله معیشت مردم است. اقتصاد بایستی حرکت نکند، معیشت مردم بایستی لنگ بماند، کار و تولید باید در کشور پایین بماند، بیکاری باید به‌عنوان یک بلا در کشور عمومیت پیدا کند، مردم بایستی از جمهوری اسلامی و از نظام اسلامی به‌خاطر مشکلات معیشتی ناامید و مأیوس بشوند. این هدف دشمن است؛ دنبال این هستند، دارند تلاش می‏کنند، برایش برنامه‌ریزی می‏کنند، به قول خودشان اتاقهای فکر تشکیل می‏دهند، برای اینکه بتوانند این کار را در کشور ما انجام بدهند. این هدف میان‌مدت آنهاست که دنبالش هستند. ما وقتی این هدف را فهمیدیم، آن‌وقت باید علاج بکنیم؛ علاج هم می‏توانیم بکنیم، اگر به خود بیاییم، یک ‌قدری توجه کنیم، دنبال کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *