یک بسته کتاب برای دختران جوان

معرفی کتاب مناسب برای دختران:
عنوان کتاب: دخترانه
دخترانه، اولین جلد از مجموعه کتاب زندگی به سبک شهداست که در ۹ فصل به موضوع مربوط به مسائل دختران جوان و نوجوان می‌پردازد. موضوعات مورد نیازی که این گروه سنی برای زندگی بهتر باید به مهارت‌های آن مسلط شوند. نکته ارزشی بودن این کتاب این است که در قالب ارائه خاطرات شهدا به عنوان الگوی سبک زندگی، موضوعاتی مثل بایسته‌های شادمانی، بازگشت از گناهان، تعامل با والدین، پیوند آسمانی، رسم رفاقت، خودسازی، دانش اندوزی، به سوی پروردگار، عفاف و پاکدامنی را به مخاطب ارائه می‌کند.
جاذبه این کتاب به خاطر کلیدی بودن مطالب و معرفی منابع تفصیلی برای مطالعه بیشتر دختران است.
این کتاب ۱۲۰ صفحه‌ای توسط موسسه فرهنگی مطاف عشق در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است.

عنوان کتاب: تاج طلا
این کتاب به قلم خانم سمیه سادات لوح موسوی برای راهنمایی بلوغ دختران نوشته شده که نشر شهر آن را منتشر کرده.
به عقیده نویسنده، نوجوانی دنیای پیچیده‌ای است که فرد هنگامی که به آن می‌رسد دچار تحولات و سوال‌های بسیاری می‌شود. این کتاب نتیجه تحقیق، تدریس، مشاوره و همایش‌های مختلف برای دختران نوجوان است و عناوین مورد بررسی در آن با نظرسنجی از دختران نوجوان انتخاب شده است. از این‌رو برای آشنایی صریح و واقع‌بینانه دختران با دوران نوجوانی مناسب است.
نقش جنسی، هویت جنسی، صفت‌های اولیه و ثانویه جنسی، رشد جهشی، عزت نفس، هویت و اختلال عاطفی، عناوین فصل‌های کتاب ۹۰ صفحه‌ای «تاج طلا» هستند.
هر فصل از کتاب با تصویرگری‌های زیبای محمدرضا دوست‌محمدی همراه است که جذابیت مناسبی در مطالعه برای دختران نوجوان ایجاد کرده است.
این کتاب به دختران نوجوان کمک می‌کند تا خود را بهتر بشناسند و بهتر معرفی کنند.

عنوان کتاب: فصل فیروزه
این کتاب روایت داستانی مسافری جویای حقیقت است که در روشنایی خورشید عشق به سوی سعادت و رستگاری هدایت می‌شود. سیندخت دختر زرتشتی ایرانی که در پی حمله راهزنان به کاروان تجاری پدر، در جستجوی عشق گمشده خود راهی طوس است، منزلگاه‌هایی را طی می‌کند که عطر عرفانی حضرت معصومه(س) را در خود دارد. این داستان لزوماً در پی اثبات وجود سیندخت در تاریخ اسلام نیست بلکه بر اساس حقیقت نور ولایت بر آن است تا اثر هدایتگری عشق به اهل بیت در سایه مقام بانوی قم را در جان انسان‌ها به تصویر بکشاند.
رمان مذهبی فصل «فیروزه» به قلم محبوبه زارع توسط انتشارات کتابستان معرفت در بهار ۱۳۹۷ منتشر شده است.
در فرازی از این داستان می‌خوانید:
هیچ‌کس نمی‌داند اما این دو عاشق کسی را جز یکدیگر نمی‌خواهند. حتی اگر پسر، چیزی جز همان حجره فیروزه تراشی را نداشت، بازهم دختر ثروتمندترین تاجر نیشابور، کسی جز او را انتخاب نمی‌کرد. این عشق عمیق باطن جان هر دو دلداده زرتشتی را می‌سوزاند. یک روز صبح اما ورق برمی‌گردد. پسر به همه چیز پشت می‌کند و عهد می‌شکند. می‌گویند کسی از نیشابور رد شده و دل از او برده است. دختر تا از زبان خودش نشوند باور نمی‌کند…

عنوان کتاب: مسئله پوشش
آشنایی با پوشش و فلسفه آن،‌ شناخت آسیب‌ها و راهکارهای تقویت پوشش و… ضرورتی است که هر دختر جوان مسلمان ایرانی به آن نیازمند است. چرا که پوشش مولفه محوری هر تمدن است و با فرهنگ و سیاست و اقتصاد گره خورده است.
کتاب مسئله پوشش که به نویسندگی آقای حسن ابراهیم‌زاده توسط کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده، می‌تواند افق روشنی از ماهیت و چشم‌انداز پوشش را پیش روی مخاطبین به ویژه دختران جوان قرار دهد.
این کتاب در ۱۸۰ صفحه با چهار فصل مستقل به مباحث پوشش از منظر اسلام، پوشش زن ایرانی در گذر تاریخ، جایگاه پوشش در جامعه امروز و مد و لیاس ملی امروز با رویکرد دینی و اجتماعی پرداخته است.
چاپ اول این اثر در سال ۱۳۹۰ انجام شده است.
عنوان کتاب: بررسی فقهی بلوغ دختران
این کتاب در حجم ۳۳۲ صفحه، توسط استاد سید مجتبی نورمفیدی در سال ۱۳۹۵ منتشر شده و ناشر آن مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) می‌باشد.
دختران در این کتاب با بلوغ و الفاظ مشابه آن در لغت آشنا شده و به مفهوم بلوغ در عرف آگاهی پیدا می‌کنند. تفاوت بلوغ با رشد،‌ بلوغ در قرآن و کلام فقها، نشانه‌های طبیعی و مسائل مربوط به احکام شرعی مسئله بلوغ در این کتاب به صورت تحلیلی و دقیق برای دختران و والدین آنها تشریح می‌شود. مطالعه این کتاب دیدگاه دینی دختران را نسبت به مسئله بلوغ و اقوال فقهی پیرامون آن روشن می‌سازد.

عنوان کتاب: جنسیت و دوستی
این کتاب بر آن است تا مواجهه اسلامی با مسئله رابطه دختر و پسر را به مخاطب ارائه دهد. به عقیده نویسنده دوستی و رابطه بین دختران و پسران پیش از ازدواج یکی از معضلاتی است که به علل متعددی در دو دهه اخیر در جامعه ما دائماً رو به فزونی بوده است. در فرهنگ غرب این دوستی‌ها نه تنها منعی ندارد، بلکه در چارچوب فرهنگ لیبرالیستی حاکم بر آن جوامع امری کاملاً پذیرفته شده است. حتی گاهی مورد تشویق قرار می‌گیرد. اما در تعالیم اسلامی روابط بین افراد نامحرم،‌ تنها در چارچوب اقتضائات تعامل اجتماعی مجاز است. در این روابط باید حدود شرعی رعایت شود. در نتیجه آن‌چه امروزه تحت عنوان دوستی دختر و پسر در جامعه ما در حال گسترش است با آموزه‌های اسلام ناسازگار است.
دکتر حسین سوزنچی، عضو هیئت عملی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این کتاب، ضمن تعریف مبانی و پیش‌فرض‌های حاکم بر بحث، راه حل‌هایی را برای مخاطبین دختر و پسر و خانواده‌های آنان در پیش‌گیری و مدیریت بحران روابط میان آنها پیشنهاد می‌دهد. همچنین در فصلی مستقل به حل این مسئله در عرصه سیاست‌گذاری کلان و در ابعاد نظام آموزشی،‌ اقتصادی، حقوقی و فرهنگ روی می‌آورد.
ضمیمه محتوای این کتاب، بحثی است که ایشان در شبهات و اشکالات ازدواج موقت بیان کرده است.
این کتاب ۲۲۴ صفحه‌ای در سال ۱۳۹۲ توسط انتشارات معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها راهی بازار کتاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *