سیاست تا دیانت

حج یا تایلند
یکی از خانم‌های فهرست «خاتمی» در مجلس شورای اسلامی (طیبه سیاوشی) در نیمه تیرماه امسال فرموده که روا نیست برای سفر حج، ارز دولتی اختصاص پیدا کند، چون کشور برای واردات دارو ارز ندارد و کسانی که می‌خواهند به حج تمتع بروند برای قبول شدن حج‌شان باید از ارز آزاد استفاده کنند! در همین رابطه جالب است بدانیم:
الف) از فروردین تا تیرماه سال ۹۷ بیش از شش هزار میلیارد تومان در قالب ارز جهانگیری (۴۲۰۰ تومانی) به مسافران ترکیه، دبی، ارمنستان، گرجستان، تایلند و… پرداخت شده و خانم فوق‌الذکر ابداً اعتراضی نداشته است!
ب) از اردیبهشت تا اوایل تیرماه ۹۷ که کشور شاهد بحران شدید ارزی و اقتصادی بود، خانم مذکور به همراه سایر رفقا (نسوان موجود در فهرست خاتمی مقیم در مجلس) به دنبال کسب مجوز ورود زنان و دختران مملکت به استادیوم‌ها جهت تماشای مسابقات فوتبال بوده و سرانجام موفق شدند شبانه زنان و دختران تهرانی را به استادیوم آزادی وارد کنند و با شیپور به تشویق تیم‌شان بپردازند!
ج) به نظر می‌رسد اشتغال و درگیری تمام وقت مشارالیها به امر مهم‌تر از دارو (مذکور در بند «ب») مانع از توجه ایشان به مسائل عبادی حجاج نشده و ایشان فتوای خود در خصوص قبولی حج زائران مشروط به عدم استفاده از ارز «جهانگیری» را هم صادر کرده‌اند.
د) دقت در متن فتوای فوق نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این مسئله در زمانی که ایشان و همکاران‌شان در نیمه شب در کنار زنان و دختران در استادیوم مشغول شادی و شیپور زدن بوده‌اند به ذهنشان خطور کرده است!
این جا کجاست؟
لطفاً متن زیر را به دقت بخوانید و سپس حدس بزنید که متن چه زمان و کدام مکان را توصیف می‌کند:
«ظهر یک روز غیر تعطیل در ماه رمضان است و فضای سبز و مشجر دانشگاه، شاهد تجمعات دسته‌جمعی دختران و پسران دانشجویی است که به صورت مختلط و راحت کنار هم نشسته و مشغول خوردن ساندویچ و نوشابه و آب معدنی هستند و بعضاً به صورت شریکی از یک ساندویچ یا نوشابه استفاده می‌کنند. صدای شوخی و خنده بلند است، اما در بعضی از تجمعات، دانشجویان ترجیح داده‌اند پس از صرف نهار با کشیدن سیگار و یا نوشیدن چای یا قهوه (موجود در فلاسک‌های کوچک دانشجویی) به نوای گیتار همکلاسی یا دوست دخترشان گوش بدهند. فضا دوستانه و بی‌ریاست و زیر هر درخت می‌شود دختری را دید که دراز کشیده و سرش را روی پای همکلاسی یا دوست پسرش گذاشته و مشغول غرق شدن در خوشبختی است. در چند مورد کار به دراز کشیدن دوستانه بچه‌ها در کنار هم کشیده اما کسی کار به کار دیگری ندارد و هیچ‌کس مزاحمتی برای دانشجویان ایجاد نمی‌کند!»
کدام‌یک از گزینه‌های زیر را درباره زمان و مکان وقوع این متن صحیح می‌دانید؟
الف) یک دانشگاه در خارج
ب) دانشگاهی در ترکیه در زمان حکومت لائیک‌ها (قبل روی کار آمدن اردوغان)
ج) دانشگاه تهران در زمان شاه
د) هیچکدام
* هرچند گزینه‌های اول تا سوم غلط نیستند، اما باور کنید که این متن توصیفی از فضای دانشگاه تهران در ماه رمضان امسال است (دقیقاً در فضای سبز مجاور جایگاه خواهران در هنگام برپایی نماز جمعه!) و جالب آن که مأموران حراست دانشگاه ضمن ابراز نارضایتی از این وضع، تأکید می‌کردند که مقامات مافوق به آنها دستور داده‌اند که با این موارد برخوردی نداشته باشند!
تشنگی در خرمشهر و کنسرت در کیش
در ابتدای تابستان امسال مردم خرمشهر و آبادان متوجه شدند آبی که در شبکه لوله‌کشی منازلشان جاری است روز به روز «شور» و «شورتر» می‌شود تا جایی که داد همه درآمد و فریاد العطش از خوزستان به تهران رسید. در این میان مسئولان دولت تدبیر و امید بر مبنای شعار محوری «نمی‌شود و نمی‌توانیم، انشالله پس از اجرای برجام مشکل آب خوردن هم حل خواهد شد» و با تأکید بر راهبرد «یک ده آباد بهتر از صد ده ویران» تصمیم گرفتند برای جبران شوری آب در خرمشهر و آبادان، کام مردم را در جزیره کیش شیرین کنند، آن هم با دعوت از یک خواننده کاباره‌ای درجه یک ترکیه‌ای برای اجراهای شبانه در جزیره کیش! اما در کمال تأسف و مانند همیشه، تعداد اندکی از دلواپسان که هنوز پیام رأی مردم در اردیبهشت ۹۶ را درک نکرده‌اند با برخورداری از حمایت نهادها و کانون‌های غیرمسئول اما قدرتمند تلاش کردند تا مانع از خدمت‌رسانی دولت به مردم و مخصوصاً گردشگران در کیش شوند (آن هم از طریق ممانعت از اجرای کنسرت خواننده فوق‌الذکر به بهانه‌های واهی مانند این که برپایی چنین کنسرت‌هایی باعث گسترش ابتذال می‌شود و…). به هر حال و براساس آخرین اخبار جنگ میان دو طرف مغلوبه شد و معلوم نشد کار کنسرت مذکور به کجا کشید، اما جالب است بدانیم در همان حالی که مسئولان دولتی سرگرم تلاش برای شیرین کردن کام مردم بودند، عوامل یک نهاد نظامی با دخالت در کار دولت و با عجله طرحی را برای انتقال آب به آبادان و خرمشهر اجرا کردند که خوشبختانه مسئولان دولت تدبیر و امید با هوشمندی در زمان افتتاح خود را به منطقه رسانده (علی‌رغم گرمای زیاد و طولانی بودن فاصله میان محل افتتاح و تهران) و ضمن به دست گرفتن ابتکار عمل، پروژه را افتتاح کردند!

بی‌حجابی و توسعه اقتصادی
ناهید خداکرمی (نماینده فهرست خاتمی در شورای شهر تهران): برای حل مشکلات اقتصادی و کسب درآمد ارزی باید قانون حجاب اجباری در فرودگاه‌های بین‌المللی و مناطق آزاد کشور لغو شود. (رسانه‌ها، اواسط تیر ۹۷)
الف) صحت خواب همشیره! الان داخل کشور هم بی‌حجابی آزاد است! حجاب اجباری مال دهه شصت بود. ظاهراً از دهه شصت تا الان در غار اصحاب کهف مشغول استراحت بوده‌اید! الان در همین فرودگاه امام می‌توانید انواع و اقسام بی‌حجابی و برهنگی زنان و دختران (ایرانی و خارجی) را براساس جدیدترین مدل‌های روز اروپا و آمریکا ببینید!
ب) البته باید قبول بفرمایید کسب درآمد از طریق بی‌حجابی و برهنگی زنان و دختران قدمتی چند هزار ساله دارد و نکته تازه‌ای نیست که سرکار عالی کشف کرده باشید! تقریباً در همه نقاط متمدن و حتی بی‌تمدن جهان درآمدزایی از طریق برهنگی زنان به عنوان یک شغل (البته نه چندان شریف!) شناخته می‌شود و خیلی‌ها مشکلات اقتصادی‌شان را از این طریق حل و فصل کرده و می‌کنند (فقط باید توجه داشته باشید نان این کار خوردن ندارد و مثل حناق می‌مانند)
ج) همشیره! شما که مسئول حل مشکلات اقتصادی مملکت نیستی! فرودگاه‌های بین‌المللی و مناطق آزاد هم که در حوزه استحفاظی شما قرار ندارد. شما عضو شورای شهر تهران هستی و باید مراقب چاله چوله‌ها و نظافت خیابان‌ها و نرخ عوارض پسماند و… باشی! مگر کسی از شما برای مشکلات اقتصادی مملکت راه‌حل خواسته است؟ آن تبلت‌های چند میلیونی را هم برای این به شما داده‌اند که در مواقع بیکاری با تفریحات سالم سرتان را گرم کنید و به فکر پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات اقتصادی کشور نباشید!

برخورد نرم با تخلفات
از آنجا که وزیر اطلاعات فرموده‌اند «نباید با متخلفان اقتصادی رفتار قهرآمیز شود» و با توجه به این که ایشان به واسطه شغل‌شان از امور خفیه و پشت پرده اطلاع دارند و چیزهایی می‌دانند که ما نمی‌دانیم، لذا فرمان ایشان را به گوش جان شنیده و چون متخلفان اقتصادی موجوداتی هستند که سخت‌ترین موانع و مشکلات اقتصادی را به فرصت تبدیل کرده و از آب مقطر، کره حیوانی می‌گیرند، فلذا از این شایستگی برخوردارند که مسئول حل جمیع معضلات کشور از جمله مشکلات اقتصادی باشند. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم:
۱) به جای برخورد قهرآمیز با متخلفان اقتصادی، آنها را برای ورود به مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت کنیم.
۲) به آنها زحمت بدهیم و اداره استانداری‌ها، ادارات کل دارایی و امور اقتصادی، تعزیرات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و… را به ید با کفایت‌شان بسپاریم.
۳) از آنها خواهش کنیم مسئولیت امور جناح‌ها و احزاب و طیف‌های سیاسی را بپذیرند.
۴) همه عدالت‌خواهان و منتقدان و مخالفان سرمایه‌داری و فعالان مقابله با مفاسد اقتصادی را جمع‌آوری کرده و برای ارشاد به دست متخلفان اقتصادی بسپاریم.
۵) از بیت‌المال به هرکدامشان دو برابر مقداری که چاپیده‌اند جایزه بدهیم و آنها را محکوم به دریافت یارانه برای تمام افراد خانوار کنیم.

روضه‌خوانی یا حقه بازی
مدتی پیش فیلمسازی که بیش از سه دهه در سینمای پس از انقلاب اسلامی مشغول فعالیت بوده و ثمره فعالیتش را نه روشنفکران قبول دارند و نه مومنان، در مصاحبه‌ای به صراحت روضه‌خوانی را حقه‌بازی و افراد روضه‌خوان را حقه‌باز خوانده و فرموده ما در دین چیزی به نام روضه‌خوانی نداریم و…! این مصاحبه در فضای مجازی منتشر شده و کمتر ایرانی پیدا می‌شود که مسلح به یک گوشی تلفن همراه باشد و این گوهرافشانی را ندیده باشد.
۱) خوشبختانه تا الان و به احتمال زیاد در آینده هم کسی با ایشان به دلیل این بیانات کاری نداشته و نخواهد داشت.
۲) این عزیز در ده‌ها فیلمی هم که تولید نموده به اشکال مختلف به دین و مذهب و احکام الهی و اخلاق و حیا و عفت عمومی و… به شیوه‌های متنوع و اشکال مختلف ابراز لطف نموده تا حدی که بیان فوق‌الذکر در برابر آن ابراز لطف به چشم نمی‌آید.
۳) هیچ احدی از مدیران دولتی و قضایی و مسئولان انقلابی و… هم تا همین الان برای تولید فیلم‌های ارزنده و آموزنده مذکور مصدع و مزاحم ایشان نشده و اصولاً کسی به ایشان نگفته: «عمو! خرت به چند؟»
۴) بدون تردید اگر حضرت عزرائیل اجازه دهد ایشان تا قیام قیامت به ساخت آثار گهربارشان و تداوم افاضات بی‌نظیرشان ادامه خواهند داد و بعید است که نظام جمهوری اسلامی و مسئولان جرأت کنند به ایشان اعلام کنند که بالای چشم‌شان ابرو قرار دارد.
۵) ایشان به صورتی فراوان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و در ده‌ها برنامه زنده و پرمخاطب حضور داشته و خواهد داشت همچنان که کمتر روزی را می‌توان یافت که مطبوعات و رسانه‌های رسمی و غیررسمی نظرات استثنایی و پرمغز ایشان را منتشر نکنند!
* به نظر شما در تنها نظام و حکومت دینی و شیعی جهان چطور چنین چیزهایی ممکن است؟
**به کلیه افرادی که پاسخی منطقی برای این پرسش ارائه کنند یک دوره آثار سینمایی و مصاحبه‌های «آقای فرحبخش» اهدا خواهد شد.

اعتلای زن به روایت سیما
می‌دانیم یکی از اهداف انقلاب اسلامی اعتلای جایگاه و مقام زن و تبیین اهمیت نقش مادری و انسان‌سازی او بوده و در این مسیر هریک از دستگاه‌ها در جمهوری اسلامی، رسالتی برعهده داشته اند. از جمله این دستگاه‌ها صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که برای انجام رسالت خطیر خود اقدامات متنوع و متعددی را مرتکب شده که شاید سرآمد این تحرکات تبدیل زنان مسلمان به دلقک‌هایی جذاب جهت خندادن مردم باشد. این مهم در برنامه «خندوانه» رخ داد و برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی و حتی ایران، نوامیس مسلمین برای خنداندن مردم روی صحنه رفتند! نکته قابل تحسین در این حرکت سیما خزنده و تدریجی بودن آن است که باعث شد کمتر کسی به این حرکت اعتراض یا ایرادی وارد کند (که این امر حکایت از ورزیدگی و تکامل مدیران سیما در بستن دهان منتقدان و پیچاندن آنها دارد) روند تبدیل زن به دلقک در سیمای جمهوری اسلامی شاهد مراحل زیر بوده است:
الف) حضور دختران جوان در مسابقه «خنداننده شو» به صورت گروه مجزا و با مربیگری یک خانم اما دوشادوش و در رقابت با مردان در سال اول.
ب) ادغام دختران جوان در گروه‌های مردان و حضور مربی زن برای مردان جوان و برگزاری مسابقه به صورت کاملاً مختلط!
* مطلب مهم در این مسابقه آن است که شرکت‌کنندگان و به ویژه دختران جوان باید تلاش کنند تا با کنار گذاشتن حیا و به هر طریقی اعم از درآوردن شکلک و ادا و اطوار مسخره و تقلید صدا و حرکات بدن و بد و بیراه گفتن به پدر و مادر و… خلق الله را بخندانند. این اتفاق در تلویزیون پهلوی هم رخ نداده بود و به همین جهت مدیران سیمای جمهوری اسلامی باید از جانب شورای فرهنگی اجتماعی زنان و شورای انقلاب فرهنگی، مستحق تشویق شناخته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *