عبدالملک الحوثی کیست؟

سید عبدالملک طباطبایی حوثی در سال ۱۳۵۷هـ.ش در شهر صعده در شمال یمن در یک خانواده بسیار متدین به دنیا آمد. پدرش سید بدرالدین حوثی از مراجع نامی شیعیان زیدی و پدر بزرگش از مراجع شناخته شده زیدی یمن شمرده می‌شدند. نسل سید عبد‌الملک به سید یحیی بن الحسن بن قاسم از سادات طباطبایی طبرستان ایران برمی‌گردد که بر ضد دولت عباسی قیام و به علت شکست قیام به یمن مهاجرت کرد. او در یمن به۸۲ جنگ برای گسترش مذهب تشیع زیدی دست زد و مضجع شریفش در شهر صعده با نام امام هادی است و شیعیان زیدی به زیارت وی به‌شدت پایبندند. جنگنده‌های سعودی دو سال پیش و در چهارچوب جنگ تجاوزگرانه خود به مقام امام هادی حمله کردند و بخش‌های وسیعی از حرم ایشان را ویران ساختند.
سید عبد‌الملک از اوان کودکی فراگیری علوم دینی را در محضر پدر و علمای دیگر زیدی آغاز کرد. او در فراگیری و دقت در کسب علم به‌حدی جدی بود که پدرش او را «طرفه» یعنی علامه دهر می‌نامید و امیدهای بسیاری به او بسته بود.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷سید بدرالدین حوثی از انقلاب اسلامی حمایت و پشتیبانی از امام خمینی(ره) رهبر انقلاب را یک وظیفه قطعی اعلام کرد. وی از رهبر انقلاب اسلامی ایران به عنوان امام یاد کرد که در مذهب زیدی معنای مهمی دارد و تبعیت از ایشان واجب مطلق است.
در دهه ۶۰ سید بدرالدین به سیاست‌های دولت وقت یمن به ریاست علی عبدالله صالح از جمله حمایت از جنگ تحمیلی صدام بر ضد ایران و اعزام نیروی نظامی به عراق برای مشارکت در جنگ اعتراض کرد و از کشور خارج شد. سپس به ایران سفر کرد و چند سالی در قم اقامت گزید. این سفر از لحاظ اعتقادی و سیاسی اهمیت زیادی داشت و بر خاندان حوثی اثری عمیقی گذاشت. سید بدرالدین حوثی در این سفر جلسات متعددی با مراجع و علمای قم داشت و در باره تفاوت‌ها واشتراکات شیعیان زیدی و اثنی‌عشری بحث‌های مفیدی در بین آنان گرفت و آنها را به یکدیگر نزدیک کرد.
قبل از این سفر، مذهب شیعه زیدی به مذهب سنی شافعی نزدیک‌تر بود و کمبودهای فقهی خود را از طریق آنان جبران می‌کرد. به دنبال این بحث‌ها سید بدر‌الدین حوثی تفسیر جدیدی از قرآن در نه جلد نوشت که منعکس‌کننده دیدگاه‌های جدید زیدی‌ها بود که فاصله بسیار کمی با نگاه شیعیان اثنی‌عشری داشت. این کتاب بعدها توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) چاپ شد. در این سفر سید حسین، پسر ارشد سید بدر‌الدین شیفته امام خمینی و مکتب انسان ساز ایشان شد و سید عبد‌الملک حفظ کامل قرآن کریم را از ایران شروع کرد.
در سال ۱۳۷۰ علی عبد‌الله صالح رئیس‌جمهور وقت یمن، فضای سیاسی را باز و تشکل احزاب مختلف را آزاد اعلام کرد و قرار شد انتخابات پارلمانی برگزار شود. در اولین انتخابات سید بدر‌الدین حوثی به عنوان نماینده مردم انتخاب شد و در دوره بعد سید حسین حوثی نیز از طریق حزب حق راهی مجلس شد. سید حسین به‌سرعت حزب «الشباب المؤمن» را تاسیس کرد و ریاست آن‌را عهده‌دار شد و پیاده کردن الگوی امام خمینی را مانیفست این تشکل نوپا قرار داد.
سپس سید عبد‌الملک حوثی صعده را ترک کرد و به صنعا منتقل شد تا در کنار برادرش قرار گیرد و در نهضت زنده کردن علوم قرآنی در زندگی اجتماعی مشارکت داشته باشد. نظام ناسیونالیستی یمن احساس خطر کرد و از سال ۲۰۰۴ و با حمایت کامل نظامی عربستان سعودی بر ضد جنبش حوثی “حزب الشباب المؤمن” اعلان جنگ کرد و پس از چند ماه جنگ سنگین که هواپیماهای سعودی نیز در آن شرکت کردند، آغاز شد و سید حسین را در یک منطقه کوهستانی به نام “حرف سلمان” در استان “صعده” محاصره کردند. سید عبد‌الملک با دویست رزمنده به این منطقه حمله کرد تا حلقه محاصره را بشکند و برادرش را نجات دهد، اما حضور گسترده واحدهای ارتش یمن مانع شد و سرانجام سید حسین حوثی به شهادت رسید. اعضای جنبش حوثی فوراً جلسه‌ای را برگزار و سید عبد‌الملک حوثی را به عنوان رهبر واجب‌الاطاعه انتخاب کردند.
در آن هنگام سید عبدالملک تنها ۲۵ سال سن داشت، ولی موفق شد این جنبش را از فروپاشی نجات دهد. این جنبش ظرف چند سال بعد در معرض سه جنگ دیگر قرار گرفت، اما به علت رهبری داهیانه عبد‌الملک هیچ‌گاه دولت نتوانست این جنبش را شکست دهد. در سال ۲۰۱۱ جنبش بیداری اسلامی در یمن و دیگر کشورهای عربی آغاز شد و نظام علی عبد‌الله صالح در وضعیت ضعیف‌تری قرار گرفت. این شرایط کمک کرد تا سید عبد‌الملک جنبش منطقه‌ای خود را به یک جنبش ملی تغییر دهد. او ابتدا اسم جنبش جدید را انصارالله اعلام کرد و به‌سرعت فعالیت‌های خود را از صعده در شمال به استان جوف گسترش داد.
این تحرک جدید به‌سرعت در استان عمران( استان بین صعده وصنعا) هوادارانی پیدا کرد. در آن هنگام عمران جزو تیول شیخ عبدالله الاحمر شیخ قبیله حاشد قرار داشت که بزرگ‌ترین قبیله(چهار ملیون نفری) یمن است. دولت عبدالله صالح با سپردن ریاست پارلمان به شیخ عبدالله الاحمر و فرماندهی ارتش به محسن علی الاحمر تلاش کرد پایگاه اجتماعی نظام را گسترش دهد، اما به‌رغم این شرایط مردم عمران با همراهی با انصارالله آل‌احمر را از استان عمران بیرون و وفاداری خود را به انصارالله اعلام کردند. این تحول انصار‌الله را در یک قدمی صنعا قرار داد. همزمان عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج فارس، برای کنترل و مدیریت اوضاع سیاسی یمن طرح”پیشنهاد خلیجی” (المبادره الخلیجیه) را مطرح کردند که بر پایه آن قرار شد علی عبدالله صالح از ریاست جمهوری استعفا بدهد و عبد ربه منصور هادی، معاون ریاست جمهوری به مدت دو سال جایگزین او و پس از برگزاری نشست گفتگوی ملی، نقشه راه اصلاحات سیاسی اعلام شود تا بر پایه آن انتخابات برگزار و قدرت به منتخبین مردم واگذار شود. این طرح از سوی اکثریت احزاب یمن پذیرفته و اجرا شد.
در فضای جدید سیاسی، جنبش انصارالله وارد پایتخت یمن شد و فعالیت خود را در آنجا آغاز کرد. بر پایه این طرح، نشست گفتگوی ملی برگزار شد و انصارالله به‌طور فعال در آن حضور یافت. با پایان یافتن این نشست، انتظار این بود که انتخابات برگزار و قدرت به منتخبین مردم واگذار شود، ولی چنین اتفاقی رخ نداد و هادی با حمایت ریاض از اجرای نتایج گفتگوی ملی طفره رفت. هادی دیکتاتور جدید یمن با پاکسازی نظام از طرفداران صالح سعی کرد گروه خود را بر یمن حاکم کند. او نخست‌وزیر جدید را تعیین کرد و قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داد. سید عبدالملک حوثی از مردم خواست به سیاست افزایش قیمت‌های سوخت دولت اعتراض کنند. مردم یمن با حضور میلیونی در خیابان‌های صنعا به سیاست‌های هادی اعتراض و با تحصن در میدان‌های مهم شهر درخواست لغو دستور افزایش قیمت‌های سوخت را مطرح کردند.
هادی از ارتش خواست که این حرکت مردمی را سرکوب کند، ولی با پیوستن ارتش به مردم، صنعا عملاً به تصرف انصارالله در آمد. انصارالله با اعزام نیروهای خود به کاخ ریاست جمهوری سعی کرد از هادی در مقابل خشم مردم حفاظت کند. گفتگو میان انصارالله و هادی برای مدیریت دوره انتقال سیاسی ادامه داشت و قرار بود تصمیمات نشست ملی اجرا و زمان انتخابات تعیین شود که هادی با لباس مبدل زنانه از کاخ بیرون رفت و به عربستان سعودی گریخت. در مراحل بعد طبق اسنادی که در کاخ ریاست جمهوری به دست آمد دستور خروج هادی از صنعا از ریاض آمده بود.
عربستان سعودی قیام مردم یمن را کودتا خواند و از حوثی‌ها خواست تا قدرت را به هادی برگردانند و همه سلاح‌های خود را به دولت تحویل دهند. جنبش انصارالله این تهدید را قبول نکرد و از پارلمان خواست تا مصوبات نشست گفتگوهای ملی را اجرا کند. عربستان سعودی در پنجم فروردین ۱۳۹۴ پیشدستی و با حمایت کامل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای غربی به‌ویژه امریکا، حمله نظامی خود به یمن را آغاز کرد که تا کنون و پس از سه سال و نیم ادامه دارد.
عربستان سعودی با وعده کمک اقتصادی موفق شد ده‌ها کشورآسیایی و آفریقایی را به اعزام نیرو در کنار خود وادار سازد. رژیم آل سعود همزمان ده‌ها هزار مزدور از اتباع کشورهای مختلف حتی از امریکا(بلاک واتر) با حقوق بالایی جذب و به جبهه‌های جنگ اعزام کرد.
ریاض تصور می‌کرد که این جنگ حداکثر چند هفته طول خواهد کشید، اما مقاومت و ایستادگی حماسه‌وار یمنی‌ها در این جنگ به‌رغم تفاوت فاحش امکانات مادی و تسلیحاتی، کشورهای مختلف را از دور عربستان پراکنده کرد، به گونه‌ای که تنها نیروهای سعودی، اماراتی و سودانی در میدان باقی ماندند و امریکا و فرانسه و انگلیس اطلاعات و تجهیزات متجاوزان را تامین می‌کنند.
ناتوانی عربستان سعودی برای رسیدن به صنعا شکست فاحش و رسوایی نظامی بزرگی است که توان نظامی سعودی با همه خریدهای تسلیحات مدرن را زیر سئوال برده است. حماسه مقاومت و ایستادگی مردم یمن در سه سال و نیم گذشته در ابعاد گوناگون به رهبری داهیانه سید عبد الملک حوثی برمی‌گردد و نشان می‌دهد که این سید مجاهد از چه پایگاه اجتماعی بالائی برخوردار است.

سوتیترها:
۱٫
عربستان سعودی با وعده کمک اقتصادی موفق شد ده‌ها کشورآسیایی و آفریقایی را به اعزام نیرو در کنار خود وادار سازد. رژیم آل سعود همزمان ده‌ها هزار مزدور از اتباع کشورهای مختلف حتی از امریکا(بلاک واتر) با حقوق بالایی جذب و به جبهه‌های جنگ اعزام کرد.

۲٫
ناتوانی عربستان سعودی برای رسیدن به صنعا شکست فاحش و رسوایی نظامی بزرگی است که توان نظامی سعودی با همه خریدهای تسلیحات مدرن را زیر سئوال برده است. حماسه مقاومت و ایستادگی مردم یمن در سه سال و نیم گذشته در ابعاد گوناگون به رهبری داهیانه سید عبد الملک حوثی برمی‌گردد و نشان می‌دهد که این سید مجاهد از چه پایگاه اجتماعی بالائی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *