نقش رژیم صهیونیستی در تحولات یمن

با وجود حملات همه جانبه ائتلاف عربی علیه یمن که حتی توانسته‌اند آمریکا، اسرائیل و غربی‌ها را هم با خود به میدان بیاورند، این ائتلاف جهانی نتوانست حتی یک قدم پیشروی کند. طبق اخبار، لحن گریفیث نماینده سازمان ملل در امور یمن و فرماندهان میدانی این ائتلاف جهانی تغییر کرده و حرف از آتش‌بس در الحدیده می‌زنند که صراحتاً به معنای شکست عملیات بی‌سابقه آنهاست. حالا ابتکار عمل در دستهای انصارالله یمن است. انصارالله آتش‌بس در این جبهه را موکول به خروج کامل نظامیان ائتلاف از همه استان الحدیده کرده که خود نشانه‌ای از روحیه فوق‌العاده بالای نیروهای انصارالله است.
در نبرد یمن و ائتلاف عربی نقش مستقیم رژیم‌صهیونیستی از مرحله پیش‌بینی‌ها فراتر رفته است. مداخله رژیم صهیونیستی در این جنگ به دهه ۶۰ قرن گذشته میلادی می‌رسد و اسناد انگلیسی و آمریکایی که از رده‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی عملیات تأمین تسلیحات در جنگ یمن را برای مقابله با دولت جمال عبدالناصر دنبال می‌کرده است.
رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که در یمن مشغول جنایت است و این اقدام را از طریق مجموعه زنجیره‌ها و مراحل متوالی انتقال یهودیان و قاچاق آنها از یمن به سرزمین‌های اشغالی دنبال کرده است. این رژیم همچنین همواره به دنبال استقرار جاسوس‌های خود در یمن و مشارکت در جنگ‌هایی بوده که از خارج از یمن علیه این کشور به راه انداخته است. یکی از راهبردهای اساسی رژیم صهیونیستی تلاش برای تسلط بر تنگه باب‌المندب است.
نیروهای امنیتی و کمیته‌های مردمی یمن یک گروه تروریستی شامل ۱۷ نفر را با اصالت‌های سومالیایی و اتیوپیایی بازداشت کرده‌اند. این گروه‌ قرار بود مأموریت‌های اطلاعاتی ویژه‌ای را انجام دهد و در نزد تعدادی از آنها تجهیزات ارتباطاتی پیشرفته و سی‌دی‌های لیزری یافت شدند که در آنها ویدیوهای مختلف و تصاویری از مراکز و مؤسسات امنیتی و غیرنظامی و منازل و خیابان‌ها و تعدادی از شهروندان و شخصیت‌های مهم و مطرح یمن به علاوه فعالیت‌های مالی مرتبط با این گروه جاسوسی ذخیره شده بود.
حضور گسترده آوارگان مختلف از منطقه شاخ آفریقا و توزیع غیرمنظم آنها در بخش‌های مختلف و گروه جاسوسی که اخیراً کشف و شناسایی شده، نشانه توجه ویژه رژیم صهیونیستی به خاک یمن است. عمده فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در یمن، تشویق یهودیان این کشور برای مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی و قاچاق آثار باستانی این کشور است. این روند با همکاری ائتلاف عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در تمام عرصه‌ها دنبال می‌شود. ریاض به همراه دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خدمات گسترده‌ای را به اسرائیل ارائه می‌کند و سردمداران این رژیم‌ها وابسته به مستشاران امنیتی رژیم صهیونیستی هستند. همچنین دلارهای نفتی و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز در خدمت اهداف و برنامه‌ریزی‌های اسرائیل قرار دارند. در ابعاد رسمی نیز دولت‌های مذکور و شیخ‌نشین‌های عربی از همه ابزارهای ممکن برای عادی‌سازی کامل روابط با تل‌آویو استفاده می‌کنند.
یکی از تازه‌ترین خدماتی که دولت سعودی و امارات به رژیم صهیونیستی ارائه داده‌اند، انتقال آخرین گروه از یهودیان به سرزمین‌های اشغالی است. بر اساس اطلاعاتی که در تعدادی از پایتخت‌های کشورهای عربی و غربی منتشر شده‌اند، رئیس ستاد ارتش و رئیس سرویس‌های اطلاعاتی عربستان با مشارکت فرمانده نیروهای اماراتی در یمن و با نظارت آمریکا طرحی را برای انتقال گروه‌های یهودی ساکن در یمن اجرا کرده‌اند. بر اساس این طرح، افراد مذکور با یک بالگرد ویژه از مکان تجمع خود در نزدیکی شهر عدن به پایگاه الظهران در عربستان منتقل و از آنجا توسط یک هواپیمای اسرائیلی به فرودگاه امان، پایتخت اردن و سپس به یکی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین در بئرالسبع در داخل منطقه اشغالی خط سبز منتقل شدند.
این یهودیان که ۱۷ نفر بودند، نسخه خطی دستنو‌یسی از قدیمی‌ترین نسخه‌های تورات را در اختیار داشتند که عمر آن بیش از ۶۰۰ سال بود. به این ترتیب عده زیادی از یهودیان یمن که بنا به گفته مورخان از قدیمی‌ترین شهروندان یهود به شمار می‌روند، با همکاری عربستان و امارات، این کشور را ترک کردند. البته پیش از این نیز در جریان برنامه‌های صهیونیستی انجام شده، با همکاری آژانس یهود و دولت انگلیس که در آن زمان استعمار عدن را دراختیار داشت، بیش از ۴۵ هزار یهودی یمنی به سرزمین‌های اشغالی منتقل شده‌ بودند. اغلب این افراد از ساکنان شهر صنعا و استان‌های ذمار و اب و تعز و عمران بودند.
جنگی که عربستان علیه یمن به راه انداخته، در راستای منافع اسرائیل است و فرصتی گرانبها به این رژیم می‌دهد تا بتواند به اهداف استراتژیک و حیاتی خود دست یابد. اسرائیل بار دیگر خود را در همان اردوگاه کشورهای معتدل! نظیر عربستان سعودی می‌بیند، زیرا تسلط انصارالله بر بندر الحدیده که مهم‌ترین بندر دریای سرخ است، موجب می‌گردد که این جریان بتواند کنترل دریانوردی در این منطقه را در دست بگیرد. این موضوع بر حراست از کشتی‌های اسرائیلی که از تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند، تأثیر خواهد گذاشت. تسلط انصارالله بر صنعا و افزایش نفوذ آنها در استان‌های دیگر، از دید اسرائیل به معنی فروپاشی نظام متکی بر عربستان و آمریکا در این کشور و برپایی نظام جدید متکی بر ایران است که دشمنی شدیدی با اسرائیل خواهد داشت. لذا ابدا به نفع اسرائیل نیست که ایران کنترل تنگه باب‌المندب را دراختیار بگیرد.
«تیری میسان» نویسنده و تحلیلگر فرانسوی مسائل بین‌الملل درباره همکاری آل‌سعود و رژیم صهیونیستی در یمن می‌گوید که دو رژیم ظاهراً با هم روابط دیپلماتیک ندارند، اما اسرائیل عملاً عضو شورای همکاری خلیج فارس است و آنان در جلسات خود از مقامات اسرائیلی دعوت می‌کنند. به گفته این نویسنده فرانسوی، اسرائیل همچنین فرمانده به اصطلاح نیروی مشترک عرب در یمن است و مقر فرماندهی جنگ علیه یمن در عربستان نیست، بلکه در آن سوی باب‌المندب و به دست کسانی است که با بمب‌افکن‌های سعودی یمن را بمباران می‌کنند.
بنابراین سربازان و خلبانان اسرائیلی همکاری تنگاتنگی با رژیم آل‌سعود دارند و ارتش این کشور را یاری می‌دهند، هر چند که این روابط علنی و رسمی نیستند. تیری میسان معتقد است اسرائیل و سعودی‌ها پیرامون چند هدف با یکدیگر به توافق رسیده‌اند که یکی از مهم‌ترین آنها تغییر نظام سیاسی در ایران بدون جنگ است. اهداف اقتصادی این توافق نیز شامل بهره‌برداری از مناطق نفت‌خیز و سازماندهی یک فدراسیون میان عربستان، یمن و حتی عمان و امارات متحده عربی است.
به گفته اکثر کارشناسان منطقه، آل‌سعود هیچ مشکلی برای همکاری با اسرائیل در عرصه‌های بین‌المللی ندارد. سال‌هاست که گزارش‌های متعددی دال بر برقراری تماس پنهانی بین ریاض و تل‌آویو وجود دارد و نمونه‌های بارز این همکاری در سوریه و یمن قابل مشاهده است. عربستان و رژیم صهیونیستی علاوه بر اینکه از تروریست‌های تکفیری در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند، در امور داخلی این کشور نیز به‌طور مستقیم دخالت و گهگاه جنگنده‌های اسرائیلی به حمایت از تروریست‌ها با ارتش سوریه مبارزه و مواضع آنها را بمباران می‌کنند.
شکی نیست که منافع و اولویت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و حاکمیت سعودی این روزها از عرصه یمن فراتر رفته و شامل بسیاری از مسائل مرتبط با محور مقاومت در فلسطین و لبنان و سوریه و عراق ‌شده است. سایت عبری زبان والا به منافع مشترک این بازیگران در عرصه یمن اشاره می‌کند و می‌نویسد که این منافع برخاسته از اهمیت دریای سرخ و باب‌المندب برای دو طرف و موضع خصمانه عربستان و اسرائیل نسبت به جریان انصارالله است. این سایت صهیونیستی بعید نمی‌داند که اسرائیل بخواهد در مرحله‌ای از جنگ، موضوع مداخله مستقیم خود را بررسی کند.
سایت لیبرتی فایترز انگلیس با اعلام حمله هوایی جنگنده اسرائیلی به شهر تعز واقع در غرب این کشور نوشت که احمد العسیری سخنگوی وقت وزارت دفاع عربستان در آن زمان اعلام کرد که اولین هدف حمله اسرائیل در یمن، یک پایگاه آموزشی وابسته به انصارالله در تعز واقع در غرب این کشور خواهد بود. بنابر اعلام این سایت خبری، العسیری ضمن ابراز امیدواری برای حضور و مداخله اسرائیل در این جنگ تأکید کرد در این مرحله بیشترین نیاز را به ارتش تل‌آویو داریم. این موضوع می‌تواند عرصه جدیدی را در مناسبات کشورهای عربی و اسرائیل ایجاد کند. این سایت خبری از مذاکرات محرمانه بین اسرائیل و عربستان سعودی در مورد ارائه کمک‌های هوایی به ائتلاف جنگی ضدیمن خبر داده است.
شواهد حاکی از آنند که همکاری و همسویی آل‌سعود با رژیم صهیونیستی نیز نمی‌تواند عربستان را پیروز این میدان کند و مردم یمن تا پای جان برای حفاظت از سرزمین مادریشان مبارزه خواهند کرد و از هیچ قدرتی هم هراس ندارند. تلاش دشمنان مسلمانان برای تجزیه کشورهای اسلامی و تفرقه‌ میان شیعه و سنی هم راه به جایی نخواهد برد، زیرا پیکره اسلام قوی‌تر از آن است که با این ضربه‌ها خدشه‌ای بر آن وارد شود.

سوتیترها:

۱٫
رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که در یمن مشغول جنایت است و این اقدام را از طریق مجموعه زنجیره‌ها و مراحل متوالی انتقال یهودیان و قاچاق آنها از یمن به سرزمین‌های اشغالی دنبال کرده است. این رژیم همچنین همواره به دنبال استقرار جاسوس‌های خود در یمن و مشارکت در جنگ‌هایی بوده که از خارج از یمن علیه این کشور به راه انداخته است. یکی از راهبردهای اساسی رژیم صهیونیستی تلاش برای تسلط بر تنگه باب‌المندب است.

۲٫
آل‌سعود هیچ مشکلی برای همکاری با اسرائیل در عرصه‌های بین‌المللی ندارد. سال‌هاست که گزارش‌های متعددی دال بر برقراری تماس پنهانی بین ریاض و تل‌آویو وجود دارد و نمونه‌های بارز این همکاری در سوریه و یمن قابل مشاهده است. عربستان و رژیم صهیونیستی علاوه بر اینکه از تروریست‌های تکفیری در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند، در امور داخلی این کشور نیز به‌طور مستقیم دخالت و گهگاه جنگنده‌های اسرائیلی به حمایت از تروریست‌ها با ارتش سوریه مبارزه و مواضع آنها را بمباران می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *