استحکام روزافزون روابط ایران و عراق

 مدتی است که روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با طرح مسائل ناموسی و بحث‌های پیوستن عراق به اردوگاه امریکا در پایبندی به تحریم کشورمان و آخرین آنها آتش زدن کنسولی ایران در شهر بصره در جنوب عراق و ده‌ها موضوع دیگر بهشدت تحت فشار قرار گرفته است و تلاش می‌شود میان دو کشور دوست و برادر اختلاف ایجاد کنند.

 در حمله سراسری گروه تروریستی داعش به عراق در سال ۱۳۹۳ که سه استان نینوی، صلاح‌الدین و الانبار و بخش‌های وسیعی از استان دیالی به دست تکفیری‌ها سقوط کرد، جمهوری اسلامی ایران به کمک ملت و دولت عراق شتافت و تنها ظرف چند روز نهاد نظامی حشد‌الشعبی را تشکیل داد.

البته این نهاد با فتوای آیت‌الله‌العظمی سیستانی، مرجع بزرگ نجف اشرف یک بسیج عمومی در سرتاسر عراق ایجاد کرد و ایران با آموزش دادن به این افراد مؤمن و داوطلب و فراهم کردن سلاح برای آنان  نهادی را ایجاد کرد که عراق را پس از سه سال از لوث داعش پاکسازی کرد و امنیت و استقرار را به این کشور بازگرداند. این نهاد با حماسه‌آفرینی موفق شد همه استان‌ها را آزاد کند و نیروهای داعش، راهی جز فرار به سوریه پیش رو ندیدند.

این حادثه نشان داد که ارتباط دو کشور تا چه حد به نفع امنیت و استقلال هر دو کشور است. حضور مستقیم مستشاران نظامی ایران در میان داوطلبان عراقی و شهادت تعدادی از آنها عملاً خون آنان را درهم آمیخت و سرنوشت این دو کشور را به هم گره زد.

همچنین همکاری نظامیان دو کشور در جنگ علیه داعش به‌قدری مؤثر بود که خود مبنای دوستی و اعتماد متقابل شد و این ارتباط در سطوح نظامیان، سرمایه بی‌نظیری است که صلح و استقرار میان دو کشور را پاسداری می‌کند.

متقابلاً هنگامی که امریکا تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و سیاسی را بر تهران تحمیل کرد، عراق بازارهای خود را برای ایران باز کرد وعملاً به بزرگ‌ترین بازار صادرات ایران تبدیل شد. حجم مبادلات میان ایران و عراق در چند سال اخیر از سیزده میلیارد دلار تجاوز کرده و سند افزایش این همکاری برای رسیدن به بیست میلیارد دلار نیز از سوی مسئولان دو کشور  امضا شده است.

همچنین در زمینه توریسم زیارتی حجم زائران دو طرف از مراقد مقدسه از شش میلیون نفر تجاوز کرده و این مراودات عملاً پیوندهای اجتماعی را تا حد بی‌سابقه‌ای گسترش داده است. گفته می‌شود که مسئولان دو طرف نیز پروتکل افزایش تبادل توریستی را تا مرز ده ملیون امضا کرده‌اند. در زیارت اربعین که سال گذشته حدود دو و نیم ملیون ایران در آن مشارکت داشتند، بسیاری از آنان‌ در خانه‌های مردم عراق استقرار یافتند و پیوندهای جدیدی با یکدیگر پیدا کردند.

اکنون نیز که ارزش پول ملی در نتیجه فشارهای امریکا تا حد زیادی پایین آمده، فرصت افزایش توریست‌های عراقی فراهم شده و میزان زائران عراقی به ایران در تابستان امسال به دو برابر افزایش یافت. این فرصت تا حدی کاهش ارزش پول ملی را با ایجاد فرصت‌های شغلی خدماتی جبران می‌کند.

همچنین گفته می‌شود که پایین آمدن قیمت کالاهای ایرانی با نرخ ارز نیز فرصت افزایش صادرات ایران را فراهم کرده و قدرت رقابت ایران با صادر کنندگان را افزایش داده که این مسئله می‌تواند به اقتصاد ایران نیز کمک کند.

 اینک این شرایط دوستی و دلسوزی متقابل که در سطوح رسمی و مردمی توسعه یافته از سوی دشمنان ایران و عراق مورد حمله قرار گرفته است. در چنین شرایطی طرح موضوعات ناموسی در دو طرف و تلاش برای ایجاد بدبینی، کار دشمنان هر دو ملت است که گسترش این ارتباط را به زیان خود می‌بینند و با استفاده از فضای مجازی با فتنه‌انگیزی مشغول ضربه زدن به این رابطه هستند. این شایعات که از سوی شبکه‌های آن سوی آب مطرح می‌شوند، هیچ پایه و اساسی ندارند.

توریست جنسی به ایران نمی‌آید، چون از مقررات سخت دینی از حجاب گرفته تا استقرار در هتل با ضوابط شرعی آگاه است. کسی که دنبال این کثافت‌کاری‌هاست می‌داند که شرایط در تایلند و ترکیه و ده‌ها کشور دیگر در این زمینه فراهم‌تر است. تجمع زائران عراقی در قم و مشهد خود گواه هدف آنها در زیارت اولیای الهی است. اما هستند افراد بی‌دینی که می‌کوشند دین مردم را با شایعات تخریبی هدف قرار دهند.

حمله به کنسولی ایران در بصره نیز از همین قماش است. دولت عراق تا کنون نزدیک به چهل نفر از حمله‌کنندگان را بازداشت کرده و بازجویی از آنها ادامه دارد. این افراد از سوی برخی از کشورهای مزدور منطقه‌ وخارج از آن تحریک شده‌اند تا به کنسولی ایران حمله کنند.

این واقعیت که ایران به فاصله تنها سه روز ساختمان دیگری را اجاره کرده و فعالیت کنسولی را از سر گرفته نشان می‌دهد که دولت ایران بر این باور است که افرادی که به سفارت حمله کرده‌اند، پایگاه اجتماعی ندارند و ایران با اطمینان به پایگاه اجتماعی گسترده انقلاب اسلامی در میان مردم شریف عراق کنسولی خود را به‌سرعت باز کرده است.

آنچه مسلم است میان ایران و عراق پیوندهای مشترک جتماعی، فرهنگی و تاریخی فراوانی وجود دارند که بر سرنوشت این دو ملت تاثیر به‌سزایی دارند.

اکنون پیوند مهم‌تر مذهبی در عشق به اهل‌بیت«ع» به این مشترکات اضافه شده و حوادث سیاسی نیز روز به روز این پیوند را تقویت می‌کنند.  

ایران و عراق در جنگ بر ضد گروه‌های تکفیری بیشترین نقش را ایفا کردند و این گونه به امنیت ملی خود و منطقه بزرگ‌ترین خدمت را انجام دادند.

همچنین امروز ایران و عراق در محور مقاومت نقش قابل توجهی در سطح منطقه ایفا می‌کنند و نه تنها به جوامع مظلوم منطقه مانند فلسطین کمک می‌کنند، بلکه از استقلال و عدم وابستگی منطقه نیز دفاع می‌نمایند.

شکی نیست که روابط ایران و عراق روز به روز گسترش خواهد یافت و القائات دشمنان دو ملت نمی‌تواند این پیوند را از هم بگسلد.

نتایج انتخابات چند ماه اخیر عراق نیز که نیروهای طرفدار حشد‌الشعبی و مقاومت در آن پیروز شدند شاخص دیگری است که افق همکاری دو ملت برادر را روشن‌تر می‌کند.

سفر ماکورگ عامل سی.آی.ای امریکا برای ایجاد فتنه در عراق نیز تا کنون ناکام مانده و انتخاب  نامزدهای ائتلاف البناء که با محوریت حشد‌الشعبی شکل گرفته، این واقعیت را نمایان می‌سازد و جهت‌گیری‌های عراق آینده را نیز روشن می‌کند.

 

سوتیترها

۱٫

هنگامی که امریکا تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و سیاسی را بر تهران تحمیل کرد، عراق بازارهای خود را برای ایران باز کرد وعملاً به بزرگ‌ترین بازار صادرات ایران تبدیل شد. حجم مبادلات میان ایران و عراق در چند سال اخیر از سیزده میلیارد دلار تجاوز کرده و سند افزایش این همکاری برای رسیدن به بیست میلیارد دلار نیز از سوی مسئولان دو کشور  امضا شده است.

 

۲٫

شکی نیست که روابط ایران و عراق روز به روز گسترش خواهد یافت و القائات دشمنان دو ملت نمی‌تواند این پیوند را از هم بگسلد. نتایج انتخابات چند ماه اخیر عراق نیز که نیروهای طرفدار حشد‌الشعبی و مقاومت در آن پیروز شدند شاخص دیگری است که افق همکاری دو ملت برادر را روشن‌تر می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *