سیـاست تـا دیـانت

نهایت تدبیر، آخر امید                                                                       

«نا امیدی در هوا منتشر است، نا امیدی مرموز و همه‌گیر در حال سرایت است. نا امیدی فراگیری که می‌خواهد شما را از پا بیاندازد. ناامیدی انگار که در ذرات هوا منتشر باشد وارد ریه‌های شما می‌شود و در خونتان جریان می‌یابد و شما در یک دوراهی هستید: ماندن در ایران و سوختن و ساختن یا گریز از ایران!»

*فکر می‌کنید  متن بالا متعلق به کیست؟

**یک مخالف حسن روحانی؟

یک دلواپس؟

یک سیاستمدار از جناح منتقد دولت؟

نخیر! اشتباه نکنید! این متن در روزنامه دولتی ایران و توسط یک حامی پروپاقرص دولت روحانی (مورخه ۶/۲/۹۷) نوشته شده است. همان دولتی که با شعار تدبیر و امید به قدرت رسید و به مردم وعده داد که امید را به دل‌ها برمی‌گرداند! با توجه به تاریخ نگارش متن (که اوایل امسال بوده و دلار ۶هزار تومان) معلوم نیست  که نویسنده در شرایط اواسط سال (با دلار ۱۸هزار تومانی) به چه میزانی از ناامیدی رسیده؟

و بعید نیست که به مرگ ناشی از تدبیر و امید یا سکته کامل برآمده از امید مفرط مبتلا شده باشد.

 

اعتدال و حمایت از تولید                                                                            

*یک تولید کننده نمونه: دست اندازهایی که امروز در کسب و کار وجود دارد در گذشته وجود نداشت و به مراتب کمتر بود و آن‌قدر که تولید کننده از رفتارهای دولت (مانند تصمیمات نادرست، تغییرات اتوبوسی مدیران، بکارگیری افراد غیر متخصص و بی‌چارچوبی اقتصاد) آزار می‌بیند از تحریم آسیب نمی‌بیند.(دنیای اقتصاد ۲۲/۶/۹۷)

*دست اندازهای فوق‌الذکر:

الف) از برکات برجام است.

ب) از ثمرات تدبیر و امید است.

ج) از نتایج مذاکره با آمریکاست.

د) تقصیر دلواپسان است.

و) تقصیر دولت قبلی است.

ز) این حرفها دروغ و شایعه است.

**پاسخ تشریحی حامیان دولت: البته که تقصیر دلواپسان است چون اصولاً همه مشکلات و گرفتاری‌ها زیر سر آن‌هاست، اما گزینه: (و) هم  مجبور است که درست باشد و گزینه (ز) هم از اول درست بوده چون از زمان مادها تا امروز وضع اقتصاد مملکت به این خوبی نبوده است!

 

 

مراقبت فرهنگی اعتدال

وزارت ارشاد دولت اعتدال، به یک اثر نمایشی (سریال شبکه نمایش خانگی) مجوز تولید و پخش داده پر از صحنه‌های عرق‌خوری و قمار بازی و خلاصه حرام در حرام! جوری که آدم حس می‌کند این اثر با مجوز و سفارش و حمایت وزارت ارشاد زمان شاه ساخته شده. چند روز پس از انتشار این شاهکار داد و فریاد خلایق درآمد که: اگر می‌خواستیم از این صحنه‌ها ببینیم می‌رفتیم ماهواره ترکیه تماشا می‌کردیم که هم ارزان‌تر تمام می‌شد و هم خانوادگی‌تر بود.

با افزایش اعتراضات وزیر محترم ارشاد که سال‌های سال و با پول امام زمان به تحصیل علوم دینیه مشغول بوده و برای خودش یک نیمچه فقیه یا متکلم محسوب می‌شود به زیر دستانش دستور داده که این اثر را به صورت کامل بررسی و به وزیر گزارش دهند!.

* نتایج منطقی این ماجرا عبارتند از:

۱) در مکتب اعتدال اول منتشر می‌کنی بعداً اگر لازم شد بررسی می‌فرمایی! هدف باز شدن چشم و گوش بچه‌های مردم است.

۲) کلاً مدل اعتدال این‌جوری است! اول تصمیم بعداً اگر لازم شد بررسی. مثلاً برجام اول پذیرفته شد بعداً قول دادند که بررسی‌اش کنند. سریال فوق‌الذکر که از “برجام” مهمتر نبوده. فوقش اخلاق و دین و دنیای چند هزار بیننده آن فاسد شده!.

۳) از محسنات مکتب اعتدال این است که بالای سر هر کاری یک طلبه می‌گذارند که اگر گندش در آمد طرف سینه را جلو بدهد و بگوید: لازم نکرده به ما تذکر بدهید! ما خودمان مجتهدیم و از شما بیشتر دغدغه دین داریم و پای درس شیخ انصاری نشسته‌ایم و اصلاً تو کی هستی که در کار بزرگان و ارباب دولت فضولی می‌کنی؟ شناسنامه‌ات کو بی‌شناسنامه؟

**خوشمزه اینجاست که وقتی فیلم رقص مختلط بازیگران زن و مرد در تئاتر اکران شده با مجوز ارشاد پخش می‌شود و همه عالم و آدم دیدند که وزارت ارشاد اعتدال، عین وزارت ارشاد زمان “مهرداد پهلبد” روشنفکر و لارج است و اساساً محدودیت‌های سنتی فقهی و دینی را قبول ندارد و دست هنرمندان تئاتر را برای هرگونه خلاقیت جنسی و شهوانی باز گذاشته، وزیر در حوزه تحصیل کرده دولت روحانی  ابراز داشته: شورای نظارت نمایش تئاتر (باور کنید این شورا با همین اسم وجود دارد و شوخی نیست) طبعاً بازبینی اولیه را دارد و در مراحل بعدی هم باید نظارت‌های خود را داشته باشد. (معنی ساده این عبارت حکیمانه همان است که عرض کردیم! اول مجوز اکران و انتشار عمومی، بعداً اگر سر و صدایی شد، بررسی و بازبینی!!)

 

پس از بی حجابی             

با همت و هماهنگی و همدلی و همکاری همه جانبه روسای جمهور، وزرای  کشور و ارشاد، فرماندهان ناجا، دادستان‌ها و قضات عدلیه، مدیران صدا و سیما، مسئولان نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها، سرانجام بی‌حجابی در کشور به عنوان یک مسئله امرعادی و جافتاده درآمده و دیگر ماموران انتظامی و… کاری به کار زنان و دختران بی‌حجاب نداشته و اصولاً بی‌حجابی به عنوان یک جرم و رفتار خلاف شرع و قانون شناخته نمی‌شود بلکه معدود افرادی که به افراد بی‌حجاب اعتراض می‌کنند بلافاصله و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در همان محل توسط حامیان بی‌حجابی و حتی خود افراد بی‌حجاب مجازات می‌شوند! و الان در همه نقاط کشور (از دانشگاه و فرودگاه و تفریحگاه گرفته تا ادارات و بیمارستان‌ها و…) می‌توان به وفور زنان و دخترانی را دید که با خیال تخت هر چه دلشان خواسته پوشیده‌اند و یقین دارند که احدی جرات اعتراض به آن‌ها را ندارد.

*سوال بنیادی: پس از عادی شدن بی‌حجابی در کشور، نوبت عادی شدن کدام گزینه است؟

عرق خوری و مشروب‌فروشی؟ شنای مختلط در کنار دریا؟ افتتاح کاباره و کازینو در مملکت؟ همه موارد قبلی؟ شاید بگویید این نگاه خیلی بدبینانه است و باید نکات مثبت را هم دید! اما ما که نگفتیم همه زنان مملکت بی‌حجاب شده‌اند. بلکه از عادی شدن بی‌حجابی در کشور گفتیم و این که اگر یک عمل حرام در مملکت عادی شود (مثل الان که بی‌حجابی عادی شده) دیگر دلیلی ندارد که مردم به سایر حرام‌های رایج اعتراض کنند!

 

گلابی برجام

بر اساس گزارش وزارت آموزش و پرورش‌، امسال تعداد مدارس دونوبته تهران در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است! به احتمال زیاد این فقره همان “گلابی برجام” است که ریاست محترم جمهور دو سال پیش وعده‌اش را داده بودند و البته باغ برجام به غیر از سیب و گلابی میوه‌های دیگری هم دارد که جناب روحانی احتمالاً با هدف صرفه‌جویی در وقت از بردن نام آن‌ها خودداری کردند. این میوه‌ها عبارتند از:

خربزه برجام: حذف تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی

زردآلوی برجام: دلاری شدن هزینه‌های درمان در بیمارستان‌ها

کدوی برجام: سپردن آموزش و پرورش به بخش خصوصی

بادنجان برجام: واگذاری جاده‌های کشور به شرکت‌های خارجی

لبوی برجام: بخشیدن چند جزیره ایرانی در خلیج فارس به امارات یا بحرین برای تنش زدایی و دور کردن سایه جنگ از کشور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *