گام دوم؛ مهندسی آینـده نظام

 

آموزه‌های دینی، آدمی را به نگاه به آینده مکلف می‌سازد و حتی افرادی با «آینده‌نگرى بیشتر» ملاک انتخاب قرار می‌گیرند تا مسیر صحیح را برای حیات مومنین رقم بزنند. وجود واژه‌هایی چون سرنوشت، دوراندیشی، عاقبت‌نگری و نگاه به آینده در آیات و روایات، بیانگر اهمیت این مسئله است.

‏از نظر جهان‏ بینی‌الهی، جهان یک واحد زنده و با شعور است و عوامل فراوانی در پدید آمدن حوادث آینده آن نقش دارند و مجموع علل و اسباب نهان و آشکار این نظام را شکل داده‌اند. در کنار عوامل مادی و محسوس، علل و عوامل روحی و معنوی نیز در سلامت و سعادت آن مؤثرند و حتی می‌توان نمونه‌های از تقدم پیدا کردن علل معنوی بر علل مادی یافت.

آینده، قطعی و از پیش تعیین شده نیست و انسان با دخالت خود می‌تواند در کنار عوامل معنوی، در راستای تحقق یا عدم تحقق آینده‌ای خاص بکوشد. توجه به پذیرش نقش اراده‌ انسان در تحقق آینده‌، زمینه شناسایی آینده است.

انسان مؤمن و معتقد به قضا و قدر الهی بر این باور است که جهان طوری ساخته‏ شده که اگر او در راه عقیده و ایمان خود فداکاری کند و کوشش به خرج‏ دهد، دستگاه علّی و معلولی جهان به حمایت از او برمی‏خیزد و او را از  پشتیبانی خود بهره‏مند می‏سازد. قرآن با این آیه، «وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الأُمُورِ» و آیات دیگر مژده می‌دهد که نظام هستی در طریق کمال خود به سوی حق و راستی و سعادت حقیقی سیر می‌کند و غلبه همواره نصیب خدا و لشکریان اوست.

هنر رهبر انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۹۷ آن بود که در اوج عظمت و استواری نظام، برای این انقلاب متولیان با نشاط و شاداب تعریف کردند تا نسل جوان با جدیت تمام به حفظ، رشد، ارتقاء و حراست نظام بکوشد و تمام توان و فکر خود را در مسیر تمدن‌سازی این انقلاب هزینه کند. گام دوم انقلاب به‌نوعی  چهـره آینـده نظام تلقی می‌شود. ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب، این گونه از نقش پیش‌برنده نسل نو یاد کردند تا با نگاه و روحیه انقلابی و عمل جهادی، ایران را در قامت یک الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بنا کنند:

«راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ این مسیر که به احتمال قوی به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هوشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویت و عدالت، باید شانه‌های خود را  زیر بار مسئولیت بدهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره بگیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند».

رهبر انقلاب برای ساخت آینده نظام، اصول هفتگانه‌ای را به نسل جوان ارائه کرده‌اند تا با احراز آمادگی برای رویارویی با رخدادهای پیش‌بینی‌ناپذیر آینده، خوب بیندیشند،  بـرای  تصـمیم‌گیـری  و  مـدیریت آینـده مهیا شوند و قدرت گزینش بهترین راه و برنامه را بیابند تا فردای مورد انتظار و اتصال انقلاب اسلامی به نهضت جهانی حضرت مهدی«عج» محقق شود.

البته دشمن از مهندسی آینده عصبانی است و ساکت نخواهد نشست و توان خود را در کاهش رضایت‌مندی جامعه و ایجاد یاس، ناخرسندی، دلسردی و ناامیدی مردم دوچندان می‌کند. این گره را باید شناخت و با برنامه مشخص و میدان‌داری جوانان مومن انقلابی، توطئه دشمن را ناکام گذاشت. قطع امید از دشمن و دل نسپردن به وعده‌های فریبنده او یک حرکت لازم جهادی است، زیرا ما پیرو مکتبی هستیم که پیامبر گرامی«ص» آن همواره از خطر وام‌داری نسبت به دشمن یاد کرده و می‌فرمودند:« اللهم لا تجعل لفاجر علیّ یدا و لا منّه: خدایا کافر و فاجر بر من مسلط نساز و از او منتی بر من قرار مده.»

 

پی نوشت.

۱٫سوره حج، آیه ۴۱٫

۲٫ مجلسی، بحارالانوار، ج۸۳، ص ۱۸۷٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *