جوانان مؤمن انقلابی، معماران آینده کشور

 

۲۲ بهمن ۱۳۹۷ بدون شک نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به حساب می­آید؛ زیرا در این روز، ملت بزرگ ایران، چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی خود را جشن گرفت و وارد پنجمین دهه عمر انقلابی خود شد. شاید برای یک انسان، چهل سالگی سن پایان جوانی و آغاز پیری به حساب بیاید؛ اما برای انقلاب بزرگی چون انقلاب اسلامی ایران، چهل سالگی سن رسیدن به بلوغ و به‌نوعی آغاز بالندگی و رشد است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب:

«چهل سال [از انقلاب] گذشته است. چهل سال زمان زیادی نیست. برای عمر تمدن­ها چهل ‌سالگی آغاز بلوغ و حرکت فکری است. چهل‌سالگی دوران پیری نیست. دوران شکوفایی است و این شکوفایی ان‌شاءالله وجود خواهد داشت. زمینه‌های این شکوفایی را انسان دارد مشاهده می­کند».(۱)

گام اول

با نگاهی کلی به تاریخ انقلاب اسلامی ایران (قبل و بعد از پیروزی آن تا امروز) می‏توان چند مرحله مهم را در آن مشاهده کرد:

۱ـ دوران مبارزات که رسماً از سال ۱۳۴۲ آغاز شد و در بهمن ۱۳۵۷ به نتیجه رسید و انقلاب پیروز شد. بدون شک در این دوران، جوانان نقش اصلی و اساسی را ایفا و با پیروی از رهبر انقلابی خود، نظام شاهنشاهی را ساقط کردند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

۲ـ دوران تثبیت انقلاب که از اولین روز پس از پیروزی تا پایان جنگ تحمیلی را شامل می‏شود. در این دوران، انقلاب اسلامی در قالب نظام اسلامی با مشکلات و توطئه­های پیچیده و متنوعی دست به گریبان گردید که سخت­ترین آنها جنگ تحمیلی ۸ ساله بود و از تمام آنها با پیروزی و سربلندی بیرون آمد. در این دوران نیز جوانان مؤمن و انقلابی، نقش محوری را ایفا کردند و با ایثار و فداکاری وصف ناشدنی و تقدیم خون پاک خود، برگ زرینی را در تاریخ این انقلاب به ثبت رساندند.

۳ـ دوران پس از جنگ تحمیلی که به‌نوعی دوران اوج­گیری انقلاب اسلامی و ساخت و ساز درونی آن بود. در این دوران ـ که تا امروز ادامه یافته است ـ انقلاب اسلامی ضمن جبران خسارات گذشته، وارد مرحله نوینی از قدرت­یابی در سطح منطقه و جهان گردید و ضمن مبارزه دائمی با توطئه‌های مختلف دشمنان خود توانست در زمینه­های مختلف فرهنگی، نظامی، اقتصادی و… به سطح مطلوبی برسد.

در این مرحله از انقلاب عده­ای از جوانانی که در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند و مسئولیت­هایی را در این دوران عهده­دار بودند، حاضر نشدند اعتمادی را که قبلاً به خود آنان شده بود، به جوانان نسل جدید بنمایند و همچنان مناصب مدیریتی را دراختیار خود نگه داشتند.  این در حالی بود که رهبر انقلاب، همچون استاد و مرادشان ـ امام خمینی ـ همواره بر اعتماد و واگذاری مسئولیت­ها به نسل جوان تأکید می‏کردند:

«علاج کار کشور عبارت است از بیداری مردم، حفظ انگیزه‌های ایمانی مردم، به‌کار گرفتن جوانان پرانگیزه و مؤمن و تقویت درونی کشور. این تنها راه است.»(۲)

«دستگاه‌های دولتی باید به اینها کمک کنند. دستگاه‌های دولتی، آنهایی که مربوط به فرهنگند، به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی که نه اسلام را قبول دارند، نه انقلاب را، نه نظام اسلامی را، نه ارزش­های اسلامی را [باز کنند]، آغوش خود را به روی بچه ‌مسلمان­ها، به روی جوان­های مؤمن، به روی بچه‌های انقلابی، به روی بچه‌های حزب‌اللهی باز کنند. اینها می­توانند کار کنند و دارند کار می­کنند. کارهای فرهنگی باارزشی دارد انجام می­گیرد. در همه‌ زمینه‌ها جوانان انقلابی ما می­توانند تلاش و کار کنند.»(۳)

اما معدودی از نسل اول انقلاب، به طمع دستیابی به قدرت و ثروت و اکثریت هم برای ادای وظیفه و خدمت بیشتر ترجیح دادند کمتر به نسل جوان فرصت بروز و ظهور بدهند؛ در حالی که در همین دوران بیشترین توجه و اعتماد به جوانان از سوی رهبری انقلاب صورت پذیرفت و این نسل پرشور و باایمان هر جا که مورد اعتماد قرار گرفت، پاسخ این اطمینان را به‌خوبی داد و هر جا که انقلاب و نظام اسلامی پیشرفت و موفقیتی داشته است، مدیون همین نسل است که نمونه­های آن را می‏توان در عرصه‌های علمی‌ای چون فناوری نانو، فناوری هسته­ای، فناوری بیوتکنولوژی و… ـ عرصه­های دفاعی و نظامی، فرهنگی،  ورزشی و … مشاهده کرد.

رهبر انقلاب می‏فرمایند: «امروز خوشبختانه حرکت­های خیلی خوبی هست؛ هم در حوزه‌ علم و فرهنگ [و هم در حوزه‌های دیگر]. بهترین مدال‌آوران کشور بچه‌های بسیجی‌اند… جوان­های نخبه، جوان­های فعال، جوان­های زنده، باهوش، دانشگاهی، دانشجو و همچنین در میان اساتید، [افراد] دارای فکر انقلابی، دارای انگیزه‌ انقلابی و عزم انقلابی. این امروز وجود دارد. در حوزه‌ فرهنگ هم همین‌ جور است. در حوزه‌ هنر هم همین‌ جور است. در حوزه‌ سیاست هم همین‌ جور است. هرچه می­توانیم بایستی به این جوان­های پرانگیزه در همه‌ این حوزه‌هایی که اسم آوردم کمک کنیم.»(۴)

از دید رهبر معظم انقلاب، بیشترین کارهای خوب در کشور ـ در زمینه­های مختلف ـ توسط نیروهای مؤمن انقلابی انجام گرفته‌اند و می‏گیرند: «امروز نیروهای مؤمن و جوان انقلابی‌مان، بیشترین کارهای خوب کشور را دارند انجام می­دهند. همین دانش‌بنیان‌ها. همین کارهای گوناگون. همین فعالیت­ها. اینها بیشتر به‌وسیله‌ جوان­های مؤمن و مانند اینها انجام می­گیرند.»(۵)

رهبر انقلاب، وجود خیل عظیم جوانان مؤمن و انقلابی را از معجزات انقلاب می‌دانند و می­فرمایند: «اینکه بنده بارها تکرار می­کنم که جوان امروز، از جوان اول انقلاب و دوران جنگ اگر جلوتر نباشد، بهتر نباشد، عقب‌تر نیست ـ و من معتقدم که جلوتر است ـ به‌ خاطر این است که امروز با این ‌همه ابزارهای تبلیغی، با این ‌همه شگردهای گوناگون فرو ریختن پایه‌های ایمان، جوان انقلابی، ایستاده است. ما در عرصه‌ فرهنگ، در عرصه‌ سیاست، در عرصه‌های اجتماعی، در عرصه‌های هنری، الی‌ماشاءالله جوان مؤمن داریم؛ البته بله، یک‌عده‌ای هم هستند که معتقد نیستند، پابند نیستند، آن را هم می­دانیم، نه اینکه غافل باشیم، اما این خیل عظیم جوانان مؤمن، جزو معجزات انقلاب است.»(۶)

رهبر انقلاب با انتقاد از کسانی که فقط افراد حاضر در کنار امام یا در مبارزات را انقلابی می‏دانند، از جوانان امروز به عنوان «انقلابی­تر از سابقه­داران انقلاب» یاد می‌کنند و می‏فرمایند: «این خطاست که گمان کنیم انقلابی فقط کسی است که در دوران امام بوده است یا در دوران مبارزات در کنار امام بوده است. نه. بعضی کَأنّه این‌جور خیال می­کنند که انقلابیون کسانی هستند که در دوران امام یا در دوران مبارزات یا در دوران حکومت امام بزرگوار حضور داشتند و در کنار امام بودند. نه. اگر معنای انقلابی را این بگیریم، انقلابی همین ما پیر و پاتال‌ها خواهیم بود. انقلاب مال همه است. جوان­ها انقلابی‌اند و می­توانند انقلابی باشند. با آن معیارها و شاخص­هایی که عرض خواهم کرد، یک جوان امروز می‌تواند از من سابقه‌دار در انقلاب، انقلابی‌تر باشد؛ همچنان‌که در دوران دفاع مقدس دیدیم کسانی بودند که در راه این انقلاب، جان خودشان را کف دست گرفتند، در راه انفاذ فرمان امام به جبهه رفتند و جانشان را فدا کردند. انقلابی صددرصد، انقلابی کامل آنها هستند. آنهایی که آماده‌ فداکاری‌اند. پس ما نباید انقلابی را منحصر کنیم به یک عده‌ای که در دوران مبارزات با امام بودند یا امام را می‌شناختند یا در کنار او بودند. نه. انقلاب یک شط جاری است و همه‌ کسانی که در طول تاریخ با این ممیزات حضور دارند و تلاش می­کنند، انقلابی‌اند، ولو امام را ندیدند، مثل اغلب شما جوان­ها.»(۷)

ایشان برخلاف برخی از مسئولان که به جوانان به چشم یک تهدید نگاه می­کنند، نسل جوان مؤمن را از ابزارهای اقتدار ملی می‏دانند و می­فرمایند: «یکی از مهم‌ترین ابزارهای اقتدار ملی، جوان مؤمن ماست. می‌خواهند این ایمان را از جوان بگیرند. این جوان مؤمن است که در مسئله‌ هسته‌ای، در مسئله‌ پیشرفت‌های علمی، در نانو، در رویان، در بقیه‌ بخش­های علمی، بیدارخوابی می­کشد، سختی می­کشد تا اینکه یک پیشرفت علمی را به نهایت برساند. این جوان مؤمن است. اینها بچه‌های مؤمن ما هستند و خیلی از اینها را ما از نزدیک می‌شناسیم.»(۸)

ایشان راه خروج کشور از بن­بست در زمینه­­های مختلف را تکیه بر جوانان مؤمن انقلابی می‌دانند و می‌فرمایند: «من می­گویم در کشور هیچ بن‌بستی وجود ندارد. در همین زمینه‌ اقتصادی هیچ بن‌بستی وجود ندارد… بنده حالا به شما دارم می­گویم و به‌اصطلاح در معرض عام دارم می­گویم، لکن در جلسات خصوصی به رؤسای محترم کشور و مسئولین کشور بارها و بارها همین را گفته‌ام. آنها هم می­روند دنبال و بالاخره به‌قدر توان حرکت می­کنند. بایستی همکاران و فعالان خوبی را انتخاب بکنند. همین جوان­های مؤمن را. ما نیرو کم نداریم. ما نیروی مستعد آماده ‌‌به ‌کار کمربسته‌ باانگیزه و‌ باعرضه کم نداریم.»(۹)

رهبر انقلاب وسیله رسیدن انقلاب به همه اهداف والای خود را نسل جوانان مؤمن کنونی می‏دانند و می‏فرمایند: «به توفیق الهی، انقلاب اسلامی خواهد توانست به همه‌ اهداف والایی که ترسیم کرده است برسد، به‌وسیله‌ شما جوان­ها، به‌وسیله‌ نسل مؤمنی که امروز در کشور بحمدالله پراکنده است و وجود دارد.»(۱۰)

ایشان با اطمینان خاطر تاکید می‏کنند که نیروهای جوان و مؤمن خواهند توانست کارهای بزرگی را برای انقلاب به انجام برسانند: «نیروهای جوان و مؤمن خواهند توانست معضلات اقتصادی را در کشور حل و پیشرفت­های علمی را مضاعف کنند و از لحاظ فرهنگی، تسلط محتوای فرهنگی و برجسته‌ انقلاب و مفاهیم قرآنی و معارف اسلامی را در سرتاسر کشور و در همه‌ زوایای این کشور ان‌شاءالله بگسترانند. این کارها خواهند شد ان‌شاءالله، تحقق پیدا خواهند کرد به کوری چشم دشمنان.»(۱۱)

گام دوم

اکنون در پایان چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و در طلیعه پنجمین دهه عمر آن، رهبر معظم انقلاب در بیانیه مهم و تاریخی خود با عنوان «گام دوم انقلاب»، ضمن مروری بر کارنامه چهار دهه گذشته انقلاب ـ به عنوان گام اول ـ به بیان مهم­ترین ویژگی­ها و نیازهای سال­های پیش روی انقلاب پرداخته و به‌نوعی نقشه راه حرکت ملت ایران را برای رسیدن به قله­های پیروزی و سعادت ترسیم کرده‌اند.

در این بیانیه، آنچه بیش از هر چیز توجه انسان را به سوی خود جلب می‏کند، عنایت بیش از پیش رهبر معظم انقلاب به جوانان و مخاطب قرار دادن آنان است. رهبر انقلاب اسلامی در این بیانیه‌ تاریخی‌، نزدیک به ۴۰ بار از «جوان ایرانی» نام برده و در بیست مورد، امید و اعتماد خود را نثار جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر کرده‌اند.

در این بیانیه‌، یک مضمون سه بار تکرار شده است: «جوانان باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت دهند.» و این نشان‌دهنده نگاه ویژه رهبر انقلاب به نسل جوان امروز و آینده است. جمعیتی انبوه، تحصیلکرده، پرانرژی و آینده‌ساز در حدود ۳۵ میلیون نفر (اگر فقط جوانان ایرانی را مخاطب این بیانیه بدانیم) که هر کدامشان می‌توانند موتور محرک و پیشران حرکت و اقدامی مهم و سازنده برای کشور باشند.

به هر حال، آنچه در مبانی فکری رهبر انقلاب دیده می‏شود، آن است که انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر جوانان مؤمن و انقلابی خود، نه پس از ۴۰ سال که حتی پس از سال­های متمادی دیگر همواره جوان خواهد ماند و آینده روشنی را پیش روی خود خواهد داشت:

«جمهوری اسلامی از مواضع اصلی خود کوتاه نمی‌آید. ما از ظلم‌ستیزی دست برنمی­داریم. از دفاع از فلسطین کوتاه نمی‌آییم. از مبارزه‌ برای احقاق حقوق خودمان کوتاه نمی‌آییم. ما ملت زنده‌ای هستیم. خوشبختانه انقلاب زنده است. انقلاب جوان است. اینها منتظر بودند تا انقلاب پیر بشود. ماها پیر می­شویم، [اما] انقلاب پیر نمی­شود. انقلاب بحمدالله در اوج نشاط و جوانی و توانایی و فعالیت و زایندگی و تولیدکنندگی است. وقتی شما به این جوان­های انقلابی نگاه می­کنید، تصدیق می­کنید که انقلاب دارد همچنان تولید می­کند و زایش دارد. دائم رویش در انقلاب وجود دارد. این ان‌شاءالله آینده‌ خوبی را هم به ملت ما نوید می­دهد.»(۱۲)

در نگاه ایشان، آینده از آن جوانان مؤمن است و این وعده تخلف­ناپذیر خداوند است: «آنچه آینده دارد، آن اسلام و قرآن است. آن شما جوان­های مؤمن هستید. آنکه آینده دارد شما جوانان مؤمن هستید. « وَ مَن اَصدَقُ مِنَ اللهِ قیلاً »؛ چه کسی از خدا راست­گوتر است و خدای متعال این را فرموده است که آینده متعلق است به مؤمنین.»(۱۳)

 

پی‌نوشت‌ها

۱ـ بیانات در دیدار مردم قم، ۱۹/۱۰/۱۳۹۷

۲ـ بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی‌، ۲۸/۱۱/۱۳۹۴

۳ـ بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، ۱/۱/۱۳۹۵

۴ـ بیانات در دیدار مردم قم، ۱۹/۱۰/۱۳۹۵

۵ـ بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، ۳/۶/۱۳۹۵

۶ـ بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران، ۳۱/۵/۱۳۹۵

۷ـ بیانات در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی، ۱۴/۳/۱۳۹۵

۸ـ بیانات در دیدار مردم قم، ۱۹/۱۰/۱۳۹۶

۹ـ بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، ۲۲/۵/۱۳۹۷

۱۰ـ بیانات در دیدار بسیجیان، ۱/۹/۱۳۹۶

۱۱ـ بیانات در دیدار بسیجیان، ۱/۹/۱۳۹۶

۱۲ـ بیانات در دیدار مسئولان نظام، ۲۲/۳/۱۳۹۶

۱۳ـ بیانات در محفل انس با قرآن کریم، ۶/۳/۱۳۹۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *