سیاست تا دیانت

بازگشت عزت به گذرنامه

* حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال ۹۲: «من عزت را به گذرنامه ایرانی بازمی‌گردانم.!» خوشبختانه این حرکت در پنج مرحله و به شکل زیر صورت گرفته است:

  الف) مرحله گذرنامه بی‌عزت: در اوج این مرحله (شهریور ۱۳۹۱) که گذرنامه ایرانی اصلاً عزت نداشت، رئیس‌جمهور وقت به همراه ۱۵۰ نفر همراه و بدون مشکل وارد نیویورک شد و برنامه‌های خود در مناطق مختلف این شهر را بدون مزاحمت دولت آمریکا اجرا کرد. این مرحله از ابتدای سال ۱۳۵۸ تا اول مهر ۱۳۹۲ (شروع دولت تدبیر و کلید) ادامه داشت.

ب) مرحله اول بازگشت عزت به گذرنامه: در این مرحله که از سال نخست دولت بیم و امید آغاز شد، دولت آمریکا از دادن روادید به سفیر جدید ایران در سازمان ملل (حمید ابوطالبی) خودداری کرد. این اقدام آمریکا که  حاکی از افزایش اعتبار گذرنامه ایرانی بود در تاریخ کشورمان سابقه نداشت.

ج) مرحله دوم بازگشت عزت به گذرنامه ایرانی: در این مرحله که پس از پذیرش برجام شکل گرفت، امریکا روادید رئیس‌جمهور و هیأت همراه جهت شرکت در جلسه سازمان ملل در نیویورک را با دو هفته تأخیر و چند ساعت مانده به شروع سفر صادر کرد. در این مرحله، وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران که جهت شرکت در اجلاس صندوق بین‌المللی پول عازم واشنگتن بود به علت عدم صدور روادید، از انجام سفر بازماند.

د) مرحله سوم: در این مرحله (که دو سال پس از مذاکره دوستانه با کدخدا واقع شد) به واسطه بازگشت جدی عزت به گذرنامه ایرانی، وزیر امور خارجه در سفر خود به مقر سازمان ملل، اجازه حضور در شهر نیویورک را پیدا نکرد و فقط مجاز به حضور در ساختمان سازمان ملل بود. در این مقطع رتبه گذرنامه ایرانی براساس نظام رتبه‌بندی جهانی با چهار پله سقوط، در کنار کشورهایی مانند بنگلادش قرار گرفت.

ه) مرحله فعلی: در این مرحله (زمستان ۱۳۹۸) جایگاه گذرنامه ایرانی به حدی اوج گرفت که دولت آمریکا از دادن روادید به وزیر امورخارجه ایران جهت حضور در اجلاس شورای امنیت خودداری کرد. در همین زمان به دستور دولت آمریکا ورود کلیه دارندگان گذرنامه ایرانی (حتی افراد دارای اجازه اقامت در کانادا و اروپا) به آمریکا ممنوع شد.

و) مرحله نهایی یا عزت کامل گذرنامه ایرانی: در صورت تداوم حماسه‌آفرینی‌های دولت تدبیر و کلید در بازگرداندن عزت به گذرنامه‌های ایرانی، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۰ شهروندان ایرانی فقط اجازه سفر به زآنگولای شرقی را داشته باشند!

 

 

انگیزه جناب سفیـر

*سفیر انگلستان به دلیل شرکت در تجمع غیرقانونی ضدانقلاب در مقابل دانشگاه امیرکبیر (که به بهانه اعتراض به سقوط هواپیمای اوکراینی برپا شده بود) بازداشت شد. شرکت‌کنندگان در این تجمع تصویر شهید قاسم سلیمانی را پاره کرده و علیه نظام و انقلاب شعار دادند.

۱ـ سفیر انگلیس انگیزه و هدف خود از شرکت در این تجمع را عکاسی و در عین حال خوردن ساندویچ بیان کرده بود. این در حالی است که در سال ۸۸ هم یک خانم به شدت سیاسی برای خوردن ساندویچ به خیابان آمده و تصادفاً با عده‌ای که برای اعتراض به انتخابات، سطل زباله آتش می‌زدند، هم‌مسیر شده بود.

۲ـ برخی از شرکت‌کنندگان در تجمع مذکور با حضور در کلانتری شهادت دادند که جناب سفیر آنها را هم به صرف ساندویچ در اولین فلافلی مسیر دعوت کرده بود و به همین دلیل خواستار آزادی ایشان شده بودند. یکی از معترضان با عصبانیت فریاد می‌زد: آیا در این مملکت خوردن ساندویچ جرم است؟

۳ـ در بازرسی از جیب جناب سفیر فاکتور خرید چند فقره ساندویچ به تاریخ آبان ماه سال جاری در مناطق مختلف تهران و شهرستان‌ها کشف شد که حاکی از علاقه مفرط ایشان به خوردن ساندویچ در مناطق آشوب‌زده ایران می‌باشد!.

 

 

اطلاع مشکک!

رئیس‌جمهور (اواسط آبان ماه ۹۸): من هم از گرانی بنزین خبر نداشتم و صبح جمعه پس از بیدار شدن از خواب متوجه این موضوع شدم.

رئیس جمهور (اواخر دیماه ۹۸) : من به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، روزانه مراقب امور هستم!

*جملات فوق را بخوانید و منطقی‌ترین گزینه را انتخاب کنید:

الف) رئیس‌جمهور در هنگام گرانی بنزین رئیس شورای عالی امنیت ملی نبوده‌اند!

ب) گرانی بنزین جزو اموری نیست که رئیس شورای عالی امنیت ملی به شکل روزانه از آنها مراقبت کند.

ج) ایشان از مراقبت روزانه سخن گفته‌اند در حالی که گرانی بنزین شبانه رخ داده است.

د) منظور ایشان مراقبت روزانه در ایام اداری بوده، حال آن که گرانی بنزین در روز جمعه رخ داده است.

*حالا ایشان یک چیزی گفته! شما چرا جدی گرفتی؟

 

 گناه جوانان مؤمن

با توجه به گسترش بی‌سابقه فسق و فجور در سطح جامعه و تشویق مستقیم و غیرمستقیم آن از سوی دستگاه‌های مسئول (دادن مجوز ساخت و پخش به فیلم‌های ناجور و موسیقی‌های عشقی و جنسی، رها کردن وضع حجاب و عفاف در جامعه، ولنگاری حداکثری در فضای مجازی و…)، گناه نوجوانان و جوانان مؤمن و پاکی که می‌خواهند زندگی سالم و معنوی داشته باشند و هر روز در خیابان و دانشگاه و اماکن عمومی، چشم‌شان به این آلودگی‌ها نیفتد چیست؟

* پاسخ علمای ربانی: جوانان مؤمن در موارد مذکور استعاذه نموده و سعی در کف نفس بنمایند و با غض بصر، مداومت بر تقوا و صبر بر معصیت و ابتعاد از معاصی به فکر آخرت باشند بلکه فرجی حاصل گردد.

* جواب فقهای عظام: در فرض مذکور نهی از منکر با رعایت جمیع جهات شرعیه واجب است و در عدم شرایط ساقط می باشد.

* توجیه متولیان امور: در برابر اختلالات فرهنگی نباید حساسیت نشان داد بلکه باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد چرا که راه مقابله با معضلات فرهنگی، کار فرهنگی است!

* واکنش محتسب و عسس و قاضی و عدلیه: کثرت پرونده‌ها و مشغله‌های جدی‌تر مانع از تمرکز بر این موارد کم‌اهمیت شده است.

* اظهارنظر ملائک مقرب: حضرت یوسف در عمر شریفش یک‌بار با این مهلکه روبرو شد! خدا به داد جوانان مؤمن این روزگار برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *