معرفی کتاب

مقدمه:

با وجود تسلط فضای مجازی بر موضوع مطالعه کتاب و دریافت اطلاعات از این طریق که غالباً بدون هزینه و با سرعت زیاد ممکن می‌شود، کتاب به دلیل وزین بودن و اطلاعات دقیق‌تر همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و برای مخاطبان و پژوهشگران جدی، بهترین منبع کسب اطلاعات ارزشمند است.

با توجه به کثرت کتاب‌های منتشر شده، غالباً انتخاب کتابی درخور که وقت و انرژی مخاطب را هدر ندهد و بر بصیرت و آگاهی او بیفزاید، کار چندان ساده‌ای نیست، لذا معرفی‌نامه‌ها و خلاصه کتاب‌ها می‌توانند در این زمینه به عنوان یک راهنمای جدی عمل کنند. معرفی‌ کتاب‌های ذیل برای دستیابی به چنین هدفی تدارک دیده شده است.

 

عنوان: بررسی حکم امام خمینی(ره) دربارۀ سلمان رشدی

پدیدآورنده: علی‌اصغر رضوانی

ناشر: مسجد مقدس جمکران

پس از چاپ و انتشار کتاب ضالّۀ آیات شیطانى در سطح جهان و پشتیبانى و حمایت همه‌‏جانبه غربى‌هاى مسیحى، به‌ویژه دولت انگلستان از سلمان رشدى نویسنده مرتد این کتاب، حضرت آیت‏‌الله العظمى امام خمینى به ارتداد سلمان رشدى و وجوب قتل ایشان حکم و فتوا صادر کردند. تبیین ابعاد مختلف تأثیر این فتوا بسیار اهمیت دارد، لذا مؤلف محترم در این کتاب به ابعاد مختلف و بررسى حکم تاریخى امام خمینى (ره) و پاسخ به شبهات طرح‌شده پرداخته تا حقیقت ماجرا بر همگان آشکار شود.

کتاب رویکردی فقهی و سیاسی‌اجتماعی دربارۀ فتوای امام خمینی (ره) در مورد قتل سلمان رشدی به جهت ارتداد وی دارد. در این نوشتار دلایل حکم فقهی امام خمینی (ره) مبنی بر قتل سلمان رشدی به خاطر اهانت وی به قرآن و پیامبر اسلام «ص» بیان شده است. نگارنده به تغییر رویکرد غرب در مورد شخصیت پیامبر«ص» و ادامۀ تعصب مستشرقان و مسیحیان نسبت به اسلام و مقدسات اسلامی اشاره کرده و حمایت‎های گسترده غرب از سلمان رشدی را اوج کینه آنان نسبت به اسلام و مسلمانان ارزیابی کرده است. وی همچنین به حدود آزادی بیان و عقیده در اسلام و فلسفۀ آزادی از منظر قرآن کریم پرداخته و فتوای امام (ره) را دفاع از مقدسات دینی و غیرمغایر با مسائل حقوق بشر ارزیابی کرده و به برخی از شبهات در این باره پاسخ داده است.

 

 

 

عنوان: از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی

پدیدآورنده: مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی

ناشر: آستان قدس رضوی

این کتاب مقدمه‌ای است بر آشنایی با انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی که می‌تواند انگیزه نسل جوان را برای قدم نهادن در راستای تمدن‌سازی تقویت کند و نیز مدخلی است برای راه‌یابی نسل جوان به مطالعه و تدبر در «بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی». مهم‌ترین هدف کتاب پیش‌رو این است که جوانان نگاهی تمدنی به آینده داشته باشد و جایگاه خود را در ساختن تمدن اسلامی به‌خوبی ترسیم و با نگاهی عمیق و بلند برای آینده خود در راستای خدمت به اسلام برنامه‌ریزی کند.

کتاب به‌صورت کتب درسی تنظیم شده است تا هم مطالعه‌اش آسان شود و هم قابلیت استفاده به‌عنوان متن آموزشی را داشته باشد.

موضوعات اصلی کتاب عبارتند از:

  1. ریشه‌ها، دستاوردها و آسیب‌های انقلاب اسلامی

۲٫چیستی تمدن اسلامی

  1. چیستی علم دینی و علوم انسانی اسلامی و ضرورت تحول در آن
  2. معرفی و بررسی تمدن غرب و مقایسۀ آن با تمدن اسلامی

۵٫وظایف جوان مؤمن انقلابی در راستای تمدن‌سازی

در عمدۀ مطالب، منبع اصلی مجموع بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی است و در کنار آن از صحیفه امام خمینی(ره) و از آثار شهید مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی و استاد اصغر طاهرزاده دربارۀ انقلاب اسلامی نیز استفاده شده است.

مباحث غرب بیشتر از کتب تاریخ تمدن، دوران جدید عالم، مبانی نظری غرب مدرن، غرب چگونه غرب شد؟، علل تزلزل تمدن غرب و… است.

 

 

عنوان: انتخابات نمایندگی مجلس

پدیدآورنده: سید احمد حبیب‌نژاد

ناشر: کانون اندیشه جوان

در نظام‌های سیاسی امروز جهان، شاید انتخابات، بهترین و رایج‌ترین ابزار مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی کشورها باشد. در ایران نیز بحث انتخابات بر مفهوم امروزی از زمان مشروطیت وارد عرصه‌ سیاسی و بعد از انقلاب اسلامی، بحث مربوط به انتخابات بسیار جدی‌تر و عمیق‌تر شد. انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از انتخاباتی است که همیشه مورد توجه قرار گرفته و بحث‌های بسیاری را در حوزه‌های مختلف سیاسی، حقوقی و اجتماعی پدید آورده است. نویسنده در این کتاب، نخست مفهوم و پیشینه‌ انتخابات مجلس شورای ملی در قبل از انقلاب و شورای اسلامی را بعد از انقلاب بیان کرده و سپس کیفیت برگزاری این انتخابات، نظام انتخاباتی کشور، مدیریت آن، نحوه‌ تعیین نامزدها و حوزه‌های انتخابی، اعلام نتیجه، نحوه‌ رسیدگی به اعتراض‌ها، نظارت بر انتخابات و نظریه‌هایی در مورد  نوع حق یا تکلیف بودن آن را بررسی می‌کند. در بخش پایانی نیز شرایط داوطلب‌ها از جمله التزام به اسلام و به جمهوری اسلامی ایران، حداقل و حداکثر سن، سلامت جسمی، نوع مدرک تحصیلی و شرایط آنان از دیدگاه اسلام و نیز شرایط رأی‌دهندگان را به‌تفصیل شرح می‌دهد.

کتاب پیش ‌رو که در کمال اختصار نگاشته شده است اطلاعات خوبی در مورد انتخابات مجلس، پیشینه آن، فرایند و مراحل آن و قوانین مربوط به آن در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

نویسنده در فصل اول نگاهی تاریخی به مجلس نمایندگی در ایران دارد. در فصل دوم به کیفیت و فرایند برگزاری انتخابات در کشور اشاره و مراحل قانونی آن را از قوانین مختلف انتخابات تا رسیدگی به صلاحیت‌ها، نظارت بر انتخابات و … را بیان می‌کند. در فصل سوم شرایط قانونی برای کاندیدا شدن را مطرح و گزیده‌ای از فرمایشات حضرت امام را در مورد ویژگی‌های کاندیدای اصلح بیان می‌کند. در نهایت در فصل چهارم به بررسی شرایط رأی‌دهندگان می‌پردازد.

 

عنوان: علی «ع» از زبان علی«ع»

پدیدآورنده: محمد محمدیان

ناشر: دفتر نشر معارف

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد امیرالمؤمنین«ع» این است که تاریخ زندگی خود را از بدو تولد تا لحظۀ شهادت با دقت و جامعیت بیان کرده، به مسائل مهم جامعۀ نوپای اسلامی نظر افکنده و واقعی‌ترین تحلیل‌ها را ارائه کرده‌اند. بنابراین بهترین منبع برای شناخت ایشان بیانات خود حضرت است. مؤلف از همین روش برای تدوین کتاب بهره برده است. این کتاب خلاصه و ترجمه‌ای از کتاب حیاه امیرالمؤمنین عن لسانه است که نویسنده برای تهیۀ آن بیش از ده سال وقت صرف است. نویسنده بیانات حضرت را از منبع اصلی از زبان راوی حدیث با اندک تغییری به زبان خود حضرت روایت می‌کند. این کتاب دربردارندۀ گزارش‌های تاریخی و روایی بر اساس سیر طبیعی رخدادهای اجتماعی و سیاسی است و در آن معارف عمیق توحیدی و تفسیر آیات قرآن و موعظه‌های اخلاقی آن حضرت بیان نشده‌اند.

در ترجمه و تلخیص کتاب سعی شده است سخنان موزون و ادیبانه و پرمغز حضرت کمی ساده‌تر بیان شوند تا متنی شیوا و روان برای مخاطب ارائه شود. همچنین در ترجمۀ این اثر از ترجمه‌های متعدد نهج‌البلاغه و سایر کتب روایی و تاریخی استفاده شده است. کتاب از دوران کودکی حضرت علی«ع» در مکه، بعثت رسول اکرم«ص» و سیزده سال دوران سخت و طاقت‌فرسای آنجا و ایمان آوردن ایشان به دین مبین اسلام آغاز می‌شود. در ادامه هجرت به مدینه و ده سال جهاد و استقامت در رکاب رسول خدا «ص» شرح داده می‌شود. سپس حضرت حوادث تلخ بعد از ارتحال نبی مکرم اسلام«ص» و رخدادهای ۲۵سال حاکمیت خلفا را نقل می‌کنند و پس از آن دربارۀ دلایل پذیرش خلافت، شیوۀ حکومتی خویش و نحوۀ مقابله با مخالفانشان در سه جنگ جمل، صفین و نهروان توضیح می‌دهند. در حین نقل این روایت‌های تاریخی مخاطب کتاب با ده‌ها و صدها آموزۀ قرآنی و معارف نبوی آشنا می‌شود.

 

عنوان: سبک زندگی زنان

پدیدآورنده: امیرحسین بانکی‌پور فرد

ناشر: حدیث راه عشق

این جمله تاریخی امام عزیزمان که: «از دامان زن، مرد به معراج می‌رود»؛ سال‌ها پیش در انقلاب اسلامی ایران ترجمان واقعی پیدا کرد و نهضت اسلامی نشان داد که از دامان زن، نه‌تنها مرد و خانواده، بلکه تمام جامعه به معراج می‌رود. اما چگونه؟! جواب این سئوال را در کتاب «سبک زندگی زنان» می‌توانید پیدا کنید؛ جوابی که امروز حکم دارویی شفابخش برای زنان و مردان ما و بلکه جامعه ما دارد.

دکتر امیرحسین بانکی پور فرد، در کتاب سبک زندگی زنان در پی حل این مسئله مهم که کلید نجات جامعه ایرانی است، رفته و از منظر خاص و متفاوت مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی زنان، ناب‌ترین مسائل را بیرون کشیده و در قالب جملاتی کوتاه و خواندنی، با یک دسته‌بندی بسیار خوب و کاربردی در اختیار خواننده قرار داده است. از مسئله مُدگرایی و آرایش ظاهری گرفته تا چرایی و چگونگی حجاب که سئوالات زیادی را در ذهن دختران جوان ما شکل داده و از ازدواج و مهریه و تشریفات آن تا نکته‌های ریز و جالب زندگی زناشویی و ظرافت‌های مدیریت خانواده و نقش کلیدی همسری و مادری در خانه.

اما در مورد سبک زندگی اجتماعی زنان، دیدگاهی نو از مبانی اسلام و انقلاب در این زمینه مطرح شده که اکنون موج آن، روز به ‌روز گوشه‌های بیشتری از شرق و غرب عالم را گرفته و سر و صدای بلندی در دنیا به راه انداخته است؛ مسائلی چون حضور زن در جامعه، آزادی زن، اشتغال زن، حریم جنسی و روابط زن و مرد و بسیاری از مباحث مهم دیگری که گمشده جامعه امروز ما هستند. مانند این جمله از کتاب:

«ارزش زن به این است که بتواند محیط زندگی خود را برای خود و برای مرد و فرزندان، یک بهشت، مدرسه، محیط امن و جایگاه عروج به معارف معنوی و مقامات معنوی تبدیل کند و آن وقتی‌که وظیفه او ایجاب می‌کند، بتواند در سرنوشت کشور اثر بگذارد و در سرنوشت جامعه نقش ایفا کند».

کتاب سبک زندگی زنان فقط مختص مخاطبان خانم نیست؛ چون طرف دیگر تمام روابط خانوادگی و اجتماعی زن‌ها، مردها هستند. به همین خاطر به همه خانم‌ها و آقایان پیشنهاد می‌کنیم این کتاب کم‌حجم و مفید را حتماً مطالعه کنند تا راه حل رسیدن جامعه ایرانی به نقطه‌ای را که لایق آن است پیدا کنیم:

کتاب سبک زندگی زنان نوشته امیرحسین بانکی پور فرد از انتشارات حدیث راه عشق.

 

 

عنوان: گام های سلوک؛ چهل گام در خودسازی

پدیدآورنده: حسن قدوسی زاده

ناشر: دفتر نشر معارف

آیا تا به‌ حال شده که یک نقشه گنج پیدا کنید؟ شاید بگویید نقشه گنج فقط در قصه‌هاست؛ ولی ما امروز یک نقشه گنج واقعی را برای شما آورده‌ایم، نقشه‌ای که شما را درست می‌رساند به یک گنج حقیقی، گنجی که تمام‌شدنی نیست. این گنج چیزی نیست جز خوشبختی دنیا و آخرت که راه آن تنها از پل خودسازی می‌گذرد. کتاب گام‌های سلوک، نقشه رسیدن به این گنج پربها را به شما نشان می‌دهد، اما قدم‌ به ‌قدم و در چهل گام محکم. بعضی از ما می‌خواهیم با انجام چند دستورالعمل و ذکر خاص، خیلی سریع به قله‌های بلندی که اولیای الهی و عرفای بزرگ رسیدند، برسیم و آنچه نادیدنی ببینیم، غافل از اینکه آن بزرگان هم مراحل رسیدن به مقامات بالا را مرحله ‌به‌ مرحله طی کردند.

آقای حسن قدوسی‌زاده در کتاب گام‌های سلوک که پنجمین دفتر از مجموعه دفاتر ملکوتی است و به دلیل استقبال چشمگیر جوانان خصوصاً قشر دانشجو، تا کنون در حدود ۴۰ هزار نسخه از آن چاپ شده، دست شما را در دستان نورانی آیات و روایات و توصیه‌های ناب عرفا و علمای ربانی می‌گذارد تا با چهل قدم اساسی به مهم‌ترین منزل سیر و سلوک یعنی خودسازی برسید. ناگفته نماند که نویسنده حال مخاطب امروزی را هم رعایت و مطالب کتاب را کشکول‌وار و در قالب مطالبی کوتاه و متنوع ارائه کرده است تا خستگی و کسالت به سراغ مخاطب نیاید.

گام‌های سلوک، نیازهای اخلاقی روزمره را که دائماً با آنها مواجه هستید و لازم است که هر لحظه نسبت به آنها موضع‌گیری درستی داشته باشید، هدف گرفته است. مسائلی چون توجه به گذر ساعات عمر و اغتنام فرصت‌ها، برآوردن حاجات برادران مؤمن، مراقبه و محاسبۀ نفس، کنترل چشم و زبان، دوراندیشی و عاقبت‌بینی، نرمی و مدارا با دیگران، انجام تفریحات سالم، بهداشت جسم و روح، اقدام به‌موقع برای ازدواج، گناه‌شناسی و شیطان‌شناسی، یاد مرگ، خوش‌خلقی، مطالعه و مطالعه کتاب‌ و بسیاری از موضوعات دیگری که هر کدام به‌تنهایی مانند گنجی هستند که پیدا کردن آنها ما را به گنج بزرگ‌تر و قیمتی‌تری می‌رساند.

در این روزها که به ماه پربرکت رجب نزدیک می‌شویم، پیشنهاد می‌کنیم با کتاب گام‌های سلوک از همین حالا برنامه خودسازی‌تان را گام به گام شروع کنید تا با دستی پُر، خود را به ماه مبارک رمضان برسانید و با آمادگی بهتری به مهمانی خدا وارد شوید:

کتاب گام‌های سلوک نوشته حسن قدوسی‌زاده از دفتر نشر معارف.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *