پاسخ به نامه ها

·       
آمريکا ــ برادر، ح ـ
ح

از خود و از رحمت
خداوند، مايوس و نااميد نباشيد. ما برعکس نسبت به کساني که داراي استعداد و درک
خوبي هستند خوش بين هستيم. کشش به سوي گناه اگر به عنوان گناه باشد بسيار خطرناک
است ولي اگر به دليل فشار غرايز باشد، اميد نجات باقي است. دقت کنيد بعضي از انسان
ها هر گناهي را مرتکب مي شوند و انگيزه ي آنها تنها غرايز نيست، بلکه نافرماني و
تمرد بر خداوند نيز انگيزه اي براي عمل آنها است. اين افراد در وضع بسيار خطرناکي
قرار دارند ولي اگر انسان احساس کند که مايل نيست دامنش به گناه آلوده شود و فشار
شهوت يا ساير غرايز گاهي بر او غلبه مي کند و فورا پس از انجام گناه پشيمان مي شود
و به سوي خداوند باز مي گردد، اميد نجات چنين انساني بسيار زياد است. بنابراين، گر
چه صد بار توبه را بشکنيد چنان چه اگر گرفتار گناه شديد و بر نفس نتوانستيد غلبه کنيد
باز هم توبه کنيد ولي دو جهت فراموش نشود:

1ـ آن قدر در گناه
فرو نرويد که بازگشت مشکل باشد. هر انساني گاه گناه مي کند ولي سعي کنيد هر چه
زودتر برگرديد. و اين فرموده ي اميرالمومني عليه السلام را نصب العين خود قرار
دهيد: «هر گاه ديدي که خداوند نعمت را از هر سو بر تو ارزاني داشت و مکرر به تو
لطف مي کند و تو همچنان گناه مي کني، در چنين حالتي از خشم خداوند سخت بر حذر باش»
چرا؟ براي اينکه چنين حالتي نشانه استدراج است و نشانه اين است که خداوند اين بنده
را به سختي مورد آزمايش قرار داده و هر چه بر او نعمت بيافزايد، باري بيشتر بر او
گذاشته خداوند مي فرمايد: «و لا يحسبنّ الذين کفروا انّما نملي لهم خيرٌ لأنفسهم
انّما نملي لهم ليزدادوا اثماً و لهم عذابٌ اليمٌ» ــ کافران گمان نکنند اين
افزوني که نصيبشان ساخته ايم براي آنان خير و نيکي در بردارد؛ اين افزوني براي اين
است که بار گناه آنها سنگين تر باشد و براي آنان عذابي دردناک است ــ.

چرا خداوند بار گناه
آنها را سنگين تر مي کند زيرا ديگر راه برگشت را بر خود بسته اند و اين به دليل
فرو رفتن در گناه و کفر است.

2ـ سعي کنيد با کنترل
غرائز و اشباع آنها از راه حلال راه ورود شيطان را ببنديد. در روان شناسي مي
گويند: اگر ديديد فرزندتان تمايل شديد به خون ريزي دارد يا به اصطلاح گرفتار
بيماريهاي رواني از قبيل ساديسم است، سعي کنيد اين تمايل او را از راه مشروع بر
آوريد تا به راههاي نامشروع دست نزند پس اگر مشغول تحصيل است او را به تحصيل پزشکي
در بخش جراحي تشويق کنيد. همين قانون در مورد خود انسان نيز صدق مي کند: تمايلات و
غرايز را نبايد به طور کامل سرکوب کرد؛ اين روش مرتاضان است. اسلام دستور مي دهد
که غرايز را از راه برآوردن تمايلات مشروع، کنترل کنيد. بنابراين، اگر گناه شما
ناشي از شهوت است بايد در ايجاد امکانات براي ازدواج، سعي بيشتر داشته باشيد.

 

·       
اصفهان ــ برادر
مرتضي حاجيان

1ـ کسي جاي امام زمان عجل الله فرجه را نمي
داند. قضيه جزيره ي خضرا و انطباق مثلث برمودا بر آن دليل معتبري ندارد و در حد يک
احتمال ضعيف و تخرّص بر غيب است. و بالاتر اين که اگر حتي با يک نگاه سطحي به تمام
داستانهاي مثلث برمودا بنگريم، انطباق آن بر جزيره ي خضرا خيلي بعيد به نظر مي
رسد.

2ـ مؤمنان با يکديگر
برادرند و حقوق شرعي و اخلاقي دارند چه عهد اخوت ببندند و چه نبندند، گر چه با اين
عهد، برادري را تحکيم مي کند ولي تکليف تازه اي معلوم نيست به وجود آورد.

 

·       
هشترودــ برادر عادل
صادقي

در رابطه با غنا در
يکي از مقاله هاي مجله مطلبي آمده است. و بعضي از خوانندگان آن شرايط را تطبيق بر
برخي سرودها کرده اند، بار ديگر يادآور مي شويم که: طبق فتواي حضرت امام، ملاک در
حرمت غنا اين است که مطرب و مناسب مجالس لهو و عيّاشي باشد. اگر سرودي چنين صفت را
دارد حرام است و اگر ندارد و يا شک داريد، حلال است؛ در عين حال مي توان گفت،
موافق تقوي و ورع است که انسان موارد شبهه ناک را گوش نکند.

 

·       
لامِرد فارس ــ برادر
موسي هنرپيشه

در رابطه با احترام
اسماء مقدسه خدا و رسول صلي الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام و آيات قرآن و
احاديث، مکرر تذکر داده ايم که:

اولا: نوشتن و پخش
کردن مطالبي که محتوي اين کلمات مقدس است، امري است ناگزير و نمي توان جلوي پخش
معارف اسلامي به هر گونه که ممکن است، به اين بهانه ها گرفت.

ثانيا: مردم موظفند
اوراق کتابها، مجلات، روزنامه ها، پوسترها و و… که محتوي اين گونه کلمات مقدس
است احترام کنند و زير دست و پا نياندازند و اگر نجس شد آن را بشويند و در صورت
عدم نياز به نگهداري آنها، مي توانند در رودخانه و دريا و امثال آن بياندازند که
از بين برود و هتک حرمت نشود.

ثالثا: بايد از نوشتن
اين کلمات مقدس و آرم جمهوري اسلامي بر چيزهائي که حتما زير دست و پا مي افتد، جدا
اجتناب شود. بعضي از موارد هيچ دليلي ندارد که آرم جمهوري اسلامي چاپ شود مانند
برگه هاي عوارض اتوبان، باطري ماشين، قوطي کبريت، جعبه بيسکويت، پوکه فشنگ و و…
اگر اداره پست نيز از چاپ آيات قرآن بر تمبرها امتناع ورزد بسيار خوب است زيرا
گذشته از اين که در معرض افتادن زير دست و پا است، براي مؤمنين اسباب زحمت است چون
نبايد بدون وضو دست بزنند. و چندان نيازي به چاپ آيه بر تمبر احساس نمي شود.

 

·       
زنجان ــ برادر،ش ـ
فيض اللهي

1ـ موضوعاتي که مورد سوال شما است اکثرا از
نظر فقهي محل بحث و اختلاف است حرمت غنا، قمار، نجاست کفار و و… بحثهاي مفصلي در
فقه دارد ولي آن چه ما اکنون بر آن تکيه مي کنيم نظرات حضرت امام دام ظله در اين
امور است:

1ـ غنا به نظر ايشان
آوازي است که مطرب و مناسب مجالس لهو و عياشي است. هر صدائي که يقين داريد اين صفت
را دارد حرام است و اگر شک داريد، حرام نيست. (تحرير الوسيله، ج1، ص497)

2ـ قمار يعني برد و
باخت. و در اين مورد دو نوع بازي حرام است: الف ــ بازي با آلاتي که عرفا براي
قمار وضع شده مانند پاسور و شطرنج. و امثال آن اين نوع بازي حرام است حتي اگر بدون
برد و باخت باشد مثلا براي تفريح و سرگرمي يا براي امتحان هوش باشد؛ به هر حال
حرام است. ب ــ بازي با برد و باخت چه با آلات قمار باشد و چه با چيزهاي ديگر
مانند فوتبال و غيره. بنابراين، بازيهاي ديگر اگر با شرط برد و باخت باشد حرام است
به جز تيراندازي و اسب داوني که شايد در اين زمان به انواع مسابقات رزمي تعميم
داده شود. البته اين مطلب نياز به استفتاء از معظم له دارد.

3ـ کفاري که نجسند از
نظر حضرت امام شامل هر کسي است که دين اسلام را نپذيرفته باشد يا پذيرفته است ولي
منکر يکي از ضروريات دين است به گونه اي که انکار او، به انکار رسالت رسول اکرم
(ص) يا تکذيب آن حضرت يا تنقيص از شريعت اسلام برگردد يا از او قول و يا فعلي صادر
شود که مقتضي کفر است. (تحرير، ج1، ص118)

4ـ صدقه مستحبه را مي
توان به غير مسلمان نيز داد ولي به کافر حربي و به دشمنان اهل بيت عليهم السلام
نبايد صدقه داد. (تحرير، ج2، ص91)

5ـ انفاق در راه خدا
در هر موردي است که احراز شود رضاي خداوند در آن است.

6ـ قرض الحسنه واژه
اي است که به اشتباه در مورد قرضهاي بدون ربا به کار برده مي شود و معناي قرض حسن
در آيات قرآن، همان صدقه است که خداوند آن را اعتبارا قرض دادن به خودش شمرده است
و اداي اين دين را در قيامت بر خود لازم دانسته است. البته در مورد قرض دادن به
برادران مومن روايت هاي بسياري وارد شده و ثواب زيادي دارد.

 

·       
مشهد ــ وکيل آباد ــ
برادر احمد ـ رـ ي

1ـ مطلبي که درباره «سمع الله…» اشاره کرده
ايد، در کدام شماره آمده است؟

2ـ در حال حيات شخص،
نمي توان نماز و روزه او را قضا کرد. پس از مرگ نسبت به نماز و روزه ي پدر به
مقداري که پسر بزرگتر يقين دارد ذمه او مشغول بوده است؛ بايد قضا کند.

3ـ ادغام تنوين و نون
ساکنه در حروف «يرملون» واجب نيست گر چه مراعات آن بهتر و موافق با احتياط است.
(تحرير الوسيله، ج 1، ص167)

4ـ نماز ميت واجب
کفائي است ولي وليّ او از سايرين اولي است بلکه اگر ديگري خواست بخواند بايد از او
اجازه بگيرد. (تحرير الوسيله، ج 1، ص80)

5ـ زن با دائي خود
محرم است هر چند برادري او با مادرش از يک طرف باشد، پدر يا مادر.

6ـ ما وظيفه خود را
نسبت به افراد منحرف طبق دستور شرع بايد عمل کنيم اما در قيامت با آن ها چه معامله
اي مي شود، حساب آن دست ما نيست.

 

·       
برادر غلام332

آيا مي دانيد که
گذشته از عذاب دردناک اخروي، اگر به دام بيافتيد، حکم شما اعدام است؟ و اين را هم
بدانيد که خداوند آبروي اين گونه جنايتکاران را روزي مي برد. از اين مهلت دادن
خداوند مغرور نشويد و تا دير نشده است توبه کنيد.

 

·       
هفتگل ــ برادر طه ـ
ل

1ـ آن ملاقات ها را ادامه ندهيد. ظاهرا جواب
کامل شما در مقاله ازدواج، مجله شماره 40 آمده است. اسير بودن برادر دليل تاخير
ازدواج نمي باشد.

2ـ سوال دوم خود را
از دفتر استفتاء امام بپرسيد.

3ـ طبق روايات، هر
وقت امام زمان عليه السلام را به «قائم» خواندند، قيام مستحب است.

4ـ به بحث درسهائي از
تاريخ اسلام، در مجله مراجعه کنيد.

 

·       
برادر، ا ـ م

اگر به صورت عادت شود
در زندگي آينده ممکن است ناراحتي به وجود بياورد. به هر حال شک نيست که مضر است و
بالاتر از آن، گناه است. ازدواج کنيد و تا امکانات آن فراهم شود با روزه گرفتن و
دوري جستن از مظاهر شهوت بر نفس خود چيره شويد.

 

·       
شيراز ــ برادر، ن ـ
ر

1ـ شب زودتر بخوابيد و با ساعت شماطه دار صبح
زودتر بيدار شويد. شما بايد سعي کنيد نماز شب بخوانيد نه نماز صبح را قضا کنيد.
راجع به آن مجذوبيت، يک امر طبيعي است نگراني ندارد، آن چه مهم است تمرين بر کنترل
خويش و خودداري از گناه است.

2ـ با داماد خود آشتي
کنيد، حداقل به مصلحت خواهر شما است.

3ـ اگر نصيحت براي آن
اشخاص بي نماز مفيد واقع نشد، از جمع آنها خارج شويد که آن ها در شما تاثير
نگذارند.

4ـ خوش بيني و زود
باوري ضرر ندارد ولي در مرحله عمل بايد دقت کنيد که کمتر اشتباهي از شما سر بزند.

5ـ اشکالي ندارد ولي
تا حد امکان بهتر است ترک شود.

 

·       
گرگان ــ برادر، م ـ
ر ـ ي

1ـ به پزشک مراجعه کنيد.

2ـ خيلي عجيب است که
شما فالگيران و جادوگران پست فطرت را جزء روحانيون و طلبه ها مي دانيد. ما که مکرر
در همين مجله تذکر داده ايم که: اينان دجال و دروغگويند، از آنها بپرهيزيد. اينها
چه ارتباطي با حوزه علميه و روحانيت دارند؟! بلکه ما فتواي حضرت امام را از تحرير
الوسيله نقل کرديم که اين جادوگريها گناه است؛ ياد گرفتن و ياد دادن و به کار بستن
آنها گناه است. اگر شما اطلاعي داريد از آن شخص جادوگر که ميان زن و شوهر، با جادو
اختلاف مي اندازد، حتما بايد به مراکز انتظامي يا دادگاه اطلاع دهيد تا جلوي آنها
گرفته شود. طبق روايات جادوگر در حکم کافر است.

 

·       
پاوه ــ برادر،م ـ ح
ـ زـ س ـ ع

نگراني شما بي مورد
است. به قسم او اطمينان داشته باشيد زيرا نظير او فراوانند و به هر حال وضع فعلي
او ملاک است. اگر دقت کنيد، گذشته او يا از شما بهتر است يا بدتر نيست. کلاه خود
را قاضي قرار دهيد، اگر قانع نشديد آدرس بدهيد.

 

·       
زرند ــ خواهر، د ـ ز

1ـ مطالب درسي را پس از اينکه خوب مطالعه
کرديد بنويسيد و مکرر بنويسيد تا در حافظه ي شما به طور مستحکم جا گير شود و سر کلاس
امتحان فراموش نکنيد.

2ـ بخت شما را کسي
نبسته است نااميد نشويد.

3ـ راه توبه هميشه
باز است.

4ـ اگر مسائل معنوي و
اخروي را هميشه مدنظر خود قرار دهيد آن افکار بيهوده از ميان مي رود.

 

·       
برادر، ا ـ ن ـ ک ـ ح
ـ م

·       
نجف آباد ــ برادر، س
ـ ت ـ م

·       
اصفهان ــ برادر، م ـ
ح ـ ج

رضايت پدر و مادر در
ازدواج پسر شرط نيست. با هر که ميل داريد مي توانيد ازدواج نمائيد ولي سعي کنيد تا
حد مقدور رضايت آنها را به دست آوريد. اين امر در خوشبختي شما موثر است.

 

·       
برادر، جواد ـ م ـ د

1ـ عقد را دوباره خواندن هيچ اشکالي به وجود
نمي آورد.

2ـ به پزشک مراجعه
کنيد اگر عذر شما نابجا است ازدواج نمائيد.

 

·       
ايذه ــ برادر، سي ـ
شيرواني

1ـ سوال اول خود را از دفتر امام بپرسيد.

2ـ با زنان و دختران
فاميل که نامحرمند، دست دادن جايز نيست، آنان را متوجه کنيد.

3ـ نامزد قبل از عقد
نامحرم است و نگاه کردن به او جايز نيست به جز در مورد استثناء شده، و پس از عقد
همسر شما است چه در خانه پدر باشد و چه در خانه خودتان.

3ـ آن فکرها گناه
نيست ولي از آنها بپرهيزيد.

 

·       
گرگان ــ برادر، ق ـ
ن

اگر اشتباه نمي کنيد
و او با ديگران رابطه دارد او را طرد و از او دوري بجوئيد.

 

·       
مشکين شهر ــ برادر،
غلامحسن زنده دل

1ـ در حقيقت روح اختلاف است. برخي از حکماي
الهي آن را تکامل يافته جسم مي دانند و برخي ديگر وجود آن را سابق بر وجود جسم مي دانند
که از عالمي ديگر فرود آمده است.

مرغ باغ ملکوتم نيم
از عالم خاک

چند
روزي قفسي ساخته اند از بدنم

از نظر آيات و
روايات، براي هر دو قول شواهدي مي توان يافت. ولي به هر حال منظور از آن، روح
انساني است نه حيات حيواني که در هر جانداري هست.

2ـ مقام نبوت و
امامت، عطيه و فضل الهي است. عصمت نيز از اين قبيل است. تعجبي ندارد. انسان ها از
نظر عقل و استعداد خدادادي متفاوتند و به هر اندازه که خداوند عقل و استعداد عطا
فرموده، مسئوليت را نيز سنگين تر کرده است. از اين روي چنين است که «حسنات الابرار
سيئات المقربين» اعمالي که از نيکان پسنديده است، از مقربان درگاه خداوندي پسنديده
نيست. مسئوليت آنها سنگين تر است و لذا هميشه خود را در مقابل آن همه عطا و فضل،
مقصر مي دانند.

3ـ اگر قرار باشد
شخصيتهاي مملکتي که مسئوليتهاي سنگيني بر عهده دارند، به تمام نامه هاي اشخاص پاسخ
بگويند، يا حتي آنها را بررسي کنند، به هيچ کاري نخواهند رسيد. شما نبايد تنها
خودتان را ملاحظه کنيد.

 

·       
جبهه غرب ــ برادر، د
ـ د

1ـ گناه هر چه بزرگ، باشد، اگر توبه واقعي
بشود، خداوند مهربان مي بخشد انشاءالله.

2ـ از دفتر امام
بپرسيد.

 

·       
جبهه جفير ــ برادر،
الف ـ الف ـ ن ـ ت

او همسر شما است و
اشکال ندارد.

 

·       
قمشه ــ برادر علي ـ
س

درس اصلي حوزه فقه و
اصول است. و به عنوان مقدمه، مقداري از ادبيات عربي و منطق لازم است.

 

·       
بندرعباس ــ برادر، ر
ـ س ـ ل ـ ض

توبه کنيد و با اعمال
نيک گذشته خويش را جبران نمائيد. ازدواج کنيد و نگران نباشيد مانند شما هزارانند.
در رابطه با آن غده هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمائيد.

 

·       
قروه سنندج ــ برادر،
6 ـ ت ـ 7 ـ ش

تکليفي بر شما نيست.
با او نهايت مهرباني را داشته باشيد زيرا او يا يک فرد مظلوم است که مورد ستم و
تجاوز يک نابکار از خدا بي خبر قرار گرفته يا يک انسان ضعيف گناهکار است که پشيمان
شده و خداوند گناه او را انشاءالله بخشيده است. آيا شما خود گناه نکرده و نمي کنيد
و اميد آمرزش و عفو الهي نداريد؟!

 

·       
اصفهان ــ برادر حسين
همايوني فرد

به مادرتان بگوئيد
آنها صبر کردند و من صبر نمي کنم. اگر آن خانواده حاضرند تعجيل در امر ازدواج کنند
چه بهتر و اگر حاضر نيستند آنها را رها کنيد. رضايت مادر شما شرط نيست ولي سعي
کنيد او را قانع نمائيد. مقاله ي مورد نظر شما منتشر شد.

 

·       
شوش دانيال ــ برادر،
ح ـ روشن

1ـ زن مطلقه با پدر همسر سابقش محرم است و
اما دختر او که نوه ي آن پدر مي باشد، محرم بودن او واضح است.

2ـ هم چنين همسر شهيد
بر پدر شوهر محرم است حتي اگر با ديگري ازدواج کند.

3ـ دختري را که به
فرزندي مي گيرند، اگر رضاعي در ميان نباشد، با پدر و پسر خانواده نامحرم است و مي
تواند با پسر آنها ازدواج کند.

 

·       
رودبار گيلان ــ
برادر جهان بخش جلوه

خداوند در آيات زيادي
از قرآن کريم اشاره به مهمترين و ارزنده ترين پاداش نيکوکاران فرموده است و آن
رضايت خداوند و قرب درگاه الهي است. در آيه اي پس از شمردن نعمت هاي بهشتي مي
فرمايد: «و رضوان من الله اکبر» و رضايتي از خداوند براي آنها است که از همه ي
نعمتها بزرگتر است و در موارد مختلفي فرموده: «رضي الله عنهم و رضوا عنه» خداوند
از آنان راضي و آنها از او راضي هستند. به علاوه نعمت هاي بهشت را نمي توان با
نعمت هاي مترفين در دنيا مقايسه کرد زيرا: اولا ــ آن دائمي و ابدي است. ثانيا ــ
با هيچ گونه تلخي و ناکامي همراه نمي باشد و هيچ متنعمي در دنيا از چنين نعمتي
برخوردار نيست.

 

·       
جبهه جنوب ــ برادر
رجب علي مرزاني

گوش دادن به غنا حرام
است چه حال انسان را منقلب بکند چه نکند.

 

·       
قم ــ برادر، ح ـ م ـ
ش

نوشته ايد: «در مورد
کارهائي که براي خدا انجام مي دهم، خيال مي کنم چشم تمام مردم به من دوخته است و
اعمالم را زير نظر گرفته اند». اين روحيه اختصاص به شما ندارد و يک امر طبيعي است
مخصوصا در جوانان که غالبا فکر مي کنند همه مردم متوجه حرکات آنها هستند به هر
حال، سعي کنيد نيت خود را در عبادات خالص کنيد و هميشه اين مطلب را مد نظر داشته
باشيد که عمل شما خيلي کمتر و در سطحي پائين تر از آن کسي است که بايد باشد و
هميشه خود را نسبت به وظايف شرعي، مقصر احساس نمائيد تا نيت شما خالص شود و دچار
عجب و ريا نشويد.

·       
مشهد ــ برادر موسي
الرضا طالبي

قرآن کتاب هدايت و
معجزه ي جاويدان رسول اکرم صلي الله عليه و آله است که رسالت او را اثبات مي کند و
شامل اصول و پايه هاي شريعت مقدس اسلام است. برخي از مسائل جزئي شريعت را نيز به
دلايل خاصي متعرض شده، آن هم غالبا نياز به تفسير و توضيح حضرت رسول (ص) و ائمه
هدي عليهم السلام دارد و اما اکثر جزئيات مسائل به وسيله آن حضرت و اهل بيتش به
تدريج به مردم اعلام شده است.

مصلحت تدرّج در تبليغ
احکام و زمينه سازي براي پذيرش جامعه اقتضا مي کند که همه جزئيات مسائل در يک زمان
اعلام نشود.

 

·       
کرج ــ برادر، ع ـ
صادق

نه! برادر، تنها
نيستيد. بلکه به جرات مي گوئيم کساني از شما جلوتر هستند ولي آنان صبر و تحمل
کردند و دامن خود را به گناه نيالودند تا خداوند مشکل آنها را گشود. همت را عالي
داريد و صبر را پيشه کنيد و با توکل بر خداي مهربان آينده ي خود را با پاکي و تقوي
ترسيم نمائيد.

 

·       
باختران ــ برادر ولد
علي

1ـ وظيفه زن اين نيست که حتما در خانه کار
کند حتي شوهر نمي تواند به او دستور دهد که رختخواب را پهن کن يا آب بياور ولي اگر
بنا باشد در خانه همه ي جهات حقوقي را ملاحظه کنند، صفا و صميميت از ميان مي رود؛
بايد هر دو طرف گذشت داشته باشند: زن کار خانه را انجام دهد البته به مقدار توان و
مرد نيز به او کمک کند در صورت امکان. مقاله حقوق همسران را در شماره ي 33
بخوانيد.

2ـ مادر مي تواند براي
شير دادن بچه اش حقوق مطالبه کند و بر پدر لازم است که به او حقوق بدهد. و اين هم
از همان قبيل حقوق است که گذشت از آن بهتر مي باشد و در عين حال اگر زن مطالبه کرد
بايد شوهر بپردازد.

3ـ اگر دسترسي به آب
باشد و مانعي از استعمال آن نباشد، تيمم باطل است چه حمام در خانه باشد چه نباشد.
غسل کردن نياز به حمام ندارد؛ با يک ظرف آب مي توان غسل کرد همان گونه که وضو مي
گيريد آب را بر مواضع غسل بريزيد و با دست به همه جاي آن برسانيد. اين کفايت مي
کند، البته به همان ترتيبي که در رساله آمده است.

 

·       
تهران ــ برادر، ع ـ
غ

ازدواج شما اشکال
ندارد، نگران نباشيد.

 

·       
برادر، غ ـ خ ـ ي 276

ازدواج با هر کدام از
آن سه خواهر براي شما جايز است، نگران نباشيد. براي تعيين همسر آينده خوب دقت کنيد
و به سخن اين و آن اعتنا نکنيد. در صورت ترديد استخاره کنيد و با پدر و مادر و
فاميل مورد اعتماد مشورت نمائيد.

·       
خور و بيابانک ــ
برادر، الف ـ ي

1ـ آداب همبستري در هر بار مستحب است و خوب
است رعايت شود.

2ـ آن عمل حرام نيست
ولي مکروه است يعني بهتر است ترک شود. و در صورت دوم کراهتش شديدتر است ولي به
فتواي امام گناه نيست.

3ـ جلوگيري از باردار
شدن راه شرعي به خصوصي ندارد، هر راهي که از نظر پزشکي تجويز شود، شرعا جايز است
به جز راهي که منتهي به عقيم شدن مرد يا زن بشود. آن عمل که اشاره کرده ايد جايز
است. البته شارع مقدس اسلام تشويق به تکثير نسل مي کند نه جلوگيري ولي شرايط شخصي
افراد ممکن است به نحوي باشد که ناگزير از تنظيم خانواده باشد.

 

·       
پيلانگرگ تويسرکان ــ
برادر، م ـ آ ـ 314

پدر و مادرتان را در
جريان بگذاريد و اقدام کنيد. تا عقد شرعي خوانده نشده، روابط شما نامشروع است.

 

·       
نهاوند ــ برادر، ع ـ
ر ـ ض

1ـ شما در وجود خدا شک نداريد و گرنه چرا
اصرار داريد حضور قلب در نماز داشته باشيد. ولي شما خواهان معرفت بيشتر هستيد و
اين حالت خوبي است و اگر سعي کنيد به مراحل عالي کمال دست خواهيد يافت.

2ـ مکرر گفته ايم که
تسليم ازدواج تحميلي نشويد که اين گونه مشکلات، آينده شما و آن دختر بي گناه را
تهديد مي کند. به هر حال نمي توانيم از دور نسبت به وضعيت شما اظهار نظر کنيم.

3ـ در آن زمان تکليفي
بر شما نبوده نگران نباشيد.

 

·       
جبهه جنوب ــ برادر،
ت ـ عباس ـ  ق

به پاسخ شماره 1
(نهاوند ــ ع ـ رـ ض) در همين بخش مراجعه کنيد.

 

·       
تهران ــ برادر پرويز
ـ ش

1ـ از لطف و محبتي که نسبت به مجله ابراز
داشته ايد، سپاسگزاريم.

2ـ صبر داشته باشيد و
قبل از جدائي او ابراز علاقه نکنيد که اين کار جايز نيست.

3ـ ما غسلي به نام
غسل صبر نشنيده ايم.

4ـ آن عمل شرعا
اشکالي ندارد ولي از نظر بهداشتي قطعا مضر است.

 

·       
برادر، خ ـ م ـ د

با آن خواهر ازدواج
کنيد تا مشکل شما حل شود. البته خواب ديدن گناه نيست.

 

·       
لردگان ــ خانه
ميرزاــ براد، س ـ ش‌ ـ ب ـ ص

1ـ پاسخ آن ياوه سرايان که مي گويند بايد
نشست و تماشاگر ظلم ها و فسادها بود تا امام زمان (عج) ظهور فرمايند، در مقاله اي
در شماره ي 37 و هم چنين در شماره ي 41 مجله آمده است، مراجعه کنيد.

2ـ اعتراض خود را
براي مقامات مسئول بفرستيد.

 

·       
برادران و خواهران:

*بندر گناوه ـ حاج علي طاهري *تهران ـ محمد .
ر. ج.س *مرند ـ رسول کاظمي *دزفول ـ حجت شمسي *پارس آباد مغان ـ محمد مصدق زاده
*کهنوج ـ ج.م *زرند کرمان ـ ع.ع *اهواز ـ حسن علي پور *اهواز ـ سيد محمود موسوي *تهران
ـ محمد مؤمني *جبهه غرب ـ حسين ستار زاده * تهران ـ ت.م.ح *منطقه جنوب ـ ع.ن.س
*شهرکردـ خدايار عسکري *بابل ـ سيد کاظم موسوي *تهران ـ ابراهيمي *سومارـ احسان
قادري *تهران ـ کلاهدوزان *اهواز ـ حسين يعقوبي *سبزوار ـ م.د *اهواز ـ عزيز الله
سعيدي *کردکوي ـ غلامرضا برشان.

سوالات خود را از
دفتر استفتاء امام ــ قم بپرسيد.

 

·       
برادران و خواهران:

*اهواز ـ قاسم ذبيحي *بافت ـ جعفر ايزدي
*تبريز ـ احمد آقازاده *اروميه ـ عبدالله دست *اهوازـ حسن کريميان *باختران ـ
دزفولي *تبريزـ داود عباسي *قم ـ صفر غريبي *تهران ـ صديقه . م *اصفهان ـ ف.ص
*آبادان ـ ع.ا.ت *برادران رزمنده در جبهه غرب *آباد *فارس ـ ز.الف.ر *بابل ـ
ر.اژواخ *شهرکرد ـ فريبرز قاسمي *زرند ساوه ـ ابوالفضل حسني *ايذه ـ ح.ق.ع *همدان
ـ ح.م *پلدختر ـ ي.الف.ش *جهرم ـ رضا.ع *زرند کرمان ـ ناهيد زماني *اهواز ـ علي
.ز.د *شهرضا ـ غ.ح.خ *خميني شهر ـ جواد جوشکاريان *شيرازـ طيبي *اصفهان ـ س.ر.د
*جبهه جنوب ـ ج ـ 120 *شيرازـ الف.ص.غ.156 *سبزوار ـ م.م *تهران ـ ز.پ *قم ـ علي.خ
*اردبيل ـ حسن ساجدي *تهران ـ ف. ب.ف:

لطفا آدرس دقيق پستي
و نام کامل خود را بنويسيد تا پاسخ ها به صورت خصوصي ارسال شود.