استاد
فخر الدين حجازي
از
پلکان مسجد عظيم و زيباي الزهراء در منطقة خرم«آرن کليف» شهر زيباي «سيدني» که
بالا مي رفتم صداي پرجذبة امام مسجد به
گوش ميرسيد که به زبان فصيح عربي از
انقلاب اسلامي ايران سخن ميگفت.
شبستان
وسيع و زيبا و تميز مسجد از خيل نمازگزاران موج ميزد و اطراف سقف مسجد را نام
مبارک چهارده معصوم زينت ميداد.
امام
مسجد، حجهالاسلام سيد هاشم، عالم شيعي لبنانيالاصل است که سالها در قم تحصيل
کرده و بنمايندگي آيت اللهالعظمي منتظري به آن سامان رفته است.
عشق
و دوستي و برادري و هم آهنگي و يکرنگي به گرمي و فروغ نوري که از پنجرهها مي
تابيد و شيشههاي رنگين را درخششي جالب ميبخشيد بر مسجد احاطه داشت و امام همچنين
نيرومند و پرتوان سخن ميگفت، از وحدت مسلمين و لزوم مبارزه با استعمار و اسرائيل
و از اعجاز انقلاب اسلامي ايران و طهارت و قدرت و علم و ايمان امام خميني و باز
همان شهار«الله واحد،خميني قائد» که هميشه در مجامع بيدار مسلمين بگوش ميرسيد.
با
خود گفتم: شگفتا اسلام کجا و اينجا کجا بيست و سه ساعت پرواز هواپيما تا اينجا
راهست جزيرهاي بزرگ در آنسوي جهان در آبهاي اقيانوس کبير نزديک قطب جنوب که
تابستان ما زمستان آنجاست و شب ما روز آنها، و اسلام چگونه اينهمه راهها را در قرن
نوزدهم پيموده و به اينجا آمده است؟
اسلام
را چند شتربان افغاني به استراليا آوردهاند و چند کاروان هندي که بعنوان اجير به
استراليا آمدهاند تا راههاي کويري اين جزيره بزرگ پيموده شود و اينها اسلام را
نيز با خود به اين سامان آوردهاند.
به
قول آن مستشرق اوپائي که گفته بود: علي رغم تبليغات گسترده مسيحيت و کمونيزم هر جا
که ميرويم مي بينيم شتر محمد(ص) پيشتر از همه جلو رفته است.
اين
شتربانها از سال1870 تا سال 1930 به ساکنين اولية استراليا کمک کردند و بتدريج در
اين قاره اسکان يافته ومساجدي ساده بر پاي ساختند،آنها با وجود جو مخالف، شور
مذهبي خويشرا مشتعل داشتند و عمل به اسلام و تبليغ ايمان را وجهه عمل خود ساختند و
شهرهاي«کول گاردي»،«پرت»،«شمال غربي»، سه مرکزي بودند که تلاش فکري و معنوي مسلمين
را در بر ميگرفتند و گروهي ديگر نيز مالاکائيهائي بودند که بصيد ماهي اشتغال
داشتند و مجدي در شهر«بروم»ساختند که آثاري از آن هنوز باقي است.
پس
از انقراض حکومت عثماني در پايان جنگ جهاني اول که تنها سفيد پوستن حق مهاجرت به
استراليا را داشتند، گروهي از مسلمانان يوگسلاوي و شبه جزيرة«بالکان» به استراليا
هجرت کردند و از طرف دولت، سرزمينهائي به آنان اختصاص داده شد، اينها در جنوب
غربي استراليا به کشاورزي پرداختند که بازماندگان آنها در نواحي«دني
بروک»،«يورک» نواحي ديگر زندگي ميکنند و
در تبليغ اسلام کوششهاي زيادي دارند.
مسلمانان
شهر«پرت» نيز عليرغم برخوردهايي که با اديان و مذاهب ديگر دارند پيوندهاي مذهبي
خود را حفظ کردهاند و در مسجد اين شهر تلاشهاي تبليغي و اجتماعي و آموزشي خود را
گسترش ميدهند و در روزهاي جمعه و اعياد اسلامي اجتماعات فراواني در اين مسجد شکل
ميگيرد.
سومين
مرحله مهاجرت مسلمين به استراليا، پس از جنگ جهاني دوم صورت گرفت که از يوگسلاوي و
کشورهاي عربي به اين ناحيه هجرت کردند و اگر چه بعضي از آنها در فرهنگ غربي جذب
شدهاند ولي دانشجويان اسلامي نقش مهمي در
احياء و گسترش اسلام ايفا کردهاند.
د
رچهارمين مرحله که از شدت سياست تبعيضات نژادي در استراليا کاسته شد، مسلمانان
بيشتري از ترکيه و ديگر کشورهاي عربي به
اين ناحيه هجرت کردند و اگرچه بعضي از آنها در فرهنگج غربي جذب شدند ولي دانشجويان
اسلامي نقش مهمي در احياء و گسترش اسلام ايفا کردهاند.
در
چهارمين مرحله از شدت سياست تبعيضات نژادي در استراليا کاسته شد، مسلمانان بيشتري
از ترکيه و ديگر کشورهاي آسيائي به استراليا آمدند بطويکه امروزه گروه فراواني از
مسلمين هند، پاکستان، مالزي، اندونزي و جزاير مجاور در استراليا سکونت دارند و از
نيمة سال 1970، ساکنين اين جزاير در جنوب غربي استراليا و بنادر آن اقامت گزيدهاند.
جامعه
مسلمانان «کاتان نينگ» رامالاکائيهاي ساکن جزاير «کوکوس» و «کريسمس» تشکيل ميدهند
و اکنون دستاندرکار ساختمان مسجدي ميباشند، آنها عيد ميلاد حضرت رسول را با
شکوهي فراوان برپاي ميدارند. انجمن مسلمانان آنجا مسئوليت ثبت ازدواجها و آموزش
کودکان مسلمانان را به عهده دارند و هفتهاي يکبار به جوانان قرائت قرآن و حديث ميآموزند
و جلسات آنها اغلب حس کنجکاوري غير مسلمان را نيز بر ميانگيزد.
شمال
غربي استراليا
سلمانان
شمال غربي استراليا را جزيرهنشينان و اقوام مختلف ديگ از قبيل عربها، ترکها،
يوگسلاويها و غيره تشکيل ميدهند، انجمن اسلامي آنجا با وجود مشکلاتي فراوان
پيشرفتهاي چشمگيري دارد و مرکز اسلامي در بندر «هيدلاند» در شرف تکامل است، اين
انجمن فعالتيهاي بسياري در مناطق مختلف دارد و ميکوشد دستورات اسلام را به بهترين
وجهي اجرا کند.
در
شهرپِرت
انجمن
اسلامي پِرت در سال 1975 تأسيس شده و مرکزي در شهر خريداري کرده است و تلاشهايي
فراوان بکار ميبرد و هر هفته برنامة تبليغي راديوئي دارد. در اين برنامه، قرآن و
حديث به زبانهاي مختلف تدريس ميشود و نماز جمعه به طرز با کشوهي در اين شهر برپا
ميگردد.
مسلمانان
شهر پرت که غالباً ترک هستند در اطراف منطقه «کانينگ» زندگي ميکنند و انجمني در
اين مطنقه تأسيس کردهاند و زميني براي ساختمان مسجد خريدهاند و فعاليتهاي آنان
گسترش جالبي يافته است و انجمنهاي اسلامي ديگري به آنها پيوستهاند.
اتحاديه
انجمنهاي اسلامي استراليا
مسلمانان
استراليا در سال 1950 جهت سازماندهي خود اقدام به تأسيس انجمنهائي نمودند، اين
انجمنها اقدام به تشکيل اتحاديه انجمنهاي اسلامي در استراليا کردند و موفقيتهاي
بزرگي کسب کردند ول اکنون مواجه با مشکلاتي هستند که اهم آنها فقدان مبلغين شايسته
و امکانات مالي است و مسئله آموزش ديني خردسالان و بزرگسالان هم مشکلة بزرگي است
که توجه به آن ضرورتي کامل دارد. اخيراً اقداماتي جهت توجه به امور مذهبي در مدارس
انجام گرفته است وتنها آرزوي مسلمانان در شرايط کنوني تأسيس مدارس مذهبي است.
ارقام
رسمي
در
سرشماري سال 1971 تعداد مسلمانان استراليا 22311 نفر احصاء شد و در سال 1981 به دو
برابر يعني 56792 نفر رسيد ولي اين ارقام درست نيست زيرا بيشتر با توجه به مليّتها
آمارگيري ميشود ولي به گفته يکي از سازمانهاي اسلامي تعداد مسلمين استراليا سيصدهزار
نفر است و با بررسيهاي دقيقي که به عمل آمده، مسلمانان مقيم استراليا به نيمميليون
نفر بالغ ميشوند. بيشتر مسلمانها در ايالتهاي «نيوسات ولز» «ويکتوريا» و
«کوئنزلند» بسر ميبرند و گروهي نيز از خود مردم استراليا به اسلام گرويدهاند.
در
آخرين سرشماري که در سال 1981 صورت گرفت معلوم شد که 3/27 درصد مسلمانان در
استراليا به دنيا آمدهاند و 1/23 درصد از ترکيه و 3/20 درصد از قبرس هستند و
بيشتر آنها را جوانان تشکيل ميدهند.
سازمانهاي
اسلامي در استراليا
مسلمانان
استراليا از طريق شبکههاي مختلف که براي کمک به مسلمانان شکل يافتهاند حمايت ميشوند.
تعداد انجمنهاي اسلامي استراليا که به رسميت قانون رسيده است به پنجاه و پنج
انجمن بالغ ميشود و فعاليتهاي آنها در مساجد و مراکز اسلامي متمرکز است و هزينههاي
آنها از طرف مسلمانان کشورهاي مختلف تأمين ميشوند.
انجمنهاي
اسلامي محلي در هر يک از ايالات استراليا شورائي تشکيل دادهاند و شوراي فدرال که
بنام «افيک» ميباشد متشکل از يک نماينده از شوراي هر ايالت است.
فدراسيون
در راه خدمت به مصالح مسلمانان خدمت ميکند و به امامان مساجد و مدرسين اسلامي کمک
مالي ميکند و بناي مساجد و حفظ آنها را به عهده دارد و براي تربيت و آموزش جوانان
مسلمان، سمينارهاي تابستاني تشکيل ميدهد و صدور گواهينامه براي گوشت حلال را
عهدهدار است و روزنامهاي نيز منتشر ميکند ولي تأسف اينجاست که بيشترين هزينة
فدراسيون را عربستان سعودي ميپردازد و ميکوشد که اسلام بدون سياست را تبليغ کند
اگرچه مسلمين استراليا و خاصه جوانان مسلمان طرفدار انقلاب اسلامي هستند ولي بايد
شوراي فدرال (افيک) را از طريق کمکهاي مردمي، مستقل ساخت و توجه به اين حساسيت از
هر حيث لازم است.
مسلمانان
استراليا علاقهاي وافر در گسترش فرهنگ اسلامي از خود نشان ميدهند و هم اکنون بيش
از سي و هفت مسجد و تعدادي مدرسه درا ين کشور وجود دارد.
طبق
آخرين آمار رسمي هم اکنون 3700 دانشآموز مسلمان، زبان عربي و 2500 نفر زبان ترکي
را فرا ميگيرند و 12 روزنامه به زبانهاي ترکي و عربي از طرف شرکتهاي خصوصي در
استراليا منتشر ميشود و بطور تقريب 1400 ساعت برنامة عربي و ترکي از راديوهاي
محلي در سال 1983 و 80 ساعت از تلويزيون پخش گرديد.
در
استرالياي جنوبي
شهر
عظيم و زيبا «ملبورن» بندگاه بزرگي است که جنوب جهان را به همة قارههاي عالم
پيوند ميدهد. در ميان مزارع سرسبز و گندم زارهاي انبوه و درختان تنومند شهري خود
را در کنارة دريا پهن کرده و آسمان خراشهاي بزرگي که نمودار رژيم سرمايهداري
استعماري است سر بر آسمان ميکشد.
در
اين شهر نيز انبوهي از مسلمانان به تعداد دويست هزار نفر زيست ميکنند که پنجاه
هزار نفرشان ترک هستند. در ملبورن پنج مسجد و 9 مرکز اسلامي وجود دارد و چون وحدت
نظر کاملي بين مساجد و مراکز اسلامي نيست وجود يک رهبري واحد و لايق از هر جهت
ضروري است.
مسجد
«پرستون»، مسجد مرکزي ملبورن است که امام سنّي مذهب آ» شيخ فهمي است که از عربستان
سعودي تغذيه و تقويت ميشود و مخالف انقلاب اسلامي است و روحاني ديگري نيز بنام
شيخ احمد که مصري است فعاليت اسلامي دارد و بين اين دو نفر و پيروانشان و بالاخره
بين اقليت شيعه و اکثريت تسنن اختلافاتي موجود است و مسلمانان انقلابي با شيخ
فهمي، حقوق بگير سعودي مخالف دارند و در خطبههايش حضور نمييابند. مسجد ديگر بنام
«کوبورک» محل اجتماعي مسلمانان ترک است و امام آن بنام «شيخ حسين بازي» فعاليتهاي
نسبتاً خوبي دارد.
مسجد
يوگسلاويها به امامت ابراهيم عمر از سوي سفارت يوگسلاوي در «کامبرا» هدايت ميشود.
مسجد آلبانيها هم به امامت شيخ رجب ادريسي اداره ميشود که مورد احترام اکثر
مسلمين «ملبورن» است.
مرکز
اسلامي «ويکتوريا» مهمترين و فعالترين مراکز اسلامي «ملبورن» است که امام جماعيت
آن «شيخ سعيد الخشين» است و برادراني فعال و متعهد از کشورهاي يوگسلاوي،مصر،
موناکوو لبنان در آن فعاليت دارند.شيخ سعيدالخشين که مصريالاصل است، روابط خوبي
با انقلاب اسلامي ايران دارد و در سال1360 در مراسم سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي
ايران به تهران آمده است. برادرش«محمودالخشين» نيز از عناصر فعال است که امامت
جماعت انجمن اسلامي دانشگاه «موناش» را عهدهدار است و دانشجويان اين دانشگاه
اکثراً مالزيايي و طرفدار جمهوري اسلامي ايرانند.
جوانان
ترک زبان مسلمان هم تشکيلاتي دارند و با نمايندگان جمهوري اسلامي ايران روابطي خوب
برقرار کردهاند و تقاضاي روزنامه و فيلم و اسلايد از ما دارند تا بيشتر به اهداف
انقلاب اسلامي آشنا شوند.
اعضاي
انجمن اسلامي«ويکتوريا» مه افرادي مومن و روشن بين و طرفدار انقلاب اسلامي ايران
هستند، از اختلافات موجود بين مسلمين ملبورن نگران هستند و ميگويند بايستي از
نفوذ تبليغي عربستان سعودي جلوگيري کرد و نشريهاي بر زبانهاي انگليسي و عربي از
طرف جمهوري اسلامي ايران بايستي منتشر گردند و اظهار ميدارند که در اوائل انقلاب
که نشرية«الميزان» به کوشش حجهالاسلام منهاج نمايندة سابق امام در استراليا و
سفير فعلي ايران در نيجريه منتشر ميشد حرکت مفيدي در اتحاد مسلمانان به وجود
آورده بود.
انجمن
اسلامي دانشگاه«موناش» که اکثريت اعضاي آن را دانشجويان مسلمان مالزيايي تشکيل ميدهند
از طرفداران و حاميان انقلاب اسلامي ايران است و فعاليتهايي چشمگير دارد ولي از
طرف دولت مالزيا براي جلوگيري از تلاشهاي مفيد آنها توطئههايي صورت ميگيرد و
حقوق جمعي از دانشجويان مسلمان مالزيا به همين جهت از طرف دولتشان قطع شده است.
مسلمانان
لبناني هم تشکيلاتي دارند و فعلاً شيخ فهد مهدي روحاني لبناني به ادارة آنها
اهتمام ميورزد.عدهاي از آنها طرفدار جمهوري اسلامي ايران هستند و معدودي ميکوشند
که اين تشکيلات را بسازمان امل در لبنان مرتبط سازند که طرفداران جمهوري اسلامي
موافق با چنين اقدامي نيستند.
تعدادي
ايراني نيز در ملبورن وجود دارند که دانشجويان اسلامي در بين آنها افرادي متعهد و
تشکيلاتي و مسلمان فداکارند و دورههاي عالي دانشگاه را ميگذرانند و با انجمنهاي
اسلامي رابطهاي قويم دارند،عدهاي ايراني بيتفاوت مشغول کسبوکار و تجارت و پول
درآوردنند و جمعي هم بهايي فراري در آنجا بسر ميبرند که گاهي سر و صداهاي
مذبوحانهاي عليه ايران اسلامي راه مياندازند و تشکيلات مسخرهاي دارندگاهي در
پارکها با اجتماع چهل يا پنجاه نفري جيغ و دادي دارند و چيزهائي هم د ربعضي
روزنامهها مينويسند و مظلوم بازي راه مياندازند.عدهاي منافق هم آنجا رخنه کردهاند
و با چند دلار بيمة بيکاري زندگي ميکنند و تلاشهائي عليه انقلاب اسلامي دارند و
لجن پراکني ميکنند که که به مقامات استراليا هشدار داديم و قرار شد صداشان خفه
شود.
در
شهر ادلايد
شيعيان
شهر«ادلايد»انجمني دارند که رياست آن به عهدة«شاه نقوي» پاکستاني است.وي علاقه و
تعصب خاصي نسبت به تشيع دارد و مراسم سوگواري عاشورا با شکوهي خاص به همت او برپا
ميشود ولي روبطي اندک با برادران اهل تسنن دارد و معاونش يکنفر ايراني بنام«منصور
ساده» است که ده سال است در استراليا بسر ميبرد و فردي معتدلتر است.
آنها
به انقلاب اسلامي ايران علاقهاي وافر دارند و ميخواهند که براي آنها کتاب و
نشريه و فيلم و اسلايد فرستاده شود.انجمن اسلامي دانشگاه«ادلايد» نيز که اکثر
اعضاي آنرا دانشجويان فعال مالزيايي تشکيل ميدهند به انقلاب اسلامي ايران عشق ميورزند
و خوهان اطلاعات بيشتري دربارة ايران هستند مسئول قبلي آنان جوان پرشور و مؤمني به
نام«احمد فاروق» بود که اکنون فارغالتحصيل شده ولي به تلاشهاي مفيد خود ادامه ميدهد.
مرکز
اسلامي استرالياي جنوبي
رئيس
اين مرکز به نام«عمرلوم» اهل مالزي جواني پرکار و فارغالتحصيل دانشگاه ادلايد است
و اين مرکز داراي دو امام جماعت است يکي بنام«حاج کاکا»که اهل يوگسلاوي است و بيش
از سي سال است که در ادلايد بسر ميبرد و عضو فدراسيون شوراهاي اسلامي است و از
سوي سعوديها تغذيه ميشود و ديگري اهل ترکيه است که مدت مأموريتش پايان يافته و به
ترکيه بازميگردد.اين مرکز با تلاشهاي مؤثر عمرلوم توانسته است تعداد بسياري از خانوادههاي
مسلمان را جذب کند و برنامههاي ترتيبي براي کودکان و نوجوانان اجرا نمايد و به
آنها قرآن و حديث بياموزد.اين مرکز به انقلاب اسلامي ايران علاقه دارد و خواستار
اطلاعات بيشتري در مورد ايران است ولي حاج کاکا که اخيراً از امامت جماعت کنار
رفته و حقوق بگير سعوديهاست نسبت به جمهوري اسلامي ايران نظري موافق ندارد.
مجسد
ادلايد قديميترين مسجد استرالياست که صد سال پيش توسط افغانيها ساخته شده و اکنون
جزء آثار باستاني استرالياست و هر گونه تعميراتي
در آن مستلزم اجازة دولت است،رئيس مسجد بنام«شفق تلاوانک» اهل يوگسلاوي است
و معاونش«محمد اشرف»اهل پاکستان است آنها هم به انقلاب اسلامي ايران علاقه دارند و
خواستار اطلاعات بيشتري دربارة ايران ميباشند.چون امام جماعت قبلي اين مسجد
بنام«امام شطي» به استرالياي غربي رفته است، قرار است امام جماعتي بنام«نبيل عمر
قشر» که اهل اردن است از سوي عربستان سعودي به اين مسجد بيايد ولي امناي مسجد گفتهاند
چنانچه بخواهد عليه انقلاب اسلامي ايران موضعگيري کند عذر او را خواهند خواست.
مسلمانان«ادلايد»
موفق شدهاند قطعه زميني در کنار مسجد خريداري کنند تا مسجد را توسعه دهند و
کلاسهائي در کنار آن بسازند ولي با مشکلات مالي روبرو هستند.
با
توجه به اهميت و حساسيت اين مسجد و حرکات گسترده عربستان سعودي و با توجه به اين
علاقه امناي اين مسجد به انقلاب اسلامي ايران، اقدامات لازمي از طرف جمهوري اسلامي
ايران در تقويت اين مرکز اسلامي از هر جهت ضروري به نظر ميرسد.
شهر
داروين
شهر
داروين که در شمال استراليا واقع است به علت دروي از ديگر شهرهاي اين کشور، از
حملات تبلغي عليه انقلاب اسلامي ايران مصونيّت بيشتري دارد و مسلمانانش به جمهوري
اسلامي ايران عشق ميورند. در اين شهر حدود دو هزار نفر مسلمان از مليتهاي مختلف زندگي
ميکنند. اين شهر داراي مسجدي است که به همت مسلمانان آن شهر و سعوديها ساخته شده
است. امام مسجد فردي هندي بنام «عبدالقدوس» است که در مصر تحصيل کرده، و طرفدار
جمهوري اسلامي ايران است، انجمن اسلامي هم با مسجد همکاري دارد و رئيس آن مسلماني
از بنگلادش است همچنين شخصيتي علمي و اسلامي بنام «يوسف عصر مصري» استاد دانشگاه
داروين که داراي عقايد مذهبي و طرفدار انقلاب اسلامي و شيفتة شخصيت امام خميني است
با آنان همکاري دارد، آنها خواستار روابط بيشتر با جمهوري اسلامي و درک حقايق
انقلاب اسلامي ايران هستند.
کانبرا
شهر
زيبا و کوچک تازهسازي است که پايتخت اسرالياست و اندکي مسلمان دارد، بعلاوة اعضاي
سفارتخانههاي اسلامي که در آنجا اقامت دارند و مسجدي براي اداري نماز برپاست و
دولت و پارلمان استراليا در اين شهر مستقر است. استراليائيها مسيحي هستند و اين
قارة بزرگ مدتها در استعمار انگليس بوده است و اکنون هم جيزء کشورهاي مشترک
المنافع است و فرماندار کل آ»جا را ملکه انگليس انتخاب ميکند و گوشة پرچمش نيز
پرچم انگليس است ولي استراليا داراي احزاب سياسي و پارلمان است و به صورت مستقل
اداره ميشود. نخست وزيرش شديداً طرفدار اسرائيل است و نطق عجيبي در سازمان
دانشجويان گلداماير ايراد کرده و از يهود و کشور اسرائيل تا تونسته ستايش کرده است
که متن آن نطق ننگين را خواندم. خدا همهشان را لعنت کند و به درک الاسفل بفرسند.
ولي
وزير خارجهشان که از خانوادهاي فقير برخاسته و عضور حزب کارگر است، مرد مثبتي
است و به آزادي ميانديشد. ما با وزير خارجهشان ديداري داشتيم راجع به انقلاب و
امام سخن گفتيم و از روش مطبوعات و رسانههاي آ»جا گلهها کرديم؛ مرد فهميدهاي
بود و گفت: اگر راديوئي عليه شما سخني بگويد آن را ميبنديم. با رئيس مجلس ملي و
رئيس مجلس سناي آنجا هم حرفهائي زديم که هم تعارف داشت و هم الولتيماتوم در هر
صورت من که سياست سرم نميشودف ديگران چيزهائي ميگفتند ما هم سري ميجنبانديم.
ولي
درد اينجاست که نان دهان ما اکنون در دست آنهاست. اين درد را کجا ببريم که ساليانه
بيش از سه ميليون تن گندم از آنها ميخريم و مقاديري گوشت و مجبوريم که با آ»ها
دوستي و تعارف داشته باشيم من نميدانم اگر خدا از ما بپرسد که اين همه به شما آب
و زمين و آفتاب و مرتع و جنگل و بيشه و معدن دادم چرا دست حاجت به سوي بيگانه دراز
کرديد، جواب چه بدهيم؟!
ما
مردم عادت کردهايم به مصرف و ديگران بايد بکارند تا ما بخوريم و اگر روزي کلک نفت
کنده شد معلوم نيست چه بلائي به سرمان بيايد، اين همه نيروي انساني و اين همه پول
سرگردان در درست سرمايهداران و اين همه منابع طبيعي، آخرش هم بايد گندم از
استراليا بياوريم و گوشت از نيوزلند و آرژانتين و برنج از تايلند و پنير از
دانمارک و کره از روماني و نخود و لوبيا از ترکيه و علوفه دامي و دانه مرغ از
جاهاي ديگر! پناه بر خدا.
نشستي
با وزير کشاورزيشان داشتيم و ديداري هم با کمپانيهاي گوشت و گندم. اللهم اجعل
عواقب امورنا خيرا.
در
سيدني
اين
بندر بزرگ و زيبا در کنارة اوقيانوس آرام و در ميانة کشتزارها و جنگلها پهن شده و
بناهاي عظيم و خيابانها و ميدانها و پارکهايش نيويورک و توکيو را به ياد ميآورد.
معلوم نيست چگونه انگليسها اين تمدن بزرگ را در اين سر دنيا بنا نهادهاند. شهري
زيبا و آباد و آزاد و غرق در فساد، فسادي سياه و سنگين و تهوعآور؛ همهاش زشتي و
پليدي و فحشاء و ننگ و رسوائي و مرکز هجوم توريستها و بندرگاهي عظيم براي ورود و
صدور کالاها.
ولي
در اين تاريکستان موحش هم نقطههاي روشني از ايمان و اسلام به چشم ميخورد. بيش از
يکصد هزار مسلمان که تعداد چهل هزار نفر آن شيعه هستند در اين شهر زيست ميکنند که
مسجد دارند و مدرسه و انجمن اسلامي.
مساجد
مهم مسلمين چنين است:
1ـ
مسجد ملک فيصل که به هزينة دولت سعودي ساخته شده و مربوط به اهل تسنن است لکن
مسلمانان متعهد و جوانان پرشور اين محل (ساري هيلز) نام مسجد را عوض کرده و نام
«الفجر» بر آن نهادهاند و کوششهاي تبليغي چشمگيري دارند.
2ـ
مسجد امام علي(ع) در محلة «لاکمبا» که متعلق به اهل تسنن است و به هزينة سعوديها و
مسلمانان محل ساخته شده. اين مسجد مربوط به مرکزا سلامي استرالياست و مراکز آموزشي
وسيعي را نيز به همراه دارد که به اطفال آموزش اسلامي ميدهد و تعداد اين مدارس 9
مدرسه است.
اين
مسجد بسيار با شکوه و زيباست و به هنگام نماز جمعه و اعياد اسلامي همة مسجد حتي
خيابانهاي اطراف از جمعيت موج ميزند و شکوهي خيرهکننده ايجاد ميشود.
امام
مسجد، مردي مبارز و پرتوان و مؤمن بنام «شيخ تاجالدين الهلالي» است که تحصيل کردة
مصر است و از مصر به استراليا مهاجرت کرده است اين مرد مبارز در خطبههاي پرشور
خود حکومتهاي مصر و ديگر دولتهاي ارتجاعي به ظاهر اسالمي را مورد حملة مستقيم قرار
ميدهد و انقلاب و جمهوري اسلامي ايران و امام خميني را با عظمت و حقانيّت ميستايد
و مسلمين را به وحدت و مبارزه دعوت ميکند.
شيخ
تاجالديني الهلالي امام مسجد علي بن ابيطالب علام سنّي مذهب مصر که به علّت حمايت
از امام امّت و انقلاب اسلامي ايران محکوم به خروج از استراليا گرديد ولي به علت
مخالفت مسلمين و گروههاي مترقي استراليا از اخراجش جلوگيري شد.
سرانجام
سفراي کشورهاي مرتجع به ظاهر اسلامي در استراليا از او شکايت کردند و دولت
استراليا را تحت فشار قرار دادند تا اينکه وزارت مهاجرت استراليا حکم اخراج او را
صادر کرد.
صدور
اين حکم مقارن با اقامت ما، در سيدني بود که غوغائي برخاست و همه مساجد و مراکز
اسلامي در سراسر استراليا به حمايت او برخاستند و حتي کليساها به عنوان حمايت از
آزادي مذهب از او پشتيباني کردند و عدهاي از نمايندگان پارلمان و اعضاي دولت
کارگري استراليا به اقدام وزير مهاجرت اعتراض کردند و روزنامهها و رسانهها نام و
عکس او را نشر دادند و کار به جائي رسيد که دولت استراليا از او عذر خواست و اين
مرد حق همچنان پاي برجاي ماند.
در
ديدارهائي که با او داشتيم ميگفت: اگر مرا از استراليا بيرون کنند تنها پناهگاهم
ايران است و جاي ديگر ندارم، مشاهدة چنين مردان و چنين مبارزاتي ما را به سيادت از
مسلمين در سراسر جهان نويد ميدهد.
3ـ
مسجد الزهراء: اين مسجد را شيعيان مقيم سيدني اخيراً ساختهاند، مسجدي عظيم بر
بلندي، بر پاي ايستاده و از همه سوي مشتاقان ايمان را به خود ميخواند، جوانان
شيعة عرب خاصه لبنانيها تلاشي فراوان دارند و دانشجويان ايراني هم به آنها پيوستهاند.
امام
مسجد، حضرت حجت الاسلام «سيد هاشم» عالم مبارز لبناني است که سالها در قم به تحصيل
پرداخته و اکنون به نمايندگي حضرت آيتالله منتظري امامت مسجد و هدايت شيعيان را
به عهده دارد. سيّدي است خالص و مخلص و مبارز که توانسته است شيعيان را جذب کند و
کلاسهاي آموزشي برپاي دارد و نشريهاي مفيد و زيبا و پر تيراژ منتشر سازد.
آنچه
موجب شادماني و اميد است وحدت بين برادران اهل تشيع و تسنن و روابط صميمانه ميان
امامان مساجد است بطوريک هدر مساجد يکديگر حضور پيدا ميکنند و نماز وحدت ميخوانند.
دانشجويان
مسلمان هم که از کشورهاي مختلف در استراليا تحصيل ميکنند خوشبختانه روابطي
صميمانه و تلاشي مفيد براي گسترش اسلام دارند و در نشستي که با دانشجويان مسلمان
در دانشگاههاي کامبرا و سيدني داشتم اجتماع آنها اميد بخش بود و همگي به انقلاب
اسلامي ايران علاقهاي وافر داشتند البته از طرف دشمنان هم تلاشهاي مزبوحانهاي
انجام ميشد که بيثمر ميماند. در اين نشستها به سئوالات دانشجويان و القاءاتي که
از سوي مخالفان انجام يافت پاسخ داده شد.
دانشجويان
ايراني همه جا در تلاش و خدمت بودند و مقامات عاليه تحصيلي را ميگذرانديدند. اميد
است که عالمان متعهدي از ايران به چنين نقاط تشنهاي که چشم به هدايت و حمايت
دارند، سفر کنند و شيفتگان عدالت و آزادي و ايمان را به حقيقت اسلام آشنا سازند.