مصاحبه با شیخ سعید شعبان رهبر جنبش توحید اسلامی

مصاحبه با روحانی برجسته اهل سنّت شیخ سعید شعبان رهبر جنبش توحیدِ اسلامی
طرابلس

شیخ سعید شعبان چهره مبارز و محبوب طرابلس در لبنان است و گذشته از اینکه یکی
از علمای برجسته اهل سنت به شمار می آید، همواره در مسائل سیاسی لبنان، با قاطعیّت
در برابر ابر قدرتها ایستادگی کرده و از خطّ انقلاب اسلامی، پیروی می کند.

ایشان رهبر جنبش توحید اسلامی است و به گفتة خودشان، این جنبش برای حفظ وحدت
اسلامی میان قشرهای مختلف مسلمان تاسیس و پایه ریزی شده است.

مجله پاسدار اسلام با این شخصیت طراز اول علمای اهل سنت لبنان مصاحبه ای ترتیب
داده است که از نظر خوانندگان عزیز می گذرد:

ـ انقلاب اسلامی ایران، وحدت اسلامی را مهمترین و اساسی ترین عامل پیروزی
مسلمانان می داند. نظر شما دربارة وحدت قشرهای اسلامی چیست؟ و چه راه هائی را برای
رسیدن به این وحدت، توصیه می کنید؟

ـ وحدت اساس عقیدة مسلمانان را تشکیل می دهد. وحدت برانگیخته از ایمان مسلمین
به وحدانیت خداوند و هماهنگی نظام الهی در جهان است، و مردم جزئی از این ملکوت اند
که خداوند آفریده و حرکتی منظّم و منسجم در آن ایجاد کرده است. پس سزاوار است
مسلمانان در مدار شریعت الهی حرکت کنند همانگونه که ستارگان در مدارهای خود به
حرکتشان ادامه می دهند. و هر اختلاف و ناهماهنگی در چرخش شریعت، به بدبختی و فلاکت
و هرج و مرج منجر می شود.

هنگامی که انسان با نظام زندگی به مخالفت می پردازد، نشانه ای از پراکندگی و
جدائی خواهی تلقّی می شود، و چنین است انسان کافر و ملحد که نشانه ای از اختلاف و
الگوئی از پراکندگی و تفرقه در این نظام جهان است که خداوند آن را آفریده و برای
ما ترسیم نموده است. و همانا خداوند از آغاز پیدایش تاریخ، با نعمت هدایت بر
بشریّت منّت نهاد و انسانِ نخستین را به سوی حق و حقیقت رهنمون شد و به او فهماند
که آفریدگارش همان خدای یکتا است و لازم است که تنها او را پرستش نماید و گرنه
سزاوار کرامت انسانی نیست و حضرت آدم «علیه السلام» را در بهشت خود جای داد و
فرشتگانش را برای او به سجده وا داشت و او را گرامی و تکریم نمود و از او خواست که
از شیطان پیروی و اطاعت نکند و امری را بر او ناروا دانست که به آن نیازی نداشت و
تنها برای آزمایش و امتحانِ ایمانش او را نهی کرد ولی آدم(ع) به فریب شیطان گوش
فرا داد و در نتیجه از جنَّت الهی خارج شد.

و چنین است شخص مسلمان که خداوند شریعتش را بر او فرستاد تا امر الهی را به او
بشناساند، پس بر مسلمان واجب است که در داخل همین دائرة امر الهی همگام با دیگر
مسلمانان جهان بچرخد و به حرکتش ادامه دهد.

مسلمانان را کتابی است آسمانی که خدای بر آنان ارزانی داشت تا امر را از نهی و
خیر را از شر تشخیص دهند، و قرآن گواه و حجّت خدا بر آنان باشد، و همچنین پیامبری
مهربان در میان آنان فرستاد تا به سوی حق هدایت و راهنمائیشان کند و عرب و عجم
گرداگرد وجود مقدَّسش، با هم و در کنار هم زندگی کنند. مسلمانان نیز تا پیامبر
بزرگ «صلی الله علیه و آله و سلم» در میانشان بود، به همان وحدت و انسجام ادامه می
دادند، و پس از رحلت آن حضرت، اختلافی پیدا شد که هرگز روا نیست این اختلاف در
تمام نسلها ادامه یابد.

و حال که ما درصدد آنیم، امت را بر اساسهای محکم شریعت استوار سازیم پس بر ما
است به همان اصلی که پیامبر(ص) از آن حرکت خود را آغاز کرد، باز گردیم، چه در آن
دوران، نام و نشانی از مذهبها و گروه های گوناگون نبود، و همان اسلام ناب دین مردم
بود و بر جامعه حکمفرما که «و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی
الآخرة من الخاسرین» و هرکس بجز اسلام دینی برگزیند، هرگز از او پذیرفته نخواهد شد
و او در آخرت از زیانکاران است.

آری! آن زمان فرقه ها و گروه ها وجود نداشتند و هدایت تنها از نور محمّدی
برانگیخته شد و به ما رسید و هم اکنون هر که خدا را به وحدانیت بشناسد و رسالت را
تصدیق کند و قرآن را بپذیرد و در نمازش رو به قبله و در نیایشش سر به آستان الهی
بگذارد و ارکان اسلام و ایمان را باور داشته باشد، او را از امّت اسلامی می دانیم
و یکایک افراد امت اسلامی را از اهل نجات می دانیم و سخن آنان که تنها خود را نجات
یافته می دانند، نمی پذیریم. و گر چه روایتی از پیامبر اسلام «صلی الله علیه و آله
و سلم» رسیده است که بر پراکندگی و انقسام امَّت به گروه های بسیار دلالت دارد ولی
اینها جزء فرقه‌هائی نیستند که خدا را به وحدانیت باور دارند و به نبوت و قرآن
گواهی می دهند. بلکه این گروه ها همانهائی هستند که از اسلام جدا شدند مانند
قادیانیَّت، بهائیت، درزی ها، کمونیست ها، ناسیونالیست ها (قومی ها) و دیگرانی که
اسلام را رها کرده و با آن وداع گفتند.

و اما سنی ها و شیعیان و همه کسانی که برای خداوند متعال سر بسجده می نهند و
خدا را می پرستند و کتابش (قرآن) را برنامة زندگی خود می دانند. ما همة اینها را
امَّت واحده و برادران خود می دانیم و جایز نیست که با آنان اختلاف داشته باشیم،
بلکه باید آغازگر برخورد ما با آنها، حجم گسترده ای از مسائل مورد توافق باشد ـ که
چه بسیار است ـ و آن عبارت از اصولی است که مسلمانان در آنها اختلاف ندارند.

از این روی، ما در لبنان، جنبش توحید را محوری برای استقبال و پذیرش تمام مسلمانان
می دانیم و همه مسلمانان را دوست داریم، و به هر مسلمان موحّدی (در نمازهایمان)
اقتدا می کنیم و همدیگر را تکفیر نمی نمائیم؛ ما نه سنّی ها را تکفیر می کنیم و نه
شیعه ها را و نه هیچ گروهی از گروه ها که به اصول شرعی پایبند هستند.

ای کاش مسلمانان از کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) پیروی می کردند تا اینکه خود را
در برابر خدای متعال، هماهنگ و منسجم می یافتند و در آن صورت، همکاری و معاونت نه
تنها ممکن که واجب می شد. آری! همکاری بین مسلمانان ـ شرعاً ـ بر همه واجب است. و
لذا من از برادرانمان در ایران می خواهم دعوت به وحدت را تعمیم دهند همانگونه که
انقلاب اسلامی با این شعار به میدان آمد ـ از این راه که همواره گروه هائی را از
مسلمانان دعوت کنند و نمایندگانی را برای تبلیغ اعزام دارند و مسلمانان را به سوی
خدا دعوت کنند و آنان را به لزوم همکاری در توحید صفّ اسلامی یادآور شوند.

ـ نقش آمریکا، شوروی و صهیونیسم بین الملل برای رودرروئی و مبارزه با اسلام
چیست؟ و وظیفه مسلمانان در مقابله با ابرقدرتها و اسرائیل اشغالگر چه می باشد؟

ـ دشمن کافر، چه آمریکائی باشد و چه روسی و چه اسرائیلی و چه قومی، از فرزندان
خودمان باشند یا از بیگانگان، تفاوتی با هم ندارند چرا که کفار عرب مانند کفار عجم
و مانند یهود و نصاری هستند و همانا خدای متعال در قرآن، این مطلب را بیان فرموده:
«اکفّار کم خیرٌ من اولئکم ام لکم براءةُ فی الزّبر» (43 ـ قمر) آیا کفّار شما (از
قوم شما) بهترند از دیگر کافران یا اینکه برای شما در کتابهای آسمانی، براءتی (از
عذاب الهی) وجود دارد؟ و در هر صورت آمریکا، اسرائیل، شوروی و دیگر دشمنان نمی
توانند ما را به شکست وا دارند مگر اینکه ما آمادگی برای پذیرش فتنه ها و نیرنگهای
آنان داشته باشیم پس اگر مسلمانان را یک نظر و یک رأی بود و یک صفّ مرصوص را تشکیل
می دادند، هرگز دشمن نمی توانست آزادانه در میهن اسلامی گشت و گذار داشته باشد و
از فرزندان ما ارتشی بزرگ تشکیل دهد که اینان با امّت خودشان به ستیز بپردازند
مانند قومی ها (ناسیونالیست ها)، بعثی ها، کمونیست ها و دیگر ملحدانی که از اسلام
شانه خالی کردند و به کفر گرویدند و از آن پس، خواه ناخواه بزرگترین ارتش را برای
دشمن در خاک اسلامی تشکیل دادند.

آری! امریکا و سایر کشورها بسیاری از وسایل ویرانی را در اختیار دارند ولی من
بر این باورم که آنچه از سلاحهای آمریکائی ویرانی آفرین تر و کشنده تر است، همان
اختلاف و نزاع داخلی است که منجر به شکست می شود همانگونه که خداوند خبر داده است:
«و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» پس اگر ما بخواهیم با آمریکا، شوروی، اسرائیل
و دیگر دشمنان مبارزه کنیم، می بایست صفوف خود را از لوث جاسوسان و دست نشاندگان،
تصفیه کنیم و با نام خدا دست اخوت و برادری بهم دهیم و از آن پس، بی گمان خدای
متعال ما را با نصرت خود یاری خواهد کرد چرا که خود وعدة نصرت به آنان که خدا را
یاری دهند، داده است «ان تنصروا الله ینصرکم».

مسلمانان باید این حقیقت را درک کنند که ما هیچ ستون پنجمی از خودمان، در اسرائیل
مشاهده نمی کنیم، در حالی که ستون های پنجم و ششم و دهم از فرزندان خودمان در میان
ما وجود دارند که به نفع اسرائیل و یا روسیه کافر و یا آمریکای استعمارگر، فعالیت
می کنند، پس ما پیش از آنکه آمریکا را دشنام دهیم، می بایست به این فرزندانمان که
همکاری با اسرائیل می کنند، ناسزا بگوئیم و یا اينکه آنان را تذکّر دهیم که به سوی
خدا باز گردند و توبه کنند چرا که اخلاص و تعهّد آنها نسبت به یهودیان بیش از خود
یهودیان است.

ـ جنابعالی تنها راه نجات فلسطین و سرزمین های اشغالی و آزادی ملَّت فلسطین را
در چه می دانید؟

ـ ملت فلسطین طرح قومی (ناسیونالیستی)، سوسیالیستی و ملی فلسطینی را تجربه
کرده و سازمان آزادیبخش فلسطین، حلّ مشکل فلسطین را به عهده گرفته ولی از راه مادي
و گاهی از دیدی ناسیونالیستی و از سال 1942 تاکنون، همواره ملّت فلسطین عقب گرد
کرده و از فلسطین (و آزادی آن) دورتر شده است و به اندازه یک وجب به آن نزدیک نشده
است، و چندین بار توطئه ها برای از بین بردن ملت فلسطین به کار گرفته شده که گاهی
توسط رژیمهای عربی و چندین بار هم بوسیله سازمانهای فلسطینی و گاهی بدست یهودیان
استعمارگر انجام پذیرفته است.

ما معتقدیم تنها راه رهائی فلسطین و آزادی سرزمین فلسطین، همان راه وحدت
اسلامی است و بر سازمان آزادی بخش است ـ اگر براستی نسبت به مردم فلسطین اخلاص
دارد ـ که اسلامی بودن انقلابش را، نه ناسیونالیستی بودن آن، اعلام کند و میان ملت
مسلمان فلسطین و جنبش اسلامی لبنان و انقلاب پیروزمند اسلامی ایران، و سایر
مسلمانان آزادة جهان هماهنگی و انسجام پدید آورد.

بر انقلاب فلسطین است که هویت اسلامی خود را برملا سازد و جهاد در راه خدا را
همگام با همه مسلمانان آزاده جهان اعلام نماید تا اینکه برنامه آزادی فلسطین آغاز
شود. مسلمین هم کم نیستند و همه، مشکل فلسطین را مشکل خود می دانند پس چرا مشکل
فلسطین را از مسلمانان دور نگه می دارند و می گویند: سازمان آزادی بخش، تنها
نماینده قانونی ملت فلسطین است!! در حالی که این سازمان نه آرمان ملت فلسطین و نه
عقیده او را باور دارد. بلکه چه بسا در انقسام وجدایی افکندن میان مردم فلسطین،
کوشش کرده باشد.

ما برای یاسر عرفات آرزوی هدایت داریم و امیدوایم او و دیگر رهبران فلسطینی به
دیدار ایران بیایند و در این جا دست در دست انقلاب اسلامی بگذارند، کما اینکه
امیدواریم در اینجا نیز با جنبش اسلامی لبنان هماهنگ باشند و از آغوش های آنان که
با ضربه زدن به مسلمانان و مشکل فلسطین، در پی ایجاد راه حلی برای مشکل خاورمیانه!
هستند، بیرون آیند چرا که آنان هرگز بیرون کردن و طرد دشمن اسرائیلی را راه حل نمی
دانند بلکه نظرشان به رسمیت شناختن اسرائیل و توان دادن به آن و ثبت کردن فلسطین به
نام یهودیان برای همیشه می باشد.

و ما راه حل، پشت پا زدن به کنفرانس های بین المللی و مخالفت کردن با قرارداد
کمپ دیوید و آغاز پیکار و مبارزه ای جدی و سازش ناپذیر ـ ضمن پیروزی از انقلاب
اسلامی ـ با رژیمهای دست نشانده و ذلت بار و با یهودیان اشغال گر که سرزمین ما را
اشغال و ملت ما را آواره کردند، می باشد.

ـ نظر جناب عالی راجع به جنگ ایران و عراق چیست؟

ـ این جنگ در ایام شاه بر ارتش ایران تحمیل نشد چرا که او دست نشانده آمریکا و
ژاندارم منطقه به حساب می آمد، ولي هنگامي که انقلاب ايران هويت اسلامي خود را
اعلام کرد جنگ آغاز شد و این جنگ از کل دنیای کفر بر ایران تحمیل شده است چه بلوک
شرقی و چه بلوک غربی و همچنین چه از سوی اعراب و چه از سوی اسرائیل باشد و آن همه
عِدّه و عُده که روانه جبهه (کفر) می شوند و آن همه تبلیغات مسموم علیه انقلاب
پیروزمند اسلامی، دلیل قوت و نیرومندی انقلاب است نه ضعف آن، و اینها همه که برای
شکست دادن به انقلاب دست به دست هم داده اند، قدرتی بالاتر از قدرت عصاها و بندهای
ساحران فرعون ندارند که عصاي حق، عصاي موسي آن ها را بلعيد و اينچنين، انقلاب
پيروزمند اسلامي با عصاي حق و شمشیر حق مبارزه می کند، کلّ این سحرها و جادوها را
که برخی از مردم خیال می کنند در این جنگ ظالمانه به پیروزی دست می یابد، خواهد
بلعید و به کام خود فرو خواهد برد، و به خواست خداوند منتهي خواهد شد به انقلاب
های بسیاری در سراسر نقاط جهان اسلام، و همانا خداوند وعده داده است که ارتش خود
را پیروز خواهد کرد «و ان جندنا لهم الغالبون» و هان! ما منتظر وعده الهی هستیم «و
یسئلونک متی هو قل عسی ان یکون قریباً» ـ و از تو می پرسند: چه وقت خواهد بود؟
بگو: شاید وقت آن نزدیک باشد.

ـ درباره مسافرتتان به ایران و نتایجی که در این سفر به دست آورده اید، آیا
برای شما رضایت بخش و امیدوارکننده بوده است؟

ـ در هر دیداری که از ایران داشتیم، برای ما ثابت شد، این امّتی که برای یاری
حق بر باطل شورید، انقلاب خود را نگه می دارد و از آن محافظت می کند. و همانا این
انقلابی است اصیل و هرگز مانند انقلابهای دروغینی نیست که با مطرح نمودن شعارهای
آزادی خواهانه آغاز می شوند و با خضوع و سر بزیری در برابر بلوک شرق یا بلوک غرب
پایان می پذیرند.

بیشتر انقلاب هایی که در جهان پدید آمده است به یکی از دو بلوک وابسته شده و
آنچه که راجع به کشورهای عدم تعهد گفته می شود، صورتی بیش نیست، چرا که همه ی آنها
ـ چه بخواهند و چه نخواهند ـ وابسته اند زیرا در اصل، دارای مبانی آزادی خواهانه
راستین نیستند.

اما در ایران، احساس می کنیم با اسلام قرآن و با اسلام پیامبر(ص) زندگی می
کنیم نه اسلام مذهب ها و گرایش های گوناگون. بلکه همان اسلام ناب درخشانی که به
صورت وحی از آسمان نازل شد و ما در اینجا محبت و اخوت و برادری و هماهنگی معنوی را
درمی یابیم. و هر چه بیشتر مسافرتمان به طول انجامد شیرین تر می شود و قلب ها
شیرین تر و روزها درخشنده تر می گردند و این دلیل صفای اهل انقلاب و صفای
برادرانمان در ایران است، و این همان نعمت الهی است که درباره اش می فرماید: «و
اذکروا نعة الله علیکم اذ کنتم اعداء فألف بین قلوبکم فأصبحتم بنعمته اخواناً» ـ و
به یاد آرید نعمت خدا را بر شما آنگاه که با هم دشمن بودید، پس او بین قلب های شما
الفت پدید آورد و در نتیجه این نعمت، با هم برادر شدید. و براستی که هیچ کس در
جهان لذتی را مانند این لذّت که برادران خدا جوئی که در راه خدا و برای خدا با هم
برادر شده اند، احساس می کنند نخواهند یافت. و از این روی ما اطمینان داریم خداوند
قلبهای آکنده از عشق به او را نادیده نمی گیرد و تلاش سربازانی که با نثار خون و
مال و فرزندان خویش در راه یاوری حق پیکار می کنند، ضایع نخواهد کرد چرا که خداوند
کریم است و پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند «ان الله لا یضیع اجر من احسن اعملا».

ـ آینده حکومت در لبنان چیست و چه راهی برای محقق شدن حکومت اسلامی در لبنان
وجود دارد؟

ـ ما بر این باوریم که مبارزه در لبنان طولانی خواهد بود، تا اینکه طرح اسلامی
تکامل یابد. و به تحقیق، توان برقراری یک رژیم ملی در لبنان ، بسیار دشوار است و
اگر طرحی را به زور بخواهند بر مردم تحمیل کنند، پیروزی و دوام نخواهد داشت، و لذا
ما معتقدیم بهترین فرصت ها برای برپایی حکومت الله در زمین، در این است که انقلاب
اسلامی ایران، دست همکاری را به سوی مسلمانان لبنان دراز کند، تا اینکه طرح
مسلمانان در این خطّه از زمین و با این گروه از ملت مسلمان به تکامل رسد.

مسلمانان لبنان تا کنون وحدت خود را تکامل یافته نمی دانند و از این روی، باید
مساعدت و همکاری را از انقلاب اسلامی دریابند تا اینکه به لزوم برقراری وحدت صفوف
خویش مطمئن شوند، پیش از آنکه در اثر فتنه انگیزی های برخی از رژیم ها و برخی از
مستکبران، جنگ داخلی را بر آنها تحمیل کرده و آنان را به جان هم اندازند. و جنگهای
دردناک بیروت، که بین لبنانی ها و فلسطینی ها یا بین سنّی ها و شیعی ها، درگرفت،
همان ها که حتی نام اسلام را بر خود نمی گذارند و تنها پیروی از برخی اهداف ملی
گرایانة تنگ بینانه می کنند، این جنگ ها تا اندازه اي طرح وحدت اسلامی را به تاخیر
انداخت و بر برادران ما در تهران است که «جنبش امل» را نصیحت کنند تا در راه خدا
با «حزب الله» همگام شود و ما هرگونه خصومت و دشمنی با حزب الله را بزرگترین فرصت
استعماری برای از بین بردن وحدت اسلامی می دانیم.

نقش برادران ما در ایران این است که نگذارند برادران ما در امل و در حزب الله
به لبنان باز گردند (نمایندگان امل و حزب الله) مگر اینکه با هم به وحدت رسیده
باشند و اما آنانکه اصرار بر ایجاد شکاف در صف اسلامی دارند باید به وسیله ای کنار
گذارده شوند، و این وسیله همان وحدت مخلصانه است که سوداگران به نام اسلام و گروه
گرایان را به انزوا می کشاند.

ـ لطفاً نظر خود را در مورد ملاقات با امام بیان فرمائید؟

ـ پیش از اینکه کسی با حضرت امام دیدار کند ممکن است تصوّر دیگری از ایشان
داشته باشد ولی هنگامی که روبروی این انسان می نشیند می فهمد که خداوند سرّش را در
ضعیف ترین بندگانش قرار می دهد. من امام را انسانی ربانی و متواضع یافتم که چشم به
رحمت خدا دوخته است، و همین تعلّق و عشق او به الله است که خداوند او را که در
غربت، آواره از وطن و در بدر می زیست همواره یاری داد. و خداوند با یاری دادن به
امام به ما می فهماند که یاری خود را از هرکس که در راه امام گام بر می دارد ـ که
همان راه راستین نبّوت است ـ دریغ نخواهد داشت اینکه یک پیرمرد سالخورده بر
کشورهای جهان پیروز گردد و آن سدّی که از سوی استکبار جهانی بر ایران زده شده بود
بشکند، این انسانی که نزدیک به 90 سال عمر دارد و تمام بشریّت را (بشریّت مستکبر و
ستمگر) به مبارزه می طلبد، به ما می فهماند که بی گمان او روح خدا است که نصرت خدا
در شبانه روز با او همراه است، پس او امامی است که به حق پیوسته است و حق تعالی
تایید و نصرتش را از او بر نخواهد داشت.

سزا است که مسلمانان ایران، قدر و منزلت امام خود را بشناسند و پیوسته همراه
او باشند، رهنمودهایش را بشنوند و اطاعت کنند چرا که خداوند امر کرده است ما را که
از الله و پیامبرش و اولی الامر پیروی و اطاعت کنیم و لازم است آنها که نسبت به
ایشان بی تفاوت هستند، از خدا بترسند و همگام با علماء و مبارزان، در کنار او
باشند زیرا بدل از ایمان، کفر است و بدل از اسلام، شرک و بدل از امام، طاغوت. آیا
می پذیرند که طغیان و ستم به ایران باز گردد و شاهی دیگر بیاید که برای حفظ منافع آمریکا
حکومت کند؟! و بعد از حق چه می ماند غیر از گمراهی و باطل؟ «و ماذا بعد الحق الا
الضلال».

از خداوند مسئلت می نمائیم عمر این امام را که خداوند تعالی به وسیله او
مسلمانان را پس از انتظاری زیاد، عزت بخشید، طولانی گرداند. و از خداوند می خواهیم
به علماء ایران و ارتش و سپاه و تمام دست اندرکاران اعلام کند که همواره در خدمت
امام باشند و اوامر و دستوراتش را با جان و دل پذیرا گردند و از او اطاعت کنند که
خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند «انّ الله لا یضیع اجر المحسنین».

ـ با تشکر از شما که به عنوان یک حجت و یکی از برادران دانشمند اهل سنت، نقش
عظیم و مهم خود را در این شرایط حساس تاریخ اسلام، به احسن وجه ایفا می کنید، و ما
ضمن اینکه نمی توانیم احساس و علاقه و محبت خود را نسبت به شما توصیف کنیم،
توفیقات روز افزون حضرتعالی و پیروزیهای پی در پی شما را در لبنان مظلوم، از خدای
متعال خواستاریم.

ـ ما هم از شما استدعا داریم برادرانتان را با دعای خیر یاد کنید و آنها را
یاری کنید که آنها مستضعف اند و کفر جهانی بر آنها همچنان ستم روا می دارد. ما
همیشه به شما می نگریم همانگونه که هارون به موسی می نگریست. و خداوند بندة خود را
یاری می بخشد، مادام که او برادر مسلمانش را یاری می دهد، والسّلام علیکم.

 

 

 

 

 

 

مصاحبه

النص الکامل للمقابلة التی أجرتها المجلة مع الشیخ سعید شعبان رئیس حرکة
التوحید الاسلامی فی طرابلس

س ـ تری الثورة الاسلامیة فی ایران، ان الوحدة الاسلامیة من اهم العوامل فی
انتصار المسلمین، ما هو رأیکم حول وحدة الطوائف الإسلامیة؟ و ما هی الوسائل الطریق
التی توصّل الی الوحدة الإسلامیة؟

ج ـ الوحدة اساس فی عقیدة المسلمین تنبثق عن ایمانهم بوحدانیة الله و وحدة
النظام فی العالم و الناس جزء من هذا الملکوت الذی خلقه الله و وحّد له حرکته و
ینبغی للمسلمین ان یسیروا فی فلک الشریعة کما تسیر الکواکب فی افلاکها التی رسمها
الله لها. و کل اختلاف فی مدار الشریعة یؤدی الی الفوضی و الشقاء. عند ما یخالف
الانسان نظام الحیاة یصبح علامة فارقة و کذلک الانسان الکافر أوالجاحد فانه یعتبر
علامة فارقة فی نظام الکون الذی رسمه الله تعالی لنا. و قد منّ الله تعالی علی
البشریة بالهدایة منذ فجر التاریخ، من یوم ان خلق الانسان الاول ارشده الی الهدایة
والحق و عرّفه ان خالقه هو الله وحده و ینبغی ان یطیع الله و الّا لایستحقّ
الکرامه فآدم(ع) الذی اسکنه الله الجنة واسجد له ملائکته واکرمه، نهاه ان یطیع
الشیطان و حرَّم علیه أمراً لم یکن بحاجة الیه و انما اختبر ایمانه و لکن آدم عند
ما أصغی الی الشیطان ضلّ و خرج من جنّة الله. و هکذا الانسان المسلم الیوم قد انزل
الله له الشریعة تبين له الأمر الإلهی فعلی المسلم ان یدور ضمن دائرة الأمر الإلهی
مع بقیة المسلمین فی العالم.

المسلمون لهم کتاب قد انعم الله تعالی به علیهم من اجل ان یعرفوا الأمر و
النهی و الخیر و الشرّ و هذا القرآن هو حجة الله علیهم و ارسل فیهم رسولاً رحیماً
بهم، أرشد هم الی طریق الحق و جمع الله تعالی به الناس عرباً و عجماً. و استمر
المسلمون وحدةً فی حیاة رسولهم الاعظم صلی الله علیه و آله و سلم، استمروا وحدةً
متماسکة ثم کان من بعد ذلک خلافٌ و الخلاف لایجوز ان ینسحب علی الأجیال کلّها.

 و نحن الیوم بصدد بناء الاُمة علی
اُسس من شریعة الله فعلینا أن نعود الی الأصل الذی انطلق منه رسول الله(ص)، لم تکن
هناک مذاهب و طوائف فی عهده(ص)، کان الاسلام هو الدین «و من یبتغ غیر الاسلام
دیناً فلن یقبل منه و هو فی الآخرة من الخاسرین». لم تکن هنالک فرق و انّما جائ
الهدی منبثقاً من النور النبوی و نحن الیوم نعتبر کلّ من یشهد شهادة الحق لله
بالوحدانیة و بصدق الرسالة و صدق القرآن، و نعتبر کلّ من یتوجه الی القبلة فی
الصلاة و یتوجه الی الله تعالی بالدعاء و یؤمن بأرکان الایمان و الاسلام، نعتبر
کلّ هولاء أمة واحدة و کلهم ناجون فلایجوز ان نأخذ بأقوال من یدّعون بانَّهم وحدهم
الناجون من دون الناس. نعم هناک حدیث عن رسول الله(ص) یتحدث عن انقسام الأمة الی
فرق کثیرة لکنها لیست الفرق التی تؤمن بوحدانیة الله و بصدق النبوة و القرآن.
انَّما الفرق التی خرجت من الاسلام کالقادیانیة و البهائیة و الدرزیة و الشیوعیة و
القومیة و غیرها ممَّن ترکوا الاسلام وودَّعوه. و امَّا السنة و الشیعة کلهم
یسجدون لله تعالی و یعبدونه و یتخذون کتابه منهاجاً لحیاتهم. هؤلاء جمیعاً نعتبرهم
امة واحدة و اخوة لنا و لا یجوز ان نلتقی علی الخلافات معهم، بل علینا أن نبداء
بالمساحة الواسعة من مواضیع الاتفاق و هی الاصول التی لایختلف فیها المسلمون، لذلک
نحن فی لبنان، نعتبر حرکة التوحید قطباً یستقبل جمیع المسلمین و يحب جمیع المسلین
و یصلّی وراء کل مسلم موحد و لا نکفّر بعضنا البعض و لا نکفّر سنة و لا شیعة و لا
فرقة من الفرق التی تتمسک بالاصول الشرعیة. و حبّذا لو ینطلق المسلمون من کتاب
الله و هدی رسوله(ص)، لیروا أنفسهم جمیعاً ملتفین علیه سبحانه و تعالی و فی ذلک
یصبح التعاون واجباً فضلاً أن یکون ممکناً، هو واجب شرعی علی الجمیع. وارجو الاخوة
فی ایران أن یعمّموا الدعوة الی الوحدة کما انطلقت الثورة الاسلامیة بهذا الشعار،
و ذلک بأن یستدعوا الوفود و یرسلوا و فوداً الی المسلمین، یذکرونهم بالله و بضرورة
العمل علی وحدة الصف الإسلامی.

س: ما هو دور امریکا و الاتحاد السوفیتی و الصهیونیة العالمیة لمواجهة الاسلام
و ما هو واجب المسلمین فی مواجهة الدول العظمی و اسرائیل الغاصبة؟

ج: العدو الکافر (امریکیاً أو سوفیتیاً أو اسرائیلیّاً أو قومیاً) من أبنائنا
أو من الغرباء یعتبر واحداً لأن کفار العرب ککفار العجم ککفار الیهود و النصاری و
قد قَرَّر الله تعالی ذلک فی القرآن فقال: «أکفّارکم خیر من أولئکم أم لکم براءة
فی الزبر» و لکن امریکا و اسرائیل و السوفیت و سایر الأعداء لایستطیعون محاربتنا
الا اذا کنّا علی استعداد لقبول فتنتهم فلوکان المسلمون قراراً واحداً و موقفاً
واحداً وامة مرصوصة الصف لما استطاع العدو أن یجوس خلال الدیار و أن یتخذ له جیشاً
کبیراً من أبنائنا یحاربون اُمتهم کالقومیین و البعثیین و الشیوعیین و غیرهم من الملحدین
الذین قبلوا الدخول فی الکفر و الخروج من الاسلام فکانوا من حیث یریدون أو
لایریدون، أکبر جیش للعدو داخل الصف الاسلامی.

نعم! ان امریکا والدول الاخری تملک الکثیر من اسباب الدمار و القوة و لکننی
اعتقد أن أقوی من اسلحة امریکا، الخلل فی الصف الداخلی و النزاع الذی یؤدی الی
الفشل کما اخبر سبحانه و تعالی، فإذا اردنا ان نحارب امریکا و السوفیت و اسرائیل و
غیرهم، علینا ان نعمل علی تطهیر صفوفنا و وحدتها علی الله تعالی و بعد ذلک سیؤیدنا
الله تعالی بنصر من عنده و ان الذین ینصرون الله قد وعدهم الله تعالی بالنصر و التأیید
و التمکین فی الامر.

یجب ان یتفهم المسلمون هذه الحقیقة لاننا لا نشاهد فی الیهود طابوراً خامساً
لنا داخل اسرائیل ـ مثلاً ـ ولکننا نجد طوابیر خامسة و سادسة و عاشرة بیننا من
اولادنا لحساب اسرائیل و لحساب الکفر الروسی أو الاستعمار الامریکی تعمل؛ فنصیحتنا
قبل أن نسبّ أو أن نذکر ابناءنا و أولادنا الأعوان لاسرائیل، ان یعدوا الی الله و
أن ینوبوا لأنهم اکثر اخلاصاً للیهود من الیهود انفسهم.

س: ما هو الحل السلیم، بنظر کم لانقاذ فلسطین و الأراضی المحتلة و الشعب
الفلسطینی؟.

ج: لقد جرّب الشعب الفلسطینی الطرح القومی و الاشتراکی و الوطنی الفلسطینی و
تبنّت منظمة التحریر الفلسطینی قضیته و لکن من منظور علمانی واحیاناً من منظور
قومی و منذ الثانی و الاربعین و الشعب الفلسطینی یتراجع و یبتعد عن فلسطین و لا
یقترب منها شبراً واحداً و عملت المؤامرات علی ذبح الشعب الفلسطینی مراراً، مرة
بأیدی الأنظمة العربیة و مرّات بأیدی المنظمات الفلسطینیة نفسها و تارة بأیدی
الیهود و المستعمرین.

نحن نعتقد ان سبیل خلاص الفلسطینیین و تحریر فلسطین هو طریق الوحدة الاسلامیة
و علی منظمة التحریر ان کانت حقاً مخلصة للشعب الفلسطینی أن تعلن اسلامیة ثورتها
لاقومیتها و أن توحّد الشعب الفلسطینی المسلم مع المقاومة الاسلامیة فی لبنان، مع
الثورة الاسلامیة المظفرة فی ایران، مع کلّ المتحررین المسلمین فی العالم. علی
الثورة الفلسطینیة ان تعلن عن هویتها الاسلامیة و تعلن الجهاد فی سبیل الله مع
جمیع الاحرار المسلمین فی العالم لتبدأ مسیرة تحریر فلسطین، و المسلمون لیسوا قلّة
و یعتبرون قضیة فلسطین قضیتهم جمیعاً فلماذا تغرّب قضیة فلسطین و تقال: منظمة
التحریر هی الممثل الوحید و الشرعی للشعب الفلسطینی!! و هی لا تحمل عقیدة الشعب
الفلسطینی و لا آماله. انها کثیراً ما شارکت فی تقسیمه و فی تفریقه. نحن نرجو
لیاسر عرفات الهدایة، هو و کلّ القادة الفلسطینیین و أن یأتوا لزیارة ایران و
یضعوا یدهم فی ید الثورة الاسلامیة هنا و فی ید المقاومة الاسلامیة فی لبنان و ان
یخرجوا من احضان التی تبحث عن حل لقضیة الشرق الاوسط علی حساب المسلمین و القضیة
الفلسطینیة، فلن یکون الحل اخراج اسرائیل انما سیکون الاعتراف بها و التمکین لها و
تسجيل فلسطین للیهود الی الابد. و لکن المخرج هو مقاطعة المؤنمر الدولی و مقاطعة
مقررات کامب دیفید کلها و العمل بصراحة ضمن الثورة الاسلامیة التی لا تعرف مساومة
مع الانظمة العمیلة المتخاذلة و لا مع الیهود الذین اغتصبوا الارض و شردوا الشعب.

س: ما ذا تقولون حول الحرب العراقیة المفروضة علی ایران؟

ج: لم تفرض هذه الحرب فی ایام الشاه لانه کان یدور فی فلک امریکا و کان شرطی
الخلیج، مع الجیش الایرانی، لکن عندما اعلنت ایران الثورة عن هویتها الاسلامیة،
بدأت الحرب، و الحرب المفروضة علی ایران، من کلّ العالم الکافر شرقیّاً و غریباً،
عربیاً و اسرائیلیاً و ما یساق الی جبهة الخلیج من الرجال و العتاد و الدعایات
المضادة للثورة الاسلامیة دلیل علی قوة الثورة لا علی ضعفها و ان کلّ هؤلاء المجتمعین
لا یساوون اکثر من حبال سحرة فرعون و عصیهم الذین ابتلعتهم عصا الحق، عصا موسی و
هکذا ستبتلع الثورة الاسلامیة المظفرة التی تضرب بعصا الحق و سیف الحق کلّ هذا
السحر الذی یخیل للناس انه سیحقق انتصاراً فی هذه الحرب الظالمة التی لن تنتهی
إلَّا بثورات کثیرة فی کلّ ارجاء العالم الاسلامی باذن الله و قد وعد الله تعالی
بأن ینصر جنده «و ان جندنا لهم الغالبون» واننا لوعد الله لمنتظرون «و یسئلونک متی
هو قل عسی ان یکون قریباً»

س: ما هو انطباعکم حول السفر الی ایران: هل کانت النتیجة مرضیّة بالنسبة
الیکم؟

ج: لقدتأکد لنا فی کلّ مرة زرنا بها ایران أن هذه الامة التی ثارت علی الباطل
لنصرة الحق، تحافظ علی مسیرها. انها ثورة اصیلة و لیست کالثورات المزیَّفة التی
تبدأ بطرح شعارات تحرریة ثم تنتهی بالخضوع الی المعسکر الشرقی أو الغربی. ان اکثر
الثورات التی قامت فی العالم، اصبحت رهینة لأحد المعسکرین و ما یقال عن دول عدم
الانحیاز هی صورة، فکلهم منحازون شاؤوا أم أبوا لانهم لایحملون مبادیء تحریریة
حقیقیة. نشعر اننا نعیش الاسلام فی ایران اسلام القرآن، اسلام النبی(ص)، لااسلام
المذاهب و الطوائف المختلفة. الاسلام الصافی المشرق کما نزل وحیاً من السماء و
نشعر بالمحبة و الاخوة و التمازج الروحی. کلما طالت المدة، تحلوو تصفو القلوب و
الایام و هذا دلیل علی صفاء اهل الثورة و صفاء الاخوة فی إیران و هی نعمة الله
تعالی التی یذکرنا بها عندما یقول: «و اذکروا نعمة الله علیکم إذ کُنتم اعداء فألف
بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخواناً» و لا یشعر احد فی العالم باللذة التی یشعرها
المتأخون فی الله عزوجل و المتحابون فی جلال الله عزوجل، لذلک نعلم یقیناً ان الله
تعالی لا یضیّع القلوب المتعلقة به والجنود الذین یضحّون بدمائهم و اموالهم و
اولادهم من اجل نصرة الحق، ان الله کریم و لایضیع اجر من احسن عملاً.

س: ما هو مستقبل الحکومة فی لبنان و ما هو السبیل لتحقیق ذلک؟

ج: نحن نعتقد ان الصراع فی لبنان سیمتد طویلاً حتی یتکامل نمو المشروع
الاسلامی و ان القدرة علی اقامة کیان أو صیغة و طنیة فی لبنان سیکون أمراً متعسراً
جداً و ان کان هناک من مشروع یفرض بالقهر فلن یکتب له النجاح و الاستمرار طویلاً،
لذلک نری بأن أحسن الفرص من أجل اقامة حکم الله فی الأرض ان تنتصر الثورة فی ایران
لتمدّ ید العون الی المسلمین فی لبنان، لیتکامل مشروع المسلمین عبر هذه المساحة من
الارض و هذه المجموعة من الشعب المسلم. المسلمون فی لبنان یعتبرون وحدتهم حتی الآن
غیر متکاملة و لذلک یجب أن یتلقوا المساعدة و المعاونة من الثورة الاسلامیة
لاقناعهم و ارشادهم الی ضرورة وحدة صفهم قبل ان یفتک بعضهم بالبعض بالاغراءات التی
تحاول بعض الانظمة و بعض الجهات المستکبرة أن تفرض علیهم معرکة داخلیة فیما بینهم.
و ما معارک بیروت المؤلمة التی وقعت بین اللبنانیین و الفلسطینیین و بین الشیعة و
السنة الذین لایحملون الاسلام حقیقة، انما یحملون المبادیء الطائفیة و المصالح
الطائفیة الضیقة، ان هذه المعارک أخّرت قلیلاً مشروع الوحدة الاسلامیة و علی الاخوة
فی طهران أن ینصحوا «امل» ان تلتقی مع حزب الله علی الله واننا نعتبر کلّ خصومة
وعداء مع حزب الله من اکبر الفرص للاستعمار من اجل ضرب الوحدة الاسلامیة.

مهمة الاخوة فی إیران ان لایسمحوا للاخوة فی امل و فی حزب الله أن یعودوا الی
لبنان إلَّا بعد أن یتوحدوا و اما الرموز التی تصرّ علی تمزیق الصف الاسلامی فیجب
أن تعزل بطریقة و هذه الطریقة هی وحدة المخلصین، تعزل بقیة المتاجرین بالاسلام و
الطائفیة.

س: ما هو انطباعکم حول اللقاء مع الامام؟

ج: قبل ان یلتقی أحدٌ بالإمام، ربما یکون له تصوَرُ آخر و لکنه عندما یجلس امام
هذا الانسان یعرف أن الله یضع سرّه فی أضعف خلقه، فقد رأیت الامام انساناً ربانیاً
متواضعاً یرجو رحمة الله تعالی و تعلّقه بحب الله تعالی هو الذی اکسبه تایید الله
و هو فی غربته شریداً ملاحقاً منفیاً من بلاده، ان الله یؤکد لنا فی انتصار الامام
انه سیکون مع کلّ الذین سیسیرون علی درب الامام، علی درب النبوة الصادقة. ان هذا
الامل ان ینتصر شیخ کبیر علی دول العالم و ان یکسر الطوق الذی کان یضرب علی ایران
من قبل الاستکبار العالمی، هذا الانسان الذی بلغ من العمر ما یقارب التسعین عاماً،
یتحدّی البشریة کلها، لا شک ّ أنه روح الله و تأیید الله الذی یمده باللیل و
النهار فهو امام موصول بالله و الله سبحانه و تعالی سیبقی تأییده.

وجدیر بالمسلمین فی إیران أن یعرفوا قدر امامهم و ان یکونوا دائماً الی جانبه،
یسمعونه و یطیعونه لان الله امرنا ان نطیع الله و رسوله و اولی الامر منا، و علی
اولئک الذین یقفون متفرّجین أن یتقوا الله تعالی و ان یقفوا بجانبه مع جمیع
العلماء و جمیع المناضلین، لان بدل الایمان الکفر و بدل الاسلام الشرک و بدل
الامام، حاکم طاغیة. هل یقبلون ان یعود الطغیان الی إیران و ان یعود شاه آخریحکم
لحساب أمریکا، ماذا بعد الحق؟ فماذا بعد الحق إلَّا الضلال؟

نسأل الله تعالی أن یطیل فی عمر هذا الامام الذی أعز الله تعالی به المسلمین
بعد ان طال انتظارهم و نسأل الله عزوجل أن یلهم العلماء فی إیران و ان یلهم الجیش
و الحرس الثوری و کل العاملین أن یکونوا دائماً فی خدمة الامام و بأوامره و طاعته
ان الله لا یضیع اجر المحسنین.

: لا نستطیع أن نظهر مدی حبّنا و ودّنا تجاهکم فأنتم الیوم تعتبرون حجّة
یُستضاء به فقد أدَّیتم و تؤدُّون واجبکم علی أحسن وجه تجاه الإسلام فی هذه الظروف
الحساسة للتاریخ الإسلامی، فنتمنی لکم کل توفیق من الله تعالی، و نتمنی للبنان
المظلوم، نصراً تلوا النصر.

ج: و نحن نرجو ان تتذکروا اخوانکم بالدعاء و تشدوا عضدهم هناک لانهم مستضعفون
و لان الکفر یحاول الاجهاد علیهم. نحن دائماً ننظر الیکم کما کان ینظر هارون الی
موسی. و الله فی عون العبد مادام العبد فی عون اخیه المسلم.