دانستيهائي از قرآن

همه باهم بسوی جهاد در راه خدا

( یا ایها الذین آمنوا خذواحذرکم فانفرو ثُبات أو انفروا
جمیعا * و انّ منکم لمن لیُبطّئنّ فإن أصابتکم مصیبة قال قد أنعم الله علیّ

إذ أکن معهم شهیدا* ولئن اصابکم فضلُ من الله لیقولنّ کأن
لم تکن بینکم وبینه مودّة یالیتني کنت معهم فأفوزا عظیما).

(سورۀ نساء ،آیات 73ـ 71)

ای مؤمنان ! برای کارزار هشیار باشید و آنگاه گروه گروه به
سوی جنگ روانه شویدیا اینکه همه باهم بروید .و همانا بعضی از شما هستند که به
تحقیق سستی می کنند(و از رفتن به سوی میدان جنگ اهمال میورزند) پس هرگاه برشما
مصیبتی وارد آید،او بگوید:خداوند بر من لطف کرد که همراهشان نبودم واگر خداوند
برشما فزونی  بخشد(وغنیمتی بدست آورید) بی
گمان می گوید،ـ و گویا بین شما و او هیچ الفت و علاقه ای نبوده استـ این کاش من هم
با آنها بودم که کامیاب میشدم، کامیابی ای بزرگ .

در این چند آيه خداوند به مؤمنین ضمن دستور نفرو بسیج عمومی
از آنها میخواهد که احتیاط خودرا از دست ندهند وکاملا هشیار با شند واز هر
نظرمواظب دشمن خود باشند. واژۀ  (حذر) به
معنای بیداری و هوشیاری و آمادگی است .در  لغت (أخذ حذر) به معنای بیدار بودن واحتیاط کردن
است .صاحبت کشّاف گوید(احذروا واحترز وامن العدو أي لاتمکّنوه من أنفسکم)

ازدشمن در  حذر
باشید یعنی توان پیشروی  را از او بگیرید
.و با دقّت وامعان بیشتردر معنای این کلمه چنین بدست می آید که اگر (حذر) بمعنای
ترس هم باشد،لازمه اش این است که طرف مقابل خودرا آماده ومهّیا سازد و فرصت را
ازدشمن بگیرد تا بر او چیره نشود.اکنون برای اینکه از شر دشمن برحذر باشیم واحتیاط
خودرا کاملاحفظ کنیم که دشمن به ما آسیبی نرساند ،

باید چندکاررا قبلا انجام دهیم :

1ـ دشمن را خوب بشناسیم وازقدر ت و نیروی او اطلاع کافی
داشته باشیم.

2 ـ مراکزآسیب رسانی دشمن را قبلا شناسائی نمائیم تا در موقع
مناسب آنها ار نابود سازیم .

3ـ شناخت کامل از عدد وعدّه دشمن داشته باشیم .و اگر دشمنان
متعدّد هستند،باید مراکز مقاومت نیز متعدد باشند .و باید تلاش در ایجاد تفرقه و
پراکنگی میان آنان داشت.

ودر همین بین که باید احتیاط کامل را دارا بود ، همۀ افرادرا
باید آموزش های نظامی داد که بتوانند ازکشور خود دفاع نمایند و اگر آموزشهای نظامی
متوقف است بر فراگیری برخی از علوم واجب است آن علوم رانیز فرا گرفت.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای اینکه از نقشه ها و
توطئه های دشمن در مکه باخبر شوند،در آنجا عیون و جاسوسهائی داشتند که پیوسته
اخبار دشمن را به آن حضرت می رساندند واین در حالی است که خود آنحضرت نیز
میتوانسته است ازراه علم غیب،اخبار دشمن را بدست آورد.

(نفر)به معنای بسیج و تهیّه نیرو برای مقابله با دشمن است
که در  مواقع عادی،گروههائی ازافراد به
صورت گردان ها یا رسته های دیگر ارتشی، به میدان نبرد می روند ولی اگر وضعیّت
اقتضا کند که نفر عمومی بشود، با در خواست مسئولین،بایدتمام افراد آمادۀ نبرد
شوندواینمعنای( او انفروا جمیعا) هست که اکنون بنا به اقتضای شرایط جنگی ؛ نفریا
بسیج عمومی وهمگانی لازم شده است تا اینکه ان شاء الله بزودی پیروزی اسلام برکفر
بدست آید.و بی گمان (نفرعمومی) ،لازمه اش این است که مردم همه آموزش نظامی دیده
باشند که امید است در این امر مهم وحیاتی ،مؤمنین متعهّد هرگز در نگ نکنند
وآنان  که تا کنون آموزش ندیده اندبا مراجعه
به مرکز بسیج، آموزشهای لازم را در یا فت نمایند.

در این آيه نیز اشاره ای به گروهی تن پرور شده است که در موقع
جنگ عقب نشینی کرده وخودرا نشان نمی دهند وخلاصه سستی مینمایند.و اینگروه
منافق  صفت هرگاه دیدند که برشما مؤمنین
مصیبتی وارد شد، خدا را شکر می کنند که در میدان نبرد حضور نداشتندکه آن مصیبتها
برآنها نیز وارد آید ولی اگر شما به پیروزی 
رسیدید وغنیمت هائی ازدشمن گرفتید؛ انگشت حسرت و پشیمانی به دهان می گیرند
وتأسّف می خورند  که چرا ما با آنها
نبودیم؟گویا هرگزشما را نمی شناخته اند و هیچ علاقه ای در گذشته با شما نداشته اند
اینها ممکن است در  مجامع عمومی نیزاظهار
علاقه به شما بکنند ولی در وغ میگویندچرا که تنها ناراحتی آنها برای از دست دادن
غنایم جنگی است و گرنه فوز عظیم ، اجابت دعوت خداوند ورفتن به سوی میدان کارزاراست
چه پیروزی ظاهری و مادّی بدست آید وچه انسان به پیروزی بزرگتر که همان شهادت در راه
خدا است نائل آید،چرا که آنچه اهمیّت دارد ، حفظ مکتب و لبیک گفتن به امرالهی است
گرچه ما براین عقیده ایم که خداوند نیز همانگونه که وعده داده است، مؤمنین را یاری
خواهد کرد.(ان تنصروالله ینصرکم و یثبت أقدامکم).