شرايط انتخاب اصلح

امام خمينی (س) و
انتخابات (3)

شرايط انتخاب اصلح

امام خمينی (س) :

« احدی شرعا نمی
تواند به كسی‌ كوركورانه و بدون تحقيق رأی بدهد و اگر در صلاحيّت شخص يا اشخاصی
تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخيص اش بر خلاف همه̾ آنها
بود ، تبعيّت از آنها صحيح نيست و نزد خداوند مسئوليت دارد » .

برای‌ آنكه انتخاباتی
امام پسند برگزار كنيم ، گذشته از زمينه سازی جهت حضور آگاهانه و هرچه بيشتر مردم
در صحنه انتخابات لازم است ديدگاه امام خيمينی ( سلام الله عليه ) را در سه محور
اصلی تشريح نمائيم .

اوّل آنكه مجلس شورای‌
اسلامی چه اهميّت و جايگاهی دارد ؟ دوم : اين مجلس به چه نيروها و افرادی نيازمند
است و سوّم اينكه مردم  در ميان نامزد ها و
كانديدها نمايندگی چهارمين دوره̾ مجلس شورای اسلامی بايد به دنبال كدام معيار ها و
ضوابط گزينشی باشند .

خصوصيّت مجلس شورای
اسلامی و انتظارات از آن

همانگونه كه قبلا به
طور مبسوط در مورد نقش مردم در صحنه و جايگاه نظارت ملّت بر همه̾ امور بحث گرديد ،
مجلس به عنوان عصاره̾ فضائل چنان ملّتی دارای اهميّتی خاص می باشد اين اهميّت را
در سخنان امام اينگونه می يابيم :

« مجلس جوشيده از اين
ملّت انقلابی نيز يك مجلس عادی نيست ، كه يك پديده خاص به خود با ويژگی های خاص
است . امروز به جرأت می توان ادّعا كرد كه در زير اين آسمان كبود تنها مجلسی است
كه متّكی به آراء توده ميليونی مردم است كه با رأی مستقل و مستقيم مردم به دور از
اعمال نفوذ خان ها و سرمايه دار ها و مالك ها و سلطه ها و بست و بندهای باصطلاح
سياسی و فعّاليّت های انحرافی به وجود آمده واز قلدریهای رژيم شاهنشاهی و وابستگان
به آن خالص بوده است . قهرا مسئوليتهایی كه چنين مجلسی دارد بسيار بزرگ است ،
مسئوليت مقابله با سياست بازی های غرب و جناح سرمايه داری آن ديكتاتوری شرق و قطب
كمونيستی آن » .              ( صحيفه̾ نور
ـ ج 19 ص 5 ) 

بعد ديگری از اين
مسئوليت چنين است :

« مجلس می خواهد
ايران را در مقابل جهان اداره كند . مجلس يك چيزی نيست كه بخواهد ايران را در
مقابل خودش درست بكند . ايران در مقابل جهان است امروز ، آن هم يك جهان امروزی و
يك ايران امروزی ، ايران امروزی كه تك است در دنيا و جهان امروزی كه همه مهاجم اند
، همه مهاجم به شما هستند . شما می خواهيد كه يك مجلسی داشته باشيد كه در مقابل
اين تهاجماتی كه از خارج می شود پايدار باشد يك دولتی را كه او تعيين می كند كه در
مقابل تهاجماتی كه در دنيا واقع می شود ، فشارهایی كه واقع می شود در دنيا اين
بتواند دفاع كند و اين ، از مجلس سرچشمه می گيرد ، از مجلس دولت درست می ‌شود و
شما يك همچو مجلسی لازم داريد . شما برای حفظ كشور خودتان ، برای حفظ اسلام عزيز
كه اين همه خون در راهش ريختند بايد پايداری كنيد و توجّه بكنيد كه حفظ كنيد اين
را » .                                       
‌   ( صحيفه̾ نور ـ‌ ج 18 ص 204 )

از نقطه نظر مسائل
داخلی و رفع گرفتاری ها و مشكلات مردم توسّط مجلس ، اين جملات امام را می توان در
واقع جمعبندی اين خواست ها و انتظارات به شمار آورد :

« بايد گفت مجموعه̾
خواسته ها و انتظارات اسلامی مردم از مجلس ، رفع گرفتاری ها و محروميّت ها و
دگرگونی در نظام پر پيچ و خم اداری كشور ، از انتظارات به حقّی است كه بايد آنها
را جدّی گرفت . و نمايندگان محترم مجلس قبل از پرداختن به لوايح و تبصره ها و مواد
غير ضروری به فكر مسائل اصلی و كليدی كشور باشند و بر اساس اسلام عزيز در كميسيون
ها با طرح قوانين و لوايح به سمتی حركت كنند كه مشكلات اساسی كشور مرتفع و سياست
های زيربنایی كشور در امور فرهنگی‌و اقتصادی و اجتماعی و سياسی در راستای كمك به
محرومين و رفع استضعاف ، مدوّن و به مورد اجرا درآيد » .

                                                                     
( صحيفه̾ نور  ـ ج 20 ص 214 ) 

البتّه اهميّت ويژه
ای كه مجلس شورای اسلامی و بالتّبع تك تك اعضای تشكيل دهنده̾ آن يعنی نمايندگان
منتخب مردم دارد ايجاب می‌ نمايد دائما پيرامون حسّاسيت داشتن نسبت به حفظ سلامت
اين قوّه بنيادين كشور تذكّرات امام ، دائما گشزد گردد . مثلا اين تذكر مهمّ امام
كه خطاب به نمايندگان مجلس فرموده اند :

من راجع به كلّ مجلس
مكرر عرض كرده و حالا هم عرض می كنم كه مجلس ما بايد با مجلس های‌ ( رژيم ) سابق
فرق داشته باشد . البتّه فرق هم دارد ، امّا هر امری كم كم به انحراف كشيده می شود
و چنين نيست كه يك دفعه انحراف واقع شود . در خود انسان نيز چنين است كه شيطان و
نفس امّاره به تدريج از عمل به مكروهات و بعد از آن به صغائر و از آنجا به بالاتر
انسان را منحرف می كنند . در مجلس ( رژيم ) سابق ، دوره̾ اوّلش بهتر بود لكن در هر
سال چيزی به آن اضافه و يا از آن كم شد تا رسيد به آنجا كه مجالس اخير را ديديم .
شما از اوّل اگر جلوی فساد را نگيريد معلوم نيست كه به وضع سابق منتهی نشود .
البتّه بايد عاقلانه باشد كه مسأله حادّی پيش نيايد » .

                                                                    
( صحيفه̾ نور ـ ج 18 ص153 )

مجلس چه اشخاصی را
لازم دارد ؟

گذشت سه دوره̾ چهار
ساله̾ مجلس شورای اسلامی به خوبی نشان داده است كه مجلس به اشخاصی نيازمند است كه
به روشنی توانایی فهم و درك معضلات و گرفتاری های مردم و نظام را داشته و قادر
باشند برای رفع آنها راه حل هایی علمی و عملی را پيشنهاد كرده و يا مورد بحث و
بررسی و نقد قرار دهند .

در دوره های پيشين
گروهی با انگيزه هایی خاص سعی نمودند به مردم القاء كنند كه صرفا وجود علما و
روحانيون مطلع از احكام شرعی و سياسی اسلام در مجلس كفايت می نمايد ! در بطلان اين
ادّعا بار ديگر به جملاتی از امام راحلمان استناد می شود . ضمنا در اين جملات
دقيقا به نيازمندی مجلس به اشخاص مطّلع در زمينه های مختلف اشاره گرديده است :

« مجلس چنانچه محتاج
به علما و روحانيون مطّلع از احكام شرعی و سياسی اسلام است ، محتاج به متخصّصين
رشته های مختلفی است كه كشور احتياج به آنها دارد . مجلس امروز مواجه است با دنيای
پرآشوب صنعتی و سياسی پيچيده و فرهنگ های غربی و شرقی و صحنه های تنازع و بقاء بين
المللی ، و چنين مجلسی بايد انباشته از مطّلعين و دانشمندان و متخصّصان در هر رشته
باشد و لازم است كسانی كه كانديداهایی به ملّت معرفی می‌ كنند در نظر داشته باشند
كه از مطّلعين هر رشته̾ تخصّصی چند نفری در بين كانديداهای آنها باشد » .                    ( صحيفه̾ نور ـ ج 18 ص 232 )

مسأله ای كه مردم هر
بار با آغاز انتخابات خصوصا انتخابات مجلس شورای اسلامی با آن مواجه هستند ،
انتخاب كانديدا يا كانديداهایی است كه اصلح از بقيّه بوده و حائز شرايط لازم برای
نمايندگی مجلس شورای اسلامی باشند . در اين رابطه تا كنون ، گروه ها و جناح های
مختلف اشخاصی را به مردم پيشنهاد می كرده اند و هر كدام برای گزينش و معرفی
كانديداهای مورد نظر خود ملاك هایی را در نظر گرفته و می گيرند . آنچه از مردم
مسلمان و مؤمن به انقلاب مطرح است ملاك هایی می باشد كه امام در اين زمينه تعيين
كرده اند كه از آن جمله می توان به موارد زير اشاره نمود :

« ما بايد مجلس را
نگه داريم . دوره̾ اوّل مجلس در مشروطه بد نبود و شايد هم خوب بود ولی بعدها كم كم
رسيد به جایی كه خودشان افرادی را انتخاب می كردند . پس … مردم نبايد كنار بروند
اگر مردم كنار بروند همه شكست می خوريم . خود مردم نگذارند قلدرها دخالت كنند ،
افراد نالايق دخالت كنند . اگر عدّه ای جمع شدند و افراد نالايق را انتخاب كردند ،
مردم به آنها رأی ندهند . اگر مردم هم متوجّه نشدند مجلس آنها را قبول نكند » .

                                                                      
( صحيفه̾  نور ـ ج 18 ص 179 )

« و امّا مردم در
سراسر كشور ، در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند و احدی حق تحميل خود يا
كانديداهای گروه يا گروه ها را ندارد ، هيچ مقامی و حزبی و گروهی و شخصی حق ندارد
به ديگران كه مخالف نظرشان هستند توهين كنند ، يا خدای نخواسته افشاگری نمايند .
گرچه همه حق تبليغات صحيح برای خود كانديداهای خود يا ديگران را دارند و هيچكس نمی
تواند جلوگيری از اين حق نمايد . و البتّه لازم است تبليغات موافق مقررات دولت
باشد و احدی شرعا نمی تواند به كسی كوركورانه و بدون تحقيق رأی بدهد و اگر در
صلاحيّت شخص يا اشخاصی تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخيص
اش بر خلاف همه̾  آنها بود ، تبعيّت از
آنها صحيح نيست و نزد خداوند مسئوليت دارد و اگر گروه يا اشخاص ، صلاحيّت فرد يا
افرادی را تشخيص دادند و از اين تأييد برای رأی دهنده اطمينان حاصل شد می تواند به
آنها رأی دهد » . 

                                                                 
( صحيفه̾  نور ـ ج 18 ص 232 )‌

ضابطه گرایی يا گروه
گرایی ؟

از ملاك ها و معيارهایی
كه امام خمينی (س) در باب انتخاب كانديدای اصلح مطرح نموده اند يك نكته̾ اساسی و
محوری به شكل بارزی تشخيص داده می شود و آن تحقيق و تفحّص نسبت به همه̾ كانديداها
و سنجش اعتقاد و پايبندی آنان به ضوابط مشخّص شده̾ اسلام ناب محمّدی (ص ) و خط
امام می باشد . به قول امام :

« انتخابات يك محكی
هم برای خودتان است كه ببينيد آيا می خواهيد انتخاب اصلح بكنيد برای خودتان يا
برای اسلام ؟ اگر برای خودتان باشد شيطانی است و امّا اگر انتخاب اصلح برای مسلمان
هاست ، كی و از كجاست ، مطرح نيست . از هر گروهی باشد … انتخاب اصلح برای مسلمين
يعنی انتخاب فردی كه تعهّد به اسلام و حيثيّت آن داشته باشد و همه چيز را بفهمد و
چون در مجلس ، اسلام تنها كافی نيست بلكه بايد مسلمانی باشد كه احتياجات مملكت را
بشناسد و سياست را بفهمد و مطّلع به مصالح و مفاسد كشور باشد و ممكن است به شما و
گروه شما هم مربوط نباشد ، كه اگر اصلح را انتخاب كرديد ، كاری اسلامی می كنيد و
اين يك محكی است برای خودتان كه تشخيص بدهيد انتخاب برای اسلام است يا برای اصلاح
خودتان » .         ( صحيفه̾ نور ـ ج 18 ص
152 )

بدين ترتيب در
صورتيكه همه̾ گروه ها و جناح های سياسی موجود كشور اصل را بر اين بگذارند
كانديداهایی را كه می خواهند به  مردم
پيشنهاد كنند بر اساس ميزان انطباق آنها با معيار ها و ضوابط تعيين شده توسّط امام
سنجيده و اشخاص اصلح را ولو اينكه در گروه و جناح آنها نباشند ليكن دارای شرايطی
منطبق با‌‌ آن ضوابط و معيارها هستند ، انتخاب نموده و به مردم معرفی كنند . به
نظر می رسد مراعات اين اصل از اهميّتی در خور توجّه برخوردار باشد خصوصا در اين
ماه كه گروه ها و جريانات سياسی كشور قبل و پس از ثبت

نام كانديداهای‌ مورد
نظر خود می باشد .

امّا ضوابط و
معيارهای خط امام و اسلام ناب محمّدی (ص) برای انتخاب كانديدای اصلح كدامست و
پيروان اسلام سرمايه داري، و اسلام آمريكایی كه امام خواهان طرد و افشای آنان بوده
اند دارای چه مشخصاتی هستند . بخش بعدی اين سلسله مقالات را تشكيل می دهد .  انشاء الله .                                                      ( ادامه دارد )