اخبار ايران و جهان اسلام

اخبار ايران و جهان اسلام

اسلام, محبوب ترين دين در آمستردام

بنابر تحقيقى كه اخيرا در هلند انجام شد, دين اسلام روز به روز به دينى با بيشترين پيرو در شهر آمستردام, پايتخت هلند, نزديك مى شود.
اين تحقيق نشان مى دهد كه مسيحيت (كاتوليك و پروتستان), دين يهود و ديگر اديان موجود در رده هاى پايين تر از اسلام قرار دارند.طبق آمار انجام يافته, %13 از جمعيت پايتخت, مسلمان بوده و اين, در حالى است كه تنها %10 كاتوليك, %5 پروتستان, %1 يهودى و ديگر اديان %12 هستند.

اولين ديدار ملكه انگليس از يك مسجد در اين كشور

هفته گذشته ملكه انگليس به اتفاق شاهزاده فيليپ از يك مسجد در شمال لينكلن شاير بازديد كردند. ملكه در هنگام ورود به مسجد, كفش هاى خود را درآورد و پس از ورود از مسئولين مسجد درباره جهت قبله سوالاتى كرد. وى كه تحت تثير فضاى داخل مسجد قرار گرفته بود, به سمت تعدادى از زنان, كه مشغول خواندن قرآن بودند, رفت و از آن ها درباره آن چه كه انجام مى دادند, سوالاتى را پرسيد. در پايان بازديد ملكه از مسجد, يك جلد قرآن كه به دو زبان عربى و انگليسى ترجمه شده بود, به وى اهدا شد تا در آرشيو سلطنتى كاخ ويندسور نگهدارى شود.

مادر محمدالدوره: ((كودك آينده من نيز فداى فلسطين خواهدشد.))

بنابر گزارش خبرگزارىها, خانم آمال الدوره, مادر نوجوان شهيد محمدالدوره, كه بر اثر تيراندازى سربازان رژيم اشغال گر قدس به شهادت رسيد, معتقد است تنها راه نجات فلسطين, جنگ و نابودى رژيم اشغال گر مى باشد. وى كه هم اكنون باردار است و مى خواهد در صورت پسر بودن فرزندش نام او را نيز محمد بگذارد, اظهار داشت: ((آن ها فرزند عزيز من را به شهادت رساندند, امااگر خداوند به لطف و كرمش كودك ديگرى به من عطا فرمايد وى را نيز فداى آرمان هاى فلسطين خواهم نمود.))

فعاليت هاى اسلامى در استراليا رشد چشمگيرى داشته است

شيخ تجدين حميد الهلالى, مسوول امور مسلمانان در استراليا اظهار داشت كه تعداد مساجد مسلمانان در اين كشور به 310 مسجد رسيده است. بنا به گفته وى,فعاليت هاى اسلامى در اين كشور چنان وسيع بوده كه گرايش بسيارى از مردم اين كشور, على الخصوص جوانان را به دنبال داشته است, تا آن جا كه جوانان مسلمان اين كشور اقدام به تسيس ((پارلمان جوانان مسلمان)) نموده اند. شيخ تجدين اعلام نمود كه گرايش به اسلام, روز به روز در اين كشور بيشتر مى شود و با توجه به اين كه استراليا سياست چند فرهنگى را پذيرفته است, اين كشور بستر مناسبى براى دعوت عموم به اسلام به شمار مى رود.

مادر تگزاسى, پس از پذيرفتن اسلام تهديد شد كه فرزند خود را از دست خواهد داد

يك مادر مسلمان مقيم تگزاس, پس از پذيرفتن دين اسلام و ازدواج با يك فرد مسلمان مراكشى, تهديد به از دست دادن پسر 9 ساله خود شد.همسر سابق اين زن تازه مسلمان, به خاطر اعتياد شديدش به مشروبات الكلى, كه همسرش از او طلاق گرفت, اظهار داشت كه تمام سعى خود را خواهد نمود تا حضانت پسرش را به عهده بگيرد. اما در ماه جولاى, در مورد مشابهى كه يك زن پس از پذيرفتن اسلام با يك فرد مسلمان مصرى ازدواج كرده بود, دادگاه حضانت پسر آن خانواده را به مادر مسلمانش سپرد. حال بايد ببينيم در اين مورد دادگاه چه حكمى را صادر خواهد كرد.

اولين دايره المعارف اسلامى بر روى اينترنت

بنابر گزارش سايت خبرگزارى مسلمانان, اولين دايره المعارف اسلامى, كه در نوع خود بى نظير بوده و تحت سرپرستى و نظارت يك گروه از اساتيد حوزوى و دينى در شهر قم در كشور ايران آماده و تدوين شده است, به شبكه اينترنت ارسال شد. اين دايره المعارف داراى خطوط ارتباطى با يك هزار سايت اسلامى بوده و شامل بيش از سه هزار جلدكتاب در زمينه موضوعات گوناگون اسلامى مى باشد, كه اساتيد و دانشجويان و محققين در هر نقطه از جهان مى توانند از آن بهره گيرند. اين دايره المعارف جامع پس از تلاش چندين ساله حدود يك صد استاد حوزه, محقق و برنامه ريز, آماده و تدوين شده است.
http:// (www.ummahnews.com)

اوضاع مسلمانان بلژيك در حال حاضر

وضعيت كنونى مسلمانان بلژيك در حال حاضر, به هيچ وجه قابل توصيف با وضعيت گذشته, آن ها نيست. اين عده توانسته اند از يك اقليت بسيار اندك, به جمعيتى قابل ملاحظه تبديل شوند. در عرصه سياست و مقام نيز, تعدادى از اين افراد مسلمان توانسته اند به جايگاه هاى بالايى, مانند نمايندگى پارلمان و استادى دانشگاه دست يافته و بعضا اقدام به تسيس موسسات آموزش اسلامى نمايند. در حال حاضر, حدود سيصد مسجد در اين كشور وجود دارد.

بزرگترين نمايشگاه نسخه هاى خطى قرآن در پاكستان

نسخه هاى خطى قديمى و جديد قرآن در نمايشگاه بزرگى در شهر اسلام آباد پاكستان, در معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت. در اين نمايشگاه حدود 600 نسخه از قرآن عرضه خواهد شد. بعضى از اين قرآن ها متعلق به 1250 سال قبل مى باشد. در بين اين نسخه ها, بزرگ ترين نسخه موجود قرآن به وزن 216 كيلوگرم, شامل 1084 صفحه, كه هر صفحه آن 1/5 متر مربع مى باشد, به نمايش گذاشته مى شود. همچنين, كوچك ترين نسخه قرآن كه اندازه هر صفحه آن فقط سه سانتيمترمربع مى باشد, به نمايش در خواهد آمد.

وضعيت مسلمانان در انگلستان

عدم همكارى و هماهنگى در بين مسلمانان انگليس, منجر به تضعيف قدرت و موقعيت آن ها در انگليس شده است. اگر چه بيش از سيصد سازمان و انجمن اسلامى در اين كشور وجود دارد, اما بيشتر آن ها قادر به دفاع از حقوق مسلمانان اين كشور نيستند. رئيس مركز اسلامى مايفر در لندن, در اين خصوص اظهار داشت: تنها راه دست يابى به موقعيت خوب و قوى گذشته اين است كه مسلمانان ساكن اين كشور, تمامى اختلافات فرهنگى, ايدئولوژيكى و… خود را كنار گذاشته ويك همكارى و هماهنگى منظمى را در ميانشان به وجود آورند. وى يكى از مشكلات موجود را رابطه بين شيعيان و اهل سنت ساكن در اين كشور ذكر كرد.

برگزارى كنفرانس اسلامى در نروژ

سازمان هاى اسلامى در نروژ, اقدام به برگزارى كنفرانسى با عنوان: ((مسلمانان در غرب, حقوق و وظايف)) كردند. در اين كنفرانس, افراد عالى رتبه كشور نروژ, از جمله وزير دادگسترى, تنى چند از نمايندگان و تعدادى از اساتيد مسلمان از داخل و خارج كشور حضور يافتند. در اين كنفرانس, آقاى دكتر عبدالقادر, استاد شيعى دانشگاه قطر, درباره نقش اخلاق در نشر پيام اسلام سخنرانى كرد.

شفاى يك دختر مبتلا به سرطان پس از نوشيدن آب زمزم

خبرگزارى جمهورى اسلامى اعلام كرد كه: يك دختر عربستانى مبتلا به سرطان, كه پزشكان از معالجه وى قطع اميد كرده بودند, پس از انجام مناسك عمره و نوشيدن آب زمزم, شفا يافت. روزنامه الرياض, چاپ عربستان, در شماره ديروز خود با اعلام اين مطلب, نوشت: ((اين دختر كه متوجه پراكنده شدن سرطان در تمامى بدن خود شده و زندگى خود را پايان يافته مى ديد, در مدت چند ماه قرآن را حفظ كرد.
وى پس از حفظ قرآن از پدر خود خواست كه او را به مكه مكرمه ببرد تا آخرين عمره مفرده خود را به جاى آورد.))
بر پايه نوشته الرياض, دختر عربستانى, كه نام او ذكر نشده است, پس از انجام عمره مفرده و نوشيدن آب زمزم و نماز وداع, از خداى كعبه طلب شفا كرد. هنگامى كه او از مسجدالحرام خارج شد, احساس كرد كه تمامى دردهاى او از بين رفته است.
پدر و مادر بيمار كه از نشاط مجدد او به وجد آمده بودند, او را نزد پزشك معالج بردند و طبيب نيز پس از آزمايش هاى متعدد, بر طرف شدن بيمارى و خروج عوامل سرطانى از بدن او را تشخيص داد.

با تقدير و تشكر از مديريت شبكه هاى اطلاع رسانى مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى كه در تهيه اخبار جهان اسلام از طريق سايت هاى اينترنتى مجله را همراهى كردند.