دانستنى هايى از قرآن؛ ارزنده ترين عمل

 

دانستنيهائى از قرآن

((و من احسن قولا ممن دعا الى الله و عمل صالحا و قال اننى من المسلمين))

(سوره فصلت – آيه 223)

و چه كسى خوش گفتارتر است از او كه مردم را به سوى خدا فراخواند و كار شايسته انجام داد و گفت من از مسلمانانم.
هرچند بسيارى از مفسرين نقل كرده اند كه اين آيه در باره رسول اكرم صلى الله عليه و آله يا در باره امير المومنين عليه السلام نازل شده ولى چون عموميت دارد و شامل تمام اوليا و اصفيا و ائمه هدى مى باشد, لذا هر انسانى را شامل خواهد شد كه از اين شروط ذكر شده در آيه برخوردار باشد.
از اين روى اختصاص به رسول خدا و امامان معصوم عليهم السلام ندارد بلكه همه كسانى را شامل مى شود كه مردم را به سوى خدا دعوت مى كنند و عمل صالح دارند و قلبا تسليم اوامر خدا مى باشند.
از اين آيه شريفه معلوم مى شود بالاترين خدمت و ارزنده ترين عمل از نظر قرآن كريم, دعوت كردن مردم به سوى خدا است ولى با قيدى كه در آيه ذكر شده, معلوم مى شود هر قولى قول حسن يا احسن القول نيست و لازمه قول حسن و سخن نيكو اين است كه انسان دعوت كننده خود نيز عامل باشد و پيش از هر كس خود به سخنش عمل كند.پس كسى كه به يك قسمت از آيه عمل مى كند و قسمت دوم كه شرط قول احسن است را انجام نمى دهد سخنش پشيزى ارزش ندارد.
شرط ديگرى كه در اين آيه ذكر شده اقرار قلبى و تسليم در برابر اوامر خداوند است. معناى اسلام, تسليم است و مسلمان كسى است كه تسليم اوامر حق باشد و عقيده قلبى او با احكام شريعت منطبق باشد .
اگر سخن از شريعت مقدس به ميان مىآورد و اگر مردم را به سوى آن فرا مى خواند, خود نيز پذيرش كامل داشته و تسليم امر باشد.
و قال اننى من المسلمين : يعنى اعتقاد قلبى و جازم به اسلام و تعليمات اسلامى. از واژه ((قال)) چنين بر مىآيد كه معناى باور داشتن و معتقد بودن است.
بنابر اين ((احسن القول)) عبارت است از بهترين و ارزنده ترين سخن كه همانا هيچ سخنى ارزشمندتر و مفيدتر از توحيد و يكتاپرستى نيست. زيرا اگر انسان واقعا موحد باشد و جز خدا چيزى يا كسى را نپرستد و اطاعت نكند, بى گمان خداوند نيز او را به سوى حق و حقيقت راهنمائى مى كند كه پرستش چيزى جز اطاعت نيست. او كه شيطان را اطاعت مى كند يا نفس اماره را پيروى مى نمايد او از خدا دور است و خدا را نمى پرستد هرچند در زبان سخن از اطاعت و پرستش خداوند به ميان آورد.
عمل صالحا : اين استثنا لازم است بيشتر مورد تاكيد قرار گيرد. خداوند مبلغان دين و ناصحان مردم و دعوت كنندگان به سوى توحيد را استثنا كرده است كه بايد خودشان نيز داراى اعمال صالحه و كارهاى شايسته باشند زيرا كسى كه مردم را به سوى حق و آئين الهى دعوت مى كند و مبلغ دين است اگر خودش به سخنانش عمل نكند هرگز كلامش در مردم نافذ نخواهد بود و تاثير مثبت نخواهد گذاشت.
سخنى در قلب شنونده موثر است كه از قلب تراوش كرده باشد و صاحب سخن با عقيده كامل آن سخن را پذيرفته باشد و به آن نيز عمل كند.يعنى بايد گفتار با كردار مطابقت داشته باشد تا در افراد تاثير گذارد.
چه بسا مبلغانى كه روز و شب سخنرانى مى كنند, خطبه مى خوانند, مقاله مى نويسند, كتاب تاليف مى كنند و امر به معروف و نهى از منكر مى نمايند ولى هيچ تاثيرى در ديگران ندارند زيرا از نظر مردم شناخته شده اند و گفتارشان با كردارشان عملا سازش ندارد و اين امر براى همگان مشخص و روشن شده است.
اينچنين افرادى حنايشان رنگى ندارد و خود را گول مى زنند. در حديث آمده است: ((رب تال للقرآن و القرآن يلعنه)) چه بسا تلاوت كنندگان قرآن كه قرآن آنها را لعن و نفرين مى كند.
عزيزان مبلغ و روحانى ! اين نكته بسيار مهم و سرنوشت ساز و حساس را در قلب خود پيوسته بسپريد كه تا خود به آنچه مى گوئيد عمل نكنيد توقع تاثير در جامعه نبايد داشته باشيد.
اگر سخن امام خمينى قدس سره فورا به قلب مى رسيد و در قلب مومنين نفوذ مى كرد به خاطر اين بود كه به تجربه براى همگان ثابت شده بود كه امام سخنانش با اعمالش مطابقت دارد.
اگر امام مردم را به سوى خدا فرا مى خواند, خود پيش از همه و بيش از همه با خدا ارتباط نزديك و تنگاتنگ داشت و اگر امام در گوشه نجف يا پاريس شعارى مى داد, سى ميليون نفر (جمعيت آن زمان ايران اسلامى) با مشتهاى گره كرده در سراسر شهرها و روستاهاى كشور, همان شعار و همان سخن امام را با فرياد تكرار مى كردند و همين امر باعث شد كه انقلاب اسلامى با شتاب و سرعت پيش برود و شاه و دار و دسته اش را با آن همه قدرت و توان تسليحاتى و پشتيبانى سرنگون سازد و پايه هاى شاهنشاهى را در كشور امام زمان سلام الله عليه منهدم سازد.
بنابر اين يكى از كسانى كه به حق شامل اين آيه شريفه است شخص حضرت امام خمينى قدس سره است و تا جهان برپا است و شب و روز در حال حركت است خط و رسم و پيام جاودانه او برپا و استوار است و انسان ساز.
فرا رسيدن دهه فجر را به تمام مسلمانان بويژه هموطنان عزيز تبريك و تهنيت مى گوئيم و اميدواريم همچنان قاطع, مدافع امام و انقلاب خونين اسلامى باشيم.