اثرات شگفت انگیز «وضو» بر بدن ودرمان بیماری‌ها

 

دکترمرضیه مختاری‌پور

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمتُم إِلَى الصَّلاهِ فاغسِلُواْ وُجُوهَکُم وَأَیدِیَکُم إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُؤُوسِکُم وَأَرجُلَکُم إِلَى الکَعبَین:وقتی خواستید نماز بخوانید، صورت و دست‌های خود را تا آرنج‌ها بشوئید و بخشی از سر و پاهای خود را تا قوزک‌ها مسح کنید».(۱)

مقدمه

تمام توصیه‌های اسلام برآمده از وحی و متکی بر حکمت حضرت ‌حق هستند، به این معنا که هر یک از این دستورات بر مصالحی واقعی و حکیمانه بنا شده‌اند. دانش و آگاهی از چیزی می‌تواند اعتقاد و التزام  انسان را نسبت به آن افزایش دهد و دید انسان نسبت به موضوع مربوطه را وسیع‌تر گرداند. بنابراین اگر وضو, نماز و دیگر اعمال را با دانش و تدبیر انجام دهیم، به نور می‌رسیم.
از نظر اسلام، داشتن وضو امری است پسندیده تا آن حد که در آموزه‌های دینی‌ ما، دایم‌الوضو بودن یک ارزش به حساب می‌آید. برای مثال، حضرت محمّد مصطفی(ص) می‌فرمایند: «اگر می‌توانی که در تمام شبانه‌روز با وضو باشی این کار را بکن که اگر در حال طهارت بمیری، شهید از دنیا رفته‌ای»(۲). در روایتی دیگر آمده است که: «وضو گرفتن بر روی وضوی قبلی نوری است بر روی نور و هرکس بدون اینکه احتیاج به وضوی جدید پیدا کند وضوی خود را تجدید نماید، خدای عزوجلّ نیز بدون طلب استغفار و بخشایش توبه او را تجدید می‌نماید»(۳).

امام رضا(ع) فرمودند: «خداوند فرمان به وضو داده و نماز را با وضو شروع کرده است تا بنده به هنگام ایستادن در پیشگاه خدا و مناجات با او، طاهر و پاک و مطیع امر او و از پلیدی‌ها و نجاسات پاک باشد»(۴). پیامبرگرامی‌اسلام(ص) فرمودند: «هرکس به هنگام وضو ساختن ذکر خدا را بگوید، تمام بدنش پاک گردیده است».(۵) همچنین امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هر کس به هنگام وضو ذکر خدا را بگوید، مانند این‌است که غسل کرده باشد».

ما معمولاً قبل از خواندن نماز وضو می‌گیریم، ولی توصیه شده که قبل از انجام هرکاری وضو بگیریم. در زمانی‌که بدن انسان به هر دلیلی ناپاک می‌گردد توصیه به غسل و وضو شده است.  علاوه بر موارد واجب، در احادیث آمده که به هنگام تب، سردرد، عصبیت، دل پیچه و غیره وضو بگیرید. دلیل این کار چیست؟  چرا در وضو مردان باید از پشت آرنج آب بریزند ولی خانم‌ها باید از قسمت تای دست(جلو) این‌کار را انجام دهند؟ چرا بهتر است بعد از وضو بدن را خشک نکنیم؟ فلسفه سجده چیست؟ چرا گفته شده اگر مُهر را کمی جلوتر از حالت عادی قرار دهیم بهتر است؟

امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که از انسان پیـوسـته نـور و امواج و انرژی ساطع می‌شود. امواجی که دستگاه پیش از وضو گرفـتـن انسان نشان می‌دهد با امواجی که پس از وضو‌گرفـتن نشان می‌دهد با هم فرق می‌کنند. امواج پس از وضو گرفتن بیانگر آرامش بیشتر انسان است. یعـنی وضو گرفـتـن که شـستن صورت و دست‌ها و مسح فرق سر و پاها و یا شستن پاهاست، به انسان آرامش می‌دهـد.

در این مقاله ابتدا چاکراهای بدن را توضیح می‌دهیم و سپس تاثیر وضو بر آنها را بررسی می‌کنیم.

چاکرا چیست؟

در تمدن‌های باستانی مانند چین، هندوستان و کشورهایی که در حوزه‌ فرهنگی این کشورها هستند مانند ژاپن، کره و مالزی، در باره‌ ساختار بدن انسان و نحوه‌ عملکرد آن باورهایی وجود‌ دارد که با عقاید علمی و آموزشی کشورهای غربی در تضاد است؛ هرچند در دهه‌های اخیر، این دیدگاه‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفداران زیادی پیدا کرده‌است.

در مکاتب هندی ساختار یا کالبدشناسی بدن انسان از چند لایه‌ مادی و انرژی تصور‌شده که به لایه‌ مادی آن به این اعتبار که در‌نهایت، بدن انسان از همان مواد و عناصر موجود در مواد غدایی، اما با یک نظم مولکولی متفاوت، تشکیل شده است، کالبد غذایی هم گفته‌ می‌شود.

میدان انرژی انسان از هفت لایه تشکیل شده که به صورت متوالی و در درون هم جای گرفته‌اند. نزدیک‌ترین لایه به بدن، لایه انرژی یا صفحه‌ پرانایامایی است که از لحاظ شکلی کاملاً مشابه فیزیک بدن است. تصور می‌شود «پرانا»، یک انرژی کیهانی‌ است که تمام جهان و کائنات را پرکرده و در جریان تنفس، همراه هوا و اکسیژن به داخل بدن وارد می‌شود و در سر تا سر جسم ما جریان می‌یابد. در این لایه هفت مرکز انرژی اصلی وجود دارد که به آنها‌  چاکرا گفته می‌شود.

طب سنتی چین معتقد است در ساختار بدن انسان در صفحه‌ «پرانایی»، یک شبکه انرژی، مانند شبکه‌ آب یا گاز شهری وجود دارد و با جریانِ آزاد انرژی در این مسیرها، سلامتی، شادابی و تندرستی تأمین ‌می‌شود. اگر به ‌علتی در این مجاری، انسداد یا اختلالی پیدا شود، انواع بیماری‌ها و ناتوانایی‌ها پدید می‌آیند. برای درمان بیماری و ناتوانی، باید این مجاری با روش‌هایی باز شوند. این روش‌ها مختلفند و یوگا، طب سوزنی و…  بر پایه همین باور بنا شده‌اند. در فلسفه‌ آیینی و درمانی هندوستان، علاوه ‌بر باور به‌ وجود شبکه‌ گسترده‌ای برای انتقال انرژی در بدن، اعتقاد به ایستگاه‌های تقویت‌کننده و هدایت‌کننده‌ انرژی به نام«چاکرا» یا چرخه هم وجود دارد. چاکراهای اصلی که در امتداد ستون فقرات قرار گرفته‌اند همانند گردبادهایی می‌چرخند و با مکیدن انرژی از میدان انرژی کیهانی، آن ‌را به انرژی قابل استفاده توسط بدن تبدیل می‌کنند. این انرژی یا نیروی حیات توسط کانال‌هایی به سراسر بدن انتقال می‌یابد و منتشر می‌شود. در این مـکتب، دلیل بیماری‌ها و ناتوانایی‌های جسمی و روانی، اختلال در توزیع انرژی حیاتی و کیهانی «پرانا» در بدن، به‌ویژه در چاکراها تصور‌می‌شود و درنتیجه انتظار می‌رود با رفع اشکال و اختلال در چــاکراها و فعال‌شدن این چرخه‌های انرژی‌، بیماری هم درمان شود. چاکراها شامل سه ‌دسته چاکراهای اصلی و فرعی و چاکراهای بسیار کوچک هستند. چاکراهای اصلی مانند نیروگاه‌هایی هستند که انرژی حیاتی را برای اعضای حیاتی و اصلی تامین می‌کنند. اگر این نیروگاه‌ها درست کار نکنند، اعضای حیاتی ضعیف یا بیمار می‌شوند، زیرا برای درست کارکردن، انرژی حیاتی کافی ندارند.

چاکراها از دو طریق غدد درون‌ریز و سیستم عصبی بر جسم اثر دارند. در مجموع، بدن انسان هفت چاکرای اصلی دارد که هر یک با یکی از هفت غده درون‌ریز بدن و همچنین با گروهی از اعصاب که شبکه نامیده می‌شوند، مرتبط هستند. هر یک از این چاکراها به یکی از قسمت‌های بدن و وظایف مخصوص درون بدن پیوسته‌اند و از طریق شبکه عصبی یا غددی که به آن چاکرا مربوطند کنترل می‌شوند(۷) .

همه احساسات، ادراک، آگاهی‌ها و هر چیزی را که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد، می‌توان به هفت دسته تقسیم کرد و هر یک از این دسته‌ها به یکی از چاکراها پیوسته ‌است. پس چاکراها نه تنها نماینده اعضای بدن که نماینده قسمت‌های مخصوصی از حواس و ادراک نیز هستند. وقتی انسان احساس تنش می‌کند، این تنش در چاکرای مرتبط با آن قسمت نیز احساس می‌شود و این چاکرا و عضو مرتبط با آن دچار استرس می‌شوند. تنش در چاکرا از طریق شبکه عصبی مرتبط با این چاکرا درک می‌شود و به اندامی که توسط این شبکه کنترل می‌شود انتقال می‌یابد. اگر این تنش‌ها برای مدت زمان طولانی و یا با شدت زیادی در شخص بمانند، علایم بیماری نمایان می‌شود. بیماری‌ها در اثر بسته شدن مراکز انرژی پدید می‌آیند. محل چاکراهای اصلی و غدد مترشحه متناظر با آنها به شرح زیر است:(۸)

۱-  چاکرای مولادرا با رنگ قرمز: در ریشه‌ ستون مهره‌هاست. شبکه‌ رشته‌های اعصاب «سمپاتیک» برای ترشح «آدرنالین» نیز در این نقطه قراردارند.

۲-  چاکرای سوداسیت‌ها با رنگ نارنجی: در محل غدد تناسلی است و هـورمون‌های جنــسی مــردانه و زنــانه را تــولید و ترشح می‌کند.

۳-  چاکرای مانی‌پورا به نشانه‌ قدرت با رنگ زرد: در محل شبکه‌ اعصاب خورشیدی مستقر است و در جلوی غده «پانکراس» قراردارد و با ترشح هورمون مرتبط در سوخت گلوکز، مرکز تولید انرژی و قدرت در بدن است.

۴-  چاکرای آناهاتا با رنگ سبز: کانون عشق تصور‌می‌شود و مجاور غده «تیموس» و در محل قلب قراردارد.

۵-  چاکرای ویشودها با رنگ آبی: جایگاه حقیقت است که در ناحیه‌ گلو و مجاور غده‌ «تیرویید» قراردارد.

۶-  چاکرای آجنا با رنگ نیلی: کانون بصیرت تصورمی‌شود و بین ابروها قراردارد. در لحظات تمرکز و تعمق در این مکان، چینی در پوست ظاهرمی‌شود.  مهم‌ترین غده‌ مترشحه‌ داخلی یا «هیپوفیز» در آن قراردارد.

۷-  چاکرای ساهارا با رنگ بنفش: به نشانه‌ رحمت، در راس جمجمه و در جوار غده‌ «صنوبری» قراردارد.

 

هاله چیست؟

یکی از مقولات مورد توجه در علم متافیزیک، انرژی های لطیف اطراف موجودات مختلف هستند که از جمله موارد جالب برای تدبر و تعمق در عظمت خالق یگانه است. در اطراف بدن همه موجودات اعم از زنده و غیرزنده، یک حوزه انرژی لطیف وجود دارد که به آن هاله گفته می‌شود. هاله، درواقع، میدانی از انرژی است.  انرژی الکترومغناطیسی و سایر انرژی‌های عالی‌تر که همه موجودات زنده را احاطه کرده‌اند، به عقیده‌ بعضی در اطراف همه‌ ذرات اتمی و موجودات زنده و غیر زنده وجود دارند.

هر چیزی در جهان در حال نوسان است. هر اتم، هر قسمت از یک اتم، هر الکترون، هر ذره‌ بنیادی، حتی افکار و آگاهی ما، همه نوسان دارند. ما می‌توانیم هاله را یک نوسان بدانیم که هر موجود مادی‌ای را احاطه کرده است. کامل‌ترین نوع هاله از نظر کمی و کیفی به انسان تعلّق دارد که به آن،حوزه انرژی انسان ( HEF) یا هاله نورانی انسان می‌گویند. هاله‌ اطراف انسان تا حدی متشکل از امواج الکترومغناطیس است و طیفی از امواج میکروویو، از مادون قرمز تا فرابنفش را در بر می‌گیرد. به نظر می‌رسد که امواج میکروویو با فرکانس پایین و بخش مادون قرمز طیف (حرارت بدن)، مربوط به سطوح پایین فعالیت بدن ما هستند(ساختمان DNA ، متابولیسم، جریان خون و غیره). در حالی که بخش فرکانس بالا (فرابنفش)، بیشتر مربوط به فعالیت آگاهانه‌ ما، یعنی تفکر، خلاقیت، اراده، منش و عواطف است. دانشمندان روسی که در زمینه‌ مطالعه‌ هاله پیشتازند، کشف کرده‌اند که با تاثیر بر هاله‌ میکروویو DNA، می‌توان DNA انسان را تغییر داد. بخش فرکانس بالا(فرابنفش)، بسیار مهم و جالب و در عین حال بسیار ناشناخته و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است(۹).

 

نیت

هنگامی که نیت بر عمل وضو صورت می‌گیرد(حتی در ذهن) ریسمان روحی که توسط روشن‌بینان دربالای سر هر انسانی مشاهده شده و در افراد معمولی به نازکی تار عنکبوت ‌است، ولی در افراد پیشرفته روحی تا یک سانتی‌متر هم می‌تواند ضخامت داشته باشد، درخشان‌تر و قطورتر می‌شود. در واقع محل آن در ساهاسرارا چاکرا (چاکرای هفتم) است و همان طور‌که می‌دانیم این چاکرا سرچشمه و نقطه شروع تجلی تمام چاکراهاست.  هرچه چاکرای «ساهاسرارا» بیشتر باز باشد، میزان گره‌ها و قفل‌های شش چاکرای باقیمانده  بازتر شده و انرژی‌هایشان با بالاترین فرکانس‌های ممکن ساطع می‌گردند. به‌محض اینکه چاکرای تاج کاملا آگاه شود، کار جذب انرژی کیهانی‌اش به پایان می‌رسد و شروع می‌کند به تشعشعات انرژی بر طبق آکورد خودش.

و این است آن رمزی که می‌گویند باید همیشه نیت خیر داشته باشید. با تفکر به نیکی‌ها و داشتن نیت پاک هر لحظه بر میزان باز شدن «ساهاسرارا»  افزوده می‌شودکه با قطورتر شدن آن انرژی روحی بیشتری به درون فرد وارد باز می‌گردد(۱۰)

 

شستن صورت

در انجام وضو ابتدا دست‌ها به روی صورت کشیده می‌شوند. تأکید  بر آن است که حرکت دست‌ها رو به پایین باشد. پوست بدن ما قابلیت جذب و نگهداری میزان زیادی انرژی را در خود دارد. انرژی‌های بیگانه و ناشی از مشغله‌ها و استرس‌های محیطی‌ای که هر روز تولید می‌شوند، جزئی از زندگی روزمره ما شده‌اند. چنین دست‌ کشیدنی بر روی پوست صورت می‌تواند استرس‌ها و انرژی‌های بیگانه انباشته شده را بتکاند و دور بریزد. به‌ دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالای پوست صورت نسبت به سایر اعضای بدن، میزان این انباشتگی در صورت بیش از سایر جاهاست، به ‌طوری‌که گاهی بیش از ۹۰% کل انرژی‌های منفی و استرس‌های محیطی در پوست صورت و ۱۰% مابقی در کل بدن پخش می‌شوند، به ‌همین دلیل زمانی که استرس یا شوک خاصی بر فرد وارد می‌شود و بدن آکنده از انرژی استرس زیادی شده، یک وضوی ساده  تا حد بالایی می‌تواند مشکل را حل کند. یک وضوی ساده به‌راحتی قادر است حجم استرس زیادی را که در عضلات صورت انباشته شده تخلیه کند. این تخلیه خصوصاً بر روی چاکراهای فرعی فک‌ها صورت می‌گیرد. چاکراهای فرعی فک، تأثیر مستقیمی روی سیستم اعصاب و حافظه دارند(۱۱).از نظر علمی آب قادر است مقدار زیادی انرژی در خود ذخیره سازد. علت اینکه از آب سرد به جای گرم استفاده کنیم این است که آب سرد قابلیت جذب انرژی بیشتری نسبت به آب گرم دارد. آبگرم به دلیل فاصله بیشتر بین ملکولی, خود حاوی مقدار زیادی انرژی است و قابلیت جذب زیادی ندارد.(۱۲)

 

شستن دست‌ها  

به‌طورکلی کانال اصلی انرژی بدن از فرق سر شروع می‌شود و از وسط بدن عبور می‌کند. این کانال در ناحیه شانه‌ها دو کانال فرعی دارد که به دو دست منتهی می‌شود و همانند شلنگ‌های باریکی از کف دست‌ها بیرون می‌زند. بقیه این کانال در میانه بدن ادامه می‌یابد و در ناحیه خاجی به دو قسمت تقسیم و وارد پاها می‌شود. در طول این شاهراه اصلی، راه‌های کوچک و کانال‌های فرعی بسیاری وجود دارند که هر یک به عضو یا اندام خاصی منتهی می‌شود. در مسیر این کانال‌ها قیف‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که دائماً می‌‌چرخند و مبادله انرژی از طریق آنها صورت می‌پذیرد. این قیف‌ها همان «چاکراها» هستند. فعال‌بودن چاکراها خود دلیلی بر عملکرد بهتر کانال‌های انرژی‌است.

مرحله بعد شستن دست راست به وسیله دست چپ است. یکی از چهار کانال انرژی اصلی بدن در دست راست قرار دارد. انرژی‌های راکدی که به صورت حب و بغض و خستگی‌های روزانه نمود پیدا می‌کنند، با این عمل از بین می‌رود. این عمل دو تأثیر فوق‌العاده مهم دارد. در ابتدا چاکراهای کف دست و نوک انگشتان دست راست را با شدت باز و فعال می‌کند و در ادامه باعث تبادل انرژی سمت چپ و راست بدن می‌شود. در کف دست چپ هم یک چاکرای مهم وجود دارد که به هنگام انرژی دادن می‌توان از آن کمک گرفت. ‌هنگامی که با کف دست چپ بر روی دست راست می‌کشیم، انرژی سمت چپ بدن را نیز  روی دست راست می‌ریزیم. انجام این عمل تأثیر زیادی  روی ایجاد تعادل بدن دارد و انرژی‌های دوگانه بدن را متوازن می‌کند. هنگامی که با دست راست، دست چپ را لمس می‌کنیم، انرژی سمت راست بدن نیز به سمت چپ راه می‌یابد و تعادل کامل می‌شود. در این هنگام چاکراها به تعادل بالایی می‌رسند و کاملاً متوازن می‌شوند. انسان هرچه سرحال‌تر و سالم‌تر باشد، چاکراهای کف دست و پای او بزرگ‌تر و فعال‌ترند. یکی از دلایل کلافگی و سررفتن حوصله، بسته‌شدن این چاکراست.(۱۳)

در مرحله بعد با هر دست روی دست دیگرآب می‌ریزیم. در بیان علت آن باید گفت که اصلی‌ترین کانال انرژی بدن «سوشومنا»ست که در ناحیه شانه‌ها به دو کانال فرعی تقسیم می‌شود و در نهایت به دو دست می‌رسد.

این کانال اصلی در در ادامه در ناحیه خارجی به دو بخش دیگر تقسیم و وارد پاها می‌شود. در امتداد این کانال اصلی، کانال‌های فرعی دیگری هم موجودند  که هر کدام به عضو و اندام خاصی بر می‌گردند. در مسیر سوشومنا مخروط مانندهای کوچک و بزرگی وجود دارند که دائماً می‌چرخند(چاکراها).

حال ما بر آرنج(برای مردان) آب می‌ریزیم و تا انتهای انگشتان دست می‌کشیم.  با این کار انرژی‌های منفی از این کانال فرعی زدوده و حرکت رو به جلو باعث تحریک این چاکرا و تخلیه شدید انرژی راکد و منفی در آن می‌شود. لمس کردن تا کف دست و نوک انگشتان ادامه می‌یابد. به این می‌ماند که انرژی‌های منفی را مشایعت می‌کنیم تا کاملا خارج شوند. با این عمل هم چاکراهای کف دست به دلیل لمس سریع فعال می‌شوند و هم بین انرژی‌های چپ و راست بدن تبادل و تعادل صورت می‌پذیرد.

در توضیح تبادل دو دست باید گفت که در فلسفه قدیم چین، شناخت به سه عنصر مهم تقسیم می‌شود: (۱۴)

  1. یانگ : به معنی روشنایی خورشید(مثبت). از خصوصیات آن خورشید، آسمان، فعالیت، درخشندگی و خشونت است. در طرف چپ قرار دارد و سیاهرنگ است. عدد آن فرد ست. سایر اعداد یانگ هم طاق هستند.
  2. این : به معنی فقدان روشنایی و به معنی سایه وتاریکی است(منفی). از خصوصیات آن زمین، ماه، عدم فعالیت، کدورت، نرمش و خلاء است. در طرف راست قرار دارد و سفیدرنگ است، رقم آن زوج (دو) و ارقامش جفت هستند.
  3. تائو: وجود تضاد بین شب و روز، اختلاف روشنایی و تاریکی، گرما و سرما، خشکی و رطوبت. این قانون جوهر و چکیده عالم است. در واقع با اتصال دست چپ و راست به یکدیگر، بین این دو انرژی تبادل صورت می‌گیرد.

مسح سر

مرحله بعد مسح سر است. با این عمل ساهاسرارا چاکرا  تحریک می‌شود و می‌تواند بین نیمکره‌های چپ و راست بدن، یعنی بین احساسات و عواطف و تفکر و منطق تعادل ایجاد کند.(۱۵)  این مرحله یعنی مسح سر یکی از کلیدی‌ترین تاثیرات انرژیکی را با خود به همراه دارد. با تحریک فرق سر، یکی از مهم‌ترین چاکراهای بدن یعنی چاکرای تاج ‌تحریک می‌شود. این چاکرا دروازه تجربیات روحانی و فعالیت آن از نشانه‌های معنوی بودن فرد است. فعالیت این چاکرا با ضخامت طناب روحی نیز در ارتباط است. فرق ‌سر تأثیر زیادی هم بر هماهنگ‌ کردن فعالیت نیمکره‌های مغز دارد. نیمکره چپ بیشتر مربوط به استدلال، منطق و امور دنیوی است. این نیمکره به هنگام درگیری زیاد فرد با مسایل و مشکلات دنیوی به‌شدت فعال می‌شود.

نیمکره‌ راست بیشتر مربوط به احساسات و عواطف است. قابلیت‌های هنری، لذت‌ بردن و خلسه همگی مربوط به فعالیت این بخش از مغز هستند. درشرایط محیط خاصی ممکن است مغز در یکی از این حالات دچار افراط شود. فعالیت نیمکره چپ مغز کسانی که زیاد درگیر مشغله‌های زندگی می‌شوند و کمتر به بعد روحانی و استراحت خود بها می‌دهند، بیشتر است. به همچنین کسانی که درگیر مسایل عاطفی و هنر می‌شوند، مسئولیت‌پذیری کمتری دارند و نسبت به مسایل جاری زندگی بی‌تفاوت می‌شوند. در این گونه افراد نیمکره راست فعال‌تر است.

هر دوی این حالات افراط است و سلامتی فقط در صورتی حادث می‌شود که این دو به تعادل برسند. لمس‌کردن فرق سر (مسح سر) باعث تحریک پل ارتباطی بین دو نیمکره و فعالیت غذه پینه‌آل می‌شود. بدین‌ترتیب تعادلی نسبی در وضعیت فعالیت نیمکره‌های مغز پدید می‌آید و انرژی با سهولت بیشتری در آن‌ها جریان می‌یابد. تحریک این نقطه در تقویت حافظه نیز می‌تواند مؤثر باشد.(۱۶)

 

مسح پا

مرحله بعدی مسح پاهاست که دو اثر دارد. اول اینکه نیمه بالایی بدن با نیمه پایینی تبادل انرژی می‌کند و به این ترتیب نوعی توازن صورت می‌گیرد. تاثیر دوم آن تحریک چاکراهای کف پاست و این امر سبب دریافت انرژی بیشتر از زمین می‌شود. با تداوم وضو در کارها، چاکراهای پاها همواره تقویت میشوند و لذا همواره انرژی بیشتری از طریق پاها وارد مولاد هارا چاکرا و شواد هیستانا چاکرا(چاکرای جنسی) می‌شود، و فرد کمتر خسته می‌گردد، استحکام و قوت درونی بیشتری پیدا می‌کند، خوش‌بینانه‌تر زندگی می‌کند و همواره شاکر و سپاسگزار است.

ورود انرژی بیشتر به «مولاد هارا» خیلی اهمیت دارد، چون این چاکرا اساس نیروی حیات تمام چاکراهای بالاتر و سرچشمه نیروی حیات است. در این چاکرا منبع لایزال انرژی کندالینی(یانگ) وجود دارد. سوشومنا، آیدا و پینگالا که سه کانال اصلی انرژی بدن هم هستند، از این چاکرا شروع می‌شوند(۱۷) چاکراهای کف ‌پا دروازه‌هایی هستند که در امر سلامت بدن نقش به‌سزایی دارند. با انجام مسح پاها،  چاکراهای کف پا تحریک می‌شوند. فعالیت چاکراهای کف پا در ادامه منجر به تحریک چاکراهای انگشتان پا می‌شود. این تحریک به‌خصوص خود را  در انگشتان شست، میانی و انگشت کوچک نشان می‌دهد. با تقویت و تحریک چاکراهای پایینی می‌توان قدرت و حیات دوباره‌ای را به کالبد بخشید.

افرادی که از خستگی مزمن رنج می‌برند، چاکراهای پایینی ضعیفی دارند و در نتیجه،  انرژی اندکی به بالا پلمپ می‌شود. با تقویت و تحریک چاکراهای پایینی می‌توان قدرت و حیات دوباره‌ای به کالبد آنها بخشید. اگر چاکراهای پایینی به طریقی به طور منظم تغذیه شوند، این اتفاق هرگز نمی‌افتد(۱۸).

اثرات شستن پا در مساجد و زمانی که چند  صد نفر با هم نماز جماعت می‌خوانند و از طریق زمین مبادله انرژی می‌کنند به اوج خود می‌رسد وحتی یک فرد صالح اگر در میان این چندصد نفر باشد و به منبع انرژی الهی وصل باشد و دارای چراغ روشنی مثل یک لامپ باشد دیگران نیز می‌توانند مثل کانال سیم‌کشی برق، لامپ‌های خود را با آن روشن کنند و این از خاصیت‌های نماز جماعت است که در اسلام بر آن تأکید بسیار شده است. پس پاها را باید حتی بهتر از دست ها شست زیرا در حالت قیام، رکوع، سجده، تشهد، سلام، دعا و… با زمین و دیگران مبادله انرژی می‌کند، در حالی که دست‌ها فقط در حالت سجده این کار را می‌کنند.

نکته بسیار مهم این است که انگشتان پای راست در هنگام تشهد و سلام باید مثل حالت سجده بر روی زمین باشد تا کار مبادله قطع نشود. بسیاری از نماز گزاران این اصل مهم را رعایت نمی‌کنند و این باعث ناتمام ماندن امر مبادله انرژی می‌شود و صحیح نیست. پس قبل از وضو گرفتن از تمیز بودن پاهای خود اطمینان حاصل کنید.

 

پی‌نوشت:

۱- سوره مائده، آیه۶

۲- العاملی، وسایل ‏الشیعه،۱۳۷۴، ج ۱؛ ص ۳۸۳

۳- شیخ صدوق، من‏ لایحضره‏ الفقیه، ج ۱، ص ۴۱

۴- ‌العاملی، وسائل الشّیعه، ۱۳۷۴،ج۱، ص۲۵۷

۵- مجلسی، بحارالأنوار،۱۴۰۳، ج۸۰،ص ۳۱۴

۶-همان

۷-کوک سویی، انرژی درمانی

۸-همان

۹-همان

۱۰- تاثیر وضو روی چاکراهای بدن، ۱۳۹۲

۱۱- اعجاز در وضو، ۱۳۸۷

۱۲- کوک سویی، انرژی درمانی

۱۳- اعجاز در وضو،۱۳۸۷

۱۴- انرژی درمانی، ۱۳۹۲

۱۵- کوک سویی، انرژی درمانی

۱۶- ( اعجاز در وضو، ۱۳۸۷)

۱۷- کوک سویی، انرژی درمانی

سوتیتر:

 

۱٫

در اطراف بدن همه موجودات اعم از زنده و غیرزنده، یک حوزه انرژی لطیف وجود دارد که به آن هاله گفته می‌شود. هاله، درواقع، میدانی از انرژی است.  انرژی الکترومغناطیسی و سایر انرژی‌های عالی‌تر که همه موجودات زنده را احاطه کرده‌اند، به عقیده‌ بعضی در اطراف همه‌ ذرات اتمی و موجودات زنده و غیر زنده وجود دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *