فرجام کردستان سوریه؛ فدرالیسم یا تجزیه؟

مهدی حلفی

 

کردهای سوریه یک اقلیت قومی بزرگ در این کشور هستند که در مناطق مختلف سوریه به خصوص شمال و شمال شرق این کشور زندگی می‌کنند. مناطق کردنشین سوریه عمدتاً در امتداد مرزهای مشترک سوریه با ۲ کشور عراق و سوریه قرار دارند.

مناطق کردنشین سوریه

به کردستان سوریه «روژاوا» هم گفته می‌شود، روژاوا به معنای منطقه غرب است که به کردستان غربی یا کردستان سوریه اطلاق می‌گردد، کردستان سوریه در واقع از ۳ منطقه «جزیره»، «کوبانی» و «عفرین» تشکیل شده که این مناطق به لحاظ جغرافیایی از یکدیگر جدا هستند، منطقه جزیره در استان حسکه و مناطق کوبانی و عفرین در استان حلب قرار دارند.

گرچه استان‌های حلب و حسکه سوریه به عنوان مناطق اصلی زندگی کردهای این کشور شناخته می‌شوند، اما کردهای بسیاری در شهرهای دیگر سوریه همچون دمشق و حلب زندگی می‌کنند. البته تمام ساکنان مناطق کردنشین سوریه هم کرد نیستند، بلکه در این مناطق عرب‌ها، مسیحیان و قومیت‌ها، ادیان و مذاهب دیگر هم حضور دارند.

جمعیت کردهای سوریه نسبت به جمعیت کردها در کشورهای مجاور همچون عراق و ترکیه کمتر است، کردهای سوریه کمتر از ۱۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و برآورد می‌شود جمعیت کردهای سوریه بین یک و نیم تا ۲ میلیون نفر باشد، بیشتر کردهای سوریه پیرو مذهب سنی شافعی هستند، گرچه تعداد کمی از آنها که تعدادشان در حد چند ده هزار نفر است، ایزدی و علوی هستند.

 

چاه‌های نفت کردستان سوریه

مناطق کردنشین سوریه از منابع طبیعی مختلفی برخوردار هستند، به عنوان مثال در استان حسکه که بیشتر ساکنان آن کرد هستند، چاه‌های نفت زیادی وجود دارد، همچنین این استان به عنوان انبار غله سوریه شناخته می‌شود و حجم زیادی از گندم سوریه در استان حسکه تولید می‌گردد.

تعدادی از میادین نفتی بزرگ سوریه در مناطق کردنشین این کشور از جمله در استان حسکه قرار دارد، کنترل این میادین نفتی از چند سال پیش، از دست دولت سوریه خارج شد و به دست شبه‌نظامیان کرد افتاد، گرچه برخی از این میادین به دلیل درگیری با داعش تخریب شد، اما میادین دیگری همچون رمیلان نفت تولید می‌کنند که این نفت در سوریه فروخته می‌شود.

 

تبعیض در حق کردهای سوریه

از زمانی که حزب بعث در دهه ۱۹۶۰ میلادی در سوریه به قدرت رسید، این حزب روی هویت عربی در این کشور تاکید زیادی کرد، در این راستا قومیت‌های دیگر در سوریه به رسمیت شناخته نمی‌شدند و کردها از بسیاری از حقوق شهروندی در آن دوره محروم گشتند، همین مساله باعث شد حس ناسیونالیستی و جدایی‌طلبی در میان کردهای سوریه، رشد کند.

در چند دهه اخیر در مناطق کردنشین سوریه قشر زیادی از کردها به عنوان اتباع بیگانه شناخته می‌شدند که از داشتن شناسنامه سوری محروم بودند، همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور دستور داد برای کردهای استان حسکه سوریه شناسنامه صادر شود؛ اقدامی که شاید بتوان با عنوان نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب از آن یاد کرد.

 

کردستان سوریه خارج از سیطره بشار اسد

نیروهای ارتش سوریه در همان سال‌های ابتدای ناآرامی‌ها در این کشور، پایگاه‌های خود را در بیشتر مناطق کردنشین سوریه تخلیه کردند و اکنون نیروهای ارتش سوریه بین مناطق کردنشین تنها در شهرهای حسکه و قامشلی در استان حسکه، فرودگاه قامشلی و تعدادی از روستاها و پایگاه‌های نظامی اطراف ۲ شهر حسکه و قامشلی حضور دارند.

عقب‌نشینی ارتش سوریه از مناطق کردنشین این کشور به صورت داوطلبانه و بدون درگیری اتفاق افتاد و ارتش سوریه نیروهایش را برای جنگ با گروه‌های مسلح تروریستی از مناطق کردنشین این کشور به مناطق دیگر سوریه انتقال داد.

بخش اعظم مناطق کردنشین سوریه خارج از سیطرۀ دولت مرکزی این کشور است و احزاب و گروه‌های کرد سوری اداره مناطق کردنشین سوریه را بر عهده گرفتند، این احزاب و گروه‌ها ارتباطی با دولت مرکزی سوریه ندارند.

 

قوی‌ترین حزب کرد سوریه

در کردستان سوریه، احزاب متعددی وجود دارد، اما حزبی که طرافدارانش بیش از احزاب دیگر است و اکنون قدرت در کردستان سوریه در واقع در دست این حزب است، حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه به رهبری «صالح مسلم» است.

حزب اتحاد دموکراتیک ارتباط نزدیکی با گروه تروریستی پ‌ک‌ک دارد و تصاویر «عبدالله اوجالان» رهبر زندانی پ‌ک‌ک را در مقرهای خود و داخل نهادهای حکومتی نصب کرده، همچنین این حزب تصاویر اوجالان را در همه مناطق کردستان سوریه قرار داده است، به همین دلیل بسیاری اعتقاد دارند حزب اتحاد دموکراتیک در واقع شاخه سوری گروه پ‌ک‌ک است، گروه پ‌ک‌ک به عنوان یک گروه تروریستی در بسیاری از کشورهای جهان شناخته می‌شود.

حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه مشکلات زیادی با احزاب کرد دیگر در منطقه کردستان سوریه دارد. یکسری از احزاب کرد، ائتلافی را به نام انجمن ملی کرد سوریه به وجود آوردند، این ائتلاف حزب اتحاد دموکراتیک را متهم کرده به دنبال حکومت تک‌حزبی در کردستان سوریه است.

 

گروه‌های نظامی کردهای سوریه

یگان‌های مدافع خلق که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه است، به عنوان بزرگ‌ترین گروه شبه‌نظامی کرد در سوریه شناخته می‌شود، در این گروه که به صورت اختصاری به «ی‌پ‌گ» معروف است، ده‌ها هزار شبه‌نظامی کرد عضویت دارند و حتی برخی تعداد اعضای این گروه را ۵۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند که در مناطق مختلف کردستان سوریه همچون حسکه، کوبانی و عفرین حضور دارند.

در یک سال اخیر یک ائتلاف نظامی به نام نیروهای سوریه دموکراتیک با حمایت آمریکا در کردستان سوریه تشکیل شد، رکن اساسی این ائتلاف نیروهای یگان مدافع خلق هستند و تعداد کمی از گروه‌های نظامی عرب و آشوری هم در نیروهای سوریه دموکراتیک حضور دارند، عملیات این ائتلاف بیشتر ضد عناصر گروه تروریستی داعش بوده است و نیروهای سوریه دموکراتیک در استان‌های حلب، حسکه و رقه سوریه فعالیت دارند، برخی این ائتلاف را یک ائتلاف قومیتی می‌دانند که به دنبال تشکیل کشور مستقل کردستان سوریه است.

گروه‌های مسلح کرد سوری در جنگ با داعش به نیروهای داوطلب خودشان هم بسنده نکردند و در مناطق کردنشین سوریه دست به سربازگیری اجباری از جوانان زدند تا آنها را پس از بازداشت به جبهه‌های جنگ با داعش بفرستند. چنین اقدامی از سوی نیروهای امنیتی موسوم به «آسایش»، در مناطق کردنشینی همچون کوبانی و جزیره مشاهده شده است.

 

ساختار حکومت کردستان سوریه

تشکیلاتی به نام اداره ذاتی وظیفه اداره مناطق کردنشین سوریه را بر عهده دارد، این تشکیلات دارای هیچ ارتباط و وابستگی با دولت سوریه نیست، رکن اصلی اداره ذاتی، حزب اتحاد دموکراتیک کردستان است و این حزب با کمک گروه‌های مختلف قومی و مذهبی دیگر، کردستان سوریه را اداره می‌کند.

حکومت کردستان سوریه سعی کرده در مسؤولان حکومتی در این منطقه افرادی از اقلیت‌های مختلف هم وجود داشته باشند، زنان هم در حکومت کردستان سوریه جایگاه خاصی دارند و باید حتماً زنان در بخش‌های مختلف کردستان سوریه به عنوان مسؤول حضور داشته باشند، زنان و دختران کرد سوری هم‌چنین به صورت گسترده در نیروهای نظامی و امنیتی کردستان سوریه حضور دارند.

حکومت کردستان سوریه طی سال‌های اخیر سعی کرده زبان رایج در مناطق کردنشین سوریه را از زبان عربی به کردی تغییر و در مدارس این مناطق دروس مختلف را به زبان کردی آموزش بدهد تا زمینه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی برای تشکیل کشور کردستان سوریه فراهم شود.

پرچم کردها طی سال‌های اخیر در مناطق مختلف کردستان سوریه و بر فراز ادارات حکومتی در این مناطق به جای پرچم سوریه بالا رفته است، حکومت کردستان سوریه دین را از سیاست جدا می‌داند و این حکومت یک نیروی امنیت داخلی را به نام آسایش در مناطق مختلف کردستان سوریه به وجود آورده است.

حزب اتحاد دموکراتیک ادعا دارد اداره منطقه کردستان سوریه براساس دموکراسی و توافق اجتماعی است و مردم این منطقه با تشکیل گروه‌های مردمی، اداره مناطق‌شان را به دست خودشان گرفتند، اما مخالفان حزب اتحاد دموکراتیک می‌گویند کردستان سوریه در قالب یک حکومت تک‌حزبی اداره می‌شود.

یکی از هم‌پیمانان حزب اتحاد دموکراتیک در استان حسکه سوریه شخصی به نام «حمیدی جربا» است که به عنوان شیخ یک قبیله عربی بزرگ به نام شمر شناخته می‌شود، او یک گروه مسلح به نام صنادید را تاسیس کرده و در اداره ذاتی منطقه جزیره در استان حسکه سوریه مشارکت دارد.

 

رابطه کردستان سوریه با کشورهای همسایه

حکومت کردستان سوریه با وجود اینکه این منطقه با ترکیه هم‌مرز است، اما ارتباط بدی با دولت ترکیه دارد، دولت ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک سوریه را متهم می‌کند جزئی از گروه تروریستی پ‌ک‌ک است، ترکیه برای اثبات این مساله به حضور تعداد زیادی از اتباع کرد ترکیه در صفوف شاخه مسلح حزب اتحاد دموکراتیک سوریه استناد می‌کند.

مسؤولان دولت ترکیه بارها گفته‌اند تشکیل یک حکومت کرد در شمال سوریه را قبول نمی‌کنند، ترکیه در همین راستا از بیش از یک سال و نیم پیش معابر مرزی خود را با منطقه کردستان سوریه بست، اخیراً هم نیروهای ارتش ترکیه به همراه تانک و با همراهی عناصر گروه‌های تروریستی مسلح وارد استان حلب شدند،  کردهای سوریه، دولت ترکیه را متهم می‌کنند سعی دارد کردهای سوریه را به درگیری نظامی مستقیم با خود بکشاند.

کردستان سوریه با اقلیم کردستان عراق هم‌مرز است اما بین مسؤولان اقلیم کردستان عراق با مسؤولان حکومت کردستان سوریه اختلافات زیادی وجود دارد، نزدیکی اقلیم کردستان عراق به دولت ترکیه، موجب اختلاف مسؤولان اقلیم با کردهای سوریه شده است. این اختلافات به حدی زیاد بوده که حکومت اقلیم کردستان عراق مرز این اقلیم را با کردستان سوریه از ماه‌ها پیش بسته است و مانع ورود مواد غذایی، سوخت و دارو به کردستان سوریه می‌شود.

طی سال‌های اخیر آوارگان زیادی از کردستان سوریه وارد اقلیم کردستان عراق شدند، حدود ۵ هزار نفر از این آوارگان کرد سوری زیر نظر نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق آموزش نظامی دیدند و در قالب گروهی به نام پیشمرگه سوریه سازماندهی شدند اما نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به دلیل اختلافات این حزب با مسؤولان اقلیم کردستان عراق، مانع ورود نیروهای نظامی پیشمرگه سوریه به کردستان سوریه شدند و نیروهای پیشمرگه سوریه اکنون به جای سوریه در خطوط مقدم جنگ با داعش در خاک عراق می‌جنگند.

 

اقتصاد کردستان سوریه

مسؤولان حکومت کردستان سوریه ادعا دارند یک شیوه اقتصادی جدید را در این منطقه در دستور کار خود قرار داده‌اند، البته درآمد حکومت کردستان سوریه بیشتر از قاچاق نفت تولیدشده در این منطقه است و هنوز مردم منطقه کردستان سوریه از لیره واحد پول رسمی سوریه برای خرید و فروش کالا استفاده می‌کنند.

منطقه کردستان سوریه با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است، محاصره مناطق کردنشین سوریه توسط داعش و بسته شدن معابر مرزی این مناطق با ترکیه و اقلیم کردستان عراق موجب بدتر شدن اوضاع اقتصادی منطقه کردستان سوریه شده، این مسأله موجب کمبود کالاهای مختلف از جمله مواد غذایی و دارو در این منطقه شده و قیمت مواد غذایی و کالاهای دیگر در کردستان سوریه به شدت بالا رفته است.

البته سازمان ملل طی ماه‌های اخیر کمک‌های انسانی را از طریق هواپیما به شهر کردنشین قامشلی ارسال کرده، اما این کمک‌ها جوابگوی نیاز مردم این شهر کردنشین سوریه نبوده است و مشکل کمبود مواد غذایی و کالاهای اساسی دیگر در مناطق کردنشین سوریه هر روز بیشتر می‌شود.

 

حمله داعش به کردستان سوریه

داعش پس از شروع فعالیتش در سوریه، بارها به مناطق کردنشین این کشور حمله کرد و مناطق مختلف کردستان سوریه در استان‌های حسکه و حلب هدف حملات داعش قرار گرفت، مهم‌ترین عملیات داعش در مناطق کردنشین حمله به شهر کوبانی بود.

نبرد کوبانی نقطه عطفی در تحولات کردستان سوریه به شمار می‌رود و پس از حمله داعش به شهر کوبانی و انعکاس رسانه‌ای بسیار گسترده این حمله، سیل کمک‌های کشورهای غربی در حوزه‌های مختلف از جمله در بحث نظامی روانه کردستان سوریه شد.

جنگنده‌های ارتش آمریکا در نبرد کوبانی به کمک کردهای سوریه آمدند و مواضع داعش در شهر کوبانی و اطراف آن‌ را به شدت بمباران کردند، بمباران جنگنده‌های آمریکایی به حدی شدید بود که مناطق حضور داعش به تلی از خاک تبدیل شد، همین بمباران‌ها جلوی اشغال شهر کوبانی به دست داعش را گرفت.

هم‌زمان با حمله داعش به شهر کوبانی و پس از آن، صدها تن از اتباع کشورهای غربی از جمله آمریکا و اروپا به شبه‌نظامیان کرد سوری ملحق شدند تا در کنار آن‌ها با گروه تروریستی داعش بجنگند، برخی از این اتباع غربی، در گذشته نظامی بودند و بدون هیچ مشکلی به سوریه سفر کردند، برخی از آنها در جنگ کشته شدند، برخی دیگر هم بدون هیچ مشکلی به کشورهای خودشان بازگشتند.

نیروهای نظامی غربی به خصوص آمریکا در مناطق کردستان سوریه به صورت رسمی حضور دارند، آنها حتی در این مناطق پایگاه دارند و گاهی به صورت مستقیم در کنار شبه‌نظامیان کرد با عناصر داعش می‌جنگند، نظامیان غربی هم به لحاظ در اختیار قرار دادن سلاح و تجهیزات جنگی و هم به لحاظ آموزش نظامی با شبه‌نظامیان کرد سوری همکاری می‌کنند.

 

خطر داعش در کمین کردهای سوریه

خطر داعش هنوز در کمین کردستان سوریه است و گروه تروریستی داعش هنوز در اطراف مناطق کردنشین سوریه حضور دارد، البته شبه‌نظامیان کرد سوری هم بارها به بهانه مبارزه با داعش به مناطق عرب‌نشین سوریه حمله کردند، اتفاقی که موجب شده برخی از قبایل عربی سوری از ترس پیشروی کردها در مناطق زندگی‌شان، با داعش بیعت کنند.

برخی کارشناسان سیاسی، شبه‌نظامیان کرد سوری را متهم می‌کنند به دنبال تغییر بافت جمعیتی برخی مناطق عرب‌نشین سوریه به بهانه مبارزه با داعش هستند، این کارشناسان برای اثبات ادعای خود به ممانعت شبه‌نظامیان کرد برای بازگشت ساکنان عرب مناطق تصرف‌شده توسط این شبه‌نظامیان استناد می‌کنند، البته کردها این ادعاها را رد می‌کنند.

به هر حال مردم مناطق عرب‌نشینی که در تصرف شبه‌نظامیان کرد قرار دارد، دل خوشی از کردها ندارند و به نظر نمی‌رسد کردها بتوانند در آینده طولانی این مناطق را حفظ کنند، از آن‌ سو هم هنوز داعش امکان حمله به مناطق کردنشین سوریه را دارد.

 

سیاست جنگی جدید کردهای سوریه

سیاست جنگی کنونی نیروهای شبه‌نظامی کرد سوری، پیشروی در مناطق عرب‌نشین سوریه است که مناطق کردنشین را به یکدیگر وصل کنند تا امکان تشکیل یک دولت فراگیر کُرد در سوریه فراهم شود. کردها براساس این سیاست به شهر منبج در استان حلب حمله کردند تا با تصرف این شهر استراتژیک، منطقه کردنشین کوبانی را به منطقه کردنشین عفرین وصل کنند.

کردها در حمله به شهر منبج از حمایت جنگنده‌های آمریکایی برخوردار بودند، گرچه تروریست‌های داعش در داخل شهر منبج برابر حملات کردها ماه‌ها مقاومت کردند، اما در نهایت این شهر عرب‌نشین در استان حلب سوریه به کنترل نیروهای کرد درآمد.

سیاست نظامی دیگر کردها، گرفتن مناطق مرزی شمال سوریه با کشور ترکیه است تا از یک سو مساحت مناطق تحت سیطره کردها در سوریه گسترش پیدا کند و از سوی دیگر جریان‌های مخالف کردها در سوریه تحت فشار قرار بگیرند.

 

عملیات نظامی ترکیه ضدکردهای سوریه

ترکیه تشکیل دولت کردستان سوریه در کنار مرزهایش را یک خط قرمز برای خود می‌داند، ارتش ترکیه در این راستا طی ماه‌های اخیر عملیاتی را در خاک سوریه با همکاری گروه‌های مسلح تروریستی همچون ارتش آزاد سوریه به نام «سپر فرات» آغاز کرده؛ عملیاتی که عنوان شده هدف اصلی آن مبارزه با داعش است، اما به نظر می‌رسد ترکیه با این عملیات به دنبال جلوگیری از پیشروی شبه‌نظامیان کرد در داخل خاک سوریه است تا آنها نتوانند مناطق مرزی سوریه با ترکیه را به تصرف خود درآورند.

ترکیه در داخل خاک خود با تهدید نظامی گروه تروریستی پ‌ک‌ک مواجه است؛ گروهی که به دنبال تشکیل کشور کردستان ترکیه است و هر سال صدها تن از نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه به دست نیروهای این گروه تروریستی کشته می‌شوند، به همین دلیل ترکیه برای حفظ امنیت ملی خود به هر طریق ممکن به دنبال جلوگیری از تشکیل دولت کردستان سوریه است، چون تشکیل چنین دولتی را موجب تشویق کردهای ترکیه به تشکیل دولت کردستان ترکیه می‌داند.

 

روابط خارجی کردستان سوریه

حکومت کردستان سوریه در جهان به عنوان یک حکومت یا حتی یک گروه سیاسی به رسمیت شناخته نشده، به همین دلیل هم کردستان سوریه دفتر دیپلماتیک در خارج از این کشور ندارد. این مساله شاید به دلیل ارتباط نزدیک حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه با گروه پ‌ک‌ک باشد؛ گروهی که در کشورهای مختلف جهان به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

گروه‌های کرد سوری بیش از آنکه وجهِ سیاسی آنها در جهان شناخته شده باشد، وجه نظامی‌شان در جهان مطرح است؛ به همین دلیل کشورهای غربی بیش از آنکه با این گروه‌ها روابط سیاسی داشته باشند، روابط نظامی دارند و روی آنها به عنوان یک گروه نظامی ضدداعش حساب باز می‌کنند و کردستان سوریه را به عنوان یک کشور مستقل نمی‌شناسند.

 

روابط کردستان سوریه با آمریکا

روابط خارجی گروه‌های کرد سوری بیشتر با آمریکاست، این روابط بیشتر جنبه نظامی دارد، به عنوان مثال کردها پایگاه رمیلان در استان حسکه را در اختیار آمریکا قرار داده‌اند، همچنین آنها اجازه ورود نیروهای آمریکایی به شهر تل‌ابیض در استان رقه را دادند. برخی اعتقاد دارند آمریکا به دنبال استفاده از کردهای سوریه برای تقسیم منطقه است.

با وجود آنکه آمریکا به صورت گسترده در بحث نظامی با کردهای سوریه رابطه دارد، اما معلوم نیست تا چه حد پشت کردهای سوریه در درگیری با جریان‌ها و کشورهای دیگر همچون ترکیه می‌ایستد، این احتمال وجود دارد که آمریکا در قبال معامله پشت پرده با ترکیه یا یک کشور و گروه دیگر، کردهای سوریه را قربانی کند؛ مسأله‌ای که کردها به شدت از آن هراس دارند.

آمریکا و ترکیه، هر دو عضو ناتو هستند و روابط نظامی گسترده‌ای باهم دارند. ترکیه پیشروی شبه‌نظامیان کرد سوری که با گروه پ‌ک‌ک ارتباط نزدیکی دارند را در نوار مرزی سوریه با ترکیه، خطر امنیت ملی برای خودش می‌داند، به همین دلیل به نظر نمی‌رسد آمریکا حاضر باشد روابط گسترده خود با ترکیه را قربانی حمایت از کردهای سوریه کند، براین اساس پیش بینی می‌شود در نهایت شبه‌نظامیان کرد سوری مجبور خواهند شد از برخی اهداف خود در سوریه دست بردارند و به اداره منطقه مشخصی از سوریه بسنده کنند و به دنبال تصرف مناطق بیشتری از سوریه نباشند.

 

روابط کردستان سوریه با اسرائیل

رژیم صهیونیستی حامی تشکیل کشورهای جدید در جغرافیای سیاسی جهان اسلام است، به عنوان مثال می‌توان به روابط گسترده این رژیم با اقلیم کردستان عراق اشاره کرد. رژیم صهیونیستی در این راستا حامی تقسیم سوریه و چندپاره شدن این کشور است تا سوریه به یک کشور ضعیف در منطقه تبدیل شود.

گرچه رژیم صهیونیستی با گروه‌های کرد سوری، هنوز به صورت علنی ارتباط برقرار نکرده است و اسنادی برای اثبات روابط بین این دو وجود ندارد، اما طی سال‌های اخیر چندین شهروند اسرائیلی به صورت علنی با سفر به کردستان سوریه در صفوف یگان‌های مدافع خلق جنگیدند.

 

فرجام کردستان سوریه

حکومت کردستان سوریه طی سال‌های اخیر سعی می‌کرد از لحاظ رسانه‌ای خود را یک دموکراسی نوپای مدافع حقوق بشر در منطقه نشان دهد تا از این طریق حمایت کشورهای غربی را به دست آورد، اما به هر حال این حکومت نتوانست چندان ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی را در مناطق کردستان سوریه حفظ کند. همین مسأله باعث شد طی سال‌های اخیر افراد زیادی از کردستان سوریه به خصوص منطقه کوبانی به خارج از سوریه مهاجرت کنند و به کشورهای مختلف جهان به خصوص اروپا بروند.

همچنین به نظر نمی‌رسد با توجه به امکانات محدود حکومت کردستان سوریه و اختلافات آن با اقلیم کردستان عراق و ترکیه در آینده نزدیک، امکان تاسیس یک دولت کاملاً مستقل در کردستان سوریه وجود داشته باشد، البته از آن سو دولت سوریه هم نه امکان پس گرفتن این مناطق کردنشین و اداره آن و نه توان و انگیزه‌ای برای این امر دارد، به همین دلیل به نظر می‌رسد کردستان سوریه در قالب یک منطقه خودمختار در سوریه در آینده نزدیک باقی بماند.

سوتیتر:

۱٫

رژیم صهیونیستی حامی تشکیل کشورهای جدید در جغرافیای سیاسی جهان اسلام است، به عنوان مثال می‌توان به روابط گسترده این رژیم با اقلیم کردستان عراق اشاره کرد. رژیم صهیونیستی در این راستا حامی تقسیم سوریه و چندپاره شدن این کشور است تا سوریه به یک کشور ضعیف در منطقه تبدیل شود

 

۲٫

منطقه کردستان سوریه با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است، محاصره مناطق کردنشین سوریه توسط داعش و بسته شدن معابر مرزی این مناطق با ترکیه و اقلیم کردستان عراق موجب بدتر شدن اوضاع اقتصادی منطقه کردستان سوریه شده، این مسأله موجب کمبود کالاهای مختلف از جمله مواد غذایی و دارو در این منطقه شده و قیمت مواد غذایی و کالاهای دیگر در کردستان سوریه به شدت بالا رفته است

 

۳٫

به نظر نمی‌رسد با توجه به امکانات محدود حکومت کردستان سوریه و اختلافات آن با اقلیم کردستان عراق و ترکیه در آینده نزدیک، امکان تاسیس یک دولت کامل مستقل در کردستان سوریه وجود داشته باشد

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *