متن کامل سخنان آیت الله العظمی منتظری در دیدار با کارکنان پاسدار اسلام

عصر روز جمعه ، ۲۰ آبان ماه ۱۳۶۲ مصادف با پنجم ماه صفر ۱۴۰۴هجری قمری ، کارکنان مجله پاسدار اسلام ، افتخار دیدار با امید امام و امت حضرت آیت الله العظمی منتظری را یافته برای رسیدن به این فیض عظیم و گرفتن رهنمود هایی از معظم له مشتاقانه به سوی آن بزرگوار شتافتند ، و پس از اینکه سردبیر مجله گزارشی مختصر از چگونگی کار استقبال اقشار داخل و خارج کشور ازمجله پاسدار اسلام را به عرض ایشان رساند ، حضرت آیه الله العظمی سخنان بسیار جالب و ارزنده ای ایراد فرمودند که متن آن سخنان را برای استفاده عموم برادران و خواهران نقل می کنیم :
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
من ضمن اینکه از شما برادران عذر می خواهم که در منزل خودتان تشریف آوردید و من هم موفق می شوم خدمتتان باشم ولی بسا مواجه با ناملایمات می شوید (در دیدار با من ) انشاءالله با بزرگواری خودتان می بخشید .
من ضمن اینکه تقدیر و تشکر می کنم از زحمات شما برادران که برای نشر یک مجله اسلامی فعالیت می کنید … مسئله تبلیغات از همه مسائل برای ما مهمتر است که بتوانیم حق را به دست طالبین حق برسانیم . مبانی و مسائلی که ما در اسلام داریم در قسمتهای مختلف مثل این می ماند که یک کسی شمشهای طلائی داشته باشد ، این شمشهای طلا اگر انسان بخواهد استفاده کند باید اینها راسکه بزند به سکه های مختلف ، باب روز ، باب بازار و به مردم عرضه کند ، شمشهای طلا را انسان بگذارد در توی اطاق و گرسنگی بخورد ، این کار عاقلانه ای نیست.
در دین مقدس اسلام از نظر عقاید ،معارف ،فلسفه ، اخلاق ، اقتصاد، حقوق اجتماعی ،تمام مسائلی که مورد نیاز جامعه است ، واقعا فرهنگ اسلام غنی است . ما می بینیم مثلا مسیحیت ، چیزی ندارند ، اناجیل اربعه شان را دیده اید ، یک چیز جزئی تاریخی مختصری است،با هم تضاد هم دارد، آنوقت مع ذلک چقدر پول خرج می کنند . یک وقتی من درجائی خواندم که به هزار و دویست زبان این کتب عهد عتیق و جدید ترجمه شده و توی دنیا منتشر شده است . آنوقت علاوه بر این ، جزوه های مختلف منتشر کرده و مجانی می دهند . در دنیا رادیو هائی دارند که _اصلا _مخصوص پخش تبلیغات مسیحیت است ، با اینکه و اقعش این است که چیزی ندادند ، چند تا مسائل اخلاقی مختصر است ، که به حضرت مسیح نسبت می دهند ، و معلوم نیست تا چه حد صحیح باشد ، تا چه اندازه تحریف شده است … و آنوقت ما در اسلام این همه مبانی غنی داریم و متأسفانه کمتر کار می شده است در نشر این اسلام.
حالا که الحمد الله در ایران انقلاب شده و زمینه فراهم شده که بشود چنین کارهائی کرد . جلوتر فرض بگیرید اگر می خواستید یک مجله منتشر بکنید ،هر مقاله اش باید برود سازمان امنیت و ازکانال افراد ناجوری بگذرد . هر جایش یک ایرادی و بالاخره نمی شد ! زیرا آزاد نبود ، اما حالا زمینه ای فراهم شده است که اگر کسی بخواهد خدمت کند به اسلام ، به فرهنگ اسلام ، به نشر معارف اسلام ، می تواند خدمت کند . همین که این فرصت پیدا شده است که انسان می تواند خدمت بکند . این برای ما نعمت بزرگی است . «آزادی » بزرگترین نعمت است . گرفتار جنگ هستیم ، گرفتار محاصره اقتصادی هستیم ، اینها همه درست ،اما حرفمان را می توانیم بزنیم ، اگر مطلبی داشته باشیم می توانیم بنویسیم و عرضه بکنیم . این بزرگترین نعمت است .
« ان لله فی ایام دهرکم نفحات، ألا فتعرضوا لها» فرصتهایی برای بشر پیش می آید بایستی از این فرصتها استفاده کرد. و الان این مجله «پاسدار اسلام » مجله است که بحمد الله جاباز کرده است در نقاط مختلف ، جاهای مختلف ، شما برادران سعی کنید بیشتر روی آن کار بشود و آنهایی که مطالب را جمع می کنند ، مطالب خیلی پرمحتوایی باشد ، غنی باشد بطوری که معرف اسلام و معرف انقلاب باشد و از جهات مختلف هم مسائل عقیدتی را داشته باشد ، و همچنین مسائل اخلاقی ، اقتصادی و مسائل سیاسی . همان پیامهای امام و فرمایشات ایشان در مقاطع حساس واقعا خیلی با ارزش و سازنده بود ، همه اینها جمع آوری بشود و به جامعه برسد .
اینهائی که بصورت کتاب است ،مردم حوصله کتاب خواندن کمتر دارند ، وقتش راهم ندارند ، اما اگر یک مجله مختصری باشد ، خیلی مرتب و منظم چند مقاله داشته باشد بالاخره کسب و کارش راهم که انجام می دهد لابه لایش یک نگاهی می کند و بالاخره چیزی از آن یاد می گیرد.
شما بدانید این خدمتی که دارید می کنید این بزرگترین عبادت است. عبادت نماز و روزه تنها نیست، نشر معارف اسلامی ، اخلاق اسلامی ، اگر چنانچه یک کلمه اش را یک کسی بخواهد و به واسطه این هدایت بشود مسیر زندگیش را عوض بکند ، این برای هفت پشت همه شما کافی است که « لان یهدی الله بک رجلا خیر لک من الدنیاو ما فیها» یک نفر را خداوند بوسیله شما هدایت کند بهتر است برای شما ازدنیا و آنچه در دنیا است .
« الذی خلق الموت و الحَیاه لِیَبْلُوکم آیّکم احسَن عَمَلا »
اصلا خلقت، حیات و موت برای این است که آزمایش بشوید ، معلوم شود چه کسی بهتر کار می کند ، درحدیث دارد که حضرت می فرماید:خدا نفرموده« ایکم اکثر عملا!» فرموده: :ایکم احسن عملا » نه اینکه کارتان بیشتر باشد بلکه کارتان بهتر باشد و خلوصش هم بیشر باشد . این خلوص است که به کار ارزش میدهد .
امروز چقدر مجله و روزنامه و رادیو و تلویزیون و اینها علیه انقلاب اسلامی ایران دارند تبلیغ می کنند و دروغ جعل می کنند و تهمت می زنند ، آنوقت در مقابل اینها ما وظیفه مان سنگین است.ما بایستی حرف حق خودمان را بتوانیم به گوش جهانیان برسانیم ، اگر انشاءالله شرایطی پیدا شود که همین مجله به زبانهای مختلف دیگر ، قدرتش را داشته باشیم به زبان انگلیسی به زبان فرانسه، به زبان عربی ، به زبانهای مختلفی که در دنیا مورد توجه است _ منتشر بشود چه بهتر و حالا «المیسور لا یترک بالمعسور »این که میسور است به فارسی ، سعی بکنید که هم مطالبش خیلی غنی و پرمحتوا باشد ،هم از نظر شکل و صورت و ظاهر غلط نداشته باشد ، جاذبه داشته باشد ، مثلا تیتر ، جاذبه داشته باشد می بینی یک تیتر را که انسان میبیند ، همین تیتر آدم را جذب می کند و تا آخر مقاله را می خواند. تیترش جاذبه داشته باشد ، خطش جاذبه داشته باشد، غلط نداشته باشد و اینها همه اش مهم است . و زحمات جناب مستطاب حجه‌الاسلام آقای رحیمیان و شما برادرانی که زحمت می کشید در قسمتهای مختلف ، در تنظیم مطالب ، در چاپش در حروف چینی ، در همه چیزش این واقعا قابل تقدیر است . مخصوصا بااین حقوق کمی که شما می گیرید ، این دیگر خلوصش بیشتراست .ماهم توی این دنیا نیامده ایم برای اینکه کاخی داشته باشیم ماشین و زندگی خوشی داشته باشیم . هدف از این زندگی که این نیست . خدا آب سرد راتوی قرآن سر دل همه ریخته است . فرموده :اَلذّی خَلَق الموتَ وَالحَیاه لِیَبلُوکُُُُم ایّکم اَحسَن عَمَلا».
اصلا خلقت ، حیات و موت برای این است که آزمایش بشوید ، معلوم شود چه کسی بهتر کار می کند ، درحدیث دارد که حضرت می فرماید:خدا نفرموده «ایکم اکثر عملا !» نه اینکه کارتان بیشتر باشد بلکه کارتان بهتر باشد و خلوصش هم بیشتر باشد . این خلوص است که به کار ارزش می دهد .
برادران! این را عبادت خدا بدانید . خدمت به علم ، خدمت به اسلام ، خدمت به انقلاب ، نشر فرهنگ و معارف اسلامی این عبادت بزرگی است . این را عبادت بدانید .شبانه روز اگر فعالیت می کنید ، زحمت می کشید ، بدانید این عبادت مورد توجه و لطف خداست و هر چه نفعش به جامعه بیشتر برسد بیشتر مورد محبت خداست . خلاصه ، حدیثی که من بارها برای دوستان خوانده ام در کافی از پیغمبر (ص) پرسیدند :«من احب الناس الی الله »؟قال:«انفع الناس للناس »محبوبترین مردم پیش خدا کیست؟حضرت فرمود:کسی که نفعش به جامعه بیشتر برسد .
این شمشهای طلایی که ما در اسلام داریم و خیلی هایش دست نخورده است ، این گنجهائی که ما داریم و دست نخورده است ، اینها باید سکه زده شود به سکه روز و به مشتریان حقیقت عرضه شود ، این بزرگترین خدمت است . قرآن ، نهج البلاغه قسمتهای مختلفی که از مسائل اسلامی هست عرضه کنید . من گر چه فرصت ندارم تمام مجله را نگاه کنم ولی هر ماه که می آید ، دعا می کنم به دوستان و برادران که زحمت می کشند ، فعالیت می کنند ..
بنابراین همانطوری که برادران تا حالا زحمت کشیده اید ، فعالیت می کنید ، سعی بشود بیشتر در آن نیرو مصرف کنید و بدانید که کارتان مورد توجه خداست .پیغمبر اکرم (ص) هم از آن روزی که مبعوث شده بود درمکه چند نفر از افراد فقیر بودند که که آیات قرآن را گوش می کردند . تا وقتی که پیغمبر اکرم (ص) به مدینه آمده بود ، تازه صدای اسلام به اطراف رسیده بود ولی در ظرف مثلا سی چهل سال اسلام یک دفعه عالم گیر شد . حالا شما یک وقت مأیوس نشوید که مثلا آن طور که دلمان می خواسته تیراژش بالا نرفته است یا شعاع آن به جاهای دوردست نرسیده است…. بتدریچ ، کم کم همانطوری که اولش کبه این اندازه نبوده . الحمدلله روز به روز دارد به آن توجه می شود و شما ابا هم نداشته باشید از اینکه یک مطلبی در مجله هست اگر فرض کنید مجله ای در خارج نقل کرد وننوشت از کجا ( نقل کرده است ) ، ننویسد ، شما قصدتان برای خدا بوده و خواستید این مطلب حق بگوش مردم برسد، خدا پدرش را بیامرزد آنکه این مطلب حق را توی این مجله نوشته است بگوش یک عده دیگری نیز رسانده است . وقتی که ما هدفمان خدا باشد نخواهیم به اسم ما باشد ، کسی که قصدش خالص است دیگر آنوقت اسم خودش مطرح نیست.
داستان بهلول را شنیده اید : می گویند کسی مسجدی ساخته بود بهلول گفت به اسم من بنویس،گفت: چرا به اسم تو! گفت :تو اگر قصدت خداست ، اسم دیگر نباید مطرح باشد ! حالا مطالب مجله را هر کسی می خواهد نقل بکند بالاخره آن که نقل می کند یک عده می خوانند و یک مطلب حق را یاد می گیرند . آنوقت بانی اش کی شده ؟( این دیگر مهم نیست ) . شما که این مطلب را نوشته اید که او خوشش آمده است و برداشته در مجله اش نقل کرده است ، بنابراین این جور چیزها را اگر انسان بگوید چرابه اسم من ننوشته است ، بسا یک مقدار از خلوص هم کاسته می شود . شما خوشحال باشید که مجله جوری در جامعه جا باز کند که مجله ها و روزنامه های دیگر هم از آن استفاده ببرند و مطلب حق را به گوش مردم برسانند . بالاخره در مقابل این همه تبلیغات سوئی که به وسیله رسانه های گروهی دنیا علیه انقلاب اسلامی می شود مانیاز داریم که چهره جمهوری اسلامی را آنچنان که واقعیتش هست ، بتوانیم به مردم برسانیم و دفاع از انقلاب دفاع از اسلام بکنیم و البته همانطوری که مجله هست الحمد الله همه اش هم شعار نیست.
بعضی از نوشته ها انسان ها می بینید جنبه شعار در آن بیشتر است . شعار تنها درد را دوا نمی کند . باید کاری کرد که پایه های علمی مردم محکم شود ، عقاید مردم محکم شود . نسل جوان ما واقعا آگاه بشوند به مسائل اسلامی ، به رشته های مختلف مسائل اسلامی . آگاهی نسل جوان خیلی مهم است . علم توسعه پیدا کند . نشر علم خودش خیلی مسئله مهمی است البته شعار هم به عنوان نمک آش باید باشد ، اما همه اش شعار تنها ، این درد را دوانمی کند . همه اینهائی که شعار می دهند در صورتی که روی یک پایه صحیحی نباشد اگر خدای نکرده پیش آمدی بشود یک شعار را حفظ می کند ، عقاید و علم محکم است . بنا براین پرمحتوا بودن مقالات خیلی اهمیت دارد.
من باز تشکر می کنم ، تقدیر می کنم از زحمات آقایان و همه کسانی که خلاصه در نشر معارف اسلامی کوشا و فعال هستند و دعا می کنم برای شما :
خدا بر توفیقات شما بیفزاید . خدا به حق محمد و آل محمد به من و به شما برادران توفیق خدمت اسلام و مسلمین عنایت فرماید .همه برادرانی که خدمت می کنند زحمت می کشند ، به همه شان اجر عنایت فرماند . خدایا خلوص نیت به همه ما عنایت بفرما ، خدایا رزمندگان مسلمان را در جبهه های ایران ، افغانستان، لبنان؛ فلسطین و همه جا پیروز بگردان . شهدای انقلاب ، شهدای بعد از انقلاب ، شهدای فرهنگ ما را با شهدای کربلا محشور بفرما . به رهبر انقلاب طول عمر عنایت بفرما .
ان شاءالله همه شما موفق و موید باشید .
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *