مسائل فقهی حج

مجموعه مسائل فقهی مربوط به حج که د راین بخش به چاپ می رسد مسائلی است که عموما در رساله ها ومناسک حج مطرح نشده است و آیه الله شیخ محمد حسن قدیری عضو حوزه استفتا امام در سال گذشته در مراسم حج بر حسب برخورد به سوالات مطروحه از سوی حجاح محترم آنها را یادداشت نموده و بر حسب فتوای حضرت امام خمینی (ره) جواب داده اند و بعد از جمع آوری در یک مجموعه و بازنگری دوباره آیه الله سید عباس خاتم یزدی دیگر عضو حوزه استفتا امام و تاکید و احازه معظم له دراختیاربرادران و خواهران مسلمان به ویژه آنهایی که ان شا الله عازم بیت الله الحرام می باشند قرار می گیرد .
س- اگر کسی روز یازدهم برای طواف حج به مکه برود و در مراجعت تا غروب گرفتار ترافیک شده و به رمی روز یازدهم نرسد آیا رمی را شب دوازدهم انجام دهد یا روز دوازدهم قضا نماید ؟
ج-می تواند شب رمی کند
س- در صورت عدم امکان دمی جمره در روز به واسطه ازدحام آیا جایز است عوض رو ز گذشته یا آینده شب رمی جمره نمود یا نه ؟
ج- در صورت عذر مانع ندارد .
س- گوشت گوسفندی که حاجی به عنوان کفاره می دهد خودش می تواند از آن بخورد یا نه ؟
ج- نمی تواند بخورد .
س- جمره عقبه یکطرفه است و اطاف جمره و پشت آن سیمان است حاجی اختیا را می تواند به سیمان که دو رجمره است یا پشت جمره سنگ بزند یا خیر ؟
ج- اگر احراز نمی شود که رمی جمره شده کفایت نمی کند .
س- از هر کاروانی چند نفر به عنوان پیش پرواز به جده می روند و چون اثاثیه کاروان در مکه می باشد ناچار به عمره مفرده محرم می شوند . آیا برای چنین افرادی که بعد از میقات مسجد شجره و یا جحفه محرم می شوند به عمره تمتع آیا اجازه می فرمایید که برای این عمره مفرده از حدیتیه و یا جده با نذر و یا بدون نذر محرم شوند یا خیر ؟
ج- اگر احراز نشود که مکان احرام محاذی میقات یا قبل از آن است احرام از آن صحیح نیست و لو با نذر مگر د رصورتی که تمکن از رفتن به میقات یا محاذی آن نباشد و در این صورت احتیاجی به نذر نیست و در خصوص جده احوط آن است که با نذر محرم شوند .
فریضه حج در بین فرائض الهی از و یژگیهای خاصی برخوردار است و شاید جنبه های سیاسی و اجتماعی آن بر جنبه های دیگرش غلبه داشته باشد .
امام خمینی
س- دو محل برای قربانی تعیین شده غیر از این دو محل دو لت سعودی مانع ا زذبح گوسفند می شود و ظاهرا این دو محل فعلا بین حد و آخر زمین منی و اول وادی محسر و مزدلفه است آیا قربانی د راین محل کفایت می کند ؟
ج- د رصورت امکان باید د رمنی ذبح کنند و در هر صورت ذبح د ر مسلخ جدید کفایت می کند .
س-حکم کسانی که شب عید می توانند رمی نمایند در روز یازدهم و دو ازدهم هم جاری است یا خیر ؟
ج- اگر عذر دارند از رمی در رو ز می توانند .
س- افرادی که که به مکه می روند بعد از انجام عمره تمتع و قبل از حج تمتع آیا می توانند عمره مفرده انجام دهند یانه و آیا بین عمره و عمره دیگر باید چقدر فاصله بشود ؟
ج- جایز نیست خروج از مکه بدون احرام به حج بعد از عمره تمتع و بر فرض خروج بدون صحت عمره مفرده محل اشکال است اگرفاصله بین دو عمره کمتر ازیک ماه است رجائا آورده شود .
س- در عشر ذی حجه عمره مفرده جایز است یا نه و در صورت جواز اکتفا به عمره مفرده بدون حج اشکال دارد یا نه ؟
ج- مانع ندارد و اگر حج بر ا و واجب نیست می تواند به آن اکتفا کند .
س- طواف عمره تمتع را از داخل حج اسماعیل انجام داده واز احرام بعد از تقصیری خارج شده و در وقت طواف حج متوجه اشتباه خود شده تکلیف این شخص چیست ؟
ج- طواف عمره و نماز آن را دوباره به جا آورده وکفایت می کند .
ص- در چند دور طواف دست خود را روی حجر اسماعیل یا پای خو د را روی شادروان نهاده آیا طواف او اشکال دارد و فرقی بین عمد و جهل است یا نه و اگر واقع شده تکلیف چیست ؟
ج- دست روی دیوار حجر اسماعیل گذاشتن در حال طواف مانع ندارد و مجرد پا گذاشتن روی شاذروان بدون اینکه ازروی ان راه برود نیز اشکال ندارد .
س- افرادی که مثل حمله دار ومعاون او در ایامی که در مکه است هر روز ویا دو روز یک مرتبه لازم است برود جده برای انجام کارهای اداری و غیره در مراجعت به مکه لازم است محرم شود و یا حکم حشاش و حطاب را دارد ؟
ج- لازم نیست و استثنا حشاش وحطاب از کسانی است که از میقات یا محاذی آن تجاوز می کنند .
س- اگر طواف عمره ماطل باشد و بعد از اعمال حج متوجه شو د تکلیف چیست ؟و اگر طواف حج باطل باشد و بعد از طواف نسا متوجه شود آیا بعد از اعاده طواف حج و سعی طواف نسا را هم بایستی اعاده کند یا خیر ؟
ج- باید خصوص طواف و نماز باطل شده را بجا آورد و اتیان اعمال بعد ا زطواف لازم نیست .
س- در اثر کثرت جمعیت و از بین رفتن حد طواف وعلائم آن مستدعی است نظر مبارک را بیان فرمایید آیا حاجی میتواند خارج از حد تقریبی ۲۶ ذراع و۶ ذراع در حج اسماعیل طواف واجب بجای آورد و انجام دهد ؟
ج- در صورت امکان ولو در وقت خلوت باید د رحد طواف کنند و اگرممکن نیست با مراعات الاقرب فالاقرب طواف در خارج حدنیز مانع ندارد .
ج- هر گاه در طواف خانه خدا مثلا در چند قدم از طواف اشکالی پیش آمد مثل اینکه بی اختیا راو را ببرند آیاهمان چند قدم را باید از سر بگیرد یا اینکه آن دور را از حجر الاسود دوباره شروع کند ؟
ج- همان چند قدم را ازسر بگیرد و اگر از حجر الاسود شروع کند به قصد طواف اشکال دارد .
س- اگرجنون عارض برمحرم شود تکلیفش چیست و بر عهده کیست ( باتوجه به اینکه غالب امور حجاج در اختیار و بر عهده مدیران کاروان حج بوده است )
ج- برکسی تکلیف نیست ولی اگر خود مجنون حج رااتمام نماید صحیح است درصورت تمیز و از احرام خارج می شود درهر صورت تکلیفی ندارد .
س- در مقابل حجر اسماعیل یسار حجر مناط د رطواف است یا یسار بیت ؟
ج-باید صدق طواف بیت کند بنحو متعارف باشد.
س- لطفا بفرمایید آیامی شود ازمحل حرکت مانند مهر اباد با نذر محرم شد که دیگر حجاج به جحفه نروند ؟
ج- باید صدق طواف بیت کند و بنحو متعارف باشد .
ج- مانع ندارد و اگر در روز زیر سقف سفر می کنند باید کفاره بدهند .
ج- تزریق آمپول در حال احرام چه صورت دارد ؟
ج- مانع ندارد و لی اگر موجب بیرون آمدن خون ازبدن شود تزریق نکند مگر در مورد حاجت و ضرورت .
س- گذاشتن و عبور ماشین از زیر پلهایی که د رمسیر واقع است و بناچار باید محرمین از زیر آن پلها عبور کنند و یا درمحل بنزین ماشین درزیر سقف متوقف میشود . و محرمین در زیر سقف قرار دارند و پیاده شدن و سوار گردیدن نیز بر خلاف مقررات و یامنجر به نزاع می شود تکلیف چیست و آیا کفاره دارد یانه؟
ج- آنچه در حال احرام حرام است سایه بر سر قرار دادن است و در موارد مذکور صدق نمی کند و کفاره ندارد .
س- استظلال برای مردان محرم در شب وهوای ابری چه حکم دارد ؟
ج- درشب استظلال نیست و درهوای ابری در روز جایز نیست .
س-آیا بین دو عمره فاصله لازم است یا خیر؟
ج- احوط در فاصله کمتر از یک ماه این است که به قصد رجا عمره را بجا آورد .
س- می گویند نماز طواف را باید پشت مقام ابراهیم خوند و این هم باز مشکل است آیا جایز است هر مکانی که ممکن باشد نماز طواف را بخوانند ؟
ج- در حال اختیار جایز نیست و در صورت عدم امکان تفصیلی است در مناسک ذکر شده است .
س- حاجی بنا دارد که طواف را از مبدا آن که شارع فرموده بجا آورد و لی خیال کرده مبدأ آن مقابل درب کعبه یا حجر اسماعیل یاست و طواف رابه این نحوتمام کرده تکلیف د رهر دو صورت چیست ؟
ج- احوط اتمام طواف واعاده آن است .
س- بعد از عمل عمره تمتع و قبل از انجام حج تمتع آیا انسان می تواند از مکه خارج شود به جبل النور و غار ثور یا جده یا طائف و برگردد و اگر جایز باشد در مراجعت باید عمل عمره مفرده انجام دهد یا نه ؟
ج-به احتیا ط و اجب خارج نشود از مکه مگر در صورت حاجت محرمابه احرام حج.
س- کسی که بعد از ظهر طواف و نماز طواف رابجا می آورد و بعد بدون تاخیر عرفی سعی را شب بجا می آورد صحیح است یانه ؟
ج- اگر بدون تاخیر سعی در شب واقع می شود مانع ندارد و احتیاط آن است که تا شب تاخیر نیندازد اگر چه اقوی اصحت است .
س- شخصی نماز طواف را فراموش کرده بعد از تقصیر متوجه شد آیا باید با لباس احرام بجا آورد ؟
ج- لازم نیست .
س- کسانی که درنمازشان غلط دارند،نماز طواف عمره و حج و طواف نسا را به جماعت بخوانند کفایت می کند یاباید نایب بگیرند و درصورتی که نایب بگیرند خودشان هم باید فرادی بخوانند یانه و نماز طواف راباید آهسته بخوانند یابلند ؟
ج-باید خودشان فرادی بخوانند و مخیرند بین جهرو اخفات.
س- جمعی از کارمندان کاروانها که قبل به مکه می روند برای آماده کردن وسائل منزل مکه ومدینه و پس از بازگشت و‌آمدن حجاج باید فورا به مکه مراجعه نمایند برای آماده کردن غذای حجاج امکان رفتن به جحفه و احرام از میقات برای آشپز و آبدار نیست آیا با انجام اعمال عمره تمتع و بازگشت به جده آیا فقط مرتکب عمل حرامی شده یا به اعمال او صدمه ای وارد می گردد؟
ج- به اعمال حج ضرر نمی زند .
س- هر گاه دراثر ازدحام زیاد در هر طوافی بی اختیار او راببرند و هر چه هم تکرارکند باز هم اشکال تکرار شود چه باید کرد؟

ج- طواف راباید صحیح انجام دهد ولو در وقت خلوت و اگر منظور از بی اختیار شدن این است که در اثر فشار جمعیت تندترمی رود ولی قدم ها رابه اختیار بر می دارد ، ضرر ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *