پاسخ به نامه ها

  • عین خوش ــ برادر سرباز، سید کمال سید قربانی

۱ـ دروغ گفتن در مورد دفع ظلم ظالم، جایز بلکه گاهی واجب است، و هم چنین دروغ گفتن در مورد اصلاح بین دو نفر مؤمن جایز است، بلکه راست گفتن اگر موجب فساد باشد حرام است. خلاصه دروغ گفتن اگر موجب دفع مفسده بزرگتری باشد جایز بلکه گاهی واجب است ولی برای جلب مصلحت مادی جایز نیست.

۲ـ بنابر نظر امام، احتیاط واجب آن است که قضای روزه ماه رمضان را قبل از رمضان سال بعد بگیرند، و اگر تا رمضان بعد بدون عذر قضای روزه را نگرفت باید برای هر روز به علاوه قضا سه چهارم کیلو (۱۰ سیر) گندم یا جو و مانند آن به فقیر بدهد ولی اگر همه سال در مسافرت بود به فتوای امام کفاره واجب نیست، گر چه می فرمایند احوط دادن کفاره است.

۳ـ در تقلید باید از راه صحیح شرعی، مرجع خود را بشناسید یا از راهی مطمئن شوید. فعلا اگر کسی که از او تقلید می کنید به موجب تشخیص اهل اطلاع، صلاحیت تقلید را دارد نمی توانید رجوع کنید و گرنه باید رجوع نمائید.

۴ـ مسائلی که در شهر اتفاق می افتد اگر مورد استفاده ما باشد، می توانید به ما گزارش بدهید.                                          موفق باشید

 

  • رشت ــ برادر، کریم مسافر کیش

۱ـ شیطان یا از ماده شطن است به معنای دوری و به این لحاظ گفته شده است شیطان که از رحمت خدا دور است و یا از ماده ی شیط به معنای سوختن است و به این اعتبار گفته شده که او از آتش آفریده شده است یا از شدت غضب همیشه می سوزد، و شیطان به هر دارنده ی روح شریری گفته می شود، چه از انس و چه از جن، بلکه به حیوانات شرور نیز اطلاق شده است. ابلیس از ماده بلس است به معنای حزن و اندوه و شکستگی یی که از شدت فشار حاصل شود، به هر حال مراد از شیطان غالبا همان ابلیس است و آن موجودی است که سالها عبادت می کرد و مورد توجه ملائکه بود و با یک تکبر و سرباز زدن از دستور الهی، چنان سقوط کرد که مظهر و شر و ناپاکی شد.

۲ـ آخرین آیه از سوره ناس یک جمله تمام نیست که برای او معنای جدائی ذکر شود بلکه بیان از وسواس خناسی است که در دو آیه قبل آمده است یعنی: بگو پناه می برم به خدای مردم… از شر آن وسوسه انگیزی که می آید و (با ذکر خدا) دور می شود، آن که در دلهای مردم وسوسه می افکند خواه از جن باشد و خواه از انس. و این اشاره است به اینکه شیاطین وسوسه انگیز گاهی از همین جنس انسان اند. و چه فراوانند!

 

  • میانه ـ برادر، عبدالحمید صادق

۱ـ حمزه بن حمران از امام صادق (ع) روایت می کند که فرمود: کسی که به علم خود نان بخورد نیازمند و فقیر می شود. حمزه می گوید، گفتم: کسانی از دوستان شما روایات شما را در میان مردم منتشر می سازند و مردم به آنها کمک مادی می کنند. امام فرمود: آنها کسانی نیستند که با علم خود نان می خورند، مراد کسی است که فتوی می دهد به غیر علم و بدون ارشاد و هدایت الهی، برای اینکه حقوقی را پایمال کند و مال دنیا را جمع آوری نماید.

۲ـ زمین و دیگر سیارات منظومه شمسی به دور خورشید در گردشند ولی خورشید نیز به نوبه ی خود در گردش است، و اصلا چیزی در این فضای بی کران ساکن نیست.

 

  • کیاشهرــ برادر، حجت همتی

۱ـ ائمه (ع) لذت معنویی را که از نماز و طول دادن آن می بردند هزاران بار بیش از لذتی است که ما از امور دنیوی می بریم. البته آنها تمام وظائف فردی و اجتماعی خود را به نحو احسن انجام می دادند.

۲ـ قطعا مقامات شهدا مختلف است به اختلاف مراتب علم و تقوی و عمل و خلوص آنها در دنیا.

۳ـ اگر کسی نیتش برای خدا نباشد و در جبهه جنگ رسول الله (ص) نیز کشته شود، اجر شهید را ندارد.

۴ـ نیت اشخاص را واقعا، خدا می داند و اگر شما از راهی نیت کسی را حدس زدید حمل بر صحت کنید و بگوئید انشاءالله در آن آخرین لحظه نیتش خالص بوده است.

 

  • تهران ــ برادر مهران کاویانی

۱ـ کسی که شهید می شود، باید ولی او از اموالش، دیون و سایر حقوق مردم را که در ذمه او بوده است بپردازد.

۲ـ از تذکرات دلسوزانه و جالب شما بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم این مسائل را تا اندازه ای که در مجله امکان چاپ آن هست، مورد استفاده قرار دهیم.

  • دورود ــ برادر حسین محمدی

چون پاسخ نامه ی شما مفصل است، با پست ارسال خواهد شد. ولی از اینکه دبیرستان تعطیل است، اگر آدرس دیگری دارید بنویسید تا جواب نامه شما پست شود.

 

  • رفسنجان ــ برادر محمدرضا باقری

در نماز جمعه و جماعت، باید به امام عادل اقتدا کرد و اگر امام منصوب به نظر کسی واجد شرائط نیست، نمی تواند به او اقتدا کند ولی اگر شک دارد، خود منصوب بودن آن امام از طرف ولی فقیه، می تواند دلیل دارا بودن شرایط باشد.

 

  • دزفول ــ پایگاه وحدتی، برادر عباس تبریزی خامنه

سوال شما از بانی کعبه بود. مرحوم علامه طباطبائی در المیزان ” ج ۳، ص ۳۵۸ ” فرموده اند که متواتر و قطعی است که خانه کعبه را حضرت ابراهیم بنا کرده است و در صحفه ی ۳۵۵ روایتی از امیرالمؤمنین (ع) نقل می کند در مورد آیه ” ان اول بیت .. ” که کسی از حضرتش پرسید: آیا کعبه اولین خانه است؟ فرمود: نه، قبل از آن خانه هائی بوده است ولی این اولین خانه ای است که برای مردم وضع شده و در آن هدایت و رحمت و برکت است برای مردم، و اولین کسی که آن را بنا کرده است حضرت ابراهیم ــ علیه السلام ــ می باشد… البته خطبه قاصعه دلالت دارد بر اینکه بنای کعبه از زمان حضرت آدم بوده است ولی ظاهرا متواتر یا مشهور همین است که حضرت ابراهیم کعبه را ساخته است.

 

  • قم ــ برادر شمس الدین اسدی

برای تشخیص قبله می توان از قبله نماها استفاده کرد، گرچه حجیت شرعی ندارد ولی گمانی که از آن حاصل می شود کافی است زیرا در جائی که علم به قبله ممکن نیست، باید به گمان عمل نمود. اما قرار دادن سوزن بر لیوان آب برای تعیین قبله قطعا درست نیست زیرا در این صورت باید جاذبه ای در خانه ی کعبه باشد که سوزن را به طرف خود بکشد! و چنین چیزی نیست.

 

  • باختران ــ برادر حشمت عیسائیان

سوال شما واضح نیست. ولی در هر صورت کتاب مقدمه ای بر جهان بینی استاد شهید مطهری را مطالعه بفرمائید، امیدواریم پاسخ خود را در آن بیابید.

 

  • بندر کنارک ــ برادر سید مصطفی مرتضی پور

متاهل بودن از شرائط امام جماعت نیست.

 

  • دزفول ــ برادر حسن عبدالملکی

۱ـ دختر عمو و دختر عمه و دختر دائی و دختر خاله نامحرمند و دست دادن به آنها جایز نیست ولو با هم بزرگ شده باشند و اما شنیدن صدای زن اگر شهوت انگیز نباشد و مرد به قصد لذت گوش ندهد اشکال ندارد.

۲ـ تصرف در اموال دولتی به هر نحو که باشد چه اموال مهم و چه غیر مهم ، باید با اجازه مسئول اداره باشد.

 

  • تهران ــ خواهر محترم تاج الدین

سوال خود را از ستاد نماز جمعه بپرسید.

 

  • زرین آباد ایلام ــ برادر سید منوچهر

سوال خود را از دفتر استفتاء امام بپرسید.

 

  • اراک ــ برادر مرتضی فراهانی

برادر! این روایت که از آن آقا شنیده اید سرتاسر دروغ و تهمت است و مستلزم نسبت ناروا به اهل بیت عصمت (ع) بلکه به خداوند عالم است. و اگر نه این بود که ما صفحات مجله را گرامی تر از این می دانیم که از این گونه مطالب ولو برای انتقاد، در آن ذکر کنیم، جاداشت نامه ی شما را درج می کردیم تا آن آقا که چنین سخنان یاوه و لا طائلاتی را بر فراز منبر مقدس برای مردم مسلمان بیان می کرده است قدری بیاندیشد و سنجیده و مسئولانه سخن بگوید.

 

  • سردشت ــ برادر جعفر عطارباشی مقدم

۱ـ کسی که نمازش تمام است، مکروه است به کسی که نمازش شکسته است اقتدا کند. این کراهت به این معنی نیست که فرادی خواندن برای او بهتر از جماعت باشد بلکه مراد این است که اقتدای به کسی که نمازش شکسته است از اقتدای به کسی که نمازش تمام است، ثوابش کمتر می باشد، پس اگر دو امام، حاضر بودند، یکی شکسته می خواند و دیگری تمام، بهتر است به دومی اقتدا کنید ولی به هر حال جماعت خواندن ولو با امام مسافر بهتر است از فرادی خواندن.

۲ـ ما هم با شما از مقامات مسئول می خواهیم، با توجه بیشتری نیازهای فرهنگی و مادی شدید آن منطقه حساس را برطرف کنند. موفق باشید.

 

  • قاین ــ برادر سید ابراهیم موسوی

۱ـ ما نیز از کارخانه ها و نهادها و ادارات می خواهیم که بر پاکتها و جعبه ها و اوراقی که معمولا به زباله دانها می افتند، آیات قرآن یا نام خدا و پیامبر و ائمه (ع) را ننویسند که موجب هتک حرمت و اهانت شود.

۲ـ اشکال خودتان را در رابطه با شورا و مانند آن، به مقامات مسئول برسانید و اگر نتیجه ندیدید به مقامات قضائی شکایت کنید.

 

  • بجنورد ــ خواهر دارنده شماره اشتراک ۸۷۰۴

از دفتر استفتاء امام بپرسید.

 

  • شوش دانیال ــ برادر غلامحسین مانگری

حباب سقف حمام اگر یقین ندارید که در اثر برخورد با نجاستی، نجس شده باشد، به خودی خود نجس نیست.

 

  • قزوین ــ برادر احمد گیلانیها

۱ـ قدرت مرتاضان و ساحران، یک قدرت طبیعی است که بر اثر اعمالی به دست می آورند، البته همه قدرتها را خدا داده است ولو اسباب طبیعی دارد، و این مانند سایر قدرتهای انسانی است که بر اثر پرورش جسم و جان به دست می آید. و این که سوال می کنید چرا خداوند قدرت کشف اتم را به انسان داده است و جواب هر دو سوال این است که خداوند انسان را آزاد آفریده و به او راه کسب همه ی قدرتها را داده است تا به دست خود راه خود را تعیین کند، پس اگر کسی روح یا جسم خود را در راه غیر صحیح پرورش دهد، خود راه خطا رفته است. و اما هیپنوتیزم (خوابانیدن مغناطیسی) از نظر شرعی حرام است، هم چنان که امام در تحریر الوسیه جلد ۱ صفحه ی ۴۹۸ فرموده اند.

۲ـ مساله پیدایش روح یک مساله فلسفی بسیار پیچیده و عمیقی است و این بخش جای بحث از آن را ندارد. نظریات فلاسفه اسلامی نیز در آن مختلف است و آیات و روایات در مورد آن قابل توجیه و تاویل می باشد.

۳ـ آرزو، شخصیت و روحیه و هدف و عقیده انسان را منعکس می کند. بنابراین برای خود انسان یک وسیله آزمایش مورد اطمینانی است. انسان باید همیشه خویشتن را مورد مطالعه قرار دهد و یک راه برای مطالعه در ذات خویش، ملاحظه آرزوها است. و لذا شیعه از روز اول سعی می کند که به خود آرزوی با سیدالشهداء بودن و شهید شدن در راه خدا را تلقین نماید، و اگر این آرزو واقعا در دل کسی باشد، خداوند او را شهدای کربلا قرار می دهد زیرا این نشانگر شخصیت واقعی او است و همین آرزو در زمان ما، که زمینه عینیت یافتن آن مناسب شد، مبدل به انگیزه ای بسیار قوی برای مبارزه با کفر جهانی گشت.

 

  • تهران ــ برادر محمد ابراهیم کریمی

در قرآن مجید آمده است:

” و لا یزالون مختلفین الا من رحم ربک و لذلک خلقهم ”

یعنی همچنان مردم گرفتار راههای پراکنده هستند و در دین اختلاف دارند به جز آنان که مورد رحمت الهی قرار گرفته و بر صراط مستقیم اویند و خداوند برای همین رحمت، آنها (بشر) را آفریده است. از این آیه استفاده می شود که غایت خلقت انسان رحمت است یعنی خداوند چون فیاض علی الاطلاق است، بشر را آفریده تا به او از رحمت خویش فیض برساند و نمی شود برای کارهای خداوند هدفی به جز این قائل شد زیرا کار او برای نفعی که به ذات مقدسش عائد گردد نمی تواند باشد چون او کمال مطلق است و از هر نقصی مبرا است. بنابر این ممکن نیست از غیر به او نفعی برسد.

 

  • قزوین ــ برادر خیر علی عنادی

۱ـ بیش از ۷۰٪ مجله، درسهائی از قرآن است.

۲ـ حجاب واجب بر زن، هر چیزی است که بدن زن را به جز صورت و کف دستها بپوشاند، به نحوی که برجستگی های بدن نمایان نباشد.

۳ـ جامعه توحیدی یعنی جامعه ای که در مسیر توحید و نفی همه شرکها است، نه جامعه بی طبقه مارکسیستی که البته خود آنها هم می دانند که این سخنان فقط شعار است و جامعه بی طبقه در هیچ جای دنیا به وجود نمی آید.

 

  • اهواز ــ جبهه کوشک، برادر احمد.ف

ما نمی توانیم به وسیله نامه در امر ازدواج و در خصوص موردی، نظر بدهیم، زیرا این متوقف است بر شناخت هر دو طرف. شما باید دلیل مخالفت خانواده خود را ملاحظه کنید، اگر دلیل آنها منطقی است، وجهی ندارد که با آنها مخالفت نمائید. به هر حال در امر ازدواج، تنها علاقمند بودن طرفین کافی نیست، زیرا این گونه امور، غالبا حالتهای زودگذر است، بلکه باید ملاحظه همه جهات و مصالح شرعی و عقلائی بشود، اگر به مصلحت بینی خانواده خود اطمینان دارد، نظر آنها از علاقه شما مهمتر است.

 

  • تهران ــ خیابان قزوین، برادر مرتضی…

با پوزش از اینکه فامیلی شما را نتوانستیم بخوانیم، پاسخ سئوالهای که کرده اید در رساله ی توضیح المسائل موجود است، به آنجا مراجعه کنید، مگر سوال پنجم شما که ربطی به فقاهت و شرع ندارد، و در این مورد نیز از کتابهای طبی استفاده نمائید.

 

  • رفسنجان ــ برادر، ق.ک.جلال

پاسخ به نامه شما را در مجله نمی توانیم چاپ کنیم. لطفا آدرس خود یا آدرس یکی از دوستان خود را بنویسید تا نامه برای شما پست شود.

 

  • خمین ــ برادر علی محمد سلوکی

پاسخ به سوال شما مستلزم نوشتن یک کتاب است. به کتاب مقدمه ای بر جهان بینی استاد مطهری مراجعه کنید.

 

  • اصفهان ــ برادر حسین ایزدپناه

۱ـ غسل جنابت بدون جنابن معنی ندارد و مشروع نیست و با چنین غسلی نمی شود نماز خواند.

۲ـ به کتاب قرآن در اسلام تالیف مرحوم علامه طباطبایی مراجعه نمائید.

۳ـ روایتی که نقل کرده اید، در جائی ندیده ایم.

 

  • قائم شهرــ برادر محمدباقر درزی

از ایده آلیستای واقعی پرسیده بودید: شاید بتوان گفت که ما ایده آلیست واقعی که جدا واقعیت خارجی را منکر باشند، نداشته باشیم، و کسانی که متهم به ایده آلیست بودن شده اند شاید غالبا منکر امکان درک حقایق بوده اند یا مانند ” برکلای ” معتقد بوده اند که معنای این که می گوئیم فلان چیز موجود است یعنی آن را در ادراک خود احساس می کنیم. به هر حال در میان متهمین به ایده آلیسم کسانی مانند ” ژرژ برکلای ” هستند که معتقد به وجود خدا و ذات انسان می باشند. وی می گوید: چون ما ادراک می کنیم، باید مدرک داشته باشیم و برای اثبات خدا نیز راهی دارد ولی کسانی هستند که منکر وجود خدا نیز می باشند.

 

  • اراک ــ برادر فرج الله شفیعی

بدون شک، کسی که ۱۵ سال شمسی تمام کرده است، ۱۵ سال قمری را نیز تمام کرده است و مکلف است ولی مساله این است که این شخص تازه اول تکلیفش نیست، بلکه قبلا مکلف شده است یعنی آن وقت که ۱۵ سال قمریش را تمام کرده بود بلکه ممکن است قبل از آن به وسیله ی جنابت یا روئیدن موی خشن مکلف شده باشد.

 

  • قزوین ــ برادر.ع.ا.ف

۱ـ اگر بیماری او تا قبل از رمضان سال بعد برطرف شده باشد باید روزه هائی را که در اثر بیماری خورد هاست، قضا نماید ولی روزه هائی که گرفته است ــ ولو برای رفع جنابت و غیره تیمم کرده باشد ــ قضا ندارد و هم چنین نمازهائی که با تیمم خوانده است قضا ندارد.

۲ـ سعی کنید شب زودتر بخوابید و اگر ممکن است از ساعت زنگ دار استفاده کنید تا برای نماز صبح بیدار شوید.

۳ـ نماز احتیاط به موجب اختلاف شکها مختلف است، به رساله مراجعه نمائید.

۴ـ دروغ گفتن جایز نیست مگر به هنگام ضرورت مانند دفع شر ظالم و امثال آن، و هیچ فرمانروایی حق ندارد دستور معصیت خدا بدهد و اگر دستور داد اطاعتش جایز نیست.

۵ـ از مسئول کارخانه یا بخش باید اجازه بگیرید و از تلفن استفاده کنید.

 

  • سواد کوه ــ برادر مهدی ایمانی

۱ـ سوال خود را در مورد پول از بانک مرکزی بپرسید.

۲ـ سوال دوم را از دفتر استفتاء امام بپرسید.

۳ـ پاسخ به سوال سوم خود را در شماره های گذشته بیابید.

۴ـ و سوال چهارم خود را از یک فیزیکدان بپرسید.

 

  • فردوس ــ برادر غلامرضا،د

۱ـ در ازدواج، سن مطرح نیست، نه نسبت به دختر و نه نسبت به پسر، حتی در کودکی نیز ازدواج صحیح است ولی به اذن ولی آنها که البته این مطلب تفصیلی دارد که جایش نیست ولی به هر حال شک نیست که در ازدواج دختر سن ۱۸ سال از نظر شرعی شرط نیست.

۲ـ حضرت رسول اکرم (ص) با خدیجه ــ سلام الله علیهاــ ازدواج کرد با اینکه ایشان سنش از پیغمبر (ص) بیشتر بود. و معیاری که شما در نظر گرفته اید و آن ” ایمان عفت و حجاب ” است، بالاترین معیارها در ازدواج است. موفق باشید.

 

  • بابل ــ برادر محمدحسین کامیاب

همه کارهای خداوند ــ جل شانه ــ براساس حکمت و مصلحت است، وجود ابلیس نیز براساس حکمتی است همچنان که مهلت دادن به او تا آن روز معین نیز براساس حکمت است. ابلیس باید باشد تا هم چنان که خودش گفت، بر سر راه مستقیم الهی بنشیند و مردم را فریب دهد تا ارزش آنان که بر صراط مستقیم الهی پایدار و پابرجا می مانند روشن گردد، زیرا این دنیا، جهان امتحان و بوته آزمایش است و بدون فریب های ابلیس و فریفتنهای شیاطین انس و فریبندگی های دنیا، خوب و بد از هم جدا نمی شود.

 

  • اندیمشک ــ برادر کامل جهانگیری

۱ـ راجع به پوسترها اختیار پخش و نصب آنها به دست ارگانی است که چاپ می کند، شما می توانید با اجازه ارگان مربوطه به هر جا که خواستید ببرید و نصب کنید.

۲ـ کتابهائی که نام بردید مربوط به ” دفتر تبلیغات اسلامی ” نیست، اگر مطلبی راجع به آنها می خواستید به آن مرکزی که آنها را منتشر می کند نامه بنویسید.

 

  • دامغان ــ برادر سید حسین مطهری

۱ـ خواندن قرآن بدون صوت هیچ مانعی ندارد و مطالعه قرآن هم خوب و مفید است. حدیثی را که نقل کرده اید که ” هر کس قرآن را با صوت نخواند از ما نیست ” صحت ندارد.

۲ـ از دفتر استفتاء امام بپرسید.

۳ـ بهترین راه برای توجه کامل هنگام نماز، تقید به آداب و سنن در حالات مختلف نماز است که در رساله آمده است.

۴ـ آن چه در حدیث و قرآن نفی شده است، فرق میان انسان ها و نژادها در برتری و فضیلت و کرامت انسانی و تطبیق قانون است ولی به هیچ وجه، ویژگیهای طبیعی نژادها را منکر نمی شود و نمی توان اختلاف نژادها در زیبائی و زشتی و حسن خلق و خوشروئی و خشونت و استعداد و ذوق سرشار یا کندی ذهن و کودنی و مانند آن را انکار نمود. و اگر پیامبر اکرم (ص) توصیه فرموده باشد که برای ازدواج سعی کنید که از نژادی چنین و چنان زن اختیار کنید، به لحاظ آثار طبیعی نژاد است نه فرقی از جهت کرامت و فضیلت، ولی به هر حال این که شما نوشته اید که پیامبر (ص) فرموده است از زن سیاه بپرهیزید، معلوم نیست صحیح باشد بلکه وارد شده است که زن را برای زیبائی و جمالش اختیار نکنید و برای دینش اختیار کنید یعنی ملاک، دین باشد نه زیبائی چهره، از آن گذشته، به عکس آن چه شما نقل کرده اید از پیامبر نقل شده است که این بخش، گنجایش تفصیل آن را ندارد.

 

  • دزفول ــ برادر دارنده شماره اشتراک۲۹۰۱

۱ـ سوال دوم خود را از دفتر استفتائ امام بپرسید.

۲ـ خمس، چه سهم امام و چه سهم سادات را، بنا به فتوای امام ــ مدظله ــ باید به مرجع تقلید برسانید و واریز کردن آنها به حساب جبهه و جنگ صحیح نیست.

۳ـ اگر اثبات حقی از حقوق متوقف باشد بر نبش قبر، جایز است آن را نبش کنند.

۴ـ در صورت مذکور که همسر مرحومه شما فرزند ندارد و پدر و مادر دارد، شما وارث نصفی دارائی او هستید و مادرش ــ در صورتی که همسر شما اقلا دو برادر یا چهار خواهر یا یک برادر و دو خواهر داشته باشدــ یک ششم را می برد و در غیر این صورت یک سوم را می برد. در هر حال هر چه باقی ماند از آن پدر است ولی برادر و خواهر وی ارث نمی برند.

۵ـ ورثه همسر شما از آن چه ملک شخصی او است ارث می برند، مِن جمله خود شما و دارائیهای شما به هیچ وجه منتقل به ورثه نمی شود مگر چیزی را که به او بخشیده اید و اثاث خانه نیز آن چه ملک او است تقسیم می شود نه چیزهائی که شما خریده اید.

۶ـ فوت همسرتان ربطی به ترتیب پرداخت خمس ندارد، شما خمس را از آنچه سر سال باقی می ماند، پس از مصارف معمولی خود می پردازید.

 

  • بوشهر ــ انجمن اسلامی شهید رجبی شنبه

بررسی مساله حدود مالکیت و توضیح آن از عهده این بخش خارج است.

 

  • لاهیجان ــ برادر یدالله پاکدل

۱ـ تناسخ این است که روح از جسمی به جسم دیگر منتقل شود. و اما خلقت روح قبل از جسم مستلزم قول به تناسخ نیست ولی اصل این مطلب از نظر فلسفی مورد بحث است، برخی معتقدند که روح قبل از جسم آفریده شده و برخی بر این عقیده اند که روح با تکامل جسم به وجود می آید. رساله نوین ــ همان گونه که نویسنده اش در تلویزیون اظهار داشت ــ اشتباهاتی دارد و اما آن چه معروف است از نسبت دادن مطالب آن به امام ــ دام ظله ــ نسبتی بی جا است بلکه فقط مسائلی از رساله ایشان در آن جا درج شده است که موجب این توهم گشته است.

۲ـ راجع به عالم در می توانید به تفسیر ” المیزان ” ضمن تفسیر آیه ۱۷۲ سوره اعراف مراجعه کنید.

۳ـ قبلیت عالم ذر نسبت به این عالم، قبلیت زمانی نیست بلکه قبلیت رتبی است و مراد از آن، غیب همین عالم است.

۴ـ مساله خلقت نور پیامبر اکم (ص) و اینکه اولین مخلوق خدا است، از مطالب عرفانی است که در اینجا جای بحث از آن نیست. مساله آکل و ماکول شبهه ای است که در معاد جسمانی ایراد شده و بحث از آن در کتابهای فلسفی آمده است.

 

  • اراک ــ خواهر ، پ.ف.ا

به نظر می رسد شما بیش از حد به پدرتان بدبین و به خودتان خوش بین هستید، البته تا اندازه ای این مطلب به حالت بحرانی دوران جوانی بر می گردد ولی به هر حال شما اگر می خواهید یک انسان باتقوا و حزب اللهی باشید، باید اخلاق اسلامی را در مورد پدر و مادرتان رعایت کنید اگر واقعا پدر شما نفقه واجب شما را نمی دهد می توانید از او شکایت کنید ولی اگر به سختی می دهد یا در چیزهای غیر واجب، خودداری می کند بر او اعتراض نکنید، شما باید پدرتان را خیلی بیش از این احترام و از وی اطاعت کنید مگر اینکه دستوری بر خلاف فرمان خدا بدهد. بنابراین، اگر شما را از شرکت در مراسم دعای کمیل یا نماز جمعه یا رفتن بر سر قبر شهدا منع کرد با کمال ادب بپذیرید و به او عملا بفهمانید که پیرو دستور اسلامید و سعی کنید با مهربانی و خدمت کردن به پدر و مادر، آنها را هدایت کنید.

 

  • قم ــ ک.ل.م

آیا اعتراف یک شخص به خیانت خود و این که قصد براندازی حکومت اسلامی را داشته است، کافی در سقوط عدالت وی نیست؟! و آیا چنین شخصی می تواند مرجع مسلمین باشد؟! به امید این که بیدارتر با اوضاع برخورد کنید.

 

  • تهران ــ برادر کرباسی

مگر شریعت مداری توانست ضربه به انقلاب الهی ما بزند که آن روحانی نمای بدبخت ــ که با شما ملاقات کرد بود ــ بتواند. ناراحت نباشید که اینان به هیچ وجه در جامعه انقلابی ما جائی ندارند.

 

  • قم ــ خواهر، م

حالتی که شما احساس می کنید موجب غسل نمی شود. برای راحت شدن از خیالات و اوهام، به مطالعه کتابهای سودمند بپردازید و برای این که خسته نشوید، کتابهای تاریخ و حالات معصومین (ع) و مانند اینها را مطالعه کنید و برای خود وقت فراغت باقی نگذارید که خیالات به سراغتان بیاید.

 

  • تهران ــ برادر امیر حسین قرنلی

توبه کنید و درصدد یاد گرفتن احکام اسلام و عمل کردن به آن ها باشید. سعی کنید تا حد مقدور گذشته را با عمل خالص و خدمت به مردم جبران کنید. خدا مهربان و بخشنده است. لطف و رحمت او از گناه شما خیلی بزرگتر است بلکه بی نهایت است و حد و مرزی ندارد. ناامید نباشید.

 

  • دزفول ــ برادر علی محمد صداقتی

سوال خود را از دفتر استفتاء امام بپرسید.

 

  • اصفهان ــ برادر محمد محمودی

می گویند شخصی که خود را زاهد جازده بود، برای اینکه در زندگی اسراف نکرده باشد، یک چشمش را بست که تنها با یک چشم استفاده کند ولی متاسفانه پس از مدتی که نیاز به آن چشم دیگر داشت، آن هم کور شده بود. امیدواریم در مسائل اخلاقی پابند معیارها و اندازه های آنها باشیم تا این که نه به حد افراط برسیم و نه تفریط.

 

  • ملایر ــ خواهر حاج خانم

چون این عکس را از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی گرفته بودیم، لذا فیلم آن را نداریم، پوزش ما را بپذیرند.

سلام گرم ما را به خانواده آن شهید عزیز برسانید. پیروز و سربلند باشید.

 

  • ارومیه ــ برادر رحیم. ب

اگر فعلا وجود شما در آن ارگان بسیار گرامی و عزیز احتیاج هست دور از انصاف است که آنها را رها کنید، می توانید در کنار کارتان درس بخوانید هم چنان که در حوزه قم بسیارند طلابی که در ارگانهای مختلف خدمت می کنند و در کنار آن درس می خوانند.

 

  • شاهین شهر (شهید شهر) ــ خواهر نازیلا محبی

۱ـ احادیث قدسیه در کتب حدیث موجود است و باید هر یک جداگانه از نظر سند و متن بررسی شود. کتابی به نام حدیث قدسی چاپ شده است که در آن رعایت سند و غیر نشده است.

۲ـ شما به شوهر مادرتان محرمید ولو این که طلاق داده باشد. بلکه او با هر دختری که بعد از این هم از مادر شما متولد شود محرم است.

 

  • تهران ــ برادر فرامرز سعید کریمی

۱ـ در قرآن تصریح شده است که جن وجود درد و ادراک و شعور دارد و به آنها مانند انسان تکلیف شده است بعضی از آنها مؤمنند و بعضی کافر ولی بحث درباره حقیقت آنها فعلا چندان مهم نیست.

۲ـ مسائل شکیات نماز در توضیح المسائل آمده است، مراجعه نمائید.

۳ـ اگر انسان در معرض خطر مرگ قرار گرفت می تواند از هر چیز تغذیه کند ولو گوشت مردار ولی به مقدار ضرورت.

 

  • برادر رضا اثنی عشری ــ مشترک شماره ۸۸۴۹

اجتهاد یعنی قدرت استنباط احکام شرعیه و خیلی بعید است که در سنین کودکی به تعلم و درس خواندن حاصل شود البته کسانی را خداوند در کودکی به پیامبری یا امامت انتخاب فرموده است ولی اجتهاد که یک امر کسبی است و بسیار مشکل است خیلی بعید به نظر می رسد که در کودکی به دست بیاید.

 

  • منطقه جنگی ــ اهواز ــ برادر سرباز محمد روزبهانی بروجردی

۱ـ مجله جای جرح و تعدیل اشخاصی که برای ما موضوع تکلیف نیستند نمی باشد.

۲ـ سرباز باید هر جا که به او دستور داده شد برود تکلیف شرعی او همین است.

۳ـ هر ارگان برای خود قانون و نظمی دارد، مجلس هم برای خود آئین نامه ای دارد بر طبق آئین نامه کسانی را اخراج می کند و کسانی را نمی ـ تواند اخراج کند.

۴ـ می توانید قصد ۱۰ روز ماندن بنمائید ولی باید بدانید که می توانید ۱۰ روز بمانید.

۵ـ مطلبی که پرسیده اید حرام نیست و گناه ندارد ولی شدیدا مکروه است.

 

  • تهران ــ خواهر، ا.ر

برای مطالعه، بهترین سری کتابهائی که برای شما فعلا مفید و سودمند است، کتاب های استاد شهید آیه الله مطهری است. و اما درسهای حوزه ترتیبی دارد، همان روحانی که به شما درس می دهد حتما به ترتیب کتابها را درس خواهد داد.

 

  • تهران ــ جعفری

۱ـ جمله ی من طلبنی وجدنی، تا آخر متاسفانه آن چنان معروف و مشهور شده است که گویا خداوند در قرآن فرموده است. این جمله از راه حدیث قدسی به خداوند نسبت داده شده است و هیچ سندی ندارد و از نظر متن سخنی بی معنی است و هیچ تناسبی با ذات اقدس باری تعالی ندارد. باید این گونه شعارهای بی معنی را از فرهنگ خود بزدائیم.

۲ـ فرهنگ، یعنی علم و ادب و آثار علمی و ادبی یک قوم و ملت.

۳ـ راجع به گرداندن نگین انگشتری به طرف صورت در قنوت روایتی نیافتیم ولی در خصوص نگین عقیق روایتی نقل شده است که سندی ندارد بلکه در مورد دعای مخصوصی است که اول صبح خوانده می شود.

 

  • ورامین ــ برادر عباس شهبازی

۱ـ نماز شب مستحب است چه نافله ی شب که هشت رکعت است و چه دو رکعت شفع یا یک رکعت وتر.

۲ـ به شماره های گذشته مجله مراجعه فرمائید.

۳ـ نیت در نماز لازم نیست به زبان آورده شود چه مسافر باشد و چه در وطن. بلکه نیت یک امر قلبی است و نیت در نماز مسافر و غیر مسافر فرق نمی کند. مثلا هر دو قصد نماز ظهر می کنند یعنی انگیزه ی آنها برای عملی که انجام می دهند خواندن نماز ظهر است ولی یکی دو رکعت می خواند و دیگری چهار رکعت.

 

* برادران، کاشان ، سید مرتضی بنی هاشم * تهران ، محسن کشاورز ملکی * ارومیه، ابوالقاسم تلاوت * فسا، احمد شریعتی (بیدار) * مشهد، رضا نجف آبادی * ملایر، بهروز زارع گنبدی * اصفهان، علی رهبر:

با تشکر از نامه ها، شعرها، انتقادها و پیشنهادهای جالب شما، امیدواریم همواره از انتقادات سازنده و پیشنهادات ارزنده شما برخوردار شویم. موفق و پیروز باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *