انتقادها و پیشنهادها

حجاب مسئولین

قبلا تذکری تحت عنوان حجاب مسئولین ارائه شد که لازم است برای روشنتر شدن مطلب توضیح بیشتری داده شود. اصل رعایت جهات امنیتی و حفظ شخصیت ها امری است ضروری و وجوب آن از نظر شرع و  عقل محرز و قطعی است و واجب است با هشیاری و قاطعیت تمام توطئه های جنایت بار دشمنان کینه توز اسلام را ناکام و در نطفه خفه کرد و حتی گذشته زمان نباید موجب فراموش شدن این امر مهم و حیاتی در جمهوری اسلامی شود چرا که دشمنان زخم خورده تا آنجا که در توان داشته باشند برای ضربه زدن به اسلام و انقلاب بزرگ و پرچمداران آن کمر همت بسته اند و همواره باید با عبرت از جنایات گذشته ی منافقان کینه توز و کافران جنایتکار و ضربه های جبران ناپذیری که به وسیله ترور بر اسلام وارد کرده اند ــ از ترور شقاوت بار حضرت امیرالمؤمنین ــ علیه السلام ــ تا همه ی ترورهای جنایت بار در انقلاب اسلامی ایران ــ هشیارتر و بیدارتر از هر زمان دیگر در حفاظت مسئولین و شخصیت های اسلامی تلاش و کوشش کنیم.

ضرورت استفاده از کلیه امکانات و به کار گرفتن انواع تدابیر امنیتی و حفاظتی نظیر اتومبیل های مجهز و اسکورت حفاظتی برای ناکام کردن توطئه های دشمن خون خوار روشن است و با آن که هیچ یک از این امور به خاطر تشریفات نیست و با این حال تا آنجا که نویسنده اطلاع و شناخت نسبت به مسئولین دارد نوعا آن ها از این که مجبور هستند با چنین شرائطی رفت و آمد و زندگی کنند، بیزار و متفرند و از نظر روحی شدیدا رنج می برند و همه در انتظار روزی هستند که با کوتاه کردن دست استکبار جهانی دوباره بتوانند مطابق شیوه ی طبیعی شان هم چون مردم کوچه و بازار به طور عادی و ساده زندگی کنند، لذا می بینیم که هیچ تناسبی بین اتومبیل فلان شخصیت که بر حسب ضرورت در آن می نشیند با سفره ی ساده ای که درون خانه کنار آن می نشیند نیست.

با وجود استفاده دشمنان زبون شکست خورد از شیوه ترور و حتی احتمال وجود آن، عدم رعایت جنبه های امنیتی و حفاظتی و حتی کوتاهی در آن نه فقط از نظر شرعی مردود و گناه است که خود مردم با خشمی که از جنایات گذشت منافقین مزدور دارند و با عشقی که به سرنوشت انقلاب خونبارشان دارند به هیچ وجه کوتاهی در این امر را جایز ندانسته و آنها خود مدعیان درجه اول این ضرورت می باشند و بر دهان هر کسی می کوبند که بخواهد با دست اندازی به این ضرورت و هو کردن آن راه را برای اهداف تروریسم هموار کند.

در اینجا نکته بسیار مهم این است که با توجه و رعایت کامل مساله فوق الذکر باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مسئولین و به ویژه روحانیت که بزرگترین ویژگی آنان مردمی بودن آنان است، هم چنان ارتباط مستقیم و مباشر و ملموس آنان با متن جامعه و توده های مردم برقرار بماند. در شرائط کنونی خوف آن است که این وضع موجب شود اندک اندک مسئولین از دسترس مردم دور شوند و کم کم این حالت، تثبیت شود و دشمنان به بزرگترین آرزوی خود یعنی دور کردن مردم از مسئولین برسند که این خود نتیجه ی حتمی دور شدن مسئولین از مردم خواهد بود.

البته ما پیشنهاد نمی کنیم که همه و همیشه بار عام دهند ولی به عنوان الگو به یک نمونه ی جالب اشاره می کنیم:

در شهر مقدس مشهد که از شهرهای بزرگ و بسیار مهم کشور است ملاحظه شده که حضرت حجه الاسلام و المسلمین واعظ طبسی نماینده امام در آن شهر محبوبیت فوق العاده ای دارند ــ گرچه همه محبوب و عزیزندــ به نظر می رسد که یکی از جهات این محبوبیت همگانی ایشان این است که هر کسی در یک روز معین از هفته می تواند با ایشان ملاقات و مشکل خود را مطرح کند، با اینکه ایشان مسئولیت بزرگ و سنگینی دارد. حفظ ارتباط بدون واسطه و مستقیم با افراد جامعه نتایج مثبت فراوانی دارد که یکی از آن ها این است که از نظر روانی برای مردم بسیار مهم است که شخصیتی مسئول به طور حضوری آن ها را مورد تفقد و مشکل آنها را مورد مطالعه قرار دهد و مهم تر آن است که مسئولین بدون واسطه، مشکلات جامعه را لمس کرده و در تصمیمات خود، بهتر می توانند به رفع مشکلات جامعه بپردازند.

ما به هیچ وجه نمی گوئیم که مسئولین رده بالا ــ که وجودشان عزیز و وقت شان گرانبها است همیشه در مسجد جامع بنشینند و به سخنان شاکیان گوش دهند! این مطلب اگر در محیط کوچکی مانند مدینه یا کوفه ممکن بوده است در محیط بزرگی مانند کشور ایران با وسائل ارتباطی کنونی که روابط مردم را پیچیده و کارها را مشکل کرده است به هیچ وجه ممکن نیست و دیگر وقتی برای انجام دادن کارها نمی ماند، بلکه می گوئیم هر کس در هر مقام به گونه ای می تواند بی پرده با مردم و مشکلات آنان آشنا گردد، بعضی همان گونه که گفته شد با ملاقاتهای عمومی در اوقات مشخص، بعضی به وسیله ی تلفن در وقت و روز مشخص، و بعضی دیگر به وسیله ی نامه و امثال آنها به این امر مهم اهتمام ورزند ولی مشاهده شده است که حتی برخی از مسئولین ادارات هم اجازه نمی دهند مردم مشکل خود را با آنان در میان بگذارند و باید حتما بوسیله ی پارتی و واسطه ای به آن مسئول و یا … دست یابند!! این مساله خطرناکی است که باید جلو آن را گرفت.

امیرالمؤمنین ــ علیه السلام ــ در نامه ای به والی مکه نوشتند:

” اما بعد فاقم للناس الحج و ذکرهم بایام الله و اجلس لهم العصرین فافت المستفتی و علم الجاهل و ذاکر العالم و لا یکن لک الی الناس سفیر الا لسانک و لا حاجب الا وجهک و لا تحجبن ذا حاجه عن لقائک بها، فانها ان ذیدت عن ابوابک فی اول وردها لم تحمد فیما بعد علی قضائها “[۱].

ــ حج را برای مردم اقامه کن و آنان را به روزهای خدا یادآوری کن و صبح و عصر، آنان را به حضورت بپذیر و در آن محضر، پرسش کنندگان را پاسخ گوی و نادانان را آگاه ساز و با دانایان مذاکره کن و در میان خود و مردم واسطه ای قرار نده به جز زبانت و حاجب و دربانی قرار نده به جزه چهره ات و صاحب حاجتی را از ملاقات خود منع مکن که اگر حاجات مردم در اول ورودش به تو رد شود گرچه بعد از آن، آنها را برآوری مورد ستایش قرار نمی گیری.

و در روایتی از امام باقر ــ علیه السلام ــ نقل شده است که فرمودند:

” … ایما مسلم اتی مسلما زائرا او طالب حاجه و هو فی منزله فاستاذن علیه فلم یاذن له و لم یخرج الیه لم یزل فی لعنه الله حتی یلتقیا…”[۲]

ــ … هر مسلمانی به در خانه ی مسلمانی برای دیدار وی یا درخواست حاجتی بیاید و او اجازه ی ورودش ندهد و خود برای ملاقاتش خارج نشود هم چنان در لعنت خدا خواهد بود تا وقتی که او را ملاقات کند… .

در اصول کافی، وسائل الشیعه و بحار الانوار و سایر کتب حدیث بابی به عنوان (حجب مومن) اختصاص داده شده است.

با این مطلب تکرار می کنیم که با توجه به تراکم کارها و مشکلات فراوان و پیچیدگی اوضاع و روابط، باز گذاشتن در به روی همه کس در همه ی اوقات برای همه ی مسئولین ممکن نیست ولی این نباید بهانه شود برای همه افراد. ما بسیار دیده ایم و تذکر داده ایم که مسئولین بعضی ادارات با اینکه اشتغال مهمی نداشتند در را به روی مردم بسته بودند و اکثرا از پذیرفتن ملاقات ابا داشتند. البته این مطلب در رژیم گذشته یک امر بسیار معمولی بود و هیچ توقعی از آنها نبود. در نظام جمهوری اسلامی گرچه بسیارند آنهائی که این اخلاق و رفتار اسلامی را رعایت می کنند ولی هنوز هستند کسانی که در همان حال و هوا هستند. متاسفانه جو ترور و ناامنی که منافقین و دشمنان ایجاد کردند اندک اندک آن حالت را به مسئولین انقلابی ما نیز تحمیل کرد. تذکر ما بیشتر به همین جهت است که باید با رعایت دقیق جهات امنیتی و پیشگیری از توطئه های جنایت بار شرق و غرب و ایادی آنها برای نابودی انقلاب اسلامی و گردانندگان آن کمر همت بسته و در کمین نشسته اند، از وسعت دامنه این امر نیز جلوگیری شود. و خدای ناکرده چنین نشود که منافقین و اربابان آنها یا جو تروری که ایجاد کردند به هدف شوم دیگری دست یابند و بدین وسیله مسئولین را از مردم جدا و مجریان امور را از لمس واقعیات و مشکلات جامعه محروم سازند و این آرزوی دشمنان جنایتکار اسلام است که اگر به ترور مسئولین دست نیابند به این طریق به هدف دیگرشان که ضرر و زیان آن نیز برای انقلاب، هولناک دست یابند.

خلاصه اصل بر این باشد که: هر مسئول در هر مقام، مانعی از ملاقات با هیچ کس و در هیچ وقت نداشته باشد. پس از این که این مطلب را اصل قرار دادیم به حکم ضرورت و اشتغال زیاد و کثرت ارباب رجوع بر این اصل، استثناء وارد می شود. ولی باید همیشه توجه داشته باشیم که نباید با توسعه ی دامنه ی استثنا اصل ثانوی پیدا شود و آن عدم ملاقات با هر کس است!!

با امید توفیق همگان برای به کار بستن همه ی دستورات اسلام در همه ی زمینه ها.

” والسلام علی من اتبع الهدی ”

 

۱ـ نهج البلاغه صبحی الصالح، نامه ۶۷، ص ۴۵۷٫

۲ـ اصول کافی، ج ۲، ص ۳۶۵ .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *