پاسخ به نامه ها

  • باختران ـ برادر اردشیر تیرانداز:

نامه شکایت آمیز تاثر انگیز شما رسید. امیدواریم نشریات و مجله هائی که در ایران انقلابی و اسلامی چاپ می شوند به خواسته میلیونها مردم شهید پرور ایران که حمایت از انقلاب و اسلام است توجه نموده، خودشان را با انقلاب وفق دهند. مردم نیز باید توجه کنند که گول نشریات مسموم را نخورند و همان گونه که امام عزیز می فرمایند این گونه مجلات آنان را اغفال نکند.

  • زنجان ـ برادر ابوالفضل قربانیان

رسول اکرم (ص) همیشه پیرو دین خدا بوده است و دین خدا از ازل یکی بوده و آن اسلام است و تمام پیامبران همین دین را تبلیغ کرده اند، اختلاف در نظم اجتماعی و وظائف شخصی است که به حسب دورانها و مراحل تکامل شریعت مختلف بوده است و از این نظر قطعا پیامبر اکرم (ص) قبل از رسالت به وظیفه الهی خود عمل می نموده است.

  • گنبد ـ برادر ف ـ ا:

۱ـ کار مجلس خبرگان، تعیین رهبر است یا شورای رهبری در صورتی که مردم بر یک فقیه دارای شرائط اجماع نکنند. و واضح است که در زمان حیات حضرت امام ـ که خدای عمر مبارکش را طولانی کند ـ برای مجلس خبرگان کاری نیست.

۲ـ این امدادهای غیبی که در جبهه دیده می شود، خود دلیل روشن و قاطع بر حسن نیت رزمندگان و راستی و درستی راهشان می باشد، دیگران باید از اینها سرمشق بگیرند تا از این امدادها برخوردار باشند.

  • لاهیجان ـ خواهر رضیه ـ پ:

اینقدر عجله نفرمائید. امروز بر شما لازم است به مدرسه روید و مقدمات را در آنجا بخوانید تا اینکه در آینده نیز بخواست خداوند بتوانید به ادامه تحصیل بپردازید.

  • تهران ـ برادر محمد علی شاکری:

۱ـ در تاریخ برای رسول اکرم، به جز حضرت زهرا سلام الله علیها، سه پسر به نامهای ابراهیم، طاهر و قاسم و سه دختر به نامهای ام کلثوم، رقیه و زینب ذکر کرده اند.

۲ـ حضرت حمزه سید الشهداء نامیده شدند تا قبل از شهادت امام حسین (ع) و از آن وقت،این لقب به ایشان منتقل شد، و دلیلش هم روشن است.

  • قم ـ برادر علی مستمری:

۱ـ واجب تخییری یعنی انسان بین یکی از دو چیز یا چند چیز مخیر است، نمی تواند همه را ترک کند و لازم نیست همه را انجام دهد. نماز ظهر و جمعه ـ در روز جمعه ـ به فتوای امام چنین است، پس مقلد ایشان مخیر است و هر کدام را انجام دهد کافی است.

۲ـ باید به مسئولین مراجعه کنید.

۳ـ نص قرآن است که حضرت عیسی (ع) کشته نشده است بلکه خداوند او را به سوی خود برده است امیدواریم در این باره بحثی داشته باشیم.

  • احمد آباد یزد ـ برادر محمد علی خوش آبادی:

۱ـ جواب سوال اول در همین صفحه آمده است.

۲ـ مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) در اثر ظلمی است که اجتماع آن دوران بر آن حضرت روا داشتند که امیرالمؤمنین (ع) جنازه مقدسش را شبانه دفن کردند و کسی ندانست مدفن تنها یادگار حضرت رسول ـ(ص)ـ کجا است؟ روایات و تاریخ نیز در این مورد مختلف است.

  • مشهد ـ برادر س ـ ع ـ صالحی:

۱ـ عالم برزخ، عالمی است بعد از زندگی دنیا و قبل از عالم آخرت و در آن عالم، بدکاران گرفتار نتایج اعمال زشت خود هستند و نیکوکاران نیز از لطف و مرحمت خداوند برخوردارند، و بر این مطلب آیات بسیاری از قرآن دلالت کرده است.

۲ـ به نظر ما بهتر است تحصیلات خود را ادامه بدهید و در ضمن ایام فراغت و تعطیل مقدمات بحثهای حوزه را بخوانید و بعدا خودتان می توانید تصمیم بگیرید.

۳ـ سعی کنید اختلافات خانوادگی را با رعایت موازین و اخلاق اسلامی برطرف سازید.

  • شیراز آذربایجان ـ برادر منصور آشتاب:

القابی که برای روحانیون شیعه از قبیل آیه الله، حجه الاسلام، ثقه الاسلام و مانند اینها گفته می شود، اصطلاحاتی است که در حوزه ها رایج شده است و غالبا در به کار بردن آنها شخصیت اجتماعی و پایه معلومات حوزه ای و فقهی افراد در نظر گرفته می شود ولی حد و مرز کاملا مشخصی ندارد.

  • ساری ـ برادر عطاء جعفری:

احکامی که از جانب شارع مقدس به ما رسیده است، تعبدی است و باید بدون چون و چرا از آنها اطاعت کرد، گرچه ما معتقدیم که آنها تابع مصالح و مفاسد واقعیه هستند ولی بر فرض که برای آنها حکمت و فلسفه ای بتوان یافت، حکم از نظر عملی تابع آن فلسفه نخواهد بود.

  • مشهد ـ برادر مهدی شریفی:

۱ـ اطلاق لقب “مجاهد” بر هر کسی روا نیست گرچه علامه دهر هم باشد زیرا “فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما”.

۲ـ زیارت هر کدام از ائمه (ع) در هر وقت خوب است و در تعقیبات نماز، زیارت مخصوصی برای حضرت رسول (ص) وارد شده است. اما راجع به سئوالات جدیدی که در آخر توضیح المسائل اضافه شده است باید از دفتر امام بپرسند.

۳ـ نامه های خود را به صندوق پستی  ـ۳۲۰ ـ قم ارسال فرمائید.

۴ـ سال ولادت برخی از بزرگان اسلام در تاریخ ضبط نشده است.

  • تهران ـ خواهر آزاده ـ ا:

برای ما معلوم نشد که مراد از ضعف اعتقادات اسلامی آن جوان چیست؟ اگر او در عقیده به خدا و پیامبر و امام و معاد و لزوم اطاعت از دستورات الهی، تردید دارد، پس او مسلمان نیست و جایز نیست با وی ازدواج کنید. و اگر اعتقاداتش در این امور کامل است ولی عملا از همه دستورات اسلام پیروی نمی کند، این نشانه ضعف ایمان است، با وی ازدواج نمائید و گرنه بیم این می رود که ایمان خود را نیز از دست بدهید.

  • آب شکر هفتگل ـ برادر، م ـ صداقت:

در صورتی این شهر وطن شما می شود که تصمیم داشته باشید تا آخر در آنجا بمانید و به جای دیگر مهاجرت نکنید، آن هم پس از گذشتن مقداری از زمان که عرفا شما را ساکن آنجا بدانند.

  • شهر بابک ـ برادر یدالله ـ خ:

۱ـ ما نیز با شما و امثال شما همدردی می کنیم و این را اشتباه بزرگی می دانیم که استعدادها را به خاطر اشتباهات گذشته سرکوب کنند. امید است مسئولین پس از فرمان هشت ماده ای امام با سعه صدر بیشتری با جوانان متعهد و پرشور این مملکت برخورد کنند. شما نیز مایوس نشوید و تلاش کنید حسن نیت خود را ابراز کنید و سعی کنید در یک ارگان مفید، به دین و میهن خود خدمت نمائید. موفق باشید.

۲ـ وتر (با فتحه و کسره) هر دو صحیح است.

۳ـ دفتر استفتائات امام خمینی ـ قم .

۴ـ شیطان از جن است، همان گونه که در قرآن آمده است.

  • خمین ـ برادر عباس ابراهیمی:

۱ـ چندین بار تذکر داده ایم که ما وظیفه نداریم از فلسفه احکام الهی پیروی کنیم بلکه باید به دستورات شرع، متعبد بود یعنی با فرض ندانستن فلسفه آن، اطاعت کرد. به هر حال حکمت در شکسته شدن نماز مسافر، ممکن است تسهیل در تکلیف و به لحاظ مشکلات سفر باشد ولی حکم، نفیا و اثباتا دائر مدار این حکمت نیست.

۲ـ غسل جنابت کفایت از وضو می کند، در هر حال.

۳ـ امام حسین (ع) برای زنده نگه داشتن دین اسلام و مقابله با کفر، باید قیام می کرد ولو قطع داشته باشد که در این راه کشته خواهد شد، این مطلب روشن است که بر هر فرد مسلمان واجب است از دین حمایت کند ولو با گذشتن از جان خویش باشد هم چنان که اکنون، پیروان آن حضرت در جبهه های جنگ خود را عاشقانه به کشتن می دهند در راه نگهداری از دین خدا.

  • نهاوند ـ برادر سید کمال سید باقری:

۱ـ در صورتی می توان از تقلید کسی عدول کرد که علم یا اطمینان داشته باشید که آن مرجع سابق شرایط تقلید را دارا نیست مانند عدالت یا اینکه مرجع دیگر از او اعلم است.

۲ـ غیبت مؤمن جایز نیست، نه هر فرد انسان! و در میان مؤمنین، غیبت کسی که علنا فسقی را مرتکب می شود و همه آن را می دانند، در خصوص همان جهت جایز است نه در امور دیگر، و هم چنین غیبت در مورد تظلم جایز است.

۳ـ زمان درس حوزه، بستگی به استعداد و کوشش طلبه دارد.

ضمنا از پیشنهادات جالب و ارزنده ی شما تشکر می کنیم. موفق باشید.

  • مشهد ـ برادر حسن بلغان آبادی:

عکس شهید باید توسط یکی از نهادهای انقلابی تائید شود. حساب شما ره ۶۰۰ تنها مربوط به بانک ملت، شعبه شهدا در قم می باشد ولی شما هر کجا باشید، با مراجعه به هر یک از شعب بانکهای ایران، می توانید با ما مشترک شوید.

  • قم ـ برادر شمس الدین اسدی

علت منحرف شدن برخی از باسوادها، بی ایمانی، حسد، تکبر و سایر خصلتهای زشت است. بشر از تبعیض و بی عدالتی رنج می برد، زیرا این امری است فطری که خدا در نهاد هر انسان قرار داده است.

  • تهران ـ برادر حمید رضا ـ ف:

مادرتان را راضی کنید، خدا از شما راضی خواهد بود. در هر جا هستید می توانید خدمت کنید، البته اگر رفتن به جبهه واجب شد، رضایت مادر شرط نیست، مگر اینکه مسئولین عذر شما را بپذیرند.

  • اصفهان ـ برادر طلبه رضاــ ا:

تنظیم برنامه درسی باید به وسیله اساتید حوزه صورت گیرد، نه از راه مجله. ضمنا طلبه باید همتش این باشد که درس را خوب بخواند و مطالب را عمیقا درک کند و قصدش رضای خدا و خدمت به دین خدا باشد، نه اینکه نامش بر سر زبانها افتد، اگر نیت را خالص برای خدا نکنید این راه بسی خطرناک است انسان جاهل به مراتب بهتر از عالم دنیاپرست است. امیدواریم خدا شما را موفق کند که با نفس اماره مبارزه کرده و در پی تحصیل علم و کمال باشید.

  • بروجرد ــ برادر علیرضا ــ ح:

۱ـ سوال اول خود را از دفتر استفتائات امام بپرسید.

۲ـ وجود امام زمان (عج) ضروری مذهب است نه ضروری دین، بنابراین منکر آن شیعه نیست ولی مسلمان است. ولی اگر کسی منکر وجوب نماز یا حج شود و بداند که اینها ضروری دین است، منکر رسالت پیغمبر شده و کافر است و باید از او اجتناب نمود، اما به هر حال تا آنجا که با حکم خدا مخالفت نشود، با پدر و مادر ــ ولو کافر و منکر خدا باشند ــ باید رفتار نیکو داشت گرچه باید از آنها جدا شد،و آنجا که حکم خدا است، دل شکستن آنها مهم نیست و باید با رفتار خوب در موارد دیگر، دل آنها را به دست آورد.

۳ـ فامیلی که به ائمه دین (ع) توهین کند، رجمی نیست که باید وصل شود، همان به که قطع گردد.

  • تهران ــ برادر م ــ رــ ف ــ ز:

۱ـ اولا به همین دلیل که جهان، جهان علت و معلول است، وجود خدا ثابت است زیرا باید این سلسله علت و معلولها به جائی برسد که علت ندارد و گرنه تسلسل لازم می آید و محال است.

و ثانیا در همین جهان علت و معلول، نشانه های واضحی برای هر بیننده هست که نشانگر تدبیر حکیمانه است و این از علتهای مادی ساخته نیست. این خود دلیل بر وجود مدبر حکیم است که این جهان علت و معلول را می چرخاند و اداره می کند، بلکه هیچ علتی نه در وجود و نه در علت خود مستغنی از مدبر حکیم نیست. این مطلب بسیار عمیق و گسترده است باید به کتابهای مربوطه مراجعه کنید.

۲ـ شما حق ندارید در طهارت و نجاست امور مربوط به هر مسلمان دیگر تحقیق کنید بلکه باید بنابر طهارت او و آن چیزها بگذارید.

  • مشهد ـ برادر بهرام افشاریان:

آن چه در توضیح اجل مسمی آمده است که نهایت عمر انسان است و هر موجود طبیعی دچار فنا و زوال خواهد بود، به این معنی نیست که انسان معدوم می شود بلکه جسم او فانی می شود و روح او باقی است تا زمانی که خداوند دوباره او را زنده کند.

  • میناب ــ برادر محمد پارسا:

هر کس در هر مقام و هر سنگر باید وظیفه شرعی خود را انجام دهد و اگر این کار را کرد هیچ غصه ای ندارد. شما اگر می توانید، در عین حالی که کار می کنید و نان خانواده را می دهید، به مقدار ممکن درس بخوانید و از معارف اسلامی بهره مند شوید، ولی هیچ وقت غصه نخورید زیرا وظیفه شرعی شما اکنون، خدمت به پدر و مادر و خانواده است و تامین زندگی آنها، و اگر شما این وظیفه را انجام دهید، امید است خداوند توفیق عطا فرماید که در راه او کارهای بزرگ انجام دهید و به سعادت ابدی نائل شوید.

  • کاشمر ــ برادر هادی صدرائی:

کسی که در میدان جنگ کشته شود، شهید است و غسل و کفن ندارد.

  • لارستان فارس ــ برادر مشترک شماره ــ ۵۳۱۸:

۱ـ جواب این اشکال را حجه الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه به طور مبسوط بیان کردند، مراجعه کنید.

۲ـ امام زمان (عج) از ما غائب است و ما هیچ گونه اطلاعی از احوال شخصی ایشان ندرایم.

۳ـ نماز جمعه به فتوای امام واجب تخییری است و کسی که نماز ظهر می خواند می تواند اول وقت نماز بخواند گرچه نماز جمعه شهر تمام نشده باشد.

۴ـ فرمان ۸ ماده ای امام در رابطه با شئون شخصی مردم است و در همان فرمان، صریحا افراد مفسد و ضد انقلاب استثنا شده اند، بنابراین امت حزب الله هم چنان وظیفه دارند که همه حرکات مشکوک را زیر نظر گرفته و به مقامات اطلاع دهند.

۵ـ تعیین امام جمعه از شئون رهبر است به دفتر امام ـ دام ظله ـ مراجعه یا تلفن نمائید.

  • کوهپایه اصفهان ــ برادر حسین نظام زاده:

جواب شما در نامه قبل آمده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *