جدیدترین استفتائات از امام

زیر نظر: حجه الاسلام و المسلمین قدیری عضو حوزه استفتاء امام

س- آیا اطاعت از قوانین دولت اسلامی در همه موارد حتی در مورد مقررات راهنمائی و رانندگی و ضوابط مربوط به توزیع عادلانه ستاد اقتصادی و توزیع خوارو بار که توسط شوراهای مساجد انجام می گیرد و پرداخت مالیات و امثال آنها از نظر شرعی لازم است و عمل نکردن به آنها همانند دیگر واجبات و محرمات موجب گناه است یا خیر؟

ج- مراعات مقررات دولت اسلامی واجب شرعی است و تخلف از آن گناه است.

س- آیا گرفتن پول و ساعت و امثال آن از کسانی که در جنگ به اسارت سربازان اسلام در می آیند و همچنین از کسانی که خودشان در جنگ تسلیم میشوند چه حکمی دارد؟

ج- جایز نیست و حکم غنیمت ندارد و امر آن با دولت اسلامی است.

س- آیا در هنگام خطبه های جمعه قطع اتصال صفوف، شعارهائی که بزبان فارسی داده میشود و ایستادن بخاطر نام امام زمان (عج) موجب بطلان نماز میشود؟

ج- موجب بطلان نماز نمیشود.

س- آیا کارمند میتواند برخی از مطالبات قانونی خود را از دولت نگیرد و معادل آن از اموال دولتی مانند تلفن و نوشت افزار و امثال آنها استفاده شخصی کند؟

ج- حق ندارد.

س- آیا احتکار ارزاق عمومی و اجناس مورد نیاز مردم مخصوصا در شرائط کنونی جنگ و تحریم اقتصادی حکم شرعی آن چیست؟

ج- جایز نیست.

س- کسی که تهران وطن او است و هر روز بدون آن که از شهر خارج شود چهار فرسنگ شرعی یا بیشتر راه می رود آیا چنین شخصی  مسافر محسوب می شود؟

ج- با پیمودن مسافت شرعی و لو در داخل شهر حکم مسافر دارد.

س- کسی که با عذر شرعی مانند سفر و مرض روزه ماه مبارک رمضان را افطار کرده است آیا میتواند قضای آن را از ماه رمضان بعد تاخیر بیندازد و در صورت تاخیر تکلیف شرعی چیست؟

ج- بنا بر احتیاط واجب نباید تأخیر بیندازد و اگر تأخیر انداخت برای هر روز باید یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا نان و مثل آن به فقیر بدهد.

س- آیا به حقوق بازنشستگی خمس تعلق میگیرد؟

ج- حقوق بازنشستگی اگر از حقوق سابق کسر شده خمس دارد.

س- در مواردی که دستور فرموده اید در نماز جماعت برادران اهل سنت شرکت کنیم آیا این نماز از نظر نیت و غیره مثل نمازجماعت شیعه است؟

ج- بهر نحو آنها عمل میکنند انجام دهند.

س- آیا حجاب از ضروریات اسلام است و منکر آن و کسانی که به این دستور الهی مخصوصاً در جامعه اسلامی بی اعتنائی میکنند چه حکمی دارد؟

ج- اصل حکم حجاب از ضروریات است و منکر آن حکم منکر ضروری را دارد و منکر ضروری محکوم بکفر است مگر اینکه معلوم باشد که منکر خدا یا رسول نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *