اسلام از دیدگاه ولیعهد انگلیس

 

“خلاصه ترجمه سخنرانى شاهزاده چارلز ولیعهد انگلیس در دانشگاه آکسفورد لندن، که در تاریخ ۲۷ اکتبر ۱۹۹۳ تحت عنوان اسلام و جهان غرب ایراد گردید”.

 

۱- من از استمرار سوء تفاهم و دشمنى موجود جهان اسلام و غرب بسیار متعجب هستم زیرا عواملى که این دو را به هم نزدیک و متحد مى‏سازد بیش از عواملى که بین آنها جدائى ایجاد مى‏کند. ما و مسلمانان هر دو به خداى یگانه و مقدس، زوال دنیا، جهان آخرت، روز پاداش اعتقاد داریم. همچنین به ارزشهائى از قبیل ارج نهادن به علم و دانش، عدالت، حمایت و مهربانى نسبت به فقرا احترام به والدین و… پایبندیم.

۲- غرب مغرضانه به مطالعه اسلام پرداخته است و ما باید در داورى و قضاوت خود میان اسلام راستین از یکسو و تصرفات و اعمال بعضى از دولتهاى اسلامى از سوى دیگر تفاوت قائل شویم.

۳- نگرش غرب به حقوق زن در اسلام بسیار دور از واقعیت است. اسلام آن زمان که براى زن حقوقى قائل شده بود در اروپا براى زن هیچ حق و حقوقى نبوده است.

۴- اشتباه است که ما با صادر کردن تکنولوژى به کشورهاى اسلامى، انتظار داشته باشیم آنان در فرهنگ و آداب و رسوم از ما پیروى کنند زیرا مسلمانان از مادیگرى غرب پرهیز دارند و از نفوذ آن خشمناک خواهند شد.

۵- اصولگرائى اسلامى دو نوع است:

الف – اصولگرایى به معناى پایبندى محکم و تعبد محض در برابر احکام اسلامى.

ب – اصولگرائى به معناى بکارگیرى مظاهر دینى براى اغراض سیاسى. اکثر مسلمانان از دسته اول مى‏باشند و از دسته دوم متنفرند.

۶- ما باید از مردم شیعه که در هورهاى جنوب عراق مورد ظلم قرار گرفته‏اند حمایت کنیم و تخریب عتبات مقدسه عراق یک فاجعه است.

۷- ما از گسترش مادّیگرى در جامعه غرب و فروپاشى ارزشهاى اخلاقى و مبانى مسیحیت ابراز تأسف مى‏کنیم.

۸- تمدّن و پیشرفت امروز اروپا مدیون خدمات دانشمندان اسلامى و کتابخانه‏هاى آنهاست.

۹- ما نمى‏توانیم و نباید به اختلافات سیاسى – اقلیمى گذشته برگردیم، بلکه براى یک همزیستى مسالمت آمیز و حل مشکلات باید همدیگر را درک و تحمّل کنیم و در پهنه علم و تکنولوژى و صنعت با یکدیگر همکارى کنیم و از هر عامل تفرقه‏انگیز بپرهیزیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *