على و اخلاق

مصطفى پاینده

 

تعریف اخلاق

اخلاق جمع خُلق است و خُلق عبارت از حالتى است در نفس که انسان را دعوت به عمل مى‏کند بدون فکر. مثلاً کسى که داراى خلق سخاوت است، آن خلق او را وادار به جود و انفاق مى‏کند، بدون آن که مقدماتى تشکیل دهد و مرجّحاتى فکر کند، گویى یکى از افعال طبیعیّه اوست مثل دیدن و شنیدن. و همین طور نفس عفیف که این صفت خلق آن شده است به طورى حفظ نفس کند که گویى یکى از افعال طبیعیه اوست. و تا نفس به واسطه ریاضت و تفکر و تکرّر به این مقام نرسد داراى خلق نشده است و کمال نفس حاصل نگردیده و بیم آن است که آن خلق و کمال زایل گردد… علماء اخلاق مى‏گویند: این حالت و خُلق گاهى در انسان طبیعى و گاهى از راه کسب و تربیت است.۱

 

تقسیمات اخلاق

اخلاق از جهات گوناگون قابل تقسیمات مختلف مى‏باشد و چه بسا هر دانشمند و عالمى آن را به گونه‏اى طبقه بندى نماید. از باب نمونه: اخلاق فردى، خانوادگى و اجتماعى یا اخلاق انقلابى و غیر انقلابى و یا اخلاق علمى و سیاسى و یا اخلاق عملى ونظرى.

ما در این مقاله همان تقسیم علماء اخلاق که در بالا به آن اشاره شد، مدّ نظر قرار مى‏دهیم و تنها از سیره عملى و کلمات گهربار امام على (ع) مدد مى‏گیریم.

 

فضایل اخلاقى

هر خوى و صفت نفسانى که باعث کارهاى نیک گردد، فضایل اخلاقى است، خواه جنبه فردى، خانوادگى و اجتماعى داشته باشد یا قلمرو آن سیاست و کشور دارى باشد.

امام على(ع) درباره فضایل اخلاقى چنین مى‏فرماید: “…فلیکن تعصبکم لمکارم الخصال و محامد الافعال و محاسن الامور التى تفاضلت فیها المجداء والنجداء…؛ اصرار و تعصب شما براى صفات شایسته و کارهاى پسندیده و امور خیر باشد، از آن خصال و کارهایى که بزرگان و دلیران به سبب آنها بر دیگران برترى و فضیلت مى‏جویند.”۲

فضایل اخلاقى در کلمات حضرت على(ع) به صورت تک واژه و جمله و یا شمارش آمده است و بیشتر از یک خُلق و ده خُلق است. ما یک نمونه از کلام‌هایى که مکارم اخلاق را در ده شماره بیان نموده است ذکر مى‏کنیم:

“مکارم الاخلاق عشر خصال: السخاء والحیاء والصدق و اداء الامانه والتواضع والغیره والشجاعه والحلم والصّبر والشکر.”۳ در این حدیث امام على(ع) ده مورد از فضایل اخلاقى را گوشزد نموده است: سخاوت، حیا، صداقت، امانتدارى، فروتنى، غیرت، شجاعت، بردبارى، شکیبایى و شکرگزارى.

نمونه‏هاى دیگرى از ارزش‏هاى اخلاقى در سخنان امام على (ع):

۱- تقوا

“التقى رئیس الاخلاق؛ تقواپیشگى ریشه و اصل اخلاق نیک است.”۴

۲- حُسن خلق

“… و اکرم الحسب حسن الخلق؛ خوش خلقى، گرامى‏ترین حسب براى انسان مى‏باشد.”۵

آن که به اخلاق نکو خُو گرفت

در دو جهان رتبه نیکو گرفت

خلق و خدایش همه دارند دوست

فعل نکو زاده خُلق نکوست۶

۳- احسان

“قیمهُ کلّ امرىٍ ما یحسنه؛ ارزش انسان به نیکى‌هایى است که انجام مى‏دهد.”۷

۴ – عفت

“ما المجاهد الشهید فى سبیل الله باعظم أجراً ممّن قدر فعفّ تکاد العفیف ان یکون ملکاً من الملائکه؛ مجاهدى که در راه خدا شهید مى‏گردد از شخصى که توانایى بر فحشا دارد ولى عفت مى‏ورزد و منزلت بیشتر ندارد و نزدیک است انسان پاکدامن به مقام فرشتگان برسد.”۸

۵ – عفو

“… واصفح مع الدّوله، تکن لک العاقبه؛ به هنگام قدرت داشتن، گذشت و عفو نما، عاقبت خوب از آنِ تو خواهد بود.”۹

۶ – رازدارى

“صدرُ العاقل، صندوق سرّه؛ سینه وقلب عاقل، گنجینه اسرار است.”۱۰

اگر دانش و دین تو راهست کیش

مگو تا توانى به کس راز خویش۱۱

۷ – وفادارى

“ایّها النّاس انّ الوفاء توامُ الصّدق… و ما یغدرُ من علم کیف المرجعُ و لقد اصبحنا فى زمان قد اتّخذ اکثر أهله الغدر کیساً و نسبهم اهل الجهل فیه الى حسن الحیله مالهم قاتلهم الله…؛ اى مردم، وفادارى با صداقت توأم است و کسى که به عاقبت و بازگشت خود نزد خدا آگاه باشد خیانت نمى‏کند. ما در زمانى زندگى مى‏کنیم که بیشتر مردم دغلکارى را فطانت و زیرکى مى‏دانند و جاهلان هم آنان را هوشیار و زرنگ مى‏شمارند، اینان را چه مى‏شود؟ خدا چنین افرادى را هلاک نماید.”۱۲

۸ – قناعت

“القناعه مالٌ لایفقد؛ قناعت و صرفه جویى مال و ثروتى است که تمام شدنى نیست.”۱۳

هر که قانع گشت از ذلّت برست

در مقام امن و آزادى نشست۱۴

۹ – کظم غیظ

“مکظوماً غیظه…؛ از صفات پسندیده متقین، فروبردن خشم است.”۱۵

۱۰ – تواضع

“… و مشیهم التواضع…؛ از اخلاق پارسایان، رفتار متواضعانه و توأم با فروتنى مى‏باشد.”۱۶

فروتن بود هر که دانا بود

به دانش بزرگ و توانا بود

۱۱ – وقار

“… فى الزّلازل وقورٌ…؛ از خصلت‏هاى نیک متقین، متانت و وقار در سختى‏ها است.”۱۷

۱۲ – عدالت

“… انّ افضل عباد الله عند الله امام عادلٌ…؛ از بهترین بندگان نزد خداوند، پیشوا و زمامدارى است که عدالتخواه و داراى خصلت عدل و انصاف باشد.”۱۸

اینها، نمونه‌هایى از فضایل اخلاقى بود که ما از زبان امام على(ع) نقل کردیم. بهترین مصداق و نمونه عینى این خصایل نیکو، شخص امام على (ع)است که شرح و بیان آن‏ها در این نوشتار نمى‏گنجد.

 

راه‏هاى کسب فضایل

۱- عزم

نخستین گام براى آراسته شدن به خصلت‏هاى پسندیده، عزم و اراده استوار است. علماى اخلاق اولین شرط براى جهاد نفس و پیمودن راه تکامل اخلاقى را تفکر دانسته‏اند و امام خمینى(ره) هم به آن اشاره نموده است.۱۹

اساتید عرفان و ارباب سیر و سلوک، قدم اول براى اصلاح نفس و حرکت به سوى کمال الهى را بیدارى و آگاهى شمرده‏اند.

کدام یک از این دو نظر فوق درست یا دقیق‏تر است؟

ما در این مقاله، درصدد داورى نیستیم و امکان دارد هر کدام از نظرات از جهتى صحیح باشد. ما در پى مدد گرفتن از سخنان امام على (ع) هستیم و اولین گام را عزم و تصمیم نوشتیم، گرچه در کلام امام به اول بودن اشاره شده و چه بسا با اول بودن تفکّر در تهذیب نفس هم سازگار باشد.

امام على (ع) به هنگام تلاوت “یَا أَیُّهَا الإِنسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ”۲۰ خطبه و کلام عمیقى دارند که ما ترجمه برخى جملات حضرت را نقل کرده و فراز مورد نظر خود را بیان مى‏کنیم:

… اى انسان چه چیز تو را به پروردگارت به غرور آورده و چه چیز تو را به تباه کردن خویش مأنوس ساخته؟ آیا درد تو را بهبودى یا خواب تو را بیدارى نیست؟

“… فتداو من داء الفتره فى قلبک بعزیمه و من کرى الغفله فى ناظرک بیقظه…؛ پس مداوا کن رنج سستى دل خود را با عزم و تلاش (در اطاعت) و خواب غفلت دیده‏ات را با بیدارى.”۲۱

در این بیان براى حرکت به سوى کمال انسانى و خدایى، عزیمت و یقظه (بیدارى) هر دو آمده است و هیچ تنافى با تفکّر ندارد. اگر کسى سؤال کند چه باید کرد تا بر اراده وعزم نمودن توانایى پیدا کنیم؟ آیا قبل از اراده و تصمیم موانعى در کار نیست؟

امام على (ع) دو مانع بزرگ براى اراده کردن و عزم اصلاح خود و کسب فضایل بیان مى‏نماید:

الف – پرخورى “لاتجمع عزیمه و ولیمه؛ اراده استوار باپرخورى جمع نمى‏گردد.”۲۲

ب – خواب “ما انقض النّوم لعزائم الیوم؛ چه بسیار از تصمیم‏هاى روز را خواب طولانى شب بشکند.”۲۳

بنابراین، قبل از اراده استوار باید از پُرخورى و پُرخوابى دست کشید تا بتوان براى عزم نمودن توفیق یافت.

پرسش دیگر!

اگر عزم و اراده گام اول براى آراسته شدن به خصلت‏هاى پسندیده مى‏باشد، براى چه چیزهایى باید تصمیم گرفت؟

امام خمینى(ره) مى‏فرماید: “عزمى که مناسب با این مقام است عبارت است از بناگذارى و تصمیم بر ترک معاصى و فعل واجبات…”۲۴

ما درباره ترک گناه که به گفته علماء اخلاق “تخلیه” است و تخلیه و پاک سازى روح از آلودگى گناه قبل از “تخلیه” و آراسته شدن به صفات نیکو مى‏باشد، در عنوان آخر این مقاله (مبارزه با رذایل) سخن خواهیم گفت و هم اکنون به راههاى دیگر کسب فضایل مى‏پردازیم.

۲- تفکّر

گرچه براى پیمودن راه تکامل انسانى، قبل از عزم و تصمیم باید اندیشید و چه بسا در اثر تفکر، انسان بیدار شود و براى سرنوشت خود تصمیم بگیرد اما پس از تصمیم هم باید فکر نمود و با چراغ عقل و اندیشه، ارزش‏هاى اخلاقى را شناخت و با معرفت کامل و تشخیص صحیح خوبى‏ها از بدى‏ها، راه کمال را طى نمود.

امام على (ع) مى‏فرماید: “رحم الله امراً تفکّر فاعتبر واعتبر فابصر؛ خدا رحمت کند کسى را که بیاندیشد و عبرت گیرد و در پرتو عبرت آموزى بینا گردد.”۲۵

روشن است که اندیشیدن در پدیده‏ها، سرگذشت‏ها و آیات آفاقى و انفسى اگر براى گذشتن از نشانه‏هاى ظاهرى و مشاهده حقایق الهى باشد عبرت آموز و راهگشا و ارزشمند خواهد بود، از امام فکرى را بیان نمودند که در پى آن پند آموزى و بصیرت باشد و چنین فکر و اندیشه‏اى از راههاى کسب فضیلت‏ها و ارزش‏ها خواهد بود.

 

قلمرو فکر و منابع تفکّر کدام است؟

الف – تاریخ

امام على (ع) در خطبه قاصعه پس از بیان حالات و سرگذشت اقوام مى‏فرماید: “فاذا تفکرتم فى تفاوت حالیهم فالزموا کلّ امر لزمت العزّه به شأنهم؛ و هر گاه در تفاوت دو حالت (نیک و بد گذشتگان) ایشان اندیشه نمودید، پس اختیار کنید هر کار و روشى را که به سبب آن عزیز و ارجمند گشتند.”۲۶

در این سخن قلمرو و تفکّر، تاریخ گذشتگان است که حضرت، اندیشیدن در احوال و فرجام امت‏ها را راهى به سوى کسب عزّت و کرامت شمرده‏اند.

ب – نفس

در خطبه دیگرى امام مى‏فرماید: “.. یفکر فیم افنى عمره و فیم اذهب دهره…؛ انسان در حال مرگ مى‏اندیشد که عمر خود را در چه چیز تباه ساخت و روزگار و فرصت‏هاى خود را چگونه از دست داد.”۲۷

در این کلام امام، حوزه فکر را، خویشتن و سرمایه عمر دانسته‏اند و به این حقیقت اشاره مى‏نمایند که انسان در وقت مرگ چنین مى‏اندیشد و حسرت مى‏خورد ومعلوم است که چنین فکرى در دوران زندگى عبرت‏آموز و راهگشا مى‏باشد و به هنگام جان کندن سودى نخواهد بخشید.

ج – آفرینش

قلمرو دیگرى در تفکر از قرآن خواندن على(ع) به دست مى‏آید که ما به آن اشاره مى‏کنیم:

حبّه عرنى و نوف بکالى شب را در صحن حیاط دارالاماره کوفه خوابیدند، بعد از نیمه شب دیدند امیر مؤمنان(ع) آهسته از داخل قصر به طرف صحن حیاط مى‏آید، اما با یک حالت غیر عادى، یک دهشت فوق العاده‏اى بر او مستولى است، قادر نیست تعادل خود را حفظ کند، دست خود را به دیوار تکیه داده و خم شده و با کمک دیوار قدم به قدم پیش مى‏آید و با خود آیات آخر سوره آل عمران را زمزمه مى‏نماید:

“إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لآیَاتٍ لأُوْلِی الألْبَابِ × الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ”۲۸ همانا در آفرینش شگفت‏انگیز آسمان‏ها و زمین و در گردش منظم شب و روز نشانه‌هایى است بر صاحبدلان و خردمندان، آنان که خدا را در همه حال و همه وقت به یاد دارند، چه نشسته و چه ایستاده و چه به پهلو خوابیده، و درباره خلقت آسمان‏ها و زمین در اندیشه فرو مى‏روند، پروردگارا، تو منزّهى از هر نقصى، پس ما را از آتش کیفر خود حفظ فرما.۲۹

قلمرو فکر، در این آیه که امام در دل شب با خوف خدا تلاوت مى‏کرد، خلقت جهان و پدیده‏هاى آفرینش است و نتیجه آن یادِ خدا در همه حال که بیانگر راهگشا بودن اندیشه براى کسب فضیلت و ذکر خدا مى‏باشد.

ما بیانات امام على(ع) را درباره تفکر در این فراز کوتاه خلاصه مى‏کنیم، قلمرو و منابع تفکر هدفدار سه چیز است: تاریخ، نفس و آفرینش. اندیشیدن و مطالعه در این امور مى‏تواند براى انسان عبرت‏آموز و مایه کسب فضیلت‏هاى اخلاقى باشد.

۳- عبادت

یکى دیگر از راههاى کسب فضیلت‏هاى اخلاقى عبادت خداست. عبادت به همان صورت که خداوند فرموده و به شکل نماز و روزه، حج و زکات، خمس و… سفارش نموده است. البته، عبادت در مواردى واجب و در مواضعى مستحب مى‏باشد ولى هر کدام از آنها در ایجاد یا تقویت روحیات نیک اخلاقى نقش دارد.

امام على(ع) مى‏فرماید: “… و لا عباده کاداء الفرائض…؛ عبادتى همچون انجام واجبات در درجه اهمیت قرار ندارد.”۳۰

نمونه‌هایى از سخنان امام درباره نقش اخلاقى عبادتهاى واجب و مستحب:

الف – “الصلوه قربانُ کلّ تقىٍ؛ نماز موجب نزدیک شدن پارسایان به خدا و کمالات خداگونه است.”۳۱

ب – “والصیام ابتلاء لاخلاص الخلق؛ خداوند، روزه را براى آزمودن و پرورش دادن خلوص و پاکى در خلایق قرار داد و واجب نمود.”۳۲

ج – “… ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات والزکوات و مجاهده الصیام… تسکیناً لاطرافهم و تخشیعاً لابصارهم و تخفیضاً لقلوبهم…؛ خداوند بندگان مؤمن خود را به وسیله نماز، زکات و روزه واجب حفظ مى‏نماید، همان نماز، زکات و روزه‏اى که مایه خضوع و خشوع اعضاء و جوارح و جان آدمى مى‏گردد.”۳۳

مهمترین اثر اخلاقى عبادت خداوند، پیدایش و تقویت خصلت خشوع و خضوع در برابر پروردگار است و اگر چنین روحیه ارزشمندى در انسان پدید آمد و آدمى خود را بنده خداوند دانست، قهراً در برابر بندگان خدا هم فروتن و متواضع مى‏گردد و به آنان خدمت خواهد کرد.

شخصى از انس بن مالک شنید که آیه “أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الآخِرَه وَیَرْجُو رَحْمَهَ رَبِّهِ؛ کیست که در لحظه‏ها و تاریکى‏هاى شب، خضوع و سجود کرده و نماز مى‏خواند از آخرت هراس و به رحمت پروردگار خود امیدوار است.”۳۴ درباره على (ع) نازل شده است، لذا به محضر امام آمد تا از نزدیک عبادت‏هاى وى را ببیند.

این شخص مى‏گوید: هنگام نماز مغرب به مسجد آمدم و دیدم حضرت با یاران خود به نماز مغرب ایستاد، پس از نماز به تعقیبات تا هنگام عشاء مشغول بود. نماز عشاء را به جماعت خواند، آن گاه از مسجد خارج شد و به خانه رفت. من همراه حضرت رفتم و دیدم که حضرت تا طلوع فجر نماز مى‏خواند و قرآن تلاوت مى‏کرد، اذان صبح دوباره به مسجد آمد و تا صبح به نماز و تعقیبات اشتغال داشت.

آفتاب بالا آمد و مردم براى رفع نزاع پیش حضرت مى‏آمدند و رفت و آمد اشخاص متنازع تا ظهر ادامه داشت.

هنگام ظهر حضرت به مسجد آمد و تا عصر به نماز و تعقیبات پرداخت. پس از اقامه نماز عصر مراجعات مردم شروع گشت و تا غروب ادامه داشت. شخص مزبور مى‏گوید از خدمت حضرت خارج شدم و به خدا سوگند مى‏خورم که آیه فوق در حقّ على(ع) نازل شده است.۳۵

امام على (ع) مصداق کامل این سخن است که درباره صحابه کرام پیامبر اسلام(ص) بیان شده است: “زهّاد اللیل و اسد النهار” عابدان شب و شیران روز. خوى عبادت شبانه و خصلت بندگى خدا، پشتوانه روحیه مقاوم و خستگى‏ناپذیر در روز است که انسان را براى خدمت به خلق یارى مى‏دهد.

۴- تربیت خانوادگى

خانواده، یکى از عوامل مؤثر در تربیت انسان و آراسته شدن فرزندان به اخلاق نیک شمرده شده است.

حضرت على (ع) درباره نقش پدر که بزرگ خانواده است، چنین مى‏فرماید: “… و یُحسّن ادبه…؛ از حقوق فرزند بر پدر، این است که وى را خوب تربیت نماید و به روش‏ها و آداب نیک پرورش دهد.”۳۶

بدون تردید، تمام افراد خانواده در یکدیگر تأثیر داشته و مى‏توانند در تربیت اخلاقى افراد خانواده خود نقش داشته باشند و در این میان، نقش پدر و مادر برجسته و بسیار مهم است.

۵ – محاسبه

“عبادالله زنوا انفسکم من قبل ان توزنوا و حاسبوا من قبل أن تحاسبوا؛ امام على(ع) مى‏فرماید: بندگان خدا پیش از آن که اعمال شما را در ترازوى عدل الهى بسنجند خود را ارزیابى نمایید و قبل از آن که حسابرسى گردید خود را مورد محاسبه قرار دهید.”۳۷

علماى اخلاق براى رشد فضایل و اخلاق نیک عواملى از قبیل مشارطه و مراقبه و معاتبه را ذکر نموده‏اند و مرحوم شهید مطهرى در کتاب تعلیم و تربیت عوامل دیگرى هم چون محبّت، معاشرت با صالحان و کار را بر آنها افزوده است ولى ما اگر بخواهیم گفتار و رفتار مولاى متقیان را مد نظر قرار دهیم باید دنبال واژه‌هایى مانند محاسبه و تقوا برویم.

۶- تقوا

تقوا، مهمترین عامل کسب فضایل و ارزشها است و همانگونه که در شمارش فضایل از زبان امام آوردیم، رئیس و اساس اخلاق، تقوا مى‏باشد.

تقوا یعنى خود نگهدارى و روحیه مراقبت از افکار، صفات و اعمال خود، تقوا یعنى همواره به یاد خدا بودن و بر حذر بودن از گناه و هلاکت.

امام على (ع) مى‏فرماید: “و ایم الله… لاروضنّ نفسى ریاضه تهشّ معها الى القرص اذا قدرت الیه مطعوماً و تقنع بالملح مادوماً…؛۳۸ سوگند به خدا… خود را ریاضت مى‏دهم و تربیت مى‏کنم چنان تربیتى که نفس به قرص نانى (در وعده صبح و عصر) شاد گردد و در خورش آن به نمکى قناعت کند، و (از بسیارى گریه و در خوف خدا) کاسه چشم را به حال خود گذارم تا اشکهایش تهى شود.

این سخنان را امام در نامه‏اى بیان مى‏کند که به استاندار خود در بصره نوشته است و در همین نامه، مى‏نویسد که گرچه شما مثل من نمى‏توانید عمل کنید ولى با ورع و تقوا، کوشش و جهاد، عفّت و پاکدامنى، سداد و درستکارى یارى نمایید.

 

پى نوشت‏ها:

۱ – چهل حدیث، امام خمینى(ره)، ص۴۳۴٫

۲ – نهج البلاغه صبحى، خطبه ۱۹۲٫

۳ – نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ص۱۷۷٫ (نقل از تصنیف نهج البلاغه، ص۷۴۰(

۴ – نهج البلاغه صبحى، کلمات قصار، شماره ۴۱۰٫

۵ – همان، شماره ۳۸٫

۶ – سرخوش.

۷ – نهج البلاغه صبحى، کلمات قصار، شماره ۸۱٫

۸ – همان، شماره ۴۷۴٫

۹ – نهج البلاغه صبحى، نامه ۶۹٫

۱۰ – نهج البلاغه صبحى، کلمات قصار، شماره ۶٫

۱۱ – محمد بدائعى بلخى.

۱۲ – نهج البلاغه صبحى، خطبه ۴۱٫

۱۳ – نهج البلاغه صبحى، کلمات قصار، شماره ۵۷ و ۴۷۵٫

۱۴ – مولوى.

۱۵ – نهج البلاغه صبحى، خطبه ۱۹۳٫

۱۶ – همان.

۱۷ – همان.

۱۸ – همان، خطبه۱۶۴٫

۱۹ – چهل حدیث امام خمینى، ص۵٫

۲۰ – انفطار، آیه۶٫

۲۱ – نهج البلاغه فیض، ص۷۰۸، کلام۲۱۴٫

۲۲ – نهج البلاغه صبحى، خطبه ۲۴۱٫

۲۳ – نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره ۴۴۰٫

۲۴ – چهل حدیث امام خمینى(ره)، ص۷٫

۲۵ – نهج البلاغه صبحى، خطبه ۱۰۳٫

۲۶ – نهج البلاغه صبحى، خطبه ۱۹۲ و نهج البلاغه فیض، خطبه۲۴۳٫

۲۷ – همان، خطبه۱۰۹٫

۲۸ – سوره آل عمران، آیه۱۹۰٫

۲۹ – بحارالانوار، ج۴۱، ص۲۲ – داستان راستان ج۲، داستان۱۱۱٫

۳۰ – نهج البلاغه صبحى، کلمات قصار، شماره۱۱۳٫

۳۱ – نهج البلاغه صبحى، کلمات قصار، شماره۱۳۶٫

۳۲ – همان، شماره ۲۵۲٫

۳۳ – همان، خطبه۱۹۲٫

۳۴ – زمر، آیه۴۷٫

۳۵ – بحارالانوار، ج۴۱، ص۱۳٫

۳۶ – نهج البلاغه فیض، کلمات قصار، شماره۳۹۱٫

۳۷ – همان، خطبه۹۰٫

۳۸ – نهج البلاغه فیض، نامه‏ها، شماره۴۵٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *