پارسایى و پایدارى بانوان از طلوع اسلام تا انقلاب اسلامى

زهرا نساجى

 

تکریم پسندیده

پروردگار متعال براى رسیدن انسانها به مقاصد عالى و سعادت ابدى قوانین استوار و متقنى مطابق با نیازهاى درونى و شرایط فطرى آنها توسط برگزیدگان خویش ابلاغ کرد و مسیر هدایت را براى تمامى انسانها هموار نمود، ولى تعداد بسیارى به جاى روى آوردن به چشمه پاکى و حقیقت و حظّ از نسیم فرحناک معنوى در گرداب‏هاى نفسانى و هیجانات شهوانى گرفتار شده و ظلم و تعدّى به حقوق دیگر انسانها که بنابر کرامت ذاتى مورد احترام خالق هستى بودند را سر لوحه عمل خویش قرار دادند.

نمونه بارز جامعه‏اى که آتش جهل و خرافه در آن زبانه مى‏کشید و نشاط فکرى و روحى از آن رخت بر بسته بود و سایه ظلم و اختناق در جاى جاى آن به چشم مى‏خورد و مردم از ابتدایى‏ترین حقوق خویش محروم بودند، عصر بعثت بود. در این بین زنان بیش از مردان مورد اذیت و آزار قرار مى‏گرفتند و حقشان تضییع مى‏شد.

با تابش آذرخش حیات پاک نبوى و طلوع پرفروغ اسلام در ظلمتکده زر و زور و تزویر، انسانها به کرامت حقیقى خود واقف شده و هویت انسانى زن نیز همچون مردان گرامى داشته شد و بر یکسان بودن جوهره وجودى زن و مرد و بهره‏گیرى از حقوق واقعى تأکید گردید. پیام آسمانى “انا خلقناکم من ذکرٍ و انثى”۱ خلقت این دو موجود را یکسان دانست و زن را بر خلاف تصوّر جامعه مرده جاهلى داراى سرشتى ملکوتى، نفخه الهى و فطرتى پاک معرفى نمود. و به او حق حیات اجتماعى، مالکیت مشارکت در فعالیت‏هاى متناسب با مقتضیات زیستى و عاطفى داد. و زن و مرد را در زمینه ساز بودن تکامل یکدیگر به مثابه لباسى دانست که به حفظ آبرو، حیثیت و پوشیدگى از ناروائى و زشتى‏ها مى‏انجامد.

در آئین احمدى ارج نهادن به مقام زن چنان گسترده و عمیق است که در کلام وحى از او به عنوان اسوه برتر یاد شده است: “ضرب اللّه مثلاً للذین آمنوا امرأه فرعون”۲ و قابل توجه اینکه در رسیدن به مقامات عالى انسانى چون ایمان، صبر، یقین و حیات طیب، زنان را همانند مردان دانسته و تفاوتى بین آنها قائل نگردیده و پاداش عمل صالح و زندگى برتر را برایشان نوید داده است: “من عمل صالحاً من ذکر اوانثى و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه”۳ در کنار این مقامات، زن در نقش همسرى و مادرى والاترین و شریف‏ترین مسؤولیت‏ها را هماهنگ با آفرینش خود عهده دار مى‏باشد و موجودى منحصر به فرد است که توان تربیت شخصیت‏هاى برجسته‏اى را دارد که در پرتو خصائل و رفتار نیکشان جوامع بسیارى، راه سعادت مى‏یابند و به ترقى، عدالت اجتماعى و کمال واقعى مى‏رسند.

 

اسوه‏هاى شایسته

بدون شک وجود مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) پسندیده‏ترین چهره زن در تاریخ اسلام و بشریت است، رسول خدا(ص) او را سرور زنان عالم نامید، که با اعمال و رفتارش حقیقت و ماهیت یک زن متعالى و رشد یافته در بستر ایمان و فراخناى تعالیم الهى را متبلور مى‏سازد. امام خمینى مى‏فرماید: “به منظور حفظ اعتبار عظیم زنان، همه باید به آن گوهر یکتا و بى همتاى زنان، حضرت فاطمه زهرا(س) اقتدا کنند.”۴

و دلیل این اقتدا و رهیابى را چنین بازگو مى‏نمایند که: “معنویات و جلوه‏هاى الهى جلوه‏هاى جبروتى، جلوه‏هاى ملکى و ناب سوتى همه در این موجود (یعنى حضرت فاطمه زهرا(س)) مجتمع است.”۵

افتخارى از این بالاتر نیست که استمرار ذرّیه پیامبر اکرم(ص) از وجود یک زن سرچشمه مى‏گیرد و بر نگرش و تفکر جاهلانى که زن را کالایى بى ارزش جهت بهره‏کشى و بیکارى و یا وسیله‏اى براى منافع خویش مى‏دانستند مهر باطل مى‏زند. در سنت و سیره محمّدى(ص) که برگرفته از تعالیم قرآنى و هدایت گستر الهى است نه تنها براى حضرت زهرا(س) با ویژگى‏هاى یک زن نمونه، بلکه براى تمامى بانوانى که با پاکى، درستى، عفت و حجاب و شعار و شعور دیندارى زندگى مى‏کنند. منزلتى والا و احترامى ویژه قائل مى‏شود. شخصیت‌هایى چون حضرت مریم(س) خدیجه، آسیه همسر فرعون و‌هاجر آن بانوى موحد، از این تبارند. در اجراى بخشى از مناسک حج که مطابق با سنت پیامبر برگزار مى‏گردد، نه تنها بانوان، بلکه مردان به این الگوى استقامت، بندگى و اخلاص اقتدا مى‏کنند و همانند او هفت بار سعى بین صفا و مروه را مى‏پیمایند و در تواضعبه آستان حق صفاى ایمان را مى‏چشند.طواف بر گرد خانه خدا بدون دور زدن حجر اسماعیل بنابر نظر اکثریت علماء باطل است و آن محلى است که‌هاجر و فرزندش در آن زندگى و سپس دفن شده‏اند.

حضور دلیرانه و صبورانه حضرت زینب(س) در حادثه کربلا، جلوه یک زن در مقام ایمان، مقاومت و دفاع از حقوق مظلومان را به نمایش مى‏گذارد، وى پس از شهادت امام حسین(ع) نه تنها منزوى و منفعل نشد بلکه رسالت آن حضرت را به عالى‏ترین شکل به انجام رساند و با بیانات و حرکات کوبنده، دشمن را مفتضح و رسوا نمود و پتکى محکم بر پیکر بى رمق و مرده آن نابخردان سست ایمان فرود آورد تا جایى که امام سجاد(ع) او را “عالمه غیر معلمه؛ داناى نیاموخته” نامید.۶

شجاعت و شکیبایى حضرت زینب(س) سبب گردید زنان همراهش در صحنه نبرد بهترین نقش‏ها را آفریدند و در راه همدلى و همسویى با پیام و رسالت آن بانو لحظه‏اى تمرد، کوتاهى و نقصى را بوجود نیاوردند.

مادر وهب از جمله حماسه سازان آن دوران است، وقتى فرزندش رودرروى لشکر ستم مى‏ایستد او را به مبارزه تشویق مى‏کند و مى‏گوید: تا در مقابل امام حسین(ع) کشته نگردى از تو راضى نمى‏شوم و در پایان جنگ که دشمن سر او را از بدن جدا کرده بسوى خیمه پرتاب مى‏کند مادر سر را برداشته مى‏بوسد و به میدان مى‏اندازد و بیان مى‏دارد: آنچه در راه خدا دادم پس نمى‏گیرم.۷

بعد از آنکه قاصد امام حسین(ع) زهیربن قین را که نزدیکى چادر آن حضرت مستقر شده بود فراخواند، وى از رفتن امتناع کرد، همسرش که شاهد ماجرا بود او را ندا داد که: فرزند رسول خدا(ص) تو را دعوت کرده اجابتش نمى‏کنى؟ تأثیر کلام این زن سبب شد زهیر از جا برخاسته و به محضر امام شرفیاب شود و جزء یاران آن حضرت درآمده و به فیض شهادت نائل گردد.

امام خمینى با دلالت بر این شواهد مى‏فرماید: “زن یکتا موجودى است که مى‏تواند از دامن خود افرادى به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه، بلکه جامعه‏ها به استقامت و ارزشهاى والاى انسانى کشیده شوند.”۸٫ سرّ این نکته آن است که عواطف بانوان با جاذبه‏هاى به موقع در قوى نمودن روحیه مردان و تشجیع آنها براى حضور در صحنه‏هاى اجتماعى، سیاسى و حماسى بسیار مؤثّر است و با رأفت زنان که جلوه‏اى از رحمت الهى مى‏باشد چه بسیار خشونت‏هاى نابجا در خانواده و جامعه تعدیل گشته و از بروز عواقب ناخوشایند، رکود و کندى در کار جلوگیرى مى‏شود. امام خمینى رهبر نهضت اسلامى ایران، زنان را عناصرى فعّال که توانایى انجام کارهاى بزرگ دارند معرفى کرده و نقش رهبرى، هدایتگرى و پیروزى را در حوزه تلاش آنان مى‏داند: “بانوان ایران و بانوان قم و سایر بلاد، در این پیروزى(انقلاب اسلامى) پیشقدم هستند، آنها مردان را تشجیع کردند. مردان ما مرهون شجاعت‏هاى زنهاى شیر دل هستند.”۹

 

استقامت بى‏نظیر

زن در ایران اگرچه در تمامى صحنه‏ها پابه پاى مردان حضور نداشت، امّا به گواه تاریخ بر خلاف زنان غربى از نعمت مالکیت، ارث و بسیارى از حقوق دیگر بهره‏مند بود و از ارکان مهم نظام خانواده به حساب مى‏آمد. زنان مسلمان ایرانى به صورت پیدا و نهان در هر زمانى که احساس کردند اصلاحات اجتماعى به آنها نیاز دارد و یا حضورشان گره‏اى از مشکلات جامعه را مى‏گشاید، جسورانه پا به میدان گذاشتند و در پیروى از نداى حق‏طلبى رهبران دینى از هیچ کوششى دریغ نورزیدند. حضور اجتماعى زنان مسلمان قبل از انقلاب مشروطه، در نهضت تنباکو از نقاط برجسته مشارکت آنان در عکس العمل‏هاى ملى و مذهبى بود. در پى مخالفت علماء و مردم نسبت به قرارداد ننگین تنباکو در دوران سلطنت ناصرالدین شاه وقتى خبر رسید که میرزاى آشتیانى از معترضین به قرارداد فوق و حمایت کنندگان از فتواى میرزاى شیرازى تحت فشار واقع شده و شاه از او خواسته است که یا در ملأ عام قلیان بکشد و یا از ایران خارج شود و به عتبات برود، زنان همگام با مردان بر ضد حکومت تظاهرات مى‏کنند و جمعى از آنان در سنگلج، محل استقرار میرزاى آشتیانى جمع مى‏شوند و با اعلام حمایت از تداوم مبارزه حتى بدون حمایت مردان اقدام به بستن بازار مى‏کنند و در تبریز نیز زنان در مخالفت با قرارداد شاه همراه مردان به پا مى‏خیزند و بازار شهر به علامت اعتراض بسته مى‏شود و بیش از بیست هزار نفر مسلح به شاه تلگراف مى‏زنند که زیر بار قرار داد نخواهند رفت. پس از چند روز که از بسته شدن بازار مى‏گذرد مأموران دولتى به زور و تهدید و وعده و پاداش بازاریان را مجبور به بازکردن مغاره‏هاى خود مى‏کنند. اما چند ساعت پس از این اتفاق دسته‏اى از زنان به زور اسلحه بازار را مى‏بندند. و از صحنه دور مى‏شوند تا از تعرض مأموران در امان باشند.

زنان پادشاه در پى فتواى تحریم تنباکو از سوى میرزاى شیرازى دست به اقدام زده و با شکستن قلیان‏ها از شاه خواستند به تقاضاى علما پاسخ مثبت دهد و بیش از این استقلال کشور و آبروى دولت را به خطر نیندازد.۱۰

با ورود جدى فرهنگ غرب خصوصاً در آستانه انقلاب مشروطه وضعیت زنان نیز تحت تأثیر قرار گرفت. اول از نقطه نظر حضور فعّال و مؤثر آنها در اجتماعات و دوم مشارکت‏هاى نیمه سرّى قشرى از زنان متعهد و انقلابى که سبب تعجّب مخالفان و بیدارى بیشتر مردان شد که عزم آنها در مبارزه کمتر از بانوان بود. به عنوان مثال: وقتى که ستارخان سردار ملى در آذربایجان علیه ظلم و ستم قاجارها و نفوذ بیگانگان قیام کرد، در میان افرادى که به حمایت از وى کشته شده بودند پیکر بیست زن مشروطه خواه بدست آمد که با پوشش مردانه در مبارزات شرکت نموده بودند.۱۱

بعد از واقعه تحصن مشروطه خواهان در سفارت انگلیس زنان معترض، اجتماعات متعددى را در خیابانهاى تهران ترتیب دادند و در اعتراض به کشته شدن نخستین شهید مشروطه که طلبه‏اى به نام سید عبدالحمید بود هیجانات خود را بروز داده و با حضور به موقع در معابر و خیابان‏ها انقلابیون را علیه حکومت تشویق کردند.۱۲

جالب اینکه زنان با شنیدن خبر تبعید علماى طرفدار مشروطه و مخالف شاه، اطراف کالسکه مظفرالدین شاه که از یک مهمانى مى‏آمد جمع شدند و با فریاد و گریه و زارى گفتند: “ما رهبران دین را مى‏خواهیم، ما مسلمان هستیم، حکم مجتهدان را واجب الاطاعه مى‏دانیم. تمام امور ما به دست آقایون بوده و هست. چطور راضى شویم علما را نفى بلد و تبعید نمایند. اى شاه مسلمان بفرما:رؤساى مسلمانان را احترام کنند. اى حاکم مسلمان براى اهل اسلام ذلّت نخواهید، اى پادشاه اهل اسلام، وقتى روس و انگلیس با تو از در جنگ درآیند ملت ایران به حکم آقایان با این متجاوزان جهاد مى‏کنند.”۱۳

تلاشها و خدمات ارزنده جمعى از زنان ایرانى در جهت تحقق انقلاب مشروطه در قالب انجمن‏هاى نیمه سرى، ستایش بعضى خارجیان از جمله اقتصاددان معروف “مورگان شوستر” که مدتى را در ایران زندگى کرده بود را برانگیخت زیرا زنان به ناتوانى عناصر سازش کار و محافظه کار اگرچه از حامیان مجلس بودند اذعان داشتند و همچنین در حمایت از کالاهاى بومى و عدم خرید منسوجات اروپایى و تأسیس بانک ملى مشارکت کردند. آنها ضمن تحریم اجناس بیگانه از مردم خواستند لباس‏هاى قبلى خود را بپوشند و به تولید پارچه و لباس داخلى امیدوار باشند. علاوه بر موارد یاد شده وقتى مظفرالدین شاه فرمان مشروطیت را امضاء کرد، مجلس تقاضاى زنى را منتشر کرد که خواستار حمایت رسمى از آموزش زنان و مشارکت اجتماعى ایشان شده بود و از دولت تقاضاى دقت و توجه بیشترى به مدارس دخترانه را داشتند و در نهایت به شیوه‏اى خلاقانه به تأسیس و اداره مدارس زنانه، مراکز بهداشتى و درمانى و کانون‏هایى براى نگهدارى و تربیت کودکان بى سرپرست بدون انتظار پاسخ شنیدن از کارگزاران وقت اقدام کردند.۱۴

در دوران اختناق رضاخانى، وى با حربه کشف حجاب سعى در محو ارزشهاى ملى و هویت دینى مردم داشت لذا فرمان داد زنها چادر را ترک کنند و در مجامع عمومى و خارج از منزل بدون حجاب ظاهر شوند. و اگر آنها با لباس‏هاى بلند و روسرى به سر، به کوچه و خیابان بیایند با زور روسرى را از سرشان برداشته و آن را پاره کنند. زنان در مقابل این اعمال پایدارى نموده و حتى ماندن در خانه را به بى حجابى در انظار نامحرمان ترجیح دادند. یکى از ناظران در این باره مى‏گوید: پاسبانان همچون لشکر مغول متعرض زنان مى‏شدند و چادر از سرشان برمى‏داشتند و یا آن را پاره مى‏کردند.

بسیارى از زنان آبستن از خوف چنین وحشى گرى‏ها بچه‏هاى خود را سقط مى‏کردند و عدّه‏اى هم سکته نموده بودند.۱۵ مقاومت مردم، علماء و مردان و زنان با غیرت در رویداد ننگین کشف حجاب در تمام نقاط ایران سبب رسوایى رژیم رضاخان شد و به فرموده امام خمینى: “آنچنان بانوان پایدارى کردند که مشت به دهان آنها زدند، در تهران و سایر شهرستان‏ها هم اکثریت زن‏ها با آن مخالفت کردند و تو دهنى زدند.”۱۶

د رمشهد مردم و روحانیان در مسجد گوهرشاد اجتماع کردند و علیه این یورش فرهنگى معترض گردیدند، مقاومت و دفاع زنان از آرمانهاى مذهبى در این قیام منجر به شهادت ده‏ها نفر از آنان توسط نیروهاى مسلح سرلشکر ایرج مطبوعى بود که غریبانه و شبانه در بیابان‏هاى اطراف مشهد دفن شدند.۱۷

 

سراب آزادى

در طول سالیان متمادى، همان گونه که بسیارى از توصیه‏ها و دستورات الهى توسط حاکمان ظالم به بوته فراموشى سپرده شد، احکام مربوط به احیاى ارزش زن و کرامتها و استعدادهاى ذاتى او در معرض غفلت و گاه تحریف واقع گردید. و در سده‏هاى اخیر به اسف انگیزترین وضع خود رسید. مکاتب و جوامع گوناگون به حقوق راستین و جایگاه واقعى زنان توجهى نکردند و با نقشه‏ها و برنامه‏هاى حساب شده عزّت کریمانه و توانمندى‏هاى گرانمایه به همراه لیاقت‏هاى درونى را از زنان سلب کردند. گرچه در مواردى آتش انقلاب و اعتراض علیه چنین افکارى از زیر خاکستر مظلومیت آنها شعله کشید اما به نتایج موفقیت‏آمیزى دست نیافت. زیرا دعوت‏هاى فریبنده و اغوا کننده غرب در جوامع اسلامى نشر پیدا کرد و شعار تساوى حقوق زن و مرد و اعلام رفع تبعیض از زنان همه جا را پر کرد. و متأسفانه با همکارى سرسپردگان داخلى و پیروى جمعى که این نواها را عامل رهایى از تحقیر و عقب ماندگى مى‏دانستند نقشه‏هاى بیگانگان تا حدى به ثمر نشست. ولى در عمل ثابت شد که این حرکتها چیزى جز محو ارزشهاى والا و به تحلیل بردن گوهر عفاف و حجاب و خودباختگى و وابستگى فرهنگى و اخلاقى حاصلى بدنبال نداشت.

شعار آزادى دروغین و ویران ساز، در سرزمین‏هایى که اکثریت آنان مسلمان بودند چنان گسترشى یافت که برخى زنهاى مسلمان نیز به دام این نیرنگ افتادند و غبار ابتذال بر هویت اصیل و راستین آنها نشست و جایگاه مادرى، تربیت اولاد و نقش آفرینى در کنار مردان بر علیه ظلم و ستم، آنان را از اوج عزّت به حضیض ذلّت کشاند و اندک، اندک رسومات اجتماعى اقوام مختلف با شریعت درآمیخت و زنان را به انزوا کشاند و یا تعدادى به مراکزى که متناسب با خصوصیات روحى و اخلاقى آنان نبود روى آوردند. در این راستا روابط عاطفى برخاسته از طبیعت انسانى و آسایش بخش این قشر از جامعه تحت الشعاع تبلیغات کاذب قرار گرفت و مناسباتشان با دیگر اعضاى خانواده دچار تنش شد و به اقرار گردانندگان برنامه‏هاى آزادى زنان در غرب، پیامدهاى تیره‏اى را به همراه داشت.

“جریر گریز” از رهبران گرایش‏هاى ضد تبعیض زنان در غرب مى‏گوید: به گفته‏اى، آزادى زن و به آزاد شدن مرد از تعهدات خانوادگى نسبت به همسر و فرزندان به ویژه در تأمین هزینه‏هاى خانواده منجر شده است. مرد امروز، زندگى بدون مسؤولیت مى‏طلبد و زنان را با مشکلات اقتصادى تنها گذاشته است. “به گونه‏اى که امروز تأنیث فقر در جهان غرب به مسئله بحث برانگیز تبدیل شده است. زندگى مشترک بدون ازدواج به مردان این فرصت را مى‏دهد که با رها کردن زندگى، زن را با مشکلات ناشى از حضانت طفل که به موجب قانون به زن واگذار شده است تنها رها سازد.”۱۸

متأسفانه با تلاشهاى مثبت گروهى بیداردل در جوامع مسلمان جهت مبارزه و شکوفایى استعدادهاى ملى و مذهبى باز گروهى در پى تحولاتى از نوع غربى بودند، زیرا تنها راه سعادت را الگو بردارى از جهان به اصطلاح متجدد فرنگى و رهایى از مظاهر سنتى مى‏دانستند. به همین دلیل در اواخر سلطنت قاجار، جنبشهایى توسط تعدادى از زنها بوجود آمد که با هدایت فرزندان و همسران تحصیل کرده در غرب تأثیر پذیرى آنها را از فرهنگ غرب دوچندان کرد و پیروى بعضى از زنان روشنفکر ایرانى از زنان متجدّد غرب در ابتدا به تشکیل کلاسهاى دخترانه به سبک جدید، انتشار مجلات و بعضاً تشکیل انجمن‏هاى زنان محدود مى‏شد. تا اینکه با به قدرت رسیدن خاندان پهلوى فصل تازه‏اى در تاریخ زنان ایران گشوده شد و بى هویتى حاکمان بر سرنوشت این کشور چهره پنهان خود را آشکار نمود و تا مدتها سبب عقب ماندگى و گسیختگى فرهنگ و عزّت و اقتدار ملّت، خصوصاً قشر زنان شد. کشف حجاب در سال ۱۳۱۷ که به بهانه آزاد کردن نیمى از نیروهاى انسانى جامعه تحقق یافت. نقطه آغازى بود که تأثیر بسزائى در شکل‏گیرى برداشت‏هاى منفى در ذهنیت جامعه مسلمان ایرانى گذاشت و بدنبال آن با طرح لایحه انجمن‏هاى ایالتى و ولایتى در دوره محمد رضاشاه حق زنان را مانند مردان در رأى دادن و رأى‏گیرى مساوى دانسته و بهانه‏اى براى حضور مفسده‏انگیز و مبتذل زنان بوجود آوردند. علماء و خصوصاً حضرت امام خمینى(ره) در آن زمان به مخالفت با لایحه مذکوربرخاست و بیان داشت، نقشه‏هاى پشت پرده رژیم به منظور فساد زنان و مردان کشیده شده و هدف آزادى زنان نیست.

 

احیاى هویت

امام خمینى آن وارث راستین اجداد طاهرینش به احیاى کرامت و شخصیت زن مسلمان همّت گماشت. امام نیک مى‏دانست پیرایه‏هاى بى اساس بسته شده به اسلام و حقوق زن از یک طرف و بى اطلاعى بانوان از دیگر سو، سبب تحمیل افکار نادرست و القاء تبلیغات منحرف بر این قشر شده است. در سخنرانى‏ها و مصاحبه‏ها و حتى نامه‏ها سعى در نشان دادن چهره واقعى زن و بیدار شدن شخصیّت گم شده وى نمود و ایشان تأکید داشتند که “در نظام اسلامى زن همان حقوقى را دارد که مرد دارد، حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت، حق رأى دادن، حق رأى گرفتن، در تمامى جهاتى که مرد حق دارد زن هم حق دارد… اسلام خواسته است که زن و مرد حیثیت انسانیشان محفوظ باشد. اسلام خواسته است که زن ملعبه دست مرد نباشد”.۱۹

در همان زمان ایشان بیان داشتند که: “زنان از نظر اسلام، نقس حسّاسى در بناى جامعه اسلامى دارند و اسلام زن را تا حدّى ارتقاء مى‏دهد که او بتواند مقام انسانى خود را در جامعه بازیابد و از حد شى‏ء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدى است که مى‏تواند در ساختمان حکومت اسلامى مسؤولیت‏هایى را به عهده بگیرد”.۲۰

نظر امام خمینى به عنوان رهبر و مقتداى جامعه دینى برگرفته از عمق معارف الهى و عنایت همه جانبه مکتب اسلام نسبت به زن بود. وجه بارزى که مکاتب غربى و بعضاً انسان‏هاى مسخ شده از تبلیغات گمراه کننده آنان براى زنان قائل مى‏شدند. حالت مصرف گرائى، استفاده تبلیغاتى و برداشت دون از شأن آنها بود. امام نقش زن را فراتر از یک انسان دنیا زده با ویژگى‏هاى سطحى مادى مى‏دانست به این سبب مى‏فرمود: “نقش بانوان در عالم از ویژگى‏هاى خاصّى برخوردار است. صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه مى‏گیرد. زن نقش بزرگى در اجتماع دارد، زن مظهر تحقق آمال بشر است.”۲۱

امام در صدد بود بر اساس سنت رسول اکرم(ص) به زن نگریسته شود یعنى علاوه بر پذیرش مسئولیت مادرى و همسرى از دیگر توانائیهایش بهره ببرد. تأکید ایشان بر این بود که زنان هم، باید همانند مردان به اسلام خدمت کنند و به اندازه وسعشان در صحنه باشند. خانم مرضیه حدیده‏چى(دباغ) مى‏گوید: وقتى در نجف خدمت امام رسیدم از تکلیف خود سؤال کردم فرمودند: “بمانید تا انقلاب پیروز شود. همه با هم بر مى‏گردیم. چون سؤال کردم که آیا اجازه مى‏دهید در کنار خواهران و برادران فلسطینى با غاصبان بجنگم؟ فرمودند: هرکجا ببینید براى اسلام مفید است و مى‏توانید خدمت بکنید تکلیف است.”۲۲

در اندیشه امام خمینى، زن صاحب رأى مستقل است و حق تعیین سرنوشت و دخالت در عرصه زندگى را دارد و از اینکه مجبور به اطاعت محض و تبعیت بى‏چون و چراى دیگران باشد نهى شده است. امام مى‏فرماید: “ما مى‏خواهیم زن به مقام والاى انسانیت برسد. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد.”۲۳ و در جاى دیگر ضمن یادآورى مسؤولیت پذیرى آنها گوشزد مى‏نماید: “اگر زنهاى انسان ساز از ملّت‏ها گرفته شوند ملتها به شکست و انحطاط مبدّل خواهند شد.”۲۴

در این میان زنانى که طالب تغییر شرایط حاکم بر سرنوشتشان و رهایى از قید بندگى و رسیدن به جایگاه واقعى خویش هستند باید، اولاً: در جهت کسب دیدگاههاى صحیح درباره سرشت و خلقت الهى زن بکوشند و ثانیاً: مسؤولیت حقیقى زن در کانون خانواده و اجتماع را بپذیرند و در نقش یک بانوى مسلمان و آگاه به تعالیم دینى انجام وظیفه کنند. و ضمن دورى از تعلقات مادى و کم ارزش، موجب اقتخار خود و جامعه گردند و مصداق کلام امام گردند که فرمود: “ما مفتخریم که بانوان… با آزادى شجاعانه خود بر مبناى ایمان از محرومیت‌هایى که توطئه دشمنان و با آشنایى دوستان نسبت به احکام اسلام و مقاصد قرآن بر آنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتى که دشمنان براى منافع خود به دست نادانان….به وجود آمده بودند خارج نموده‏اند.”۲۵

 

حضور در عرصه‏هاى سیاسى اجتماعى

افق روشن انقلاب اسلامى که با رشادت‏هاى مردان و زنان مسلمان و رهبرى بى نظیر امام خمینى(ره) از پس ابرهاى تیره و تار ظالمانه طاغوت متجلّى گردید. از پشتوانه محکم اعتقادى ملتى برخوردار بود که در شریانهاى حیاتشان عشق به اسلام و شور مکتب موج مى‏زد. اگرچه در دوره‌هایى از تاریخ استعمارگران براى مسخ ارزشهاى والاى انسانى و غفلت از هویت ملى و مذهبى جامعه ایرانى با انواع ترفندها و نقشه‏ها و صرف هزینه‏هاى بسیار کوشیدند تا اعتقادات مردم خصوصاً زنان را سست نمایند. امّا به تلاش و همّت باغبان دلسوز انقلاب برنامه‏هاشان بى‏ثمر ماند و حداقل در سرزمین ایران به مقصود نهایى خود نائل نگشتند.

مبارزه فعالانه زنان در جنبش انقلابى سال ۵۷ که با تأثیر از آموزه‏هاى دینى، قیام عاشورایى و رهبرى الهى صورت پذیرفت را باید پدیده‏اى چشمگیر در تاریخ معاصر ایران دانست. آنها با حضور در میدان مبارزه علیه طاغوت‌هاجر وار، اسماعیل‏هاى خود را به مذبح آوردند و بدون هیچ گونه دلبستگى و ترسى آنها را فداى مکتب و رهبر نمودند.

در شب دوازدهم محرم ۱۳۸۳ مطابق با ۱۵ خرداد ۴۲ دژخیمان به منزل امام خمینى حمله‏بردند و ایشان را دستگیر کردند. هنوز صبح نشده بود که خبر دستگیرى رهبر، همه مردم را نگران و هیجان زده کرد و عدّه‏اى از علماء و مردم به منظور اعتراض به این عمل راهى صحن مطهر حضرت معصومه(س) شدند. براى نخستین بار در نهضت امام خمینى زنان با ایمان در کنار مردان در حالى که بسیارى از آنان کودکان خردسال خود را به بغل گرفته بودند به جمع تظاهر کنندگان پیوستند. جمعیت از زن و مرد به خیابان‏ها ریختند و با شعار حمایت از امام خمینى علیه رژیم طاغوت لعن و نفرین فرستادند. هنوز تظاهر کنندگان بیش از دویست متر از صحن مطهر فاصله نگرفته بودند که با یورش عوامل خونخوار روبرو گشتند و هدف گلوله واقع شدند. امّا آنان بدون اعتنا به آتشى که بر سر آنها مى‏بارید، قهرمانانه به پیش رفتند و دلیرانه از سینه فریاد خشم برآوردند. این مقاومت ظلم ستیز با بجا گذاشتن کشته‏ها و زخمى‏ها، بعد از حدود ده ساعت درهم شکسته شد و شهر قم به صورت ماتمکده‏اى که با یورش دشمن ویران گردیده در تاریکى وحشت زایى فرو رفت، زنان زیادى در این حادثه در خون خود غلطیدند و گروهى بى سرپرست شده، برادر و فرزندشان به شهادت رسید، گویى عاشورا دوباره برپا گردیده است.۲۶

این شهامت و پایدارى را در مقاطع دیگر نهضت اسلامى به طور گسترده شاهد و ناظریم.

برخى از افراد از تهران و قم براى امام در نجف پیام دادند خواهرانى که در تظاهرات شرکت مى‏کنند ممکن است دستگیر شوند و هتک حرمت گردند و شکنجه ببینند و با این دلایل انتظار داشتند امام زنها را از حضور در صحنه معاف کند، در حالى که ایشان از این طرز فکر عصبانى شده بودند بر مشارکت همه جانبه زنان در نهضت تأکید کرده و حرکت سیاسى بدون حضور آنها را توأم با نقص و کاستى دانسته و فرمودند: “خانمها دوش به دوش مردان و در کنار آقایان در تمامى مراحل شرکت داشته باشند و هیچ کس حق ندارد که تفوهى نسبت به مسأله جدا کردن خانمها از حرکت‏هاى سیاسى و اجتماعى و فرهنگى داشته باشد.”۲۷

حضور سیاسى، اجتماعى زنان در صحنه‏هاى انقلاب که بدنبال احیاء هویت آنان از سوى رهبر نهضت به وقوع پیوست چنان بود که نویسندگان و تحلیل گران خارجى نیز نتوانستند آن را پنهان کنند و بى تفاوت از کنارش بگذرند. خانم “فانى اوچوآ، ُجوا” مى‏گوید: به طور یقین زنان ایران اولین کسانى بودند که علیه مرد سابق سلطنت یعنى “شاه” جلو آمدند. اولین کسانى بودند که دریافتند اگر آنها ابتدا و قبل از مردان اقدام نکنند همه چیز از دست مى‏رود. آنها با سرعتى فوق العاده ملاحظه کردند. اگر سلسله پهلوى را نابود نمى‏کردند، خانواده، میهن، و سنتهاى هزار ساله‏شان نابود مى‏شد. به همین دلیل همین زنان ایرانى بودند که نه تنها شوهران و فرزندان خود را براى رفتن به خیابانها جهت اعتراض علیه رژیم سلطنتى برانگیختند، بلکه آنها در حالى که فریاد مى‏زدند: “اللّه اکبر” به خیابانها و میادین بزرگ و کوچک شهرهاى اینکشور رفتند. و خیلى زودتر از آنکه مردان آگاه شوند که مى‏بایست “روح حسین” را مجسّم کنند، زن ایرانى اولین کسى بود که دریافت هر یک از آنها روح “زینب” است در جنگ علیه معاویه ستمکار و گناهکار از خاندان امیه.۲۸

 

پشتوانه ارزشمند

امام بر این باور بود، زنان در حرکت‏هاى سیاسى و اجتماعى که منجر به سقوط رژیم ستمشاهى گردید و استکبار جهانى را به هراس انداخت نقش بسیار ارزنده‏اى داشتند “شما بانوان در ایران ثابت کردید که در پیشاپیش این نهضت قدم برداشتید، شما سهم بزرگى در نهضت اسلامى ما دارید. شما در آینده براى مملکت ما پشتوانه هستید. در دامن شما مردان و بانوان بزرگ تربیت مى‏شوند. شما ملت شریف دیدید که زنهاى محترم ایران پیش از مردان به میدان رفته و سد عظیم شاهنشاهى را درهم شکستند. و ما همه مرهون قیام و اقدام آنها هستیم.”۲۹

امام در مصاحبه با نماینده مجله عربى “القومى العربى” از نقش زنان در مبارزات این گونه یاد مى‏کنند: “در تظاهرات خیابان، زنان ما بچه‏هاى خردسال خود را به سینه فشرده، بدون ترس از تانک و توپ و مسلسل به میدان مبارزه آمده‏اند. جلسات سیاسى اى که زنان در شهرهاى مختلف برپا مى‏کنند کم نیست. آنان نقش بسیار ارزنده‏اى در مبارزات ما ایفا کرده‏اند. مادران شجاع فرزندان اسلام خاطره جانبازى و رشادت زنان قهرمان را در طول تاریخ زنده کرده‏اند. درچه تاریخى این چنین زنانى را سراغ دارید و در چه کشور.”۳۰

و در سخنرانى ایشان که در مدرسه فیضیه که به سال ۱۳۵۷ ه.ش صورت گرفته است این حقایق درباره زنان مطرح شده است. “شما خواهران عزیز و شجاع دوشادوش مردان، پیروزى را براى اسلام بیمه کردید… شما زنان دلیر در این پیروزى پیشقدم بودید و هستید. شما مردان را تشجیع کردید، ما همگى مرهون شجاعت‏هاى شما زنان شیردل هستیم…عنایتى که اسلام به زنان دارد بیشتر از عنایتى است که به مردان دارد. در این نهضت زنان حق بیشترى از مردان دارند.”

همسر امام – بانو خدیجه ثقفى – در گفتگویى چنین گفته‏اند: نقشى که زنان در این انقلاب عهده دار گشتند و اجرا کردند به قدرى درخشان و احترام‏انگیز بود که بدون اغراق باید بگویم براى من باور کردنى نبود. نظم و ترتیبشان در صفوف فشرده و انضباطى که از یک روح بزرگ و مؤمن به انقلاب سرچشمه مى‏گرفت به قدرى پر عظمت و شگفت‏انگیز بود که اصلاً به تصوّر درنمى‏آید. من به خودم اجازه نمى‏دهم نسبت به این بانوان عزیز و با شرفى که با شرکت فعّال خود در انقلاب در عین اینکه دین خود را به کشور و مردم آن ادا کردند موجب سربلندى و سرافرازى نسوان در جنبشهاى انقلابى و رهایى بخش نیز شدند، دلسوزى کنم یا براى آینده آنان نگران باشم، بانوان در این انقلاب آن چنان شخصیتى که از خود نشان دادند…که ما را تا ابد نسبت به سرنوشت مردم این کشور مطمئن ساخته‏اند.۳۱

در انقلاب ایران زنان با تشویق امام به صحنه مبارزه آمدند. نه تنها در عصر انقلاب بلکه در دوره بازسازى، به طور کلّى در همه عرصه‌هایى که جامعه براى ترقى، پیشرفت، عدالت و ثبات اجتماعى تلاش مى‏کند دخالت مستقیم زنان را مشاهده مى‏کنیم. چنانچه با تعمق در فرمایشات بنیانگذار جمهورى اسلامى بنگریم درمى یابیم ایشان مکرّر بر نقش و حضور زن در صحنه تأکید داشتند و این موضع‏گیرى نه بر سر اتفاق و نه تاکتیک براى پیروزى انقلاب بود، بلکه عقیده مسلّم ایشان و حکایت از آن داشت که نقش زنان در انقلاب برتر از مردان است و این قشر را پیشرو نهضت اسلامى مى‏دانست و مى‏فرمود: “این پیروزى را قبل از آنکه از مردان داشته باشیم از بانوان داریم.”

 

تأثیر تابناک

درخشش پرفروغ انقلاب اسلامى بسیارى از مردمان جهان و خصوصاً بانوان را به خود جلب نموده و امروز در نقاط پیشرفته و به اصطلاح متمدّن جهان، زنان حسرت آزادى و آزادگى را به دل دارند که اسلام به آنها عطا نموده است و از امتیازات دروغین روى گردان هستند.

در انگلستان و فرانسه تأثیر انقلاب اسلامى را در برگزارى مراسم راهپیمایى به مناسبت ایام اللّه و اعتراض به سیاست جهانى استکبار و نیز انتشار کتب، جزوات مذهبى و مانند آن مى‏بینیم که حداقل نیمى از این تلاشها مربوط به خواهران است. تعداد زیادى از بانوان بعد از انقلاب از آمریکا به ایران آمده و جذب آرمانهاى اسلامى شده‏اند. عشق به انقلاب اسلامى در برخى بانوان آمریکایى چنان است که در سال ۱۳۶۶ ه.ش، شصت و شش نفر از آنان که بعد از انقلاب اسلامى مسلمان شده‏اند به ایران آمدند و از وزیر آموزش و پرورش وقت خواستند که اجازه دهد بچه‏هاى آنان در مدارس ایران درس بخوانند زیرا بدآموزى‏هاى منحط فرهنگ غرب را به روشنى مشاهده کرده بودند.۳۲

خانم فانى اچوآ اهل کشور کلمبیا در مقاله‏اى که در کنگره بین المللى نقش زنان از دیدگاه امام خمینى در سال ۱۳۷۸ ارائه داده چنین مى‏نگارد: به عنوان یک زن و یک خبرنگار، انقلابات پیچیده جهان را مطالعه نمودم انقلاب ایران یک شگفتى عجیب بود. نیمکره غربى ما تنها از انقلاب فرانسه و انقلاب آمریکا به عنوان اوج سمبل انقلابى ایده آل مدح و ستایش کرده است. گرچه در این انقلابها منکر عظمت پیشرفت سیاسى و اجتماعى نیستم، اما زنان نقش آفرین در این انقلاب‏ها میادین را پر مى‏کردند و آشوبگران بزرگى بودند تا حرکت را به نام خود رقم بزنند. مثلاً در انقلاب فرانسه تمام دنیا از “شارلوت دلاکوردیاره” به عنوان بزرگترین زن فعّال در کانون اتحاد کشور نام مى‏برند و یا در کشور خودم کلمبیا که به افتخار “آنتونیا سانتوس”و “پولیکارپاسالاباریتا” چهره‏هاى برجسته از استقلال ملى ما در جنگ علیه اسپانیول در قرن هیجده و نوزده مجسمه‌هایى برپا کردند. امّا با این همه هیچ یک از زنان غربى به مجامع انقلابى راه نیافتند، نه کرسى، نه سخنى و نه حتى حق رأى، در آنجا مردان حضور داشتند و زنها فقط فریاد مى‏زدند و اغتشاش مى‏کردند، امّا قدرت و نقش زن ایرانى کمّى و کیفى است. کمّى از آن جهت که بعد از بیست سال از انقلاب، زنان به چند کرسى دست یافته و حتى به معاونت رئیس جمهور انتخاب مى‏شوند و نقش کیفى آنان، اینکه زن کسى است که اخلاق عمومى و خصوصى این جامعه را اداره مى‏نماید، روح و معنویاتش تمامى رشته‏هاى روزانه زندگى این جامعه را پیش مى‏برد.۳۳

وى که قدرت انقلابى زنان ایران را حقیقتى بزرگ و پنهان براى غرب دانسته مى‏گوید: “در مقابل چشمان حیرت زده دنیاى غرب، جامعه ایرانى یک خانواده مردسالار و سرباز متعلّق به دوران قبایل عرب بیابان نشین و افسانه‏اى سنتى از نسل سام نیست، این جامعه یک خانواده زن سالار واقعى است. کسانى که در “چادر” عنصر پیروى و تبعیت زنان ایرانى را دیده‏اند اشتباه مى‏کنند. بر عکس از این چادر است که با فرهنگ خود بر دنیا تسلّط مى‏یابند. زنان، کسانى هستند که تمام حرکت‏هاى زندگى خانوادگى را کنترل مى‏نمایند و موتور واقعى انقلاب بوده و هستند.”۳۴

این نویسنده با برداشت از کلام امام خمینى که فرمود: این پیروزى را بیش از مردان از بانوان کسب کردیم، نوشته است یکى از عناصر مهمى که امام خمینى را براى کسب پیروزى به حرکت درآورد نیروى حرکت و جنبش عجیب و فوق العاده‏اى بود که بر جامعه ایرانى تسلّط داشت و دارد، نیروى فوق العاده‏اى که امروزه نه خارجیان و نه خود ایرانیان آن را در نمى‏یابند یعنى نیروى روحى، روانى و جامعه‏شناسى که زن ایرانى دارا مى‏باشد.۳۵

امام خمینى که دائماً از فعالیتها و جنبش‏هاى انقلابى زنان تجلیل مى‏نماید تأثیر موقعیت آنان را از اسلام مى‏داند و بیان مى‏دارد: “اسلام زن را به جایگاهى ارتقا مى‏دهد که مى‏تواند دوباره موقعیت انسانى خود را در جامعه انتقال بدهد. بنابراین او باید از اینکه تنها یک شى‏ء باشد رهایى پیدا کند و براى ارتقاء به چنین پایگاهى، زنان مى‏توانند مسؤولیت‏ها را در چهارچوب حکومت اسلامى انجام دهند”.۳۶

خانم اشراقى، دختر امام نیز از پیشرفت حضور زنان بعد از انقلاب اسلامى چنین مى‏گوید: “با ظهور انقلاب تغییرات عمده‏اى در مورد زنان اتفاق افتاد. زن به ارزش و موقعیت والاى خود به عنوان یک زن دست یافت و دوباره شخصیّت خالص و با ارزش خود را به عنوان یک مسلمان پیدا کرد. بعد از انقلاب، زن رسماً نه به حساب زن بودن، بلکه به حساب یک بشر شناخته شد… امروزه مى‏بینیم که تعداد قابل ملاحظه‏اى از اندیشمندان را زنان جامعه تشکیل مى‏دهند. آنها کاملاً با عقاید و اصول اسلام آشنا شده و همزمان از نیازهاى عصر ما و ملزومات جامعه شان آگاه هستند، آنها از دانش مذهبى و نیز علوم جدید برخوردارند.”۳۷

و در نهایت از تأثیرات انقلاب بر وضعیت زنان مسلمان ایران دفاع دلیرانه و پشتیبانى شرافتمندانه آنان در طول ۸ سال جنگ تحمیلى از مکتب و رهبر بود و به گفته یکى از تحلیل گران خارجى: یکى از صفحات بسیار حیرت‏انگیز، تاریخ زن در تمام اعصار است، زیرا مادران، همسران و خواهران بودند که مردان را به دفاع از ملّت و اسلام، بیشتر برانگیختند.۳۸

 

پى‏نوشت‏ها:

  1. سوره حجرات، آیه ۱۳٫
  2. سوره تحریم، آیه ۱۱٫
  3. سوره نحل، آیه ۹۷٫
  4. صحیفه نور، ج ۱۹، ص ۲۷۹٫
  5. همان، ج ۶، ص ۱۸۵٫
  6. نفس المهموم، ص ۲۱۷٫
  7. نقش زنان در تاریخ عاشورا، على قائمى، ص ۶۲٫
  8. صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۱۹۲٫
  9. همان، ج ۶، ص ۲۹۹٫
  10. گلشن ابرار، ج ۸، ص ۱۴۰٫
  11. مشارکت سیاسى زنان در ایران، نسرین مصفا، ص ۱۰۹٫
  12. همان.
  13. تاریخ بیدارى ایرانیان، ناظم الاسلام کرمانى، ص ۳۰۰٫
  14. انجمن‏هاى نیمه سرى زنان در نهضت مشروطه، ترجمه جواد یوسفى، ص ۱۰ – ۱۷٫
  15. تاریخ شفاهى انقلاب اسلامى، غلامرضا کرباسچى، ص ۲۵۷٫
  16. در جستجوى راه از کلام امام خمینى دفتر سوم (زن)، ص ۴۵٫
  17. زن و حضور تاریخى، ص ۱۵٫
  18. یزدانى عباس و جندقى، بهروز(مترجم) فمینیسم و دانشهاى فمینیستى، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، ص ۱۳۸٫
  19. مجله ۱۵ خرداد، خرداد و تیر ۷۰، ش ۲، ص ۳۳ – ۳۴٫
  20. همان.
  21. صحیفه نور، ج ۷، ص ۳۴۱٫
  22. پابه پاى آفتاب، امیر رضا ستوده، ج ۱، ص ۲۰۴ و ۲۰۳٫
  23. صحیفه نور، ج ۶، ص ۱۸۶٫
  24. همان، ص ۱۸۲٫
  25. صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۳۹۸٫
  26. همگام با خورشید، اسماعیل فردوسى پور، ص ۱۰۸ – ۱۰۹٫
  27. پا به پاى آفتاب، ج ۱، ص ۱۵۶٫
  28. مجموعه مقالات کنگره بین المللى جایگاه و نقش زن از دیدگاه امام خمینى، ج ۲، مهر ۷۸، ص ۱۸۰٫
  29. مجله پیام انقلاب، ص ۱۶٫
  30. مجله راه زینب، شماره ۳۸، ص ۶٫
  31. همان، ص ۱۴٫
  32. روزنامه رسالت، ش ۷۸/۷/۱۸ ،۳۹۷۹٫
  33. مجموعه مقالات کنگره…ص ۱۸۲ و ۱۷۶٫
  34. همان، ص ۱۷۹٫
  35. همان.
  36. الگوى زن اصیل و آزاد در عصر انقلاب، محمد تقى حشمت الواعظین، ص ۲۲۳٫
  37. زن روز، ش ۱۶۴۳، ص ۴۲ – ۴۴٫
  38. همان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *