حکومت در برابر گناهان علنی مسئول است

  • برخی مقاله نوشته‌اند که در اسلام حجاب اجباری نداریم و کسی که حجاب ندارد گناه می‌کند، اما اجباری در کار نیست. حجاب اجباری دو معنا دارد. یک تعبیر باطل و یک معنای آن صحیح است. معنای باطل این است که اگر زنی بی‌حجاب دیده شد، فوراً پلیس حجاب و چادری را بر سر او بیندازد، حجاب اجباری به این معنا باطل است و احدی از مسلمانان نگفته که اگر بی‌حجابی در خارج دیده شد این گونه برخورد شود. معنای درست حجاب اجباری این است که حجاب واجب و ترک آن معصیت به شمار می‌رود. اگر معصیت در داخل منزل و به دور از چشم عموم انجام شود، کسی کاری ندارد؛ اما اگر این کار در جامعه انجام شود، وظیفه حکومت اسلامی جلوگیری از گناه است.
  • پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند اگر معصیت از سوی فردی و به صورت پنهانی انجام شود، جز عامل آن کسی ضرر نمی‌بیند؛ اما اگر به صورت آشکار باشد، جامعه را آلوده می‌کند. اگر گناه بی‌حجابی در جامعه وجود داشته باشد، به دیگران ضرر می‌زند.
  • عجیب این است که نویسنده مقاله می‌گوید اگر بی‌حجابی مفاسدی داشته باشد و اوباشی را حرکت دهد، خارج از بحث است؛ در حالی که اصل بحث همین است.
  • اثر بی‌حجابی تحریک شهوات و به دنبال آن  به وجود آمدن مفاسد است. بی‌حجابی کم‌کم به جاهای دیگر هم سرایت و مشکلاتی جدی برای جامعه ایجاد می‌کند. گناه علنی جامعه را آلوده می‌کند و حکومت باید جلوی آن را بگیرد.
  • می‌گویند ما ندیدیم که وقتی آیات حجاب نازل شد زنان را وادار به حجاب کنند. بله این درست است، اما ۷۰ گناه وجود دارند که در هیچ کدام نداریم که وقتی حرام شد، مردم را وادار به ترک آن کنند که از جمله آن قمار، زنا و کم‌فروشی است.
  • اگر کسانی بخواهند گناهان را علنی کنند، حکومت باید جلوگیری کند و نمی‌تواند در برابر گناه ساکت بنشیند. ضمن این‌ که وقتی در زمان پیامبر(ص) امری می‌آمد، مردم به‌جز چند نفر امتثال می‌کردند و لازم نبود حکومت دخالت کند.
  • گفته می‌شود این آیه، «الَّذینَ إِن مَکَّنَّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعرُوفِ وَ نَهَوا عَنِ الْمُنکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الأُمُورِ»۱ مربوط به امر به معروف لسانی و ارشاد است، اگر منظور ارشاد باشد چرا از عبارت قدرت و حکومت استفاده شده است؟ اگر امر به معروف لسانی باشد، نیاز به قدرت و حکومت نیست و انسان می‌تواند تذکر بدهد.
  • امر به معروف مراتبی دارد که یک بار آن برای همه است و باید انجام شود؛ اما مرتبه دیگر آن که جنبه عملی دارد مربوط به حکومت است.
  • نویسندگان باید با دقت و تحقیق کار کنند. نشر مقالات نادرست، آن هم در شرایط کنونی بسیار بد است، در شرایطی که برخی ناآگاه روسری خود را آویزان می‌کند یا زنان می‌رقصند و مسئولان عکس‌العملی نشان نمی‌دهند، نشر این گونه مقالات تداعی‌کننده هماهنگی با این جریانات است. قطعاً هماهنگ نیستید. در این شرایط اگر توجه لازم را نداشته باشیم، جفا به انقلاب است.۲

 

پی‌نوشت

۱٫همان کسانى که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مى‏دارند، و زکات مى‏دهند، و امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنند، و پایان همه کارها از آن خداست. (حج، آیه ۴۱).

  1. منتخبی از سخنان آیت‌الله العظمی سبحانی در درس خارج ۲۳/۱۲/۹۶ ؛ خبرگزاری رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *