اصل حجاب در آیینه فتوای مراجع معاصر

ضروریات دین، عقاید و احکامی هستند که دینی بودن آنها امری بدیهی و واضح است، به گونه‌ای که  هر مسلمانی آن را جزئی از دین می‏شمارد. مثلاً «واجب ‌بودن نماز» و «حرام بودن ربا»، ضروری دین به شمار می‏آیند. این سخن بدین معناست که ضروری دین باید بسیار واضح و همه فهم باشد و میان مسلمانان به حدّ وضوح رسیده باشد؛ به گونه‌ای که انکار آن به معنای  انکار رسالت پیامبر اکرم«ص» و خروج از قلمرو دین تلقی شود؛ به شرطی که شخص انکارکننده بداند که این امر، ضروری دین است و در پی سبک‌ شمردن دین و سستی در آن باشد. البته کسانی که توجه به وضوح آن ندارند یا شبهه‌ای در این زمینه دارند، انکارشان به معنای خروج از دین نیست و بی­اعتنایی ایشان گناه خواهد بود.

«حجاب برای زن» نیز در نگاه بیشتر عالمان دین از مصادیق ضروری دین است.

به دلیل اهمیت این موضوع و لزوم توجه همگان بدان، نظر برخی از مراجع تقلید معاصر در پاسخ به پرسش زیر ارائه می‏شود.

پرسش: آیا حجاب از ضروریات دین است؟ حکم کسانی که به آن بی‌اعتنایی می‏کنند، چیست؟

ـ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای: اصل حجاب ضروری دین محسوب است و بی‌اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است.

 

ـ آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: اصل وجوب حجاب فی الجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن مرتد است، ولی بی‌اعتنایی به آن با عدم انکار وجوب آن، فسق است.

 

ـ آیت‌الله العظمی تبریزی: اصل حجاب برای زنان از ضروریات دین است و حکم کسانی که به آن بی‌اعتنایی نمایند، حکم بی‌اعتنایی به سایر تکالیف دینی است.

 

ـ آیت‌الله العظمی سیستانی: اصل حجاب از مسلّمات شریعت است و در قرآن آمده است، ولی کسانی که توجه به وضوح آن ندارند، انکار آنها مستلزم انکار نبوت نیست و بی‌اعتنایی، عملی گناه است.

 

ـ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: آری حجاب از ضروریات دین است؛ ولی انکار آن برای کسانی که از ضروری بودن آن آگاهی ندارند، موجب ارتداد نمی‌شود.

 

ـ آیت‌الله العظمی بهجت«ره»: بی‌اعتنایی به حجاب گناه است و داشتن حجاب واجب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *