چگونگیِ سلطه صهیونیست‌ها بر رسانه‌های گروهی امریکا

پاسخ به شبهات تاریخی

 

چرا گفته می‌شود صهیونیست‌ها بر رسانه‏هاى گروهى و تبلیغاتی آمریکا تسلط دارند؟

از دیدگاه رهبران گروه‌هاى صهیونیستى آمریکا، ادبیات و مطبوعات دو نیروى بزرگ و عمده‏ به‏شمار مى‏آیند که مى‏توانند در خدمت اسرائیل درآیند. بدین لحاظ یهودیان آمریکا معمولاً حیله‏گرانه وارد رسانه‏ها شده و به آنها ملحق مى‏شوند. خبرنگاران و نویسندگان آنها دائما در صفحه تلویزیون حضور مى‏یابند و در رأس هرم رسانه‏ها مى‏نشینند.

آنها علاوه بر نفوذ در ارکان حکومت آمریکا و لابى صهیونیستى، افکارعمومى این کشور درباره اسرائیل و خاورمیانه را نیز شکل مى‏دهند، لذا هیچ‌ گونه بحثی در مورد آزادى در اسرائیل در رسانه‏ها صورت نمى‏گیرد، چون ممکن است میزان حمایت آمریکا از اسرائیل مورد تردید واقع شود. درواقع سازمان‌هاى یهودى مى‏کوشند تا در رسانه‏ها، محافل فکرى (think tank) و مراکز دانشگاهى نفوذ کنند، چون این نهادها در شکل‏گیرى افکارعمومى نقش حیاتى دارند. نظر لابی‌هاى صهیونیست در جریان حاکم بر رسانه‏ها بسیار مثبت است؛ زیرا بسیارى از مفسران رسانه‏ها از اسرائیل حمایت مى‏کنند.

«اریک آلترمن» (Eric Alterman) ـ روزنامه‏نگار ـ مى‏نویسد: «تصمیم‏گیرى در مورد خاورمیانه در اختیار کسانى است که حتى تصور انتقاد از اسرائیل را هم نمى‏کنند.»

او اسامى ۶۱ ستون‏نویس و مفسر رسانه‏ها را فراهم کرده است که بدون تردید مطالب خود را در طرفدارى از اسرائیل مى‏نویسند، در حالى که وى تنها چهار نفر را پیدا کرده که در طرفدارى از اعراب و در انتقاد از اسرائیل مطلب مى‏نویسند. تعصب طرفدارى از اسرائیل در سرمقاله‏هاى روزنامه‏هاى بزرگ نیز مشخص است. روزنامه‏هایى چون شیکاگو سان تایمز(Chicago Sun-Times) (، واشنگتن تایمز(The Washington Times)   عمدتاً به طرفدارى از اسرائیل سرمقاله‏هایى را مى‏نویسند و مجلاتى نظیر کامنتارى  (commentary) نیو ریپابلیک(The New Republic) و ویکلى استاندارد(The Weekly Standard) نیز مستمراً از اسرائیل حمایت مى‏کنند.

این تعصبات حتى در روزنامه‏اى همچون نیویورک تایمز(The New York Times) هم که به انتقاد از اسرائیل مشهور است دیده مى‏شود. به‏ عنوان مثال، سردبیر سابق این روزنامه، ماکس فرانکل (Max Frankel) از نویسندگان روزنامه تشکر کرد که مطالبى را در حمایت از اسرائیل در روزنامه منتشر مى‏کنند. در رسانه‏هاى دیدارى و شنیدارى نیز همین وضعیت حاکم است. مدیر سى.ان.ان  (CNN)مدعى است که در برخى روزها بالغ بر شش هزار ایمیل اعتراض‏آمیز دریافت مى‏کند مبنى بر اینکه برخى برنامه‏هاى شما ضداسرائیلى‏اند. مشابه همین، اعضاى کمیته‏اى که در زمینه ارسال گزارش‌هاى دقیق از خاورمیانه فعالیت مى‏کند.

در سال ۲۰۰۳ در بیش از ۳۳ شهر آمریکا در مقابل ایستگاه‌هاى رادیویى تظاهرات به راه انداختند و اعلام کردند که شرکت‏کنندگان در این تظاهرات تا زمانى که گزارش‌هاى این رادیوها موافق اسرائیل نباشند، از حمایت مالى این رادیوها دست برخواهند داشت. علاوه بر این، فشار بر این رادیوها از طریق دوستان اسرائیل در کنگره تشدید مى‏شود. همه این عوامل باعث شده‌اند تا در رسانه‏هاى آمریکا مطالب انتقادآمیز از اسرائیل کمیاب باشند.(۱)

این در حالى است که دیگر پیروان ادیان، به‌ویژه اعراب آمریکایى علاقه‏اى به کار در عرصه رسانه‏ها نشان نمی‌دهند و کمتر یک عرب آمریکایى را مشاهده کنید که در مؤسسه مطبوعات درس بخواند تا پس از آن‏ در یکى از استودیوهاى خبرى به کار بپردازد. در مورد دیگر مسلمانان وضع از این هم بدتر است و بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد که مسلمانى به فعالیت در عرصه رسانه‏ها بپردازد. چون حتى اگر هم بخواهد به شیوه‌های‏ گوناگون از سوى محافل فشار صهیونیستی از فعالیت در این عرصه بازداشته می‌شود.بدین‏ ترتیب عرصه رسانه‏ها از طریق افرادى که در اتاق‌هاى تحریر خبر کار می‌کنند تقدیم دوستداران و طرفداران اسرائیل شده است.

مطلب زیر شاهدى است بر این مدعا.

با مدیر ایستگاه تلویزیونى شمال غرب ایالات متحده که فکر مى کنم خانم «کین» نام داشت و مالک شبکه NBC  در سیاتل بود صحبت کردم. او اظهار داشت: «اگر از یک روزنامه‌نگار مسیحى بخواهى در یک مقاله به بررسى خاورمیانه بپردازد، گوئی یک یهودى در برابر او نشسته است و روزنامه‏نگار مسیحى در حین نوشتن مقاله، او را در ذهن مجسم مى‏کند. اما اگر در برابر این مسیحى واقعاً یک مسلمان و با یک عرب مسلمان نشسته باشد، آنها برایش در آنجا حضور ندارند. عواملى که باعث به وجود آمدن تفاوت‏هاى فاحش مى‏شوند اینها هستند.»(۲)

وقتى به جهت‏گیرى صهیونیستى رسانه‏ها و اعترافات آمریکائی‌ها توجه مى‏کنیم، خفایاى موضوع به شکل روشن‌تری مشاهده مى‏شود. اما جنبه خطرناک‌ترى که تعجب انسان را برمى‏انگیزد سیطره لابى یهودى یا گروه‌هاى فشار صهیونیستى بر این رسانه‏ها و جهت‏دهى آنها در جهت خدمت به منافع استراتژیک یهودیان است. این امر در مراحل متعددى از کشمکش و بحران در خاورمیانه به اثبات رسیده و زوایاى تحریف و تقلب و دروغ‌پردازى در رسانه‏هاى آزاد آمریکا از پرده بیرون افتاده است.

با وجود آنکه گاهى بعضى روزنامه‏ها و یا شبکه‏هاى تلویزیون آمریکا علیه یکدیگر موضع‏گیرى مى‏کنند، اما درباره منافع اسرائیل موضع یکسانى دارند.

روزنامه‏هاى معتبر آمریکایى همواره از کشورهاى عربى به عنوان کشورهاى متجاوز به اسرائیل یاد و فلسطینیان و لبنانیان را تروریست‌هایى معرفى مى‏کنند که از کشورهاى عربى آمده‌اند تا اسرائیلی‏ها را به قتل برسانند. لابى صهیونیستی حتى به تنظیم نوع نوشتن روزنامه‏ها و خط‌دهى نامه‏ها توجه دارد و ناشران و سردبیران روزنامه‏ها را تشویق مى‏کند تا از نامزدهاى طرفدار اسرائیل حمایت کنند.

شواهد زیادى وجود دارند که فرایند تقلب و فریبکارى رسانه‏هاى آمریکا را در مورد درگیرى اعراب و اسرائیل را نشان مى‏دهند؛ اما مسئله اساسى‌ای که خشم افکارعمومى جهان اسلام را برانگیخته، مکانیسم برخورد دوگانه رسانه‏هاست. مثلاً کشتار شیعیان جنوب لبنان در روستاى قانا توسط هواپیماى جنگنده بمب‌افکن اسرائیلى را تنها اشتباهى از سوى ماشین نظامى اسرائیل تلقى کردند و یا رسانه‏هاى آمریکا و غرب قضیه آتش زدن مسجدالاقصى در سال ۱۹۶۹ یا کشتار نمازگزاران حرم ابراهیمى الخلیل در سال ۱۹۹۶ را کار یک دیوانه به حساب آوردند؛ اما وقتى جنبش مقاومت اسلامى لبنان و فلسطین به مقاومت در برابر اشغال می‌پردازد و فعالیت مى‏کند، تروریست خوانده مى‏شود و… .

در اوایل دهه۱۹۸۰ میلادی آمارى در باره عملکرد دستگاه‌هاى ارتباط جمعى و تبلیغاتى آمریکا در مطبوعات جهان ارائه شد. در این آمار که نشانه سلطه پنهانى صهیونیسم بر آمریکاست به‌خوبى نشان داده شده است که این سلطه در ارتباط با وسایل و دستگاه‌هاى ارتباط جمعى و تبلیغاتى این کشور تقریباً قطعى است. طبق این آمار بیش از نیمى از ۱۷۳۰ نشریه روزانه که تیراژ آنها از شصت و یک میلیون متجاوز است توسط چند کمپانى کنترل مى‌شوند.

ـ بیست کمپانى (که اکثراً با کمپانی‌هاى فوق یکی هستند) بیش از نیمى از ۱۰۸۳۰ مجله هفتگى تخصصى و غیر تخصصى را اداره مى‏کنند.

ـ ده کمپانى اکثریت قریب به اتفاق ‌شنوندگان رادیویى را دراختیار دارند.

ـ سه شبکه سرتاسرى اکثریت ایستگاه‌هاى تلویزیونى را کنترل و تغذیه مى‏کنند.

ـ چهار کمپانى سینمایى عمده، بازار فیلم را در اختیار دارند.

ـ خبرگزاریها نیز منحصر به دو کمپانى هستند.

ـ بنگاه‌هاى نشرکتاب که تعدادشان به ۲۵۰۰مى‌رسد، عملاً تحت سیطره یازده بنگاه عظیم نشر کتاب هستند.

افزون بر آمار فوق، صهیونیست‌ها بر وسایل ارتباط جمعى دیگرى هم در آمریکا سلطه دارند. طبق آمار تهیه شده در سال ۱۹۸۲ تعداد آنها به بیش از ۲۵ هزار رسانه چاپى و الکترونیکى می‌رسد که از این میان تنها ۹۰۰۰ آن مربوط به ایستگاه‌هاى رادیویى و ۱۰۰۰ آن به ایستگاه‌هاى تلویزیونى اختصاص دارند. این رسانه‏ها در کنترل معدودى شرکت صهیونیستى هستند که تعداد آنها بیش از ۱۵۰۱ شرکت نیست.(۳)

بر اساس آخرین آمارهاى موجود ۲۲۴ روزنامه و نشریه توسط یهودیان منتشر مى‏شوند که باید بیش از ۴۰ نشریه دیگر را هم که به صورت محرمانه و تنها بین یهودیان توزیع مى‏شوند، به آن افزود.(۴) در تحقیق مفصلى هم که در اکتبر ۱۹۹۴ روزنامه «وانتیتى ویر» تحت عنوان غول‌هاى رسانه‏هاى آمریکا منتشر کرد، معلوم شد که نیمى از ۱۲ فرمانرواى این رسانه‏ها یهودى هستند و بر نیمى دیگر نیز سلطه دارند.

صهیونیست‌ها با اجراى گسترده عملیات اطلاع‏رسانى و مطبوعاتى نادرست، تا حد زیادى توانسته‌اند در اذهان عمومى مردم آمریکا علیه مسلمانان و کشورهاى اسلامى تغییرات اساسىو در مقابل خوش‌بینى زیادى در جامعه آمریکا نسبت به صهیونیسم و مظلوم جلوه دادن یهود در دنیا ایجاد کنند.

صهیونیست‌ها با دراختیار داشتن درصد قابل ملاحظه‏اى از عملیات اطلاع‏رسانى در رسانه‏هاى قوى و مطرح همچون روزنامه‏ها، مجلات، فیلم‌هاى سینمایى و ویدئویى، رادیو و تلویزیون توانسته‌اند با انتشار پیوسته اطلاعات دروغ و غلط در سراسر جهان، به‌ویژه آمریکا، مغزها را شستشو دهند و رویکردها و مواضع مخرب و هولناکى را علیه برخى از ملل ایجاد کنند.

بررسى‏ها و آمار نشان مى‏دهند که جامعه آمریکا یکى از قربانیان جدى و محسوس جنایت‌هاى رسانه‏اى صهیونیست‌ها در جهان امروز است. صهیونیست‌ها بدون حضور مستقیم و با به‌کارگیرى رسانه‏هاى تصویرى، نفوذى شگرف در افکار آمریکایی‌ها به‌ویژه دختران و پسران جوان دارند.

بدین‏شکل صهیونیسم جهانى تأثیر وافرى بر اخلاق و افکار ملت آمریکا دارد، بی‌آنکه حضورمحسوسى در این جنایت هولناک داشته باشد.(۵)

 

پی‌نوشت‌ها

۱- http://ksgnotes-harvard.edu/Research/ paperonsf/rwp/Rwpo6-0/&file/rwp-06-011altpdf

۲ـ العریضى، یحیى: من یحکم امریکا فعلاً، دارالرشید، بیروت، ۱۹۹۹، ص ۵۰٫

۳ـ روزنامه کیهان، شماره ۱۳۲۴۴، ۱۲/۱۱/۱۳۶۶٫

۴ـ نشریه نداء القدس، سال سوم، شماره ۵۱، ۱۵/۳/۱۳۷۹، ص ۳۲٫

۵ـ صفاتاج، مجید، دانشنامه صهیونیسم و اسرائیل، جلد سوم، رسانه (تهران: انتشارات آروَن، ۱۳۸۹) ص۷۷۱٫

 

 

 

سوتیترها

 

۱٫

سازمان‌هاى یهودى مى‏کوشند تا در رسانه‏ها، محافل فکرى (think tank) و مراکز دانشگاهى نفوذ کنند، چون این نهادها در شکل‏گیرى افکارعمومى نقش حیاتى دارند. نظر لابی‌هاى صهیونیست در جریان حاکم بر رسانه‏ها بسیار مثبت است؛ زیرا بسیارى از مفسران رسانه‏ها از اسرائیل حمایت مى‏کنند.

 

۲٫

صهیونیست‌ها با دراختیار داشتن درصد قابل ملاحظه‏اى از عملیات اطلاع‏رسانى در رسانه‏هاى قوى و مطرح همچون روزنامه‏ها، مجلات، فیلم‌هاى سینمایى و ویدئویى، رادیو و تلویزیون توانسته‌اند با انتشار پیوسته اطلاعات دروغ و غلط در سراسر جهان، به‌ویژه آمریکا، مغزها را شستشو دهند و رویکردها و مواضع مخرب و هولناکى را علیه برخى از ملل ایجاد کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *